Stavebný zákon má byť nový a nie oprášený, tvrdí komora

Prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby Ivan Pauer považuje za veľkú chybu zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

Ilustračná foto(Zdroj: Milan Suja)

BRATISLAVA. Stavebný zákon by mal byť nový a nie oprášený. Myslí si to prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby (SASDARS) Ivan Pauer. Za veľkú chybu považuje zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

"Je čas prestať experimentovať v stavebnej legislatíve a pripraviť naozaj nový funkčný poriadok, s novými ľuďmi nezaťaženými dvoma verziami starého komplikovaného a nefunkčného návrhu,“ informoval v utorok Pauer. Snaha oživiť starší návrh stavebného zákona podľa neho vyvoláva v odborných kruhoch veľkú pochybnosť, či sa chce stavebníctvu skutočne pomôcť.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pripravovalo návrh stavebného zákona tri roky, ale vtedajší minister Ján Počiatek (Smer-SD) ho z parlamentu stiahol vlani v septembri po kritike opozície a profesijných organizácií. Schválenie zákona podmieňoval konsenzom v parlamente.

Zákon o urbanizme

Proti pôvodnej verzii stavebného zákona, ktorú chce ministerstvo podľa stavebnej komory prevziať a pokúsiť sa presadiť s rôznymi úpravami v parlamente, protestovali minulý rok mnohí odborníci zo stavebného sektora . Označili ju za nekoncepčnú a neschopnú vyriešiť problémy v stavebníctve.

"Stavebný zákon je pre Slovensko hospodársky, ekonomicky a sociálne mimoriadne dôležitý a svojím charakterom jedinečný v rámci celej legislatívy štátu. Je preto najvyšší čas k jeho tvorbe a napokon k schváleniu pristúpiť s mimoriadnou zodpovednosťou,“ uviedol Pauer.

Potrebné je podľa neho vypracovať nový zákon o územnom plánovaní a nový stavebný poriadok, ako aj zákon o urbanizme, ktorý neexistuje. Ako poznamenal, nová legislatíva pre slovenské stavebníctvo musí rešpektovať urbanistický rozvoj Slovenska, jeho regiónov, krajov, okresov, miest a obcí.

Pauer zdôraznil, že ak chce byť ministerstvo dopravy a výstavby naozaj progresívne naprávať chyby minulosti a rozvíjať slovenské stavebníctvo, musí zastaviť jeho kvalitatívny a odborný prepad, zvyšovať odbornosť na stavbách a ich bezpečnosť.

Tvrdí, že je potrebné začať od základu, a tým je vytvorenie logických legislatívnych pravidiel vychádzajúcich z prirodzených tradícií vo vzťahoch v stavebnom procese čitateľných a pochopiteľných každému občanovi.

Stiahnutý návrh nového stavebného zákona bývalého vedenia ministerstva bol podľa Pauera v skutočnosti kompiláciou starej neschválenej verzie z roku 2006 a 33 noviel k pôvodnému zákonu z roku 1976.

Priorita vlády

Prezident stavebnej komory pripomenul, že vtedajšie vedenie rezortu proklamovalo ako najdôležitejší problém stavebníctva čierne stavby a ich tvrdé postihovanie, čo je podľa neho sotva 1 - 2 % všetkých problémov vo výstavbe. Návrh zákona podľa neho účinne neriešil ani skrátenie a zjednodušenie stavebného konania hlavne pre výstavbu rodinných domov, ktoré sa od neho požadovalo.

Prijatie nového stavebného zákona bude jednou z priorít vlády. Problematiku čiernych stavieb je podľa návrhu vládneho programu potrebné vnímať najmä ako následok komplikovaného a zdĺhavého stavebného konania, a preto zabezpečí zjednodušenie stavebného konania, osobitne pre stavby rodinných domov a malých bytových domov.

"Súčasťou územného a stavebného konania musí byť aj hodnotenie stavebnej činnosti z hľadiska dopadov na kvalitu prostredia a architektúru. Posun v oblasti služieb občanom bude znamenať digitalizácia procesov v oblasti územného a stavebného konania. V rámci nového stavebného zákona budú implementované aj opatrenia, ktorých cieľom bude eliminácia možných daňových únikov, a to najmä pri dani z pridanej hodnoty," predpokladá vláda.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Škoda nestíha vyrábať autá, časť výroby presunie do Ruska

Škoda v novembri predala najviac áut v histórii spoločnosti.

Tlačové agentúry chcú, aby Facebook či Google platili za spravodajstvo

Európske tlačové agentúry tvrdia, že internetové firmy dosahujú zisk na ich úkor.

Delta Air Lines kúpi sto lietadiel Airbus, zákazku chcel Boeing

Letecká spoločnosť Delta Air Lines kúpi lietadla Airbus za viac ako 12 miliard dolárov.

Ruská centrálna banka plánuje vytvoriť najväčší neštátny dôchodkový fond

Banka pripravuje zlúčenie troch dôchodkových fondov.

EPH kupuje podiel v maďarskej elektrárni Mátra

Vysporiadanie transakcie sa očakáva počas prvého štvrťroka 2018.