Domácich potravín je na pultoch rekordne málo, len 39 percent

V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod.

Ilustračné foto(Zdroj: Archív SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Na pultoch obchodov je rekordne málo domácich potravín, len 39 percent. V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod. Lenže v priebehu šiestich rokov sa tento podiel znížil z 50 percent na súčasných 39 percent, teda o takmer štvrtinu.

Vyplynulo to z prieskumu, ktorý vypracovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) agentúra GfK Slovakia v období od 1. marca do 23. marca tohto roka. Prieskum sa realizuje rovnakou metodikou už šiesty rok od roku 2011.

Zo zahraničia stále viac

Podľa PKS monitoring zastúpenia slovenských potravín na pultoch odzrkadľuje realitu rezortu, ktorý zaznamenal historicky najväčšie záporné saldo obchodu s potravinami v hodnote - 1,1 miliardy eur. Na Slovensko sa tak zo zahraničia dováža stále viac potravín, čo podľa komory poškodzuje domácu ekonomiku, zamestnanosť a naviazané odvetvie poľnohospodárstva.

Potravinári upozorňujú, že rôzne snahy a iniciatívy na zvýšenie podielu potravín v uplynulých rokoch neviedli k žiadnemu zlepšeniu. "Obchodné reťazce v masívnych kampaniach promujú svoj vzťah k Slovensku a podporu jeho výrobkom, v skutočnosti sme však svedkami úpadku slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva v prospech cudzích ekonomík," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Ako poukázal, práve reťazec s najnižším zastúpením domácich potravín (Lidl) bol v roku 2015 tretím najväčším zadávateľom reklamy hneď po telekomunikačných spoločnostiach. "Do reklamy investoval viac ako 25 miliónov eur, ale zastúpenie slovenských produktov na jeho pultoch je mizivé," dodal Poturnay.

PKS by uvítala, aby sa súčasné vedenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR aktívnejšie zapojilo do podpory domácich potravinárov. Podľa komory sa bez toho domáce produkty len ťažko presadia.

Najmä COOP Jednota

"Šesť rokov kontinuálneho poklesu slovenských výrobkov svedčí o akútnej potrebe reštartu vládnej politiky podpory potravinárskeho priemyslu na Slovensku, ktorú nemožno len postaviť na zvýhodnení farmárskych podnikov. Musí skončiť obdobie nevšímavosti tradičných výrobcov potravín," apeloval Poturnay.

Najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch COOP Jednota (60 percent) a CBA (54 percent), v ktorej ako jedinej podiel slovenských výrobkov vzrástol o tri percentuálne body. Práve tieto dva reťazce podľa PKS dlhodobo dokazujú, že aj so stabilným nadpolovičným podielom slovenskej produkcie je možné v maloobchode úspešne podnikať.

Na druhej strane najmenej domácich potravín má na svojich pultoch obchodný reťazec Lidl (16 percent) a Kaufland (35 percent).Z hľadiska kategórií výrobkov medziročne najviac na pultoch predajní kleslo mlieko, o sedem percentuálnych bodov, pivo a spracované produkty zhodne o štyri percentuálne body.

Najnižšie zastúpenie majú s 12 % domáce oleje, pričom v Tescu je to len 11 %, v Kauflande 10 % a v Lidli štyri percentá. Cukrovinky nečokoládové sa nachádzajú na regáloch tiež v podiele 12 %, najmenej ich je v Kauflande a v Lidli. Spotrebitelia budú ťažšie hľadať aj konzervy, ktoré sú zastúpené 15-percentami, domáce cukrovinky čokoládové s 21 %.

Ako ukázal prieskum, obchodníci vo väčšej miere predávajú spotrebiteľom privátne značky potravín. Tento rok stúpol ich podiel na pultoch o desatinu na 21 %. Najviac ich je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky, konzervované produkty. Najmenej sú zastúpené pri vínach, liehovinách, destilátoch a pive. Najviac privátnych značiek je u reťazca Lidl (54 percent), nasleduje Kaufland (21 percent) a COOP Jednota (18 percent), najmenej v Metro (11 percent).

Privátne značky

V regáloch obchodných reťazcov na Slovensku je 21 % výrobkov privátnych značiek. Ide o výrobky, ktoré majú logo daného reťazca, alebo sú pod značkou, ktorú reťazec považuje za svoju. V porovnaní s minulým rokom sa ich podiel zvýšil o 2 percentuálne body, keďže vtedy dosiahol 19 %.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý bol robený pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). "Z nášho pohľadu nárast týchto privátnych neznačkových výrobkov nie je dobrou správou ani pre ekonomiku Slovenska, ani pre spotrebiteľa," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident PKS Daniel Poturnay.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 698
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 809
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 764
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 993
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 947
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 669
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 091
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 955
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 687
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 373

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop