Stavebný zákon má byť nový a nie oprášený, tvrdí komora

Prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby Ivan Pauer považuje za veľkú chybu zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

Ilustračná foto(Zdroj: Milan Suja)

BRATISLAVA. Stavebný zákon by mal byť nový a nie oprášený. Myslí si to prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby (SASDARS) Ivan Pauer. Za veľkú chybu považuje zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

"Je čas prestať experimentovať v stavebnej legislatíve a pripraviť naozaj nový funkčný poriadok, s novými ľuďmi nezaťaženými dvoma verziami starého komplikovaného a nefunkčného návrhu,“ informoval v utorok Pauer. Snaha oživiť starší návrh stavebného zákona podľa neho vyvoláva v odborných kruhoch veľkú pochybnosť, či sa chce stavebníctvu skutočne pomôcť.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pripravovalo návrh stavebného zákona tri roky, ale vtedajší minister Ján Počiatek (Smer-SD) ho z parlamentu stiahol vlani v septembri po kritike opozície a profesijných organizácií. Schválenie zákona podmieňoval konsenzom v parlamente.

Zákon o urbanizme

Proti pôvodnej verzii stavebného zákona, ktorú chce ministerstvo podľa stavebnej komory prevziať a pokúsiť sa presadiť s rôznymi úpravami v parlamente, protestovali minulý rok mnohí odborníci zo stavebného sektora . Označili ju za nekoncepčnú a neschopnú vyriešiť problémy v stavebníctve.

"Stavebný zákon je pre Slovensko hospodársky, ekonomicky a sociálne mimoriadne dôležitý a svojím charakterom jedinečný v rámci celej legislatívy štátu. Je preto najvyšší čas k jeho tvorbe a napokon k schváleniu pristúpiť s mimoriadnou zodpovednosťou,“ uviedol Pauer.

Potrebné je podľa neho vypracovať nový zákon o územnom plánovaní a nový stavebný poriadok, ako aj zákon o urbanizme, ktorý neexistuje. Ako poznamenal, nová legislatíva pre slovenské stavebníctvo musí rešpektovať urbanistický rozvoj Slovenska, jeho regiónov, krajov, okresov, miest a obcí.

Pauer zdôraznil, že ak chce byť ministerstvo dopravy a výstavby naozaj progresívne naprávať chyby minulosti a rozvíjať slovenské stavebníctvo, musí zastaviť jeho kvalitatívny a odborný prepad, zvyšovať odbornosť na stavbách a ich bezpečnosť.

Tvrdí, že je potrebné začať od základu, a tým je vytvorenie logických legislatívnych pravidiel vychádzajúcich z prirodzených tradícií vo vzťahoch v stavebnom procese čitateľných a pochopiteľných každému občanovi.

Stiahnutý návrh nového stavebného zákona bývalého vedenia ministerstva bol podľa Pauera v skutočnosti kompiláciou starej neschválenej verzie z roku 2006 a 33 noviel k pôvodnému zákonu z roku 1976.

Priorita vlády

Prezident stavebnej komory pripomenul, že vtedajšie vedenie rezortu proklamovalo ako najdôležitejší problém stavebníctva čierne stavby a ich tvrdé postihovanie, čo je podľa neho sotva 1 - 2 % všetkých problémov vo výstavbe. Návrh zákona podľa neho účinne neriešil ani skrátenie a zjednodušenie stavebného konania hlavne pre výstavbu rodinných domov, ktoré sa od neho požadovalo.

Prijatie nového stavebného zákona bude jednou z priorít vlády. Problematiku čiernych stavieb je podľa návrhu vládneho programu potrebné vnímať najmä ako následok komplikovaného a zdĺhavého stavebného konania, a preto zabezpečí zjednodušenie stavebného konania, osobitne pre stavby rodinných domov a malých bytových domov.

"Súčasťou územného a stavebného konania musí byť aj hodnotenie stavebnej činnosti z hľadiska dopadov na kvalitu prostredia a architektúru. Posun v oblasti služieb občanom bude znamenať digitalizácia procesov v oblasti územného a stavebného konania. V rámci nového stavebného zákona budú implementované aj opatrenia, ktorých cieľom bude eliminácia možných daňových únikov, a to najmä pri dani z pridanej hodnoty," predpokladá vláda.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 421
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 387
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 956
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 571
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 484
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 362
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 235
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 091
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 069

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

Neprehliadnite tiež

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.