Pozrite sa, ako si zašportovať na dôchodku

Športovanie v mladosti je pri neskorších aktivitách výhodou. Začať sa však dá i bez skúseností.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Bojíte sa cvičenia či športu, pretože už máte okolo šesťdesiatky alebo viac? Možno je to len výhovorka.

Najstaršia cvičiteľka jogy z Ameriky mala už 97 rokov a stále je aktívna. Cvičenie ako čikung môžete robiť aj na vozíčku či v posteli. Na výletoch s klubmi severskej chôdze sa stretnete s mnohými ďalšími a ešte môžete zobrať so sebou celú rodinu alebo aspoň vnúčatá.

Neporovnávajte sa s mladšími, rešpektujte vlastné telo a sledujte vlastné ciele. Povedú vás k opäť primerane pohyblivému telu a k zlepšeniu duševnej rovnováhy. To radia cvičitelia športov, ktoré svedčia aj vysokému veku.

1. Joga – môže byť aj špeciálna seniorská

Prínosom tohto prastarého cvičenia je práca s dychom a rozhýbanie tela. Výhodou je aj posilňovanie svalov chrbta a brucha, ktoré sú základom správneho držania tela.

Pravidelné cvičenie tiež zvyšuje stabilitu a tlmí následky pošmyknutí alebo pádov napríklad v letnom období. „Pomôcť tiež môže relaxácia – hlavne tým, ktorí majú ťažkosti so spánkom,“ vymenováva cvičiteľka Zdenka Kollárová z Bratislavy.

Začať s jogou možno aj po päťdesiatke alebo šesťdesiatke, dôležité je vybrať si vhodný typ jogy a úroveň lekcie. „Vhodné sú fyzicky menej náročné pomalšie druhy ako klasická joga, hatha joga, iyengar joga, no aj začiatočnícka lekcia power jogy,“ radí lektorka Kristína Magyarová.

V niektorých štúdiách majú špeciálne lekcie jogy pre seniorov v dopoludňajších alebo skorých poobedňajších hodinách za zvýhodnené ceny.

Pri výbere štúdia a cvičiteľa buďte nároční. Môžete začať napriek tomu, že nemáte s jogou nijaké skúsenosti, no choďte si cvičenie vyskúšať na úvodnú hodinu a porozprávajte sa s cvičiteľom.

Pokiaľ nie je kurz vyslovene pre seniorov alebo pre ľudí s fyzickými obmedzeniami, informujte sa, aké náročné sú lekcie, ako rýchlo sa náročnosť stupňuje, no opýtajte sa aj, aký je vekový priemer a ako sú fyzicky zdatní ostatní členovia skupiny, ktorú ste si vybrali.

Riešením sú tiež individuálne hodiny či hodiny v malej súkromnej skupine, kde sa môže lektor viac zamerať na svojich klientov a ich špecifické problémové časti tela.

2. Málo známe tajči a čikung

Tieto menej známe cvičenia pochádzajú z Číny. S ich názvami sa možno stretnúť v rôznom prepise – často napríklad aj Tai-chi alebo Čchi-kung.

Žiaľ, nie sú až také masívne dostupné ako joga. No niekedy cvičitelia dochádzajú napríklad aj do domovov pre seniorov.

Ide o súbory za sebou nasledujúcich pomalých a plynulých pohybov. Dôležité je sústredenie, striedajú sa rôzne figúry a pohyby.

Výsledkom je obnova a utužovanie psychickej a fyzickej rovnováhy a kondície. Striedanie polôh a pomalých, zdanlivo nenáročných pohybov okrem iného povzbudzuje a zlepšuje obeh krvi. Telo sa precvičuje a posilňuje bez toho, že by sa preťažovalo. Pracuje sa s energiou a dôležitá je aj meditačná úloha cvičenia.

Obidva druhy cvičenia možno začať robiť v akomkoľvek veku a netreba mať predchádzajúce skúsenosti s nejakým športom.

Čikung možno cvičiť v sede a je vhodný aj pre ležiacich pacientov, hovorí bratislavská cvičiteľka Viera Spring. Podľa zachovaných dokumentov napríklad zostavu čikungov Osem kusov brokátov cvičili mnísi pôvodne v sede.

Pri tomto cvičení nie je nutné deliť ľudí podľa veku. Ako hovorí cvičiteľka, dôležité je nielen začať, ale aj zotrvať. Ľuďom veľmi často chýba vytrvalosť a chceli by výsledky ihneď.

Práca s telom potrebuje svoj čas. „Začínať niečo nové  v akomkoľvek veku vyžaduje odhodlanie, vytrvalosť, sebadisciplínu a radosť zo zmeny,“ dodáva.

3. Severská chôdza, napríklad aj s rodinou

Severská chôdza – Nordic Walking – je vhodná pre každého od detí až po seniorov. „Správnu techniku sa vie naučiť každý,“ hovorí Lucia Okoličányová, prezidentka Slovenskej Asociácie Nordic Walking.

„Nordic Walking je vhodná ozdravno-športová aktivita práve pre ľudí v zrelom veku, ktorým beh a iné namáhavejšie športy nesvedčia. Mnohokrát nás osloví viac generačná rodina s vnúčatami, rodičmi aj starými rodičmi,“ dodáva.

Šport možno robiť aj na invalidnom vozíčku (asistent vozík tlačí, pacient pracuje s hornou polovicou tela), tiež aj s barlami (barly nahradia paličky). 

Základná technika sa dá naučiť za zhruba šesť lekcií s inštruktorom. Ak sa tejto pohybovej aktivite venujete v skupine, ide aj o relax a zábavu. Pravidelnosť je výhodou.

Nordic Walking napomáha rozpohybovať celé telo. „Nie je to len chôdza, Nordic Walking je aj o veľkom množstve cvičení s paličkami. Pracujeme aj s pacientmi s Parkinsonovou chorobou, so sklerózou multiplex či Alzheimerovou chorobou,“ vraví Okoličányová.

Inštruktori z asociácie vedia fundovane poradiť – absolvovali akreditovaný kurz, kde sa učia okrem iného i odborné poznatky z fyziológie, fyzioterapie, anatómie a absolvujú základy prvej pomoci.

Posudok od odborného lekára nie je podmienkou, inštruktor ho však rád uvíta s tým, že do lekcií vie priamo začleniť špecifické cvičenia na konkrétne ťažkosti.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cvičenie, Zdravie seniorov, Joga

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.