Domácich potravín je na pultoch rekordne málo, len 39 percent

V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod.

Ilustračné foto(Zdroj: Archív SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Na pultoch obchodov je rekordne málo domácich potravín, len 39 percent. V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod. Lenže v priebehu šiestich rokov sa tento podiel znížil z 50 percent na súčasných 39 percent, teda o takmer štvrtinu.

Vyplynulo to z prieskumu, ktorý vypracovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) agentúra GfK Slovakia v období od 1. marca do 23. marca tohto roka. Prieskum sa realizuje rovnakou metodikou už šiesty rok od roku 2011.

Zo zahraničia stále viac

Podľa PKS monitoring zastúpenia slovenských potravín na pultoch odzrkadľuje realitu rezortu, ktorý zaznamenal historicky najväčšie záporné saldo obchodu s potravinami v hodnote - 1,1 miliardy eur. Na Slovensko sa tak zo zahraničia dováža stále viac potravín, čo podľa komory poškodzuje domácu ekonomiku, zamestnanosť a naviazané odvetvie poľnohospodárstva.

Potravinári upozorňujú, že rôzne snahy a iniciatívy na zvýšenie podielu potravín v uplynulých rokoch neviedli k žiadnemu zlepšeniu. "Obchodné reťazce v masívnych kampaniach promujú svoj vzťah k Slovensku a podporu jeho výrobkom, v skutočnosti sme však svedkami úpadku slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva v prospech cudzích ekonomík," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Ako poukázal, práve reťazec s najnižším zastúpením domácich potravín (Lidl) bol v roku 2015 tretím najväčším zadávateľom reklamy hneď po telekomunikačných spoločnostiach. "Do reklamy investoval viac ako 25 miliónov eur, ale zastúpenie slovenských produktov na jeho pultoch je mizivé," dodal Poturnay.

PKS by uvítala, aby sa súčasné vedenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR aktívnejšie zapojilo do podpory domácich potravinárov. Podľa komory sa bez toho domáce produkty len ťažko presadia.

Najmä COOP Jednota

"Šesť rokov kontinuálneho poklesu slovenských výrobkov svedčí o akútnej potrebe reštartu vládnej politiky podpory potravinárskeho priemyslu na Slovensku, ktorú nemožno len postaviť na zvýhodnení farmárskych podnikov. Musí skončiť obdobie nevšímavosti tradičných výrobcov potravín," apeloval Poturnay.

Najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch COOP Jednota (60 percent) a CBA (54 percent), v ktorej ako jedinej podiel slovenských výrobkov vzrástol o tri percentuálne body. Práve tieto dva reťazce podľa PKS dlhodobo dokazujú, že aj so stabilným nadpolovičným podielom slovenskej produkcie je možné v maloobchode úspešne podnikať.

Na druhej strane najmenej domácich potravín má na svojich pultoch obchodný reťazec Lidl (16 percent) a Kaufland (35 percent).Z hľadiska kategórií výrobkov medziročne najviac na pultoch predajní kleslo mlieko, o sedem percentuálnych bodov, pivo a spracované produkty zhodne o štyri percentuálne body.

Najnižšie zastúpenie majú s 12 % domáce oleje, pričom v Tescu je to len 11 %, v Kauflande 10 % a v Lidli štyri percentá. Cukrovinky nečokoládové sa nachádzajú na regáloch tiež v podiele 12 %, najmenej ich je v Kauflande a v Lidli. Spotrebitelia budú ťažšie hľadať aj konzervy, ktoré sú zastúpené 15-percentami, domáce cukrovinky čokoládové s 21 %.

Ako ukázal prieskum, obchodníci vo väčšej miere predávajú spotrebiteľom privátne značky potravín. Tento rok stúpol ich podiel na pultoch o desatinu na 21 %. Najviac ich je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky, konzervované produkty. Najmenej sú zastúpené pri vínach, liehovinách, destilátoch a pive. Najviac privátnych značiek je u reťazca Lidl (54 percent), nasleduje Kaufland (21 percent) a COOP Jednota (18 percent), najmenej v Metro (11 percent).

Privátne značky

V regáloch obchodných reťazcov na Slovensku je 21 % výrobkov privátnych značiek. Ide o výrobky, ktoré majú logo daného reťazca, alebo sú pod značkou, ktorú reťazec považuje za svoju. V porovnaní s minulým rokom sa ich podiel zvýšil o 2 percentuálne body, keďže vtedy dosiahol 19 %.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý bol robený pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). "Z nášho pohľadu nárast týchto privátnych neznačkových výrobkov nie je dobrou správou ani pre ekonomiku Slovenska, ani pre spotrebiteľa," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident PKS Daniel Poturnay.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 733
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 800
  3. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 789
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 694
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 416
  6. Splnený sen 1 412
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 345
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 165
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 965
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 938

Téma: Obchod a nakupovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles znamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.

Nie 95, ale E5. Takto sa mení označovanie palív na pumpách

Na stojany s benzínom či naftou už začali pribúdať nové značky - kruhy, štvorce a kosoštvorce.

Tri veci, ktoré poslanci vo štvrtok schválili pre dôchodcov

Vo štvrtok sa v parlamente riešili dôchodky, ale aj bonusy pre seniorov.

V USA je najmenej nezamestnaných za posledných 44-ročné minimum

Počet nových nezamestnaných Američanov, ktorí požiadali o štátnu podporu, minulý týždeň klesol na najnižšiu úroveň od marca 1973.