ROZHOVOR

Odborník na dopravu: Národný letecký prepravca? Na Aljaške

Čo to je národný prepravca? Že bude lietať malé 12-miestne lietadlo do Piešťan?, pýta sa v rozhovore dopravný analytik ONDREJ MATEJ.

Ondrej Matej šéfuje Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, v minulosti pracoval v štátnych železniciach, v stavebnej firme Bögl & Krýsl a poradcoval v oblasti dopravy premiérke Ivete Radičovej. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Ak by chcela vláda postaviť všetky cesty, ktoré si dala do programového vyhlásenia, potrebovala by trojnásobok peňazí, ktorý má k dispozícii, tvrdí v rozhovore šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo ONDREJ MATEJ.

Vláda si dala za cieľ urobiť dopravný generel. Prečo je dôležitý?

„Dopravné generely si vypracovávajú mestá a kraje. Celé Slovensko ho však nemá. Z neho následne vyplynú odpovede na otázky, či potrebujeme rýchlostné cesty tam, kde sú nakreslené, či potrebujeme investovať do verejnej dopravy tam, kde si myslíme. Za posledné roky sa dopravné prúdy zmenili. Niektoré fabriky zanikli. Myslím si preto, že vláda by mala počkať na výsledky generelu a až potom povedať, či má vôbec zmysel paralelne rozvíjať rýchlostnú cestu R3 na Orave s rýchlostnou cestou R1 popod Donovaly. Výsledky potvrdia podľa nás naše predpoklady, o ktorých hovoríme už veľmi dlho. Prepravné prúdy na Slovensku nejdú cez jednotlivé samosprávne kraje, ale cez jednotlivé doliny.“

Čo to znamená?

„Ľudia sa prepravujú tak ako v minulosti. Aj vtedy sa cesty a železnice stavali popri riekach tak, aby nemuseli prechádzať cez kopce, teda cez geograficky ťažké prvky. Integrovať dopravu dnes nemá zmysel jednotlivo po krajoch, ale cez ne. Jedným z príkladov je integrovaná doprava v Bratislave. Do Bratislavy ľudia nechodia len v rámci Bratislavského samosprávneho kraja, teda z Malaciek, Senca, či Pezinka, ale aj z Trnavského, či Nitrianskeho kraja. Pre ľudí má teda zmysel integrovať dopravu napríklad cez tieto tri župy. Ďalšie prúdy ukážu, ako ľudia prichádzajú do krajských miest. Podľa môjho názoru sa potvrdí, že ľudia z juhu cestujú nielen do Banskej Bystrice a do Zvolena, ale aj to, ako chodia do Bratislavy. Z toho následne vyplynú priority, aké cesty a kde stavať.“

Vláda si uvedomila, že nemá peniaze. Ak by chcela postaviť všetky cesty, ktoré si do programového vyhlásenia dala, potrebovali by sme trojnásobný počet peňazí, ktorý máme k dispozícii.

Ondrej Matej

Čo ešte môže tento model ukázať?

„Ak sa generel urobí, ponúkne odpovede aj na ďalšie otázky. Jednou z nich bude, že ak sa postaví D3 na Kysuciach, súbežná R3 na Orave nemá zmysel. Tranzitná doprava sa presunie na Kysuce.“

Prečo sa teda vláda rozhodla ísť do toho?

„Súvisí to s výstavbou nových ciest. Vláda si uvedomila, že nemá peniaze. Ak by chcela postaviť všetky cesty, ktoré si do programového vyhlásenia dala, potrebovali by sme trojnásobok peňazí, ktorý máme k dispozícii. Uvedomujú si teda, že si musia stanoviť priority. Generel je spravodlivý, lebo ukáže, kde a ako formou investovať do dopravy.“

Hlavným dôvodom v jeho prospech sú teda peniaze?

„Áno, ide o peniaze. Vláda ich nemá a potrebuje ich nájsť a následne zdôvodniť. Ak vláda bude chcieť použiť eurofondy, bude ich musieť zdôvodniť Európskej komisii, ak PPP projekty, zdôvodniť ich bude musieť nielen bankám, ale aj vo vzťahu k štátnemu rozpočtu. Ak mám stavať cestu prostredníctvom PPP projektu, musí sa vedieť splatiť. Vláda sa bude musieť o niečo oprieť, keďže peniaze jej len tak nikto nedá. Na dobudovanie všetkých ciest, ktoré si kabinet dal do programového vyhlásenia, potrebujeme 14 miliárd eur, no 10 miliárd chýba.“

Nemal byť generel už dávno hotový?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Niektorí ľudia majú zvláštny dar, chutí im dúha a vidia zvuky

Ak vám vonia hudba alebo zapácha nejaká situácia, zrejme máte dobrú slovnú zásobu a radi sa vyjadrujete opisne. Alebo ste synestetik a myslíte to doslovne.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop