Česmad bude žiadať ďalšie zmeny v dani z motorových vozidiel

Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc nedokončí ani tretia vláda Roberta Fica zo Smeru.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových vozidiel.

Domáci dopravcovia sú napriek zjednoteniu sadzieb tejto dane na centrálnej úrovni podľa neho stále v nevýhodnej situácii oproti susedným aj iným štátom Európskej únie.

Dopravcovia sú zaťažovaní

"Budeme ju musieť dostať na primeranú úroveň minimálne okolitých štátov, máme ju podstatne vyššiu ako Nemci. Chceme zrovnoprávnenie daňových nákladov a legislatívnych podmienok. Budeme hľadať cestu smerom k zatraktívneniu povolania vodiča a zjednodušovaniu legislatívnych podmienok," povedal Jančovič po konferencii Hospodárskych novín a Česmadu Doprava a Logistika 2016.

Jančovič je zároveň generálnym riaditeľom spoločnosti TOPNAD, a. s. Topoľčany. Upozornil, že dopravcovia sú neskutočne zaťažovaní. "Nároky na dopravcu, povinnosti a sankcie sa neustále zvyšujú a tomu musíme zabrániť," uviedol.

Vláda má vo svojom programe v časti o doprave aj zámer prijať opatrenia pre presun tovarov z cestnej dopravy na železničnú v súlade s cieľmi Európskej únie. Zdôvodňuje to snahou ekologizovať dopravu a odľahčiť cestnú sieť a znížiť negatívne dopady na obyvateľov žijúcich v okolí hlavných ťahov.

"Osobne si myslím, že v rámci vnútroštátnej dopravy na Slovensku je to absolútne neriešiteľné, pretože sme taká malá krajina, že tento zámer nemá šancu. V rámci Európy funguje doprava skôr severo-južným ťahom. Pripravujú sa možnosti východno-západné, vítame takú aktivitu," povedal Jančovič.

Popri zintenzívnení aktivít štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. sa chce vláda v tejto oblasti zamerať aj na výstavbu nových terminálov intermodálnej (kombinovanej) dopravy najmä v regiónoch s vysokým rastom ekonomickej aktivity a s veľkým exportno-importným potenciálom.

Šéf Česmadu v súvislosti s intermodálnou dopravou považuje za dôležité, koľko bude stáť, ako dlho bude trvať táto doprava a kto ochráni naložený tovar.

"Často vozíme veľmi drahé veci a neviem si predstaviť, že na nejakej železničnej stanici, možno aj v oblasti neprispôsobivých občanov niekto nechá stáť vagón s kamiónmi a s tovarom. Mali sme možnosť počuť o fantómových dopravcoch, ktorým ide o tovar. Toto nie sú zodpovedané otázky," povedal Jančovič.

Nedostatok vodičov

V cestnej nákladnej a autobusovej doprave je vážnym problémom nedostatok vodičov. Dôvodom je malý záujem ľudí o túto profesiu pre jej náročnosť, zodpovednosť a neprimerané ohodnotenie.

"Je to veľmi vážny problém. Bolo jasné, že ho možno očakávať, pretože systém získavania nových vodičov zlyhal. Atraktivita povolania vodiča sa výrazne zhoršila," priblížil Jančovič. Sankcie a riziká, hroziace vodičovi, sú podľa prezidenta Česmadu také veľké, že táto profesia nie je zaujímavá pre mladých ani starších.

"Musíme zmeniť podmienky fungovania v doprave. Vodiči na západe majú ďalšie iné benefity, dokonca po niekoľkých rokoch dôchodkový systém. To nás stavia do nerovnoprávnej pozície, nehovoriac o odvodoch. Pre vodičov už vytvárame podmienky vhodné na to aby sa mohli posunúť domov, ale určite to bude dlhšie trvať,"

 Predsedníctvo Slovenska v Rade Európskej únie v druhom polroku tohto roka je podľa dopravcov možnosť na presadenie rôznych zmien aj v doprave. "Celkom určite. Považujeme to za príležitosť, aby sme dostali do povedomia myšlienky, ktoré nás dopravcov zaujímajú z európskeho hľadiska, lebo hrať sa na vlastnom piesočku je úplne zbytočné," uviedol Jančovič.

Pohybujeme sa v medzinárodnej doprave, medzinárodnom obchode, sme silne previazaní prostredníctvom automotive s Európou," dodal. Jančovič si myslí, že treba zmeniť pohľad verejnosti na dopravcov a vodičov, ako aj zatraktívniť túto profesiu.

Preto chce venovať väčšiu pozornosť médiám a výraznejšie hľadať priestor na presadenie legislatívnych záujmov. "Trochu sme zaspali na vavrínoch," uzavrel Jančovič.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 540
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 072
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 462
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 921
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 723
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 366
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 122
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 102
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 685
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 602

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.