SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Česmad bude žiadať ďalšie zmeny v dani z motorových vozidiel

Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc nedokončí ani tretia vláda Roberta Fica zo Smeru.Diaľnicu z Bratislavy do Košíc nedokončí ani tretia vláda Roberta Fica zo Smeru. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových vozidiel.

Domáci dopravcovia sú napriek zjednoteniu sadzieb tejto dane na centrálnej úrovni podľa neho stále v nevýhodnej situácii oproti susedným aj iným štátom Európskej únie.

Dopravcovia sú zaťažovaní

"Budeme ju musieť dostať na primeranú úroveň minimálne okolitých štátov, máme ju podstatne vyššiu ako Nemci. Chceme zrovnoprávnenie daňových nákladov a legislatívnych podmienok. Budeme hľadať cestu smerom k zatraktívneniu povolania vodiča a zjednodušovaniu legislatívnych podmienok," povedal Jančovič po konferencii Hospodárskych novín a Česmadu Doprava a Logistika 2016.

Skryť Vypnúť reklamu

Jančovič je zároveň generálnym riaditeľom spoločnosti TOPNAD, a. s. Topoľčany. Upozornil, že dopravcovia sú neskutočne zaťažovaní. "Nároky na dopravcu, povinnosti a sankcie sa neustále zvyšujú a tomu musíme zabrániť," uviedol.

Vláda má vo svojom programe v časti o doprave aj zámer prijať opatrenia pre presun tovarov z cestnej dopravy na železničnú v súlade s cieľmi Európskej únie. Zdôvodňuje to snahou ekologizovať dopravu a odľahčiť cestnú sieť a znížiť negatívne dopady na obyvateľov žijúcich v okolí hlavných ťahov.

"Osobne si myslím, že v rámci vnútroštátnej dopravy na Slovensku je to absolútne neriešiteľné, pretože sme taká malá krajina, že tento zámer nemá šancu. V rámci Európy funguje doprava skôr severo-južným ťahom. Pripravujú sa možnosti východno-západné, vítame takú aktivitu," povedal Jančovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Popri zintenzívnení aktivít štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. sa chce vláda v tejto oblasti zamerať aj na výstavbu nových terminálov intermodálnej (kombinovanej) dopravy najmä v regiónoch s vysokým rastom ekonomickej aktivity a s veľkým exportno-importným potenciálom.

Šéf Česmadu v súvislosti s intermodálnou dopravou považuje za dôležité, koľko bude stáť, ako dlho bude trvať táto doprava a kto ochráni naložený tovar.

"Často vozíme veľmi drahé veci a neviem si predstaviť, že na nejakej železničnej stanici, možno aj v oblasti neprispôsobivých občanov niekto nechá stáť vagón s kamiónmi a s tovarom. Mali sme možnosť počuť o fantómových dopravcoch, ktorým ide o tovar. Toto nie sú zodpovedané otázky," povedal Jančovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedostatok vodičov

V cestnej nákladnej a autobusovej doprave je vážnym problémom nedostatok vodičov. Dôvodom je malý záujem ľudí o túto profesiu pre jej náročnosť, zodpovednosť a neprimerané ohodnotenie.

"Je to veľmi vážny problém. Bolo jasné, že ho možno očakávať, pretože systém získavania nových vodičov zlyhal. Atraktivita povolania vodiča sa výrazne zhoršila," priblížil Jančovič. Sankcie a riziká, hroziace vodičovi, sú podľa prezidenta Česmadu také veľké, že táto profesia nie je zaujímavá pre mladých ani starších.

"Musíme zmeniť podmienky fungovania v doprave. Vodiči na západe majú ďalšie iné benefity, dokonca po niekoľkých rokoch dôchodkový systém. To nás stavia do nerovnoprávnej pozície, nehovoriac o odvodoch. Pre vodičov už vytvárame podmienky vhodné na to aby sa mohli posunúť domov, ale určite to bude dlhšie trvať,"

Skryť Vypnúť reklamu

 Predsedníctvo Slovenska v Rade Európskej únie v druhom polroku tohto roka je podľa dopravcov možnosť na presadenie rôznych zmien aj v doprave. "Celkom určite. Považujeme to za príležitosť, aby sme dostali do povedomia myšlienky, ktoré nás dopravcov zaujímajú z európskeho hľadiska, lebo hrať sa na vlastnom piesočku je úplne zbytočné," uviedol Jančovič.

Pohybujeme sa v medzinárodnej doprave, medzinárodnom obchode, sme silne previazaní prostredníctvom automotive s Európou," dodal. Jančovič si myslí, že treba zmeniť pohľad verejnosti na dopravcov a vodičov, ako aj zatraktívniť túto profesiu.

Preto chce venovať väčšiu pozornosť médiám a výraznejšie hľadať priestor na presadenie legislatívnych záujmov. "Trochu sme zaspali na vavrínoch," uzavrel Jančovič.
 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 273
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 620
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 949
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 782
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 786
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 137
  7. Aká je chémia vôní 8 784
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 565
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 386
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Lacnejšie tovary a bývanie? Šesť najčastejších mýtov o socializme

Z priemernej mzdy si dnes kúpite násobne viac.

Dubček veril v socializmus s ľudskou tvárou.
Na nákladných vlakoch musia byť čierni pasažieri pripravení na každé počasie, na bod mrazu aj horúčavy. Na snímke je jeden z Aminových spolujazdcov.

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.

Neprehliadnite tiež

Ktorých právnikov zamestnávajú spory o výstavbu ciest (rebríček)

Energetické distribučné spoločnosti sa sporia o peniaze s výrobcami zelenej elektriny.

Meškanie projektu rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 v okolí Bratislavy vyvolalo medzinárodnú arbitráž.

Právnici radia nielen pri developmente bytov, ale aj väznice

Medzi najväčšími real estate transakciami je projekt novej väznice v Rimavskej Sobote.

Kancelária Bartošík Šváby radí developerovi Immocap Group s developmentom Nového Istropolisu na Trnavskom mýte v Bratislave.

IT systém k obchodnénu registru 21. storočia naďalej mešká

Ani po dvoch rokoch nie je uzatvorená zmluva.

(ilustračné foto)
Vizualizácia projektu Pod Vinicou.