Kontrola diaľničných známok nefunguje, tvrdia odborníci

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo nesúhlasí s aktivitami ministerstva dopravy pri hľadaní riešenia pre nefunkčný systém automatickej kontroly elektronických diaľničných známok.

Ilustračná foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje systém automatickej kontroly elektronických diaľničných známok (eDZ) za nefunkčný, ale nesúhlasí s aktivitami ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pri hľadaní riešenia problému.

Zásadne odmieta zvažovaný generálny pardon na pokuty za nezaplatenie poplatkov, ktorý len zlegalizuje dnešný stav a pomôže neplatičom. Inštitút považuje za zásadné, aby ministerstvo dopravy oddelilo spájanie nefunkčného systému kontroly od vymáhania pokút.

"Používanie diaľnic a rýchlostných ciest je na Slovensku spoplatnené a kto ich využíva musí platiť - takto sú dnes nastavené pravidlá. Štát musí vymáhať pokuty v rozumnej výške od tých, čo nedodržiavajú pravidlá bez ohľadu na počet takýchto áut a početnosť priestupkov," informoval v stredu predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Bude pardon pre pokuty?

Inštitút vyzýva ministerstvo dopravy, aby zverejnilo informáciu, či je systém automatickej kontroly diaľničných známok schopný generovať podklady o využívaní diaľničných úsekov a následne podklady pre pokuty, prípadne prečo systém nie je funkčný.

"Zároveň žiadame Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, aby zverejnilo štatistiky porušovania pravidiel pri platení za využívanie cestnej infraštruktúry, na prevádzku ktorého boli použité finančné prostriedky občanov," uviedol Matej.

Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) minulý týždeň oznámila, že navrhne generálny pardon pre pokuty za chýbajúcu diaľničnú známku. V parlamente predloží návrh novely zákona o diaľničnej známke s cieľom znížiť pokutu na úroveň ceny ročnej známky 50 eur. Súčasná výška pokuty 300 eur je podľa liberálov drakonická a je v rozpore s princípom primeranosti.

Poslanec za liberálov Miroslav Ivan upozornil, že čiernym pasažierom sa môže stať vodič aj bez svojho vedomého pričinenia.

"Stačí, ak urobí omylom napríklad chybu pri vypĺňaní formulára. O to skôr je nevyhnutné, aby sa vodiči o spáchaní priestupku dozvedeli v čo najkratšom čase, pretože pokutu 300 eur môžu dostať opakovane za každý deň jazdy načierno,“ uviedol.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podľa SaS ešte len spracúva údaje z kontrol zo začiatku roka, čím podľa nej dokazuje totálnu nepripravenosť na realizáciu zákona o diaľničnej známke. Liberáli preto navrhnú jednu 50-eurovú jednorazovú pokutu bez ohľadu na počet zameraní.

Koľko zarobili na e-známkach taja

"Tento generálny pardon bude platiť dovtedy, kým NDS nastaví svoje systémy tak, aby pokuty za jazdu bez diaľničnej známky prichádzali previnilcom v reálnom čase,“ informovala poslankyňa za SaS Jana Kiššová. Liberáli zároveň navrhnú možnosť zakúpenia diaľničnej známky na ľubovoľné časové intervaly do jedného roka.

NDS doteraz nezverejnila žiadne údaje o počte a príjmoch z predaných nových e-známok od začiatku tohto roka a dokonca ani súhrnnú štatistiku o predaji pôvodných diaľničných nálepiek za celý minulý rok.

Naposledy 8. februára informovala, že bez elektronickej diaľničnej známky sa po spoplatnených diaľniciach a rýchlostných cestách k 5. februáru pohybovalo 7 483 vozidiel. Kontrolný systém vtedy odhalil aj 1 102 áut, ktoré si zakúpili krátkodobú desaťdňovú známku, no po diaľniciach jazdili ešte aj po uplynutí jej platnosti.

Odvtedy už diaľničiari ďalšie informácie neposkytli. Napriek tomu, že tisíce vodičov za využívanie diaľnic nezaplatili, pokutu pre spracovanie údajov doteraz podľa medializovaných informácií nedostali.

Službu výberu a evidencie úhrady diaľničných známok pre diaľničiarov prevádzkuje mýtna spoločnosť SkyToll, a. s.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 699
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 498
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 622
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 337
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 013
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 316
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 970
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 518
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 169
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 605

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Konšpirátori na univerzite dostávajú zbytočnú legitimitu

Jan Bičovský hovorí, že prísne posudzujú, koho si zavolajú.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

Neprehliadnite tiež

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.

Union poisťovňa sa prepadla do straty

Rok predtým bola spoločnosť ešte v zisku so sumou 1,85 milióna eur.

Kažimír: Uberisti dane platia, taxislužby by bolo dobré deregulovať

Problémom je firma, ktorá nezdaňuje príjmy zo Slovenska na Slovensku.

Twitter zvýšil počet užívateľov, zostal však v strate

Počet užívateľov vzrástol najprudšie za viac ako jeden rok.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop