Česmad bude žiadať ďalšie zmeny v dani z motorových vozidiel

Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc nedokončí ani tretia vláda Roberta Fica zo Smeru.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Znovuzvolený prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia (Česmad) Pavol Jančovič považuje za jednu z hlavných tém na riešenie s novou vládou daň z motorových vozidiel.

Domáci dopravcovia sú napriek zjednoteniu sadzieb tejto dane na centrálnej úrovni podľa neho stále v nevýhodnej situácii oproti susedným aj iným štátom Európskej únie.

Dopravcovia sú zaťažovaní

"Budeme ju musieť dostať na primeranú úroveň minimálne okolitých štátov, máme ju podstatne vyššiu ako Nemci. Chceme zrovnoprávnenie daňových nákladov a legislatívnych podmienok. Budeme hľadať cestu smerom k zatraktívneniu povolania vodiča a zjednodušovaniu legislatívnych podmienok," povedal Jančovič po konferencii Hospodárskych novín a Česmadu Doprava a Logistika 2016.

Jančovič je zároveň generálnym riaditeľom spoločnosti TOPNAD, a. s. Topoľčany. Upozornil, že dopravcovia sú neskutočne zaťažovaní. "Nároky na dopravcu, povinnosti a sankcie sa neustále zvyšujú a tomu musíme zabrániť," uviedol.

Vláda má vo svojom programe v časti o doprave aj zámer prijať opatrenia pre presun tovarov z cestnej dopravy na železničnú v súlade s cieľmi Európskej únie. Zdôvodňuje to snahou ekologizovať dopravu a odľahčiť cestnú sieť a znížiť negatívne dopady na obyvateľov žijúcich v okolí hlavných ťahov.

"Osobne si myslím, že v rámci vnútroštátnej dopravy na Slovensku je to absolútne neriešiteľné, pretože sme taká malá krajina, že tento zámer nemá šancu. V rámci Európy funguje doprava skôr severo-južným ťahom. Pripravujú sa možnosti východno-západné, vítame takú aktivitu," povedal Jančovič.

Popri zintenzívnení aktivít štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. sa chce vláda v tejto oblasti zamerať aj na výstavbu nových terminálov intermodálnej (kombinovanej) dopravy najmä v regiónoch s vysokým rastom ekonomickej aktivity a s veľkým exportno-importným potenciálom.

Šéf Česmadu v súvislosti s intermodálnou dopravou považuje za dôležité, koľko bude stáť, ako dlho bude trvať táto doprava a kto ochráni naložený tovar.

"Často vozíme veľmi drahé veci a neviem si predstaviť, že na nejakej železničnej stanici, možno aj v oblasti neprispôsobivých občanov niekto nechá stáť vagón s kamiónmi a s tovarom. Mali sme možnosť počuť o fantómových dopravcoch, ktorým ide o tovar. Toto nie sú zodpovedané otázky," povedal Jančovič.

Nedostatok vodičov

V cestnej nákladnej a autobusovej doprave je vážnym problémom nedostatok vodičov. Dôvodom je malý záujem ľudí o túto profesiu pre jej náročnosť, zodpovednosť a neprimerané ohodnotenie.

"Je to veľmi vážny problém. Bolo jasné, že ho možno očakávať, pretože systém získavania nových vodičov zlyhal. Atraktivita povolania vodiča sa výrazne zhoršila," priblížil Jančovič. Sankcie a riziká, hroziace vodičovi, sú podľa prezidenta Česmadu také veľké, že táto profesia nie je zaujímavá pre mladých ani starších.

"Musíme zmeniť podmienky fungovania v doprave. Vodiči na západe majú ďalšie iné benefity, dokonca po niekoľkých rokoch dôchodkový systém. To nás stavia do nerovnoprávnej pozície, nehovoriac o odvodoch. Pre vodičov už vytvárame podmienky vhodné na to aby sa mohli posunúť domov, ale určite to bude dlhšie trvať,"

 Predsedníctvo Slovenska v Rade Európskej únie v druhom polroku tohto roka je podľa dopravcov možnosť na presadenie rôznych zmien aj v doprave. "Celkom určite. Považujeme to za príležitosť, aby sme dostali do povedomia myšlienky, ktoré nás dopravcov zaujímajú z európskeho hľadiska, lebo hrať sa na vlastnom piesočku je úplne zbytočné," uviedol Jančovič.

Pohybujeme sa v medzinárodnej doprave, medzinárodnom obchode, sme silne previazaní prostredníctvom automotive s Európou," dodal. Jančovič si myslí, že treba zmeniť pohľad verejnosti na dopravcov a vodičov, ako aj zatraktívniť túto profesiu.

Preto chce venovať väčšiu pozornosť médiám a výraznejšie hľadať priestor na presadenie legislatívnych záujmov. "Trochu sme zaspali na vavrínoch," uzavrel Jančovič.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  3. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  4. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  5. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  6. Slováci rozhodli o najlepšom!
  7. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  8. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  9. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 131
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 117
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 999
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 956
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 850
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 825
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 337
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 274
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 236
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 545

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.

KOMENTÁRE

Vláda sa futbalu vysmieva rovno do tváre

Štadión s licenciou UEFA jednoducho netreba, lebo nemá využitie.

Neprehliadnite tiež

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou (príklady)

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia o 280 eur oproti poslednej ponuke Volkswagenu.

Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Agentúra Fitch potvrdila ratingy nemeckej poisťovne Allianz

Prevádzkový zisk poisťovne za rok 2016 bol stabilný.