SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Vláda svoj program nenaplní, diaľnicu do Košíc do roku 2020 nedokončí

Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: flickr(/c/European Roads)

BRATISLAVA. Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka. Predpokladá to minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant za Sieť). Po rokovaní vlády v stredu informoval, že na základe analýz s najväčšou pravdepodobnosťou pristúpia k variantu výstavby spomínaného úseku diaľnice s tunelom.

"Štúdia dopadov je na ministerstve životného prostredia. Urobíme všetko preto, aby sme práce na tomto úseku čo najviac urýchlili a mohli ho odovzdať motoristom čo najskôr," povedal Brecely s tým, že počas prípravy programového vyhlásenia vlády uvažovali ešte o povrchovom variante trasy diaľnice údolím Váhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami bude podľa ministra dokončená do roku 2020, ale bez komplikovaného úseku Turany - Hubová, kde sa vyskytli nepredpokladané problémy. "Zvažujeme všetky možné alternatívy," uviedol Brecely.

Ďaleko za rokom 2020

V prípade rozhodnutia o zmene trasy s tunelom Korbeľka (5 851 metrov) sa príprava a výstavba D1 Turany - Hubová (pôvodne 13,6 kilometra) môže výrazne predĺžiť o niekoľko rokov po roku 2020.

Niektorí experti hovoria, že by diaľničný úsek na severe Slovenska mohol byť dokončený až do roku 2025. Do roku 2020 by pravdepodobne nebol hotový ani v prípade realizácie pôvodného povrchového variantu s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 metrov) a Havran (2 820 metrov).

Viaceré médiá, vrátane agentúry SITA ešte v polovici apríla informovali o nereálnosti zámeru novej vlády dokončiť hlavnú domácu diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020. Dôvodom sú práve problémy s úsekom Turany - Hubová.

Skryť Vypnúť reklamu

Do štyroch rokov by mali byť postupne odovzdané tri rozostavané úseky D1 medzi Žilinou a Ružomberkom - Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) a Hubová - Ivachnová (15,3 km). Dovtedy by mal byť hotový aj juhozápadný obchvat Prešova (7,9 km). Ten sa však ešte nezačal stavať, keďže súťaž sa pre námietky predĺžila a zatiaľ nie je uzavretá.

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Pavol Kováčik potvrdil, že dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 už nie je reálne.

"Ak bude vybraný variant s tunelom Korbeľka, tak jeho objektívna lehota výstavby je dlhšia než povrchového úseku," povedal nedávno Kováčik pre agentúru SITA. Výstavba by sa tak predĺžila za rok 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Posudzovanie vplyvov stavby úseku na životné prostredie (EIA) sa blíži k záveru. "Verím, že ministerstvo životného prostredia v priebehu niekoľkých mesiacov ukončí celý proces EIA, ktorý trval niekoľko rokov," uviedol Kováčik.

Chýba druhá rúra Braniska

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. v Žiline Ľubomír Palčák označil dokončenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami za nespochybniteľnú prioritu.

Predpokladá však, že sa tak stane niekoľko rokov po roku 2020 práve pre problematický úsek D1 Turany - Hubová. Na tento úsek navyše nie sú alokované financie v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Vláda by podľa experta mohla využiť na tento projekt napríklad peniaze zo zdrojov Európskej únie z iných operačných programov, kde by sa nevyužili. "Možnosť využiť PPP pri tomto projekte veľmi nevidím," uviedol Palčák pre agentúru SITA.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zároveň sa stále zabúda na druhý profil a tubus tunela Branisko, bez ktorého nemôžeme hovoriť o kompletnej D1 z Bratislavy do Košíc," uviedol pre agentúru SITA predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Začať s výstavbou ľavého pásu úseku D1 Beharovce - Branisko v dĺžke 7,3 kilometra, vrátane ľavej rúry tunela (4 932 metrov) plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s. predbežne v roku 2020 alebo neskôr.
 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  3. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  4. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 946
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 209
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 353
  4. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 13 445
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 818
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 8 107
  7. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 241
  8. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 7 143
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 024
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 849
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Závod v roku 2014 pripravovali na dražbu.

Minerálka Slatina zmizla z trhu.

14 h
Podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič počas tlačového brífingu na tému Sputnik V.

Matovič si na rodičov a deti spomenul, až keď jeho preferencie prerazili dno.

4. máj

Neprehliadnite tiež

Prehliadka výroby nových terénnych vozidiel Land Rover Defender vo výrobných priestoroch závodu Jaguar Land Rover pri Nitre.

V obmedzenom režime funguje Volkswagen a problémy má aj Stellantis.

3m
Minister financií Igor Matovič a premiér a exminister financií Eduard Heger.

Štatistický úrad 18. mája zverejní odhad HDP za prvý štvrťrok 2021.

8m
Zľava: podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia Róbert Šinály, generálna riaditeľka Slovenskej správy ciest Martina Tvrdoňová, poslanec parlamentu za hnutie Sme rodina Igor Kašper a minister dopravy a výstavby Andrej Doležal počas brífingu v rámci symbolického otvorenia veľkoplošných opráv ciest I. triedy v Banskobystrickom kraji. Banská Bystrica, 23. apríl 2021.

Dočasne poverený vedením je doterajší investičný riaditeľ Ivan Rybárik.

15m
Peter Cmorej (SaS)

Ak by Matovič rokoval o reforme s opozíciou, bolo by to podľa Cmoreja porušenie koaličnej zmluvy.

20m