Domácich potravín je na pultoch rekordne málo, len 39 percent

V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod.

Ilustračné foto(Zdroj: Archív SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Na pultoch obchodov je rekordne málo domácich potravín, len 39 percent. V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod. Lenže v priebehu šiestich rokov sa tento podiel znížil z 50 percent na súčasných 39 percent, teda o takmer štvrtinu.

Vyplynulo to z prieskumu, ktorý vypracovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) agentúra GfK Slovakia v období od 1. marca do 23. marca tohto roka. Prieskum sa realizuje rovnakou metodikou už šiesty rok od roku 2011.

Zo zahraničia stále viac

Podľa PKS monitoring zastúpenia slovenských potravín na pultoch odzrkadľuje realitu rezortu, ktorý zaznamenal historicky najväčšie záporné saldo obchodu s potravinami v hodnote - 1,1 miliardy eur. Na Slovensko sa tak zo zahraničia dováža stále viac potravín, čo podľa komory poškodzuje domácu ekonomiku, zamestnanosť a naviazané odvetvie poľnohospodárstva.

Potravinári upozorňujú, že rôzne snahy a iniciatívy na zvýšenie podielu potravín v uplynulých rokoch neviedli k žiadnemu zlepšeniu. "Obchodné reťazce v masívnych kampaniach promujú svoj vzťah k Slovensku a podporu jeho výrobkom, v skutočnosti sme však svedkami úpadku slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva v prospech cudzích ekonomík," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Ako poukázal, práve reťazec s najnižším zastúpením domácich potravín (Lidl) bol v roku 2015 tretím najväčším zadávateľom reklamy hneď po telekomunikačných spoločnostiach. "Do reklamy investoval viac ako 25 miliónov eur, ale zastúpenie slovenských produktov na jeho pultoch je mizivé," dodal Poturnay.

PKS by uvítala, aby sa súčasné vedenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR aktívnejšie zapojilo do podpory domácich potravinárov. Podľa komory sa bez toho domáce produkty len ťažko presadia.

Najmä COOP Jednota

"Šesť rokov kontinuálneho poklesu slovenských výrobkov svedčí o akútnej potrebe reštartu vládnej politiky podpory potravinárskeho priemyslu na Slovensku, ktorú nemožno len postaviť na zvýhodnení farmárskych podnikov. Musí skončiť obdobie nevšímavosti tradičných výrobcov potravín," apeloval Poturnay.

Najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch COOP Jednota (60 percent) a CBA (54 percent), v ktorej ako jedinej podiel slovenských výrobkov vzrástol o tri percentuálne body. Práve tieto dva reťazce podľa PKS dlhodobo dokazujú, že aj so stabilným nadpolovičným podielom slovenskej produkcie je možné v maloobchode úspešne podnikať.

Na druhej strane najmenej domácich potravín má na svojich pultoch obchodný reťazec Lidl (16 percent) a Kaufland (35 percent).Z hľadiska kategórií výrobkov medziročne najviac na pultoch predajní kleslo mlieko, o sedem percentuálnych bodov, pivo a spracované produkty zhodne o štyri percentuálne body.

Najnižšie zastúpenie majú s 12 % domáce oleje, pričom v Tescu je to len 11 %, v Kauflande 10 % a v Lidli štyri percentá. Cukrovinky nečokoládové sa nachádzajú na regáloch tiež v podiele 12 %, najmenej ich je v Kauflande a v Lidli. Spotrebitelia budú ťažšie hľadať aj konzervy, ktoré sú zastúpené 15-percentami, domáce cukrovinky čokoládové s 21 %.

Ako ukázal prieskum, obchodníci vo väčšej miere predávajú spotrebiteľom privátne značky potravín. Tento rok stúpol ich podiel na pultoch o desatinu na 21 %. Najviac ich je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky, konzervované produkty. Najmenej sú zastúpené pri vínach, liehovinách, destilátoch a pive. Najviac privátnych značiek je u reťazca Lidl (54 percent), nasleduje Kaufland (21 percent) a COOP Jednota (18 percent), najmenej v Metro (11 percent).

Privátne značky

V regáloch obchodných reťazcov na Slovensku je 21 % výrobkov privátnych značiek. Ide o výrobky, ktoré majú logo daného reťazca, alebo sú pod značkou, ktorú reťazec považuje za svoju. V porovnaní s minulým rokom sa ich podiel zvýšil o 2 percentuálne body, keďže vtedy dosiahol 19 %.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý bol robený pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). "Z nášho pohľadu nárast týchto privátnych neznačkových výrobkov nie je dobrou správou ani pre ekonomiku Slovenska, ani pre spotrebiteľa," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident PKS Daniel Poturnay.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 305
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 093
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 904
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 771
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 719
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 119
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 271
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 685
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 483

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri došlo k výbuchu, hlásia 19 obetí

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, policajné zdroje hovoria o možnom samovražednom atentáte.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti voličov.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Rodinkárstvo voličom ĽSNS neprekáža, Klus chce úrad čistiť.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.