Vznikne Národná dopravná agentúra, má koordinovať dopravu

Pripravovaná Národná dopravná agentúra má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pripravovaná Národná dopravná agentúra (NADA) má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Mala by riešiť problém nejasných kompetencií pri objednávaní a zosúladení grafikonu celej verejnej dopravy. "Mali by sa znížiť čakania na prestup a predísť nežiaducej konkurencii medzi autobusovou a železničnou dopravou," vyplýva z Národného programu reforiem 2016 v časti o dopravnej infraštruktúre a elektronických komunikáciách.

Podmienka Európskej komisie

Vznik dopravnej autority je podľa súčasných rokovaní aj podmienkou Európskej komisie pre pokračovanie modernizácie vozidlového parku štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) v programovom období 2014 - 2020.

"Ďalším krokom by mala byť optimalizácia grafikonu železničnej dopravy, ktorá má zabezpečiť na dostatočne významných tratiach pravidelné, časté a spoľahlivé spojenia," uvádza sa v spomínanom programe reforiem, ktorý vláda schválila v piatok minulý týždeň.

Založenie dopravnej autority plánovalo už bývalé vedenie ministerstva dopravy. Železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme v súčasnosti objednáva štát cez ministerstvo dopravy, prímestskú autobusovú dopravu samosprávne kraje a mestskú hromadnú dopravu mestá.

Efektívnejšia spolupráca verejnej autobusovej a železničnej dopravy, ako aj vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme, je jednou z priorít vlády v doprave. Výsledkom má byť optimalizácia jednotlivých spojov s cieľom zvýšiť dostupnosť a komfort kombinovanej dopravy a ochranu záujmov cestujúcich.

"Zjednotenie objednávania všetkých výkonov verejnej železničnej a cestnej autobusovej dopravy pod jeden úrad je najambicióznejším zámerom, ktorý pre oblasť verejnej dopravy vláda vyhlásila," uviedol pre agentúru SITA bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec.

Viac cestujúcich?

"Mohlo by to podstatne zlepšiť situáciu v nakladaní so štátnym prostriedkami pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti štátu a v maximálnej miere zlepšiť koordináciu a synchronizáciu oboch druhov dopráv," dodal.

Bude pokračovať modernizácia železničných koridorov a obstarávanie vlakových súprav. Na modernizáciu vozového parku je v tomto roku alokovaných 47 mil. eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 a 218 mil. eur v rokoch 2017 a 2018 (vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu).

"Komfort cestovania možno zvýšiť aj integráciou jednotlivých módov - cieľom je optimalizovaná dopravná koordinácia všetkých módov verejnej osobnej dopravy (najmä vlakov a prímestských autobusov) a možnosť kupovať jeden cestovný lístok na celú cestu bez ohľadu na použitý dopravný mód (tarifná integrácia)," píše sa v Národnom programe reforiem.

Od 1. novembra 2015 začala prevádzka integrovaného dopravného systému v Bratislavskom samosprávnom kraji a už dlhší čas funguje na trase Žilina - Rajec.

Vyšší dopyt po verejnej doprave možno podľa uvedeného programu dosiahnuť aj rozšírením konkurencie a tendrami na výber osobných dopravcov na jednotlivých železničných tratiach.

Príchod súkromného prepravcu na trať Bratislava - Komárno v roku 2012 zvýšil počet vlakových spojov oproti štátnemu dopravcovi o 70 % a viac ako zdvojnásobil počet cestujúcich. V súčasnosti beží tender na prevádzku diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou s ôsmimi záujemcami.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 811
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 442
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 995
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 498
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 541
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 363
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 352
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 126
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 968
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 844

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Na testovanie potravín dá Brusel milión eur, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.