SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Domácich potravín je na pultoch rekordne málo, len 39 percent

V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: Archív SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Na pultoch obchodov je rekordne málo domácich potravín, len 39 percent. V porovnaní s minulým rokom kleslo zastúpenie slovenských potravín o jeden percentuálny bod. Lenže v priebehu šiestich rokov sa tento podiel znížil z 50 percent na súčasných 39 percent, teda o takmer štvrtinu.

Vyplynulo to z prieskumu, ktorý vypracovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) agentúra GfK Slovakia v období od 1. marca do 23. marca tohto roka. Prieskum sa realizuje rovnakou metodikou už šiesty rok od roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo zahraničia stále viac

Podľa PKS monitoring zastúpenia slovenských potravín na pultoch odzrkadľuje realitu rezortu, ktorý zaznamenal historicky najväčšie záporné saldo obchodu s potravinami v hodnote - 1,1 miliardy eur. Na Slovensko sa tak zo zahraničia dováža stále viac potravín, čo podľa komory poškodzuje domácu ekonomiku, zamestnanosť a naviazané odvetvie poľnohospodárstva.

Potravinári upozorňujú, že rôzne snahy a iniciatívy na zvýšenie podielu potravín v uplynulých rokoch neviedli k žiadnemu zlepšeniu. "Obchodné reťazce v masívnych kampaniach promujú svoj vzťah k Slovensku a podporu jeho výrobkom, v skutočnosti sme však svedkami úpadku slovenského poľnohospodárstva a potravinárstva v prospech cudzích ekonomík," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako poukázal, práve reťazec s najnižším zastúpením domácich potravín (Lidl) bol v roku 2015 tretím najväčším zadávateľom reklamy hneď po telekomunikačných spoločnostiach. "Do reklamy investoval viac ako 25 miliónov eur, ale zastúpenie slovenských produktov na jeho pultoch je mizivé," dodal Poturnay.

PKS by uvítala, aby sa súčasné vedenie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR aktívnejšie zapojilo do podpory domácich potravinárov. Podľa komory sa bez toho domáce produkty len ťažko presadia.

Najmä COOP Jednota

"Šesť rokov kontinuálneho poklesu slovenských výrobkov svedčí o akútnej potrebe reštartu vládnej politiky podpory potravinárskeho priemyslu na Slovensku, ktorú nemožno len postaviť na zvýhodnení farmárskych podnikov. Musí skončiť obdobie nevšímavosti tradičných výrobcov potravín," apeloval Poturnay.

Skryť Vypnúť reklamu

Najviac slovenských potravín je zastúpených na regáloch COOP Jednota (60 percent) a CBA (54 percent), v ktorej ako jedinej podiel slovenských výrobkov vzrástol o tri percentuálne body. Práve tieto dva reťazce podľa PKS dlhodobo dokazujú, že aj so stabilným nadpolovičným podielom slovenskej produkcie je možné v maloobchode úspešne podnikať.

Na druhej strane najmenej domácich potravín má na svojich pultoch obchodný reťazec Lidl (16 percent) a Kaufland (35 percent).Z hľadiska kategórií výrobkov medziročne najviac na pultoch predajní kleslo mlieko, o sedem percentuálnych bodov, pivo a spracované produkty zhodne o štyri percentuálne body.

Najnižšie zastúpenie majú s 12 % domáce oleje, pričom v Tescu je to len 11 %, v Kauflande 10 % a v Lidli štyri percentá. Cukrovinky nečokoládové sa nachádzajú na regáloch tiež v podiele 12 %, najmenej ich je v Kauflande a v Lidli. Spotrebitelia budú ťažšie hľadať aj konzervy, ktoré sú zastúpené 15-percentami, domáce cukrovinky čokoládové s 21 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ukázal prieskum, obchodníci vo väčšej miere predávajú spotrebiteľom privátne značky potravín. Tento rok stúpol ich podiel na pultoch o desatinu na 21 %. Najviac ich je v kategóriách mlieko, mäsové výrobky, konzervované produkty. Najmenej sú zastúpené pri vínach, liehovinách, destilátoch a pive. Najviac privátnych značiek je u reťazca Lidl (54 percent), nasleduje Kaufland (21 percent) a COOP Jednota (18 percent), najmenej v Metro (11 percent).

Privátne značky

V regáloch obchodných reťazcov na Slovensku je 21 % výrobkov privátnych značiek. Ide o výrobky, ktoré majú logo daného reťazca, alebo sú pod značkou, ktorú reťazec považuje za svoju. V porovnaní s minulým rokom sa ich podiel zvýšil o 2 percentuálne body, keďže vtedy dosiahol 19 %.

Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, ktorý bol robený pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS). "Z nášho pohľadu nárast týchto privátnych neznačkových výrobkov nie je dobrou správou ani pre ekonomiku Slovenska, ani pre spotrebiteľa," konštatoval na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave prezident PKS Daniel Poturnay.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 290
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 531
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 672
  4. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 610
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 524
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 195
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 323
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 285
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 170
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Obchod a nakupovanie, Potraviny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

PSA a FCA dokončili fúziu, vznikol štvrtý najväčší výrobca áut

Novovzniknutý koncern povedie doterajší riaditeľ PSA Carlos Tavares.

Ilustračná fotografia.

Šefčovič: Peniaze z fondu obnovy by mohli prísť pred letom

Eurokomisia momentálne posudzuje 13 plánov, medzi ktorými je aj ten slovenský.

Maroš Šefčovič - kandidát na prezidenta SR vo voľbách 2019

Hospodárenie železníc je úzko späté s koronakrízou

Železnice veria, že tento rok dôjde k zlepšeniu situácie.

Ilustračné foto.

Prioritou ministerstva hospodárstva je aj dostavba Mochoviec

Dôležitú úlohu hrá aj transpozícia zimného energetického balíčka do legislatívy.