Vznikne Národná dopravná agentúra, má koordinovať dopravu

Pripravovaná Národná dopravná agentúra má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pripravovaná Národná dopravná agentúra (NADA) má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Mala by riešiť problém nejasných kompetencií pri objednávaní a zosúladení grafikonu celej verejnej dopravy. "Mali by sa znížiť čakania na prestup a predísť nežiaducej konkurencii medzi autobusovou a železničnou dopravou," vyplýva z Národného programu reforiem 2016 v časti o dopravnej infraštruktúre a elektronických komunikáciách.

Podmienka Európskej komisie

Vznik dopravnej autority je podľa súčasných rokovaní aj podmienkou Európskej komisie pre pokračovanie modernizácie vozidlového parku štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) v programovom období 2014 - 2020.

"Ďalším krokom by mala byť optimalizácia grafikonu železničnej dopravy, ktorá má zabezpečiť na dostatočne významných tratiach pravidelné, časté a spoľahlivé spojenia," uvádza sa v spomínanom programe reforiem, ktorý vláda schválila v piatok minulý týždeň.

Založenie dopravnej autority plánovalo už bývalé vedenie ministerstva dopravy. Železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme v súčasnosti objednáva štát cez ministerstvo dopravy, prímestskú autobusovú dopravu samosprávne kraje a mestskú hromadnú dopravu mestá.

Efektívnejšia spolupráca verejnej autobusovej a železničnej dopravy, ako aj vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme, je jednou z priorít vlády v doprave. Výsledkom má byť optimalizácia jednotlivých spojov s cieľom zvýšiť dostupnosť a komfort kombinovanej dopravy a ochranu záujmov cestujúcich.

"Zjednotenie objednávania všetkých výkonov verejnej železničnej a cestnej autobusovej dopravy pod jeden úrad je najambicióznejším zámerom, ktorý pre oblasť verejnej dopravy vláda vyhlásila," uviedol pre agentúru SITA bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec.

Viac cestujúcich?

"Mohlo by to podstatne zlepšiť situáciu v nakladaní so štátnym prostriedkami pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti štátu a v maximálnej miere zlepšiť koordináciu a synchronizáciu oboch druhov dopráv," dodal.

Bude pokračovať modernizácia železničných koridorov a obstarávanie vlakových súprav. Na modernizáciu vozového parku je v tomto roku alokovaných 47 mil. eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 a 218 mil. eur v rokoch 2017 a 2018 (vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu).

"Komfort cestovania možno zvýšiť aj integráciou jednotlivých módov - cieľom je optimalizovaná dopravná koordinácia všetkých módov verejnej osobnej dopravy (najmä vlakov a prímestských autobusov) a možnosť kupovať jeden cestovný lístok na celú cestu bez ohľadu na použitý dopravný mód (tarifná integrácia)," píše sa v Národnom programe reforiem.

Od 1. novembra 2015 začala prevádzka integrovaného dopravného systému v Bratislavskom samosprávnom kraji a už dlhší čas funguje na trase Žilina - Rajec.

Vyšší dopyt po verejnej doprave možno podľa uvedeného programu dosiahnuť aj rozšírením konkurencie a tendrami na výber osobných dopravcov na jednotlivých železničných tratiach.

Príchod súkromného prepravcu na trať Bratislava - Komárno v roku 2012 zvýšil počet vlakových spojov oproti štátnemu dopravcovi o 70 % a viac ako zdvojnásobil počet cestujúcich. V súčasnosti beží tender na prevádzku diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou s ôsmimi záujemcami.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 540
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 657
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 5 211
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 117
  5. Kam do tepla v januári? 2 546
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 365
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 125
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 314
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 060

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

ŠPORT

Hudáčkovci na olympiádu nepôjdu, Šatan a Ramsay zverejnili nomináciu

V nominácii nie je nijaký hráč Slovana.

DOMOV

Bola vonku so psami a zmizla. Po 11 dňoch našli zrejme jej telo

Miroslava Sojáková pracovala na marketingu v bratislavskej zoo.

Neprehliadnite tiež

Počet podnikateliek na Slovensku stúpa, na priemer EÚ to ešte nestačí

Ženy podnikajú výraznejšie viac v odvetviach služieb a obchodu.

Zdravotné poisťovne hľadajú zdroje na zvýšenie platieb ambulanciám

Jedna ambulancia má podľa Asociácie súkromných lekárov SR na svoj chod potrebovať asi 5500 eur.

Stredná a východná Európa majú dobré vyhliadky na ekonomický rast

Ratingová agentúra Moody's: Na potenciál rastu regiónu negatívne vplývajú štrukturálne problémy.

Priemerná vyplácaná mesačná suma dôchodku z druhého piliera klesla

Mesačný dôchodok sa vyplácal v priemernej sume 23,89 eura a poberalo ho 874 sporiteľov.

SaS chce náklady na exekučné konania preniesť z dlžníkov na veriteľov

Veritelia nedostatočne zohľadňujú solventnosť svojich klientov.