BRATISLAVA. Klienti robia podľa vyjadrení bánk viacero chýb pri žiadosti o spotrebný úver. Napríklad žiadajú finančné prostriedky nad rámec svojich možností, prípadne v minulosti si neplnili svoje úverové záväzky, informuje portál voFinanciach.sk.
Najdôležitejší ukazovateľ pri žiadosti o pôžičku je podľa špecialistu na úvery v ZUNO banke Jozefa Dudáša ročná percentuálna miera nákladov (RPMN). Tento ukazovateľ totiž podľa neho zohľadňuje okrem výšky úrokovej sadzby aj poplatky, ktoré sú s pôžičkou spojené a môžu ju tak výrazne predražiť.
„Niektorí klienti neuvedú všetky úvery a inštitúcie, kde sú dlžníkmi. Niekedy opomenú uviesť aj to, že v minulosti meškali so splátkami pôžičiek,“ povedal Dudáš. Pri schvaľovaní žiadosti klienta Prima banka sleduje okrem iného aj jeho históriu v úverových registroch.
„Žiadosti klientov, ktorí si v minulosti neplnili svoje úverové záväzky riadne a včas, sú zamietnuté,“ skonštatovala riaditeľka marketingu a komunikácie v Prima banke Eva Čonková.
Jednou z najbežnejších chýb pri žiadostiach o pôžičku podľa hovorcu mBank Tomáša Palovského býva, že zákazník žiada viac finančných prostriedkov, ako reálne dokáže splácať.
Je v záujme banky, aby sa klient nedostal do finančných ťažkostí, a preto mu môže požičať len toľko, koľko je schopný vo svojej súčasnej situácii splatiť.
„Odporúčame, aby si klient spravil prieskum trhu a vybral najlepšiu ponuku, avšak nemal by zadávať žiadosť o úver vo viacerých inštitúciách naraz,“ radí pre portál voFinanciach.sk Palovský.