Vznikne Národná dopravná agentúra, má koordinovať dopravu

Pripravovaná Národná dopravná agentúra má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pripravovaná Národná dopravná agentúra (NADA) má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Mala by riešiť problém nejasných kompetencií pri objednávaní a zosúladení grafikonu celej verejnej dopravy. "Mali by sa znížiť čakania na prestup a predísť nežiaducej konkurencii medzi autobusovou a železničnou dopravou," vyplýva z Národného programu reforiem 2016 v časti o dopravnej infraštruktúre a elektronických komunikáciách.

Podmienka Európskej komisie

Vznik dopravnej autority je podľa súčasných rokovaní aj podmienkou Európskej komisie pre pokračovanie modernizácie vozidlového parku štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) v programovom období 2014 - 2020.

"Ďalším krokom by mala byť optimalizácia grafikonu železničnej dopravy, ktorá má zabezpečiť na dostatočne významných tratiach pravidelné, časté a spoľahlivé spojenia," uvádza sa v spomínanom programe reforiem, ktorý vláda schválila v piatok minulý týždeň.

Založenie dopravnej autority plánovalo už bývalé vedenie ministerstva dopravy. Železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme v súčasnosti objednáva štát cez ministerstvo dopravy, prímestskú autobusovú dopravu samosprávne kraje a mestskú hromadnú dopravu mestá.

Efektívnejšia spolupráca verejnej autobusovej a železničnej dopravy, ako aj vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme, je jednou z priorít vlády v doprave. Výsledkom má byť optimalizácia jednotlivých spojov s cieľom zvýšiť dostupnosť a komfort kombinovanej dopravy a ochranu záujmov cestujúcich.

"Zjednotenie objednávania všetkých výkonov verejnej železničnej a cestnej autobusovej dopravy pod jeden úrad je najambicióznejším zámerom, ktorý pre oblasť verejnej dopravy vláda vyhlásila," uviedol pre agentúru SITA bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec.

Viac cestujúcich?

"Mohlo by to podstatne zlepšiť situáciu v nakladaní so štátnym prostriedkami pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti štátu a v maximálnej miere zlepšiť koordináciu a synchronizáciu oboch druhov dopráv," dodal.

Bude pokračovať modernizácia železničných koridorov a obstarávanie vlakových súprav. Na modernizáciu vozového parku je v tomto roku alokovaných 47 mil. eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 a 218 mil. eur v rokoch 2017 a 2018 (vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu).

"Komfort cestovania možno zvýšiť aj integráciou jednotlivých módov - cieľom je optimalizovaná dopravná koordinácia všetkých módov verejnej osobnej dopravy (najmä vlakov a prímestských autobusov) a možnosť kupovať jeden cestovný lístok na celú cestu bez ohľadu na použitý dopravný mód (tarifná integrácia)," píše sa v Národnom programe reforiem.

Od 1. novembra 2015 začala prevádzka integrovaného dopravného systému v Bratislavskom samosprávnom kraji a už dlhší čas funguje na trase Žilina - Rajec.

Vyšší dopyt po verejnej doprave možno podľa uvedeného programu dosiahnuť aj rozšírením konkurencie a tendrami na výber osobných dopravcov na jednotlivých železničných tratiach.

Príchod súkromného prepravcu na trať Bratislava - Komárno v roku 2012 zvýšil počet vlakových spojov oproti štátnemu dopravcovi o 70 % a viac ako zdvojnásobil počet cestujúcich. V súčasnosti beží tender na prevádzku diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou s ôsmimi záujemcami.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 631
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 905
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 582
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 083
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 677
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 361
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 155
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 090
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 695
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 610

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.