Kontrola diaľničných známok nefunguje, tvrdia odborníci

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo nesúhlasí s aktivitami ministerstva dopravy pri hľadaní riešenia pre nefunkčný systém automatickej kontroly elektronických diaľničných známok.

Ilustračná foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje systém automatickej kontroly elektronických diaľničných známok (eDZ) za nefunkčný, ale nesúhlasí s aktivitami ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pri hľadaní riešenia problému.

Zásadne odmieta zvažovaný generálny pardon na pokuty za nezaplatenie poplatkov, ktorý len zlegalizuje dnešný stav a pomôže neplatičom. Inštitút považuje za zásadné, aby ministerstvo dopravy oddelilo spájanie nefunkčného systému kontroly od vymáhania pokút.

"Používanie diaľnic a rýchlostných ciest je na Slovensku spoplatnené a kto ich využíva musí platiť - takto sú dnes nastavené pravidlá. Štát musí vymáhať pokuty v rozumnej výške od tých, čo nedodržiavajú pravidlá bez ohľadu na počet takýchto áut a početnosť priestupkov," informoval v stredu predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Bude pardon pre pokuty?

Inštitút vyzýva ministerstvo dopravy, aby zverejnilo informáciu, či je systém automatickej kontroly diaľničných známok schopný generovať podklady o využívaní diaľničných úsekov a následne podklady pre pokuty, prípadne prečo systém nie je funkčný.

"Zároveň žiadame Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, aby zverejnilo štatistiky porušovania pravidiel pri platení za využívanie cestnej infraštruktúry, na prevádzku ktorého boli použité finančné prostriedky občanov," uviedol Matej.

Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) minulý týždeň oznámila, že navrhne generálny pardon pre pokuty za chýbajúcu diaľničnú známku. V parlamente predloží návrh novely zákona o diaľničnej známke s cieľom znížiť pokutu na úroveň ceny ročnej známky 50 eur. Súčasná výška pokuty 300 eur je podľa liberálov drakonická a je v rozpore s princípom primeranosti.

Poslanec za liberálov Miroslav Ivan upozornil, že čiernym pasažierom sa môže stať vodič aj bez svojho vedomého pričinenia.

"Stačí, ak urobí omylom napríklad chybu pri vypĺňaní formulára. O to skôr je nevyhnutné, aby sa vodiči o spáchaní priestupku dozvedeli v čo najkratšom čase, pretože pokutu 300 eur môžu dostať opakovane za každý deň jazdy načierno,“ uviedol.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podľa SaS ešte len spracúva údaje z kontrol zo začiatku roka, čím podľa nej dokazuje totálnu nepripravenosť na realizáciu zákona o diaľničnej známke. Liberáli preto navrhnú jednu 50-eurovú jednorazovú pokutu bez ohľadu na počet zameraní.

Koľko zarobili na e-známkach taja

"Tento generálny pardon bude platiť dovtedy, kým NDS nastaví svoje systémy tak, aby pokuty za jazdu bez diaľničnej známky prichádzali previnilcom v reálnom čase,“ informovala poslankyňa za SaS Jana Kiššová. Liberáli zároveň navrhnú možnosť zakúpenia diaľničnej známky na ľubovoľné časové intervaly do jedného roka.

NDS doteraz nezverejnila žiadne údaje o počte a príjmoch z predaných nových e-známok od začiatku tohto roka a dokonca ani súhrnnú štatistiku o predaji pôvodných diaľničných nálepiek za celý minulý rok.

Naposledy 8. februára informovala, že bez elektronickej diaľničnej známky sa po spoplatnených diaľniciach a rýchlostných cestách k 5. februáru pohybovalo 7 483 vozidiel. Kontrolný systém vtedy odhalil aj 1 102 áut, ktoré si zakúpili krátkodobú desaťdňovú známku, no po diaľniciach jazdili ešte aj po uplynutí jej platnosti.

Odvtedy už diaľničiari ďalšie informácie neposkytli. Napriek tomu, že tisíce vodičov za využívanie diaľnic nezaplatili, pokutu pre spracovanie údajov doteraz podľa medializovaných informácií nedostali.

Službu výberu a evidencie úhrady diaľničných známok pre diaľničiarov prevádzkuje mýtna spoločnosť SkyToll, a. s.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 681
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 577
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 021
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 376
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 588
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 586
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 461
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 028

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.