Vznikne Národná dopravná agentúra, má koordinovať dopravu

Pripravovaná Národná dopravná agentúra má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pripravovaná Národná dopravná agentúra (NADA) má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Mala by riešiť problém nejasných kompetencií pri objednávaní a zosúladení grafikonu celej verejnej dopravy. "Mali by sa znížiť čakania na prestup a predísť nežiaducej konkurencii medzi autobusovou a železničnou dopravou," vyplýva z Národného programu reforiem 2016 v časti o dopravnej infraštruktúre a elektronických komunikáciách.

Podmienka Európskej komisie

Vznik dopravnej autority je podľa súčasných rokovaní aj podmienkou Európskej komisie pre pokračovanie modernizácie vozidlového parku štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) v programovom období 2014 - 2020.

"Ďalším krokom by mala byť optimalizácia grafikonu železničnej dopravy, ktorá má zabezpečiť na dostatočne významných tratiach pravidelné, časté a spoľahlivé spojenia," uvádza sa v spomínanom programe reforiem, ktorý vláda schválila v piatok minulý týždeň.

Založenie dopravnej autority plánovalo už bývalé vedenie ministerstva dopravy. Železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme v súčasnosti objednáva štát cez ministerstvo dopravy, prímestskú autobusovú dopravu samosprávne kraje a mestskú hromadnú dopravu mestá.

Efektívnejšia spolupráca verejnej autobusovej a železničnej dopravy, ako aj vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme, je jednou z priorít vlády v doprave. Výsledkom má byť optimalizácia jednotlivých spojov s cieľom zvýšiť dostupnosť a komfort kombinovanej dopravy a ochranu záujmov cestujúcich.

"Zjednotenie objednávania všetkých výkonov verejnej železničnej a cestnej autobusovej dopravy pod jeden úrad je najambicióznejším zámerom, ktorý pre oblasť verejnej dopravy vláda vyhlásila," uviedol pre agentúru SITA bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec.

Viac cestujúcich?

"Mohlo by to podstatne zlepšiť situáciu v nakladaní so štátnym prostriedkami pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti štátu a v maximálnej miere zlepšiť koordináciu a synchronizáciu oboch druhov dopráv," dodal.

Bude pokračovať modernizácia železničných koridorov a obstarávanie vlakových súprav. Na modernizáciu vozového parku je v tomto roku alokovaných 47 mil. eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 a 218 mil. eur v rokoch 2017 a 2018 (vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu).

"Komfort cestovania možno zvýšiť aj integráciou jednotlivých módov - cieľom je optimalizovaná dopravná koordinácia všetkých módov verejnej osobnej dopravy (najmä vlakov a prímestských autobusov) a možnosť kupovať jeden cestovný lístok na celú cestu bez ohľadu na použitý dopravný mód (tarifná integrácia)," píše sa v Národnom programe reforiem.

Od 1. novembra 2015 začala prevádzka integrovaného dopravného systému v Bratislavskom samosprávnom kraji a už dlhší čas funguje na trase Žilina - Rajec.

Vyšší dopyt po verejnej doprave možno podľa uvedeného programu dosiahnuť aj rozšírením konkurencie a tendrami na výber osobných dopravcov na jednotlivých železničných tratiach.

Príchod súkromného prepravcu na trať Bratislava - Komárno v roku 2012 zvýšil počet vlakových spojov oproti štátnemu dopravcovi o 70 % a viac ako zdvojnásobil počet cestujúcich. V súčasnosti beží tender na prevádzku diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou s ôsmimi záujemcami.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 421
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 387
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 956
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 571
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 484
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 362
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 235
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 091
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 069

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

Neprehliadnite tiež

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.