Česmad bude žiadať ďalšie zmeny v dani z motorových vozidiel

Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc nedokončí ani tretia vláda Roberta Fica zo Smeru.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových vozidiel.

Domáci dopravcovia sú napriek zjednoteniu sadzieb tejto dane na centrálnej úrovni podľa neho stále v nevýhodnej situácii oproti susedným aj iným štátom Európskej únie.

Dopravcovia sú zaťažovaní

"Budeme ju musieť dostať na primeranú úroveň minimálne okolitých štátov, máme ju podstatne vyššiu ako Nemci. Chceme zrovnoprávnenie daňových nákladov a legislatívnych podmienok. Budeme hľadať cestu smerom k zatraktívneniu povolania vodiča a zjednodušovaniu legislatívnych podmienok," povedal Jančovič po konferencii Hospodárskych novín a Česmadu Doprava a Logistika 2016.

Jančovič je zároveň generálnym riaditeľom spoločnosti TOPNAD, a. s. Topoľčany. Upozornil, že dopravcovia sú neskutočne zaťažovaní. "Nároky na dopravcu, povinnosti a sankcie sa neustále zvyšujú a tomu musíme zabrániť," uviedol.

Vláda má vo svojom programe v časti o doprave aj zámer prijať opatrenia pre presun tovarov z cestnej dopravy na železničnú v súlade s cieľmi Európskej únie. Zdôvodňuje to snahou ekologizovať dopravu a odľahčiť cestnú sieť a znížiť negatívne dopady na obyvateľov žijúcich v okolí hlavných ťahov.

"Osobne si myslím, že v rámci vnútroštátnej dopravy na Slovensku je to absolútne neriešiteľné, pretože sme taká malá krajina, že tento zámer nemá šancu. V rámci Európy funguje doprava skôr severo-južným ťahom. Pripravujú sa možnosti východno-západné, vítame takú aktivitu," povedal Jančovič.

Popri zintenzívnení aktivít štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. sa chce vláda v tejto oblasti zamerať aj na výstavbu nových terminálov intermodálnej (kombinovanej) dopravy najmä v regiónoch s vysokým rastom ekonomickej aktivity a s veľkým exportno-importným potenciálom.

Šéf Česmadu v súvislosti s intermodálnou dopravou považuje za dôležité, koľko bude stáť, ako dlho bude trvať táto doprava a kto ochráni naložený tovar.

"Často vozíme veľmi drahé veci a neviem si predstaviť, že na nejakej železničnej stanici, možno aj v oblasti neprispôsobivých občanov niekto nechá stáť vagón s kamiónmi a s tovarom. Mali sme možnosť počuť o fantómových dopravcoch, ktorým ide o tovar. Toto nie sú zodpovedané otázky," povedal Jančovič.

Nedostatok vodičov

V cestnej nákladnej a autobusovej doprave je vážnym problémom nedostatok vodičov. Dôvodom je malý záujem ľudí o túto profesiu pre jej náročnosť, zodpovednosť a neprimerané ohodnotenie.

"Je to veľmi vážny problém. Bolo jasné, že ho možno očakávať, pretože systém získavania nových vodičov zlyhal. Atraktivita povolania vodiča sa výrazne zhoršila," priblížil Jančovič. Sankcie a riziká, hroziace vodičovi, sú podľa prezidenta Česmadu také veľké, že táto profesia nie je zaujímavá pre mladých ani starších.

"Musíme zmeniť podmienky fungovania v doprave. Vodiči na západe majú ďalšie iné benefity, dokonca po niekoľkých rokoch dôchodkový systém. To nás stavia do nerovnoprávnej pozície, nehovoriac o odvodoch. Pre vodičov už vytvárame podmienky vhodné na to aby sa mohli posunúť domov, ale určite to bude dlhšie trvať,"

 Predsedníctvo Slovenska v Rade Európskej únie v druhom polroku tohto roka je podľa dopravcov možnosť na presadenie rôznych zmien aj v doprave. "Celkom určite. Považujeme to za príležitosť, aby sme dostali do povedomia myšlienky, ktoré nás dopravcov zaujímajú z európskeho hľadiska, lebo hrať sa na vlastnom piesočku je úplne zbytočné," uviedol Jančovič.

Pohybujeme sa v medzinárodnej doprave, medzinárodnom obchode, sme silne previazaní prostredníctvom automotive s Európou," dodal. Jančovič si myslí, že treba zmeniť pohľad verejnosti na dopravcov a vodičov, ako aj zatraktívniť túto profesiu.

Preto chce venovať väčšiu pozornosť médiám a výraznejšie hľadať priestor na presadenie legislatívnych záujmov. "Trochu sme zaspali na vavrínoch," uzavrel Jančovič.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 538
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 944
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 487
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 825
  5. Kam do tepla v januári? 2 485
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 416
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 363
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 162
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 302
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 041

Téma: Voľba českého prezidenta


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

Neprehliadnite tiež

SaS chce náklady na exekučné konania preniesť z dlžníkov na veriteľov

Veritelia nedostatočne zohľadňujú solventnosť svojich klientov.

Internetové bankovníctvo najviac využívajú severské krajiny, Slováci sú priemerní

Občania SR obsadili v rámci využívania online bankovníctva z 28 krajín EÚ 16. priečku.

Kažimír ponúkol Laosu spoluprácu pri rozpočte a výbere daní

Laos sa zaujímal najmä o oblasti zdravotníctva, potravinárstva, informačných technológií a hydroenergetiky.

Svet najviac ohrozuje päť environmentálnych rizík

Svetové ekonomické fórum varuje aj pred zhoršujúcim sa geopolitickým prostredím.

Richter berie zvyšovanie príplatkov aj ako nástroj proti nelegálnej práci

Ministerstvo práce si vplyvy zvyšovania príplatkov prepočítalo.