Stavebný zákon má byť nový a nie oprášený, tvrdí komora

Prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby Ivan Pauer považuje za veľkú chybu zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

Ilustračná foto(Zdroj: Milan Suja)

BRATISLAVA. Stavebný zákon by mal byť nový a nie oprášený. Myslí si to prezident Stavebnej komory SR a Slovenskej asociácie stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby (SASDARS) Ivan Pauer. Za veľkú chybu považuje zámer vracať sa k starej verzii návrhu stavebného zákona.

"Je čas prestať experimentovať v stavebnej legislatíve a pripraviť naozaj nový funkčný poriadok, s novými ľuďmi nezaťaženými dvoma verziami starého komplikovaného a nefunkčného návrhu,“ informoval v utorok Pauer. Snaha oživiť starší návrh stavebného zákona podľa neho vyvoláva v odborných kruhoch veľkú pochybnosť, či sa chce stavebníctvu skutočne pomôcť.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pripravovalo návrh stavebného zákona tri roky, ale vtedajší minister Ján Počiatek (Smer-SD) ho z parlamentu stiahol vlani v septembri po kritike opozície a profesijných organizácií. Schválenie zákona podmieňoval konsenzom v parlamente.

Zákon o urbanizme

Proti pôvodnej verzii stavebného zákona, ktorú chce ministerstvo podľa stavebnej komory prevziať a pokúsiť sa presadiť s rôznymi úpravami v parlamente, protestovali minulý rok mnohí odborníci zo stavebného sektora . Označili ju za nekoncepčnú a neschopnú vyriešiť problémy v stavebníctve.

"Stavebný zákon je pre Slovensko hospodársky, ekonomicky a sociálne mimoriadne dôležitý a svojím charakterom jedinečný v rámci celej legislatívy štátu. Je preto najvyšší čas k jeho tvorbe a napokon k schváleniu pristúpiť s mimoriadnou zodpovednosťou,“ uviedol Pauer.

Potrebné je podľa neho vypracovať nový zákon o územnom plánovaní a nový stavebný poriadok, ako aj zákon o urbanizme, ktorý neexistuje. Ako poznamenal, nová legislatíva pre slovenské stavebníctvo musí rešpektovať urbanistický rozvoj Slovenska, jeho regiónov, krajov, okresov, miest a obcí.

Pauer zdôraznil, že ak chce byť ministerstvo dopravy a výstavby naozaj progresívne naprávať chyby minulosti a rozvíjať slovenské stavebníctvo, musí zastaviť jeho kvalitatívny a odborný prepad, zvyšovať odbornosť na stavbách a ich bezpečnosť.

Tvrdí, že je potrebné začať od základu, a tým je vytvorenie logických legislatívnych pravidiel vychádzajúcich z prirodzených tradícií vo vzťahoch v stavebnom procese čitateľných a pochopiteľných každému občanovi.

Stiahnutý návrh nového stavebného zákona bývalého vedenia ministerstva bol podľa Pauera v skutočnosti kompiláciou starej neschválenej verzie z roku 2006 a 33 noviel k pôvodnému zákonu z roku 1976.

Priorita vlády

Prezident stavebnej komory pripomenul, že vtedajšie vedenie rezortu proklamovalo ako najdôležitejší problém stavebníctva čierne stavby a ich tvrdé postihovanie, čo je podľa neho sotva 1 - 2 % všetkých problémov vo výstavbe. Návrh zákona podľa neho účinne neriešil ani skrátenie a zjednodušenie stavebného konania hlavne pre výstavbu rodinných domov, ktoré sa od neho požadovalo.

Prijatie nového stavebného zákona bude jednou z priorít vlády. Problematiku čiernych stavieb je podľa návrhu vládneho programu potrebné vnímať najmä ako následok komplikovaného a zdĺhavého stavebného konania, a preto zabezpečí zjednodušenie stavebného konania, osobitne pre stavby rodinných domov a malých bytových domov.

"Súčasťou územného a stavebného konania musí byť aj hodnotenie stavebnej činnosti z hľadiska dopadov na kvalitu prostredia a architektúru. Posun v oblasti služieb občanom bude znamenať digitalizácia procesov v oblasti územného a stavebného konania. V rámci nového stavebného zákona budú implementované aj opatrenia, ktorých cieľom bude eliminácia možných daňových únikov, a to najmä pri dani z pridanej hodnoty," predpokladá vláda.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 684
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 543
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 404
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 461
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 446
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 378
  7. Kam do tepla v januári? 2 387
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 142
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 003
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 194

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin zrejme úplne skolabuje, myslí si nobelista Shiller

Nobelista Robert Shillerale povedal, že bitcoin nemá žiadnu hodnotu, pokiaľ neexistuje všeobecný konsenzus, že má hodnotu.

Japonská SoftBank sa stala najväčším akcionárom Uberu

Konzorcium na čele so SoftBank prevezme v Uberi 17,5-percentný podiel, pričom samotná SoftBank získa 15-percentný podiel.

Železnice chcú zmodernizovať sedem priecestí medzi Bratislavou a Komárnom

Na trati Bratislava-Komárno je celkovo 52 železničných priecestí.

Británia musí prispievať do európskeho rozpočtu, ak chce prístup na jej finančný trh

Únia upozorňuje, že Spojené kráľovstvo nemôže mať prístup na jednotný trh, pokiaľ neprijme všetky jej pravidlá.

Pozrite sa, ako sa Slovensko prezentovalo na svetovom potravinárskom veľtrhu v Berlíne

Slovensko na prestížny nemecký veľtrh zavítalo po 11 rokoch.