Vláda svoj program nenaplní, diaľnicu do Košíc do roku 2020 nedokončí

Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka.

Ilustračné foto.(Zdroj: flickr(/c/European Roads)

BRATISLAVA. Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka. Predpokladá to minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant za Sieť). Po rokovaní vlády v stredu informoval, že na základe analýz s najväčšou pravdepodobnosťou pristúpia k variantu výstavby spomínaného úseku diaľnice s tunelom.

"Štúdia dopadov je na ministerstve životného prostredia. Urobíme všetko preto, aby sme práce na tomto úseku čo najviac urýchlili a mohli ho odovzdať motoristom čo najskôr," povedal Brecely s tým, že počas prípravy programového vyhlásenia vlády uvažovali ešte o povrchovom variante trasy diaľnice údolím Váhu.

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami bude podľa ministra dokončená do roku 2020, ale bez komplikovaného úseku Turany - Hubová, kde sa vyskytli nepredpokladané problémy. "Zvažujeme všetky možné alternatívy," uviedol Brecely.

Ďaleko za rokom 2020

V prípade rozhodnutia o zmene trasy s tunelom Korbeľka (5 851 metrov) sa príprava a výstavba D1 Turany - Hubová (pôvodne 13,6 kilometra) môže výrazne predĺžiť o niekoľko rokov po roku 2020.

Niektorí experti hovoria, že by diaľničný úsek na severe Slovenska mohol byť dokončený až do roku 2025. Do roku 2020 by pravdepodobne nebol hotový ani v prípade realizácie pôvodného povrchového variantu s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 metrov) a Havran (2 820 metrov).

Viaceré médiá, vrátane agentúry SITA ešte v polovici apríla informovali o nereálnosti zámeru novej vlády dokončiť hlavnú domácu diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020. Dôvodom sú práve problémy s úsekom Turany - Hubová.

Do štyroch rokov by mali byť postupne odovzdané tri rozostavané úseky D1 medzi Žilinou a Ružomberkom - Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) a Hubová - Ivachnová (15,3 km). Dovtedy by mal byť hotový aj juhozápadný obchvat Prešova (7,9 km). Ten sa však ešte nezačal stavať, keďže súťaž sa pre námietky predĺžila a zatiaľ nie je uzavretá.

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Pavol Kováčik potvrdil, že dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 už nie je reálne.

"Ak bude vybraný variant s tunelom Korbeľka, tak jeho objektívna lehota výstavby je dlhšia než povrchového úseku," povedal nedávno Kováčik pre agentúru SITA. Výstavba by sa tak predĺžila za rok 2020.

Posudzovanie vplyvov stavby úseku na životné prostredie (EIA) sa blíži k záveru. "Verím, že ministerstvo životného prostredia v priebehu niekoľkých mesiacov ukončí celý proces EIA, ktorý trval niekoľko rokov," uviedol Kováčik.

Chýba druhá rúra Braniska

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. v Žiline Ľubomír Palčák označil dokončenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami za nespochybniteľnú prioritu.

Predpokladá však, že sa tak stane niekoľko rokov po roku 2020 práve pre problematický úsek D1 Turany - Hubová. Na tento úsek navyše nie sú alokované financie v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Vláda by podľa experta mohla využiť na tento projekt napríklad peniaze zo zdrojov Európskej únie z iných operačných programov, kde by sa nevyužili. "Možnosť využiť PPP pri tomto projekte veľmi nevidím," uviedol Palčák pre agentúru SITA.

"Zároveň sa stále zabúda na druhý profil a tubus tunela Branisko, bez ktorého nemôžeme hovoriť o kompletnej D1 z Bratislavy do Košíc," uviedol pre agentúru SITA predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Začať s výstavbou ľavého pásu úseku D1 Beharovce - Branisko v dĺžke 7,3 kilometra, vrátane ľavej rúry tunela (4 932 metrov) plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s. predbežne v roku 2020 alebo neskôr.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 670
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 923
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 218
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 158
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 737
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 534
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 758
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 396
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 990
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 2 779

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

21. výročie vraždy Róberta Remiáša si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti, ktorí organizovali Veľký protikorupčný pochod.

Neprehliadnite tiež

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop