Stavebný zákon má byť nový a nie oprášený, tvrdí komora

Prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby Ivan Pauer považuje za veľkú chybu zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

Ilustračná foto(Zdroj: Milan Suja)

BRATISLAVA. Stavebný zákon by mal byť nový a nie oprášený. Myslí si to prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby (SASDARS) Ivan Pauer. Za veľkú chybu považuje zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

"Je čas prestať experimentovať v stavebnej legislatíve a pripraviť naozaj nový funkčný poriadok, s novými ľuďmi nezaťaženými dvoma verziami starého komplikovaného a nefunkčného návrhu,“ informoval v utorok Pauer. Snaha oživiť starší návrh stavebného zákona podľa neho vyvoláva v odborných kruhoch veľkú pochybnosť, či sa chce stavebníctvu skutočne pomôcť.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pripravovalo návrh stavebného zákona tri roky, ale vtedajší minister Ján Počiatek (Smer-SD) ho z parlamentu stiahol vlani v septembri po kritike opozície a profesijných organizácií. Schválenie zákona podmieňoval konsenzom v parlamente.

Zákon o urbanizme

Proti pôvodnej verzii stavebného zákona, ktorú chce ministerstvo podľa stavebnej komory prevziať a pokúsiť sa presadiť s rôznymi úpravami v parlamente, protestovali minulý rok mnohí odborníci zo stavebného sektora . Označili ju za nekoncepčnú a neschopnú vyriešiť problémy v stavebníctve.

"Stavebný zákon je pre Slovensko hospodársky, ekonomicky a sociálne mimoriadne dôležitý a svojím charakterom jedinečný v rámci celej legislatívy štátu. Je preto najvyšší čas k jeho tvorbe a napokon k schváleniu pristúpiť s mimoriadnou zodpovednosťou,“ uviedol Pauer.

Potrebné je podľa neho vypracovať nový zákon o územnom plánovaní a nový stavebný poriadok, ako aj zákon o urbanizme, ktorý neexistuje. Ako poznamenal, nová legislatíva pre slovenské stavebníctvo musí rešpektovať urbanistický rozvoj Slovenska, jeho regiónov, krajov, okresov, miest a obcí.

Pauer zdôraznil, že ak chce byť ministerstvo dopravy a výstavby naozaj progresívne naprávať chyby minulosti a rozvíjať slovenské stavebníctvo, musí zastaviť jeho kvalitatívny a odborný prepad, zvyšovať odbornosť na stavbách a ich bezpečnosť.

Tvrdí, že je potrebné začať od základu, a tým je vytvorenie logických legislatívnych pravidiel vychádzajúcich z prirodzených tradícií vo vzťahoch v stavebnom procese čitateľných a pochopiteľných každému občanovi.

Stiahnutý návrh nového stavebného zákona bývalého vedenia ministerstva bol podľa Pauera v skutočnosti kompiláciou starej neschválenej verzie z roku 2006 a 33 noviel k pôvodnému zákonu z roku 1976.

Priorita vlády

Prezident stavebnej komory pripomenul, že vtedajšie vedenie rezortu proklamovalo ako najdôležitejší problém stavebníctva čierne stavby a ich tvrdé postihovanie, čo je podľa neho sotva 1 - 2 % všetkých problémov vo výstavbe. Návrh zákona podľa neho účinne neriešil ani skrátenie a zjednodušenie stavebného konania hlavne pre výstavbu rodinných domov, ktoré sa od neho požadovalo.

Prijatie nového stavebného zákona bude jednou z priorít vlády. Problematiku čiernych stavieb je podľa návrhu vládneho programu potrebné vnímať najmä ako následok komplikovaného a zdĺhavého stavebného konania, a preto zabezpečí zjednodušenie stavebného konania, osobitne pre stavby rodinných domov a malých bytových domov.

"Súčasťou územného a stavebného konania musí byť aj hodnotenie stavebnej činnosti z hľadiska dopadov na kvalitu prostredia a architektúru. Posun v oblasti služieb občanom bude znamenať digitalizácia procesov v oblasti územného a stavebného konania. V rámci nového stavebného zákona budú implementované aj opatrenia, ktorých cieľom bude eliminácia možných daňových únikov, a to najmä pri dani z pridanej hodnoty," predpokladá vláda.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 038
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 478
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 557
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 130
  5. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 320
  6. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 1 294
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 184
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 999
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 642
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 590

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

EKONOMIKA

Stopnú vydávanie e-podpisov, vypnú elektronické služby

Pozastavili vydávanie podpisových certifikátov.

TV

Obesíme ťa: Kto a prečo chce obesiť Michala Havrana

Šéfredaktorka sa rozpráva s M. Havranom o knihe, ktorá vyjde v utorok.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prehľadala kancelárie Volkswagenu a Daimleru

Kontroly sú predbežným krokom k vyšetrovaniu podozrenia z porušovania hospodárskej súťaže.

Železničná spoločnosť zrušila tender na prenájom klimatizovaných lôžkových vozňov

Rozhodnutie ZSSK privítalo hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, ktoré ho už skôr považovalo tender za nevýhodný.

Letecká spoločnosť Air Berlin ukázala hospodárske výsledky, skončila so stratu

Zverejnené výsledky neposkytujú pravdivý alebo férový obraz o jej finančnej situácii, keďže sú za obdobie, v ktorom ju ešte podporoval majoritný akcionár Etihad Airways.

Pokuty pre výrobcov dvojakej kvality sú poslednou možnosťou, myslí si Matečná

Slovenská ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná poskytla rozhovor britskému denníku Financial Times.