Vláda svoj program nenaplní, diaľnicu do Košíc do roku 2020 nedokončí

Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka.

Ilustračné foto.(Zdroj: flickr(/c/European Roads)

BRATISLAVA. Chýbajúci úsek diaľnice D1 Turany - Hubová pre problémy so zosuvom pôdy sa bude stavať pravdepodobne s tunelom Korbeľka. Predpokladá to minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely (nominant za Sieť). Po rokovaní vlády v stredu informoval, že na základe analýz s najväčšou pravdepodobnosťou pristúpia k variantu výstavby spomínaného úseku diaľnice s tunelom.

"Štúdia dopadov je na ministerstve životného prostredia. Urobíme všetko preto, aby sme práce na tomto úseku čo najviac urýchlili a mohli ho odovzdať motoristom čo najskôr," povedal Brecely s tým, že počas prípravy programového vyhlásenia vlády uvažovali ešte o povrchovom variante trasy diaľnice údolím Váhu.

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami bude podľa ministra dokončená do roku 2020, ale bez komplikovaného úseku Turany - Hubová, kde sa vyskytli nepredpokladané problémy. "Zvažujeme všetky možné alternatívy," uviedol Brecely.

Ďaleko za rokom 2020

V prípade rozhodnutia o zmene trasy s tunelom Korbeľka (5 851 metrov) sa príprava a výstavba D1 Turany - Hubová (pôvodne 13,6 kilometra) môže výrazne predĺžiť o niekoľko rokov po roku 2020.

Niektorí experti hovoria, že by diaľničný úsek na severe Slovenska mohol byť dokončený až do roku 2025. Do roku 2020 by pravdepodobne nebol hotový ani v prípade realizácie pôvodného povrchového variantu s dvoma kratšími tunelmi Rojkov (1 810 metrov) a Havran (2 820 metrov).

Viaceré médiá, vrátane agentúry SITA ešte v polovici apríla informovali o nereálnosti zámeru novej vlády dokončiť hlavnú domácu diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami do roku 2020. Dôvodom sú práve problémy s úsekom Turany - Hubová.

Do štyroch rokov by mali byť postupne odovzdané tri rozostavané úseky D1 medzi Žilinou a Ružomberkom - Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) a Hubová - Ivachnová (15,3 km). Dovtedy by mal byť hotový aj juhozápadný obchvat Prešova (7,9 km). Ten sa však ešte nezačal stavať, keďže súťaž sa pre námietky predĺžila a zatiaľ nie je uzavretá.

Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) Pavol Kováčik potvrdil, že dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami v roku 2020 už nie je reálne.

"Ak bude vybraný variant s tunelom Korbeľka, tak jeho objektívna lehota výstavby je dlhšia než povrchového úseku," povedal nedávno Kováčik pre agentúru SITA. Výstavba by sa tak predĺžila za rok 2020.

Posudzovanie vplyvov stavby úseku na životné prostredie (EIA) sa blíži k záveru. "Verím, že ministerstvo životného prostredia v priebehu niekoľkých mesiacov ukončí celý proces EIA, ktorý trval niekoľko rokov," uviedol Kováčik.

Chýba druhá rúra Braniska

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. v Žiline Ľubomír Palčák označil dokončenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami za nespochybniteľnú prioritu.

Predpokladá však, že sa tak stane niekoľko rokov po roku 2020 práve pre problematický úsek D1 Turany - Hubová. Na tento úsek navyše nie sú alokované financie v novom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Vláda by podľa experta mohla využiť na tento projekt napríklad peniaze zo zdrojov Európskej únie z iných operačných programov, kde by sa nevyužili. "Možnosť využiť PPP pri tomto projekte veľmi nevidím," uviedol Palčák pre agentúru SITA.

"Zároveň sa stále zabúda na druhý profil a tubus tunela Branisko, bez ktorého nemôžeme hovoriť o kompletnej D1 z Bratislavy do Košíc," uviedol pre agentúru SITA predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. Začať s výstavbou ľavého pásu úseku D1 Beharovce - Branisko v dĺžke 7,3 kilometra, vrátane ľavej rúry tunela (4 932 metrov) plánuje Národná diaľničná spoločnosť, a. s. predbežne v roku 2020 alebo neskôr.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 312
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 025
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 843
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 159
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 737
  6. Kam do tepla v januári? 2 536
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 285
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 213
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 544
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 541

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.