Prečo sa Apple stáva obeťou vlastného priemyslu

Nižší predaj iPhonov a medziročný 13-percentný pokles celkových tržieb naznačuje oslabovanie technologického gigantu.

BRATISLAVA. Populárne iPhony spoločnosti Apple už nie sú také populárne. Za prvé tri mesiace tohto roka ich firma predala o desať miliónov kusov menej ako vlani medzi januárom a marcom.

Nižší predaj iPhonov a medziročný 13-percentný pokles celkových tržieb naznačuje oslabovanie technologického gigantu. Apple utŕžil vlani 50,6 miliardy dolárov, pričom čistý príjem firmy predstavoval 10,5 miliardy dolárov. Firme klesli tržby prvý raz za trinásť rokov.

Celkovo firma predala za prvé tri mesiace vyše 51 miliónov iPhonov, vlani to bolo o desať miliónov viac. Firma predpokladá, že jej tržby budú klesať aj naďalej.

TIP: Pozrite si aktuálne ceny na smartfóny Apple a ich odborné recenzie.

Presýtený trh

Za to, že predaj obľúbených iPhonov tento rok klesol, môže podľa analytikov najmä presýtený trh, ktorý začala zaplavovať lacnejšia konkurencia. 

Apple tiež nemá žiadny ďalší produkt, ktorý by trh oslovil tak, ako iPhony. Hoci prvý rok predaja Apple Watch bol úspešný.

Podľa denníka The Economist sa za prvý rok predalo toľko kusov Apple Watch, koľko sa predalo v prvý rok iPhonov, čo bolo približne 5,4 milióna kusov. Z hodiniek sa ale nestal revolučný výrobok, ktorý by samostatne dokázal tržby Applu ťahať nasledujúce roky, tak ako to dokázal iPhone. 

Hodinky sú navyše na telefóny od Applu úplne naviazané. Bez toho, aby boli pripojené k iPhonu nefungujú plnohodnotne. Preto nemusí krok s Apple Watch spoločnosť ochrániť pred poklesom tržieb. Apple na udržanie rastu z posledných rokov potrebuje nový revolučný výrobok.

Firma podľa nepotvrdených údajov pracuje aj na vývoji automobilu, no jej plány zatiaľ nie sú úplne jasné. Rovnako ako s hodinkami tiež bude súťažiť na trhu, ktorý už obsadzuje konkurencia, napríklad v podobe Tesly a General Motors.

Služby nestačia 

Dieru v tržbách, ktorá bude vznikať poklesom predaja iPhonov, by Apple mohol zaplniť nárastom pri predaji služieb, napríklad posilnením hudobnej služby Apple Music alebo obchodu s aplikáciam App Store. Podľa webu The Verge už dnes Apple zarába viac zo služieb než z predaja počítačov Mac.

Tržby App Store medziročne vzrástli o 35 percent a rastú taktiež aj tržby iCloud. „Apple Pay rastie závratnou rýchlosťou,“ potvrdil šéf spoločnosti Tim Cook počas predstavovania kvartálnych výsledkov firmy.

Hoci tržby Applu z predaja služieb rastú, straty z predaja iPhonom nebudú pravdepodobne schopné vykryť.

Napríklad tržby zo služieb dosiahli za prvý kvartál tohto roka takmer šesť miliárd dolárov, no v porovnaní s tržbami za iPhone ide len o zlomok. Tržby z predaja iPhonov boli za rovnaké obdobie vo výške 50,6 miliardy dolárov. 

Obete priemyslu

Pokles predaja iPhonov o 10 miliónov kusov smartfónov však nemusí byť spôsobený len stratou záujmu o značku. Na východných trhoch sa posilňujú lokálni výrobcovia rôznych lacnejších značiek smartfónov, ktorí môžu technologických gigantov – Apple aj Samsung – pomaly vytláčať z trhu.

Tohtoročné výsledky firmy Apple ukazujú, že výrobca smartfónov sa na Čínu spoliehať veľmi nemôže. Tržby v tomto regióne za posledný rok klesli až o 26 percent.

Doplatiť na oslabenie Applu môže aj Samsung. Firma totiž dodáva napríklad batérie či displeje, ktoré končia aj vo výrobkoch Apple.

„Apple aj Samsung sa stanú obeťami priemyslu, ktorý urobili úspešným. O tri až päť rokov už ani jeden z nich nebude dominantným hráčom na trhu so smartfónmi,“ píše zahraničný technologický web zdnet.com.

Do popredia sa v súčasnosti dostávajú lacné smartfóny, ktoré sú nielen cenovo dostupné, ale začínajú ponúkať funkcie porovnateľné s rádovo drahšími zariadeniami od zabehnutých výrobcov. Nie každý je totiž ochotný platiť niekoľkonásobnú cenu za produkt, ktorý je len čiastkovo lepší.

Na čínskom trhu sú firmy ako Lenovo, Xiaomi, Huawei či ZTE, ktoré môžu budovať svoju značku na trhu s miliardou zákazníkov. A práve tieto konkurenčné značky sa stávajú čoraz obľúbenejšími.

Apple si pohoršil najviac

Tvrdenia, že čínske smartfóny budú tvrdou konkurenciou Apple či Samsungu dokazujú aj nedávno zverejnené výsledky jednotlivých firiem.

V počte predaných smartfónov vedie aj tento rok Samsung, ktorý za prvé tri mesiace tohto roka predal 79 miliónov kusov zariadení. Za ním nasleduje Apple s najvýraznejším poklesom, v počte predaných kusov 51,1 milióna.

Tretím najpredávanejším smartfónom sa stal Huawei, ktorý za prvý kvartál 2016 predal 28,3 milióna kusov. Za Huaweiom sa na štvrtom mieste umiestnil ďalší čínsky výrobca telefónov OPPO s počtom predaných smartfónov 15,5 milióna kusov.

Ako piaty najpredávanejší telefón skončil Xiaomi, ktorý predal len o niečo menej ako OPPO, 14,6 milióna kusov. Rast trhu so smartfónmi, ktorý Apple pomohol pred deviatimi rokmi založiť, začína pohlcovať Čína.

Téma: Samsung


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tipy na vianočné darčeky (technológie, mobily a počítače), Apple

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Froome štvrtý raz vyhrá Tour de France, Bardet uhájil tretie miesto o sekundu

Sobotňajšiu individuálnu časovku vyhral tímový kolega Petra Sagana z Bory-Hansgrohe Maciej Bodnar.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.