ROZHOVOR

Odborník na dopravu: Národný letecký prepravca? Na Aljaške

Čo to je národný prepravca? Že bude lietať malé 12-miestne lietadlo do Piešťan?, pýta sa v rozhovore dopravný analytik ONDREJ MATEJ.

Ondrej Matej šéfuje Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, v minulosti pracoval v štátnych železniciach, v stavebnej firme Bögl & Krýsl a poradcoval v oblasti dopravy premiérke Ivete Radičovej. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Ak by chcela vláda postaviť všetky cesty, ktoré si dala do programového vyhlásenia, potrebovala by trojnásobok peňazí, ktorý má k dispozícii, tvrdí v rozhovore šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo ONDREJ MATEJ.

Vláda si dala za cieľ urobiť dopravný generel. Prečo je dôležitý?

„Dopravné generely si vypracovávajú mestá a kraje. Celé Slovensko ho však nemá. Z neho následne vyplynú odpovede na otázky, či potrebujeme rýchlostné cesty tam, kde sú nakreslené, či potrebujeme investovať do verejnej dopravy tam, kde si myslíme. Za posledné roky sa dopravné prúdy zmenili. Niektoré fabriky zanikli. Myslím si preto, že vláda by mala počkať na výsledky generelu a až potom povedať, či má vôbec zmysel paralelne rozvíjať rýchlostnú cestu R3 na Orave s rýchlostnou cestou R1 popod Donovaly. Výsledky potvrdia podľa nás naše predpoklady, o ktorých hovoríme už veľmi dlho. Prepravné prúdy na Slovensku nejdú cez jednotlivé samosprávne kraje, ale cez jednotlivé doliny.“

Čo to znamená?

„Ľudia sa prepravujú tak ako v minulosti. Aj vtedy sa cesty a železnice stavali popri riekach tak, aby nemuseli prechádzať cez kopce, teda cez geograficky ťažké prvky. Integrovať dopravu dnes nemá zmysel jednotlivo po krajoch, ale cez ne. Jedným z príkladov je integrovaná doprava v Bratislave. Do Bratislavy ľudia nechodia len v rámci Bratislavského samosprávneho kraja, teda z Malaciek, Senca, či Pezinka, ale aj z Trnavského, či Nitrianskeho kraja. Pre ľudí má teda zmysel integrovať dopravu napríklad cez tieto tri župy. Ďalšie prúdy ukážu, ako ľudia prichádzajú do krajských miest. Podľa môjho názoru sa potvrdí, že ľudia z juhu cestujú nielen do Banskej Bystrice a do Zvolena, ale aj to, ako chodia do Bratislavy. Z toho následne vyplynú priority, aké cesty a kde stavať.“

Vláda si uvedomila, že nemá peniaze. Ak by chcela postaviť všetky cesty, ktoré si do programového vyhlásenia dala, potrebovali by sme trojnásobný počet peňazí, ktorý máme k dispozícii.

Ondrej Matej

Čo ešte môže tento model ukázať?

„Ak sa generel urobí, ponúkne odpovede aj na ďalšie otázky. Jednou z nich bude, že ak sa postaví D3 na Kysuciach, súbežná R3 na Orave nemá zmysel. Tranzitná doprava sa presunie na Kysuce.“

Prečo sa teda vláda rozhodla ísť do toho?

„Súvisí to s výstavbou nových ciest. Vláda si uvedomila, že nemá peniaze. Ak by chcela postaviť všetky cesty, ktoré si do programového vyhlásenia dala, potrebovali by sme trojnásobok peňazí, ktorý máme k dispozícii. Uvedomujú si teda, že si musia stanoviť priority. Generel je spravodlivý, lebo ukáže, kde a ako formou investovať do dopravy.“

Hlavným dôvodom v jeho prospech sú teda peniaze?

„Áno, ide o peniaze. Vláda ich nemá a potrebuje ich nájsť a následne zdôvodniť. Ak vláda bude chcieť použiť eurofondy, bude ich musieť zdôvodniť Európskej komisii, ak PPP projekty, zdôvodniť ich bude musieť nielen bankám, ale aj vo vzťahu k štátnemu rozpočtu. Ak mám stavať cestu prostredníctvom PPP projektu, musí sa vedieť splatiť. Vláda sa bude musieť o niečo oprieť, keďže peniaze jej len tak nikto nedá. Na dobudovanie všetkých ciest, ktoré si kabinet dal do programového vyhlásenia, potrebujeme 14 miliárd eur, no 10 miliárd chýba.“

Nemal byť generel už dávno hotový?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Billa dostala štvrtú miliónovú pokutu. Aj za dva jogurty

Reťazec sa voči pokute odvolal, inšpektori si stoja za svojím.

Poistky môžu opäť zdražieť, Kažimír premýšľa o zavedení DPH

DPH by nahradila dve mimoriadne dane, ktoré teraz poisťovne platia z poistenia nehnuteľností či áut.

Diaľnice na Slovensku sú bezpečné, nehôd na nich je málo (rozhovor)

Na autostrádach len 3,7 percenta zo všetkých havárií spôsobia kamióny.

Eurokomisárka: Fico zrejme nevie, čo Brusel robí pri kvalite potravín

Premiér pred niekoľkými dňami vravel, že možno zakáže potraviny nerovnakej kvality ako na západe.