Štát rozmýšľa, že sa pozrie na memorandum s košickým U. S. Steel

U. S. Steel Košice postupne znižuje počet svojich zamestnancov. V marci a v apríli oznámil škrtnutie po 29 ľudí. Začiatkom roka odišlo 85 ľudí.

Ilustračná foto(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Vláde začína prekážať počínanie amerického manažmentu v košických oceliarňach U. S. Steel. Minister práce Ján Richter (Smer) sa chce pozrieť na memorandum, ktoré s oceliarmi uzavreli pred troma rokmi. 

"Preskúmame, či je v súlade s memorandom prepúšťanie 29 zamestnancov mesačne. Ak je to trvalého rázu, je dôležité, aby sa o to zaujímali aj odborníci práva," konštatoval Richter. 

Minister dodal, že v tejto chvíli vláda nevidí porušovanie memoranda. Ak áno, bude s košickými oceliarňami rokovať, či hľadať riešenie. 

Postupné znižovanie stavov

Tento krok zo strany vlády prichádza po tom, čo U. S. Steel Košice dvakrát po sebe oznámil, že plánuje prepustiť po 29 ľudí. 

"Situácia v oceliarskom priemysle sa, žiaľ, nezmenila,“ povedal Korzáru hovorca U. S. Steel Košice Jána Bača na margo situácie v podniku.

Ak by U. S. Steel Košice chcel prepustiť 30 zamestnancov, musel by nahlásiť hromadné prepúšťanie. Podľa memoranda však hromadne prepúšťať nemôže. Takýto mechanizmus dohodol premiér Robert Fico s Američanmi v roku 2013. Vtedy hrozilo, že Američania svoju košickú fabriku predajú. 

Vláda sa napríklad zaviazala, že kvôli americkému závodu zmení viaceré zákony. Mal napríklad zmeniť zákon o podpore obnoviteľných zdrojov energie tak, aby bolo možné podporiť zdroje po rekonštrukcii alebo modernizácii. 

V zákone o podpore obnoviteľných zdrojov energie vláda mala tiež zmeniť, aby bolo podporené, zariadenie s celkovou inštalovanou kapacitou do 200 megawattov. 

Tieto zmeny mali pomôcť do investícií U. S. Steel Košice do rekonštrukcie jedného z kotlov a výstavby nového kotla. Vďaka tomu U. S. Steel Košice bude môcť mať podporu vo výške 15 miliónov eur ročne po dobu 15 rokov. 

Znižovanie počtu zamestnancov v košickom závode nie je v tomto roku jediné. Z podniku odišlo už 85 ľudí. Bolo to v rámci programu dobrovoľného odchodu ľudí z fabriky. Dohodli sa na ňom manažéri U. S. Steelu s odborármi začiatkom roka.

Vedenie firmy v ňom motivovalo ľudí vidinou vysokého odstupného k odchodu, aby potom mohlo pracovné miesto zrušiť a v konečnom dôsledku osekať náklady. Týmto ľuďom závod vyplatil 10-mesačné odstupné, v priemere asi 19-tisíc eur. 

Viaceré dôvody

Situácia v Košiciach súvisí s viacerými dôvodmi. Jedným z nich je cena elektrickej energie na Slovensku. Tá neklesla, hoci cena komodity klesá. Za takýmto stavom sú regulačné poplatky, ktoré tvoria polovicu z konečnej ceny. 

Okrem toho Európu zaplavili produkty z Číny, ktoré sa predávajú neférovým spôsobom. Bača hovorí, že reakciou Európskej únie bolo uvalenie cla vo výške 16 percent, pričom na ten istý druh výrobku bolo v USA uvalené 265 percentné clo.  

"Manažment U. S. Steel Košice musí podnikať kroky súvisiace s touto situáciou. Vytvárame preto efektívnejšiu  organizačnú štruktúru. Okrem toho samozrejme prehodnocujeme každú nákladovú položku. Memorandum určite porušené nebude," povedal pred časom SME Bača. 

V Košiciach by však mohlo prísť postupné uvoľnenie. Čína pripustila, že bude vyrábať menej ocele. Tamojšia vláda v januári predpokladala, že jej výroba sa zníži o 100 až 150 miliónov ton ročne. Od kedy by to malo platiť, vláda vtedy nespresnila.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  2. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  3. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  4. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  5. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  6. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  7. Slováci rozhodli o najlepšom!
  8. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  9. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  10. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 744
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 998
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 926
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 816
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 3 792
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 739
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 264
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 256
  9. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 213
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 554

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia.

KOMENTÁRE

S lákaním Slovákov z Británie je to ako so šibačkou

Bojíme sa, že prídu. A ešte viac sa obávame, že neprídu.

DOMOV

Muži v horúčavách trpia pre módu - ak je povinná

Slovenskí šoféri sú na tom lepšie ako Francúzi.

Neprehliadnite tiež

Brusel môže dať peniaze aj na nabíjacie stanice na e-autá

V užšom výbere Komisie na podporu z Nástroja na prepájanie Európy je 13 projektov.

Podiel zlyhaných úverov domácnostiam klesol

Najvyšší podiel zlyhaných úverov v rámci domácností bol v kategórii kreditných kariet.

Vážny podivne nakúpil pre Sociálnu poisťovňu ďalšie autá

Poisťovňa tvrdí, že nakúpiť nové autá musela, pretože tie terajšie boli už značne opotrebované a staršie ako desať rokov.

Japonská Takata požiadala o ochranu pred veriteľmi

Spoločnosť tak urobila v reakcii na rozsiahle náklady s masovým zvolávaním áut do servisov.