SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Domácich potravín je na pultoch rekordne málo, len 39 percent

V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Archív SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Na pultoch obchodov je rekordne málo domácich potravín, len 39 percent. V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod. Lenže v priebehu šiestich rokov sa tento podiel znížil z 50 percent na súčasných 39 percent, teda o takmer štvrtinu.

Vyplynulo to z prieskumu, ktorý vypracovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) agentúra GfK Slovakia v období od 1. marca do 23. marca tohto roka. Prieskum sa realizuje rovnakou metodikou už šiesty rok od roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo zahraničia stále viac

Podľa PKS monitoring zastúpenia slovenských potravín na pultoch odzrkadľuje realitu rezortu, ktorý zaznamenal historicky najväčšie záporné saldo obchodu s potravinami v hodnote - 1,1 miliardy eur. Na Slovensko sa tak zo zahraničia dováža stále viac potravín, čo podľa komory poškodzuje domácu ekonomiku, zamestnanosť a naviazané odvetvie poľnohospodárstva.

Potravinári upozorňujú, že rôzne snahy a iniciatívy na zvýšenie podielu potravín v uplynulých rokoch neviedli k žiadnemu zlepšeniu. "Obchodné reťazce v masívnych kampaniach promujú svoj vzťah k Slovensku a podporu jeho výrobkom, v skutočnosti sme však svedkami úpadku slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva v prospech cudzích ekonomík," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako poukázal, práve reťazec s najnižším zastúpením domácich potravín (Lidl) bol v roku 2015 tretím najväčším zadávateľom reklamy hneď po telekomunikačných spoločnostiach. "Do reklamy investoval viac ako 25 miliónov eur, ale zastúpenie slovenských produktov na jeho pultoch je mizivé," dodal Poturnay.

PKS by uvítala, aby sa súčasné vedenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR aktívnejšie zapojilo do podpory domácich potravinárov. Podľa komory sa bez toho domáce produkty len ťažko presadia.

Najmä COOP Jednota

"Šesť rokov kontinuálneho poklesu slovenských výrobkov svedčí o akútnej potrebe reštartu vládnej politiky podpory potravinárskeho priemyslu na Slovensku, ktorú nemožno len postaviť na zvýhodnení farmárskych podnikov. Musí skončiť obdobie nevšímavosti tradičných výrobcov potravín," apeloval Poturnay.

Skryť Vypnúť reklamu

Najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch COOP Jednota (60 percent) a CBA (54 percent), v ktorej ako jedinej podiel slovenských výrobkov vzrástol o tri percentuálne body. Práve tieto dva reťazce podľa PKS dlhodobo dokazujú, že aj so stabilným nadpolovičným podielom slovenskej produkcie je možné v maloobchode úspešne podnikať.

Na druhej strane najmenej domácich potravín má na svojich pultoch obchodný reťazec Lidl (16 percent) a Kaufland (35 percent).Z hľadiska kategórií výrobkov medziročne najviac na pultoch predajní kleslo mlieko, o sedem percentuálnych bodov, pivo a spracované produkty zhodne o štyri percentuálne body.

Najnižšie zastúpenie majú s 12 % domáce oleje, pričom v Tescu je to len 11 %, v Kauflande 10 % a v Lidli štyri percentá. Cukrovinky nečokoládové sa nachádzajú na regáloch tiež v podiele 12 %, najmenej ich je v Kauflande a v Lidli. Spotrebitelia budú ťažšie hľadať aj konzervy, ktoré sú zastúpené 15-percentami, domáce cukrovinky čokoládové s 21 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ukázal prieskum, obchodníci vo väčšej miere predávajú spotrebiteľom privátne značky potravín. Tento rok stúpol ich podiel na pultoch o desatinu na 21 %. Najviac ich je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky, konzervované produkty. Najmenej sú zastúpené pri vínach, liehovinách, destilátoch a pive. Najviac privátnych značiek je u reťazca Lidl (54 percent), nasleduje Kaufland (21 percent) a COOP Jednota (18 percent), najmenej v Metro (11 percent).

Privátne značky

V regáloch obchodných reťazcov na Slovensku je 21 % výrobkov privátnych značiek. Ide o výrobky, ktoré majú logo daného reťazca, alebo sú pod značkou, ktorú reťazec považuje za svoju. V porovnaní s minulým rokom sa ich podiel zvýšil o 2 percentuálne body, keďže vtedy dosiahol 19 %.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý bol robený pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). "Z nášho pohľadu nárast týchto privátnych neznačkových výrobkov nie je dobrou správou ani pre ekonomiku Slovenska, ani pre spotrebiteľa," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident PKS Daniel Poturnay.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 9 358
  2. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 009
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 528
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 450
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 810
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 191
  7. Po Slovensku na motorke 4 009
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 988
  9. Crème de la crème po slovensky 3 240
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania 2 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: Beata Balogová, Arpád Soltész, Zoltán Szalay a Márk Finta.

Podľa IPI existuje v Maďarsku koordinovaný systém cenzúry.


a 2 ďalší 21 h

Záchvat svedomia predstieral už pred dvoma týždňami, ale reálne chcel byť potichu poslancom do konca júna.


Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Piaty reformný antibyrokratický balíček eurofondov prinesie zjednodušenie v oblasti verejného obstarávania.


TASR 11m
Ilustračné foto

Na Slovensku bude Generali neskôr fungovať už len ako zahraničná pobočka.


SITA 17m
Ilustračné foto

Údaje poukazujú na ešte výraznejší prepad návštevníkov.


TASR 19m
Slovenský plán obnovy má zelenú. Oznámila to v pondelok na tlačovej konferencii v Bratislave predsedníčka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová. Na snímke vľavo predsedníčka EK Ursula von der Leyenová odovzdáva plán obnovy do rúk predsedu vlády SR Eduardovi Hegerovi (OĽaNO) počas návštevy Vedeckého parku Univerzity Komenského 21. júna 2021 v Bratislave.

Finálne alokácie budú známe až v júni 2022.


SITA 21m