Pozrite sa, ako si zašportovať na dôchodku

Športovanie v mladosti je pri neskorších aktivitách výhodou. Začať sa však dá i bez skúseností.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Bojíte sa cvičenia či športu, pretože už máte okolo šesťdesiatky alebo viac? Možno je to len výhovorka.

Najstaršia cvičiteľka jogy z Ameriky mala už 97 rokov a stále je aktívna. Cvičenie ako čikung môžete robiť aj na vozíčku či v posteli. Na výletoch s klubmi severskej chôdze sa stretnete s mnohými ďalšími a ešte môžete zobrať so sebou celú rodinu alebo aspoň vnúčatá.

Neporovnávajte sa s mladšími, rešpektujte vlastné telo a sledujte vlastné ciele. Povedú vás k opäť primerane pohyblivému telu a k zlepšeniu duševnej rovnováhy. To radia cvičitelia športov, ktoré svedčia aj vysokému veku.

1. Joga – môže byť aj špeciálna seniorská

Prínosom tohto prastarého cvičenia je práca s dychom a rozhýbanie tela. Výhodou je aj posilňovanie svalov chrbta a brucha, ktoré sú základom správneho držania tela.

Pravidelné cvičenie tiež zvyšuje stabilitu a tlmí následky pošmyknutí alebo pádov napríklad v letnom období. „Pomôcť tiež môže relaxácia – hlavne tým, ktorí majú ťažkosti so spánkom,“ vymenováva cvičiteľka Zdenka Kollárová z Bratislavy.

Začať s jogou možno aj po päťdesiatke alebo šesťdesiatke, dôležité je vybrať si vhodný typ jogy a úroveň lekcie. „Vhodné sú fyzicky menej náročné pomalšie druhy ako klasická joga, hatha joga, iyengar joga, no aj začiatočnícka lekcia power jogy,“ radí lektorka Kristína Magyarová.

V niektorých štúdiách majú špeciálne lekcie jogy pre seniorov v dopoludňajších alebo skorých poobedňajších hodinách za zvýhodnené ceny.

Pri výbere štúdia a cvičiteľa buďte nároční. Môžete začať napriek tomu, že nemáte s jogou nijaké skúsenosti, no choďte si cvičenie vyskúšať na úvodnú hodinu a porozprávajte sa s cvičiteľom.

Pokiaľ nie je kurz vyslovene pre seniorov alebo pre ľudí s fyzickými obmedzeniami, informujte sa, aké náročné sú lekcie, ako rýchlo sa náročnosť stupňuje, no opýtajte sa aj, aký je vekový priemer a ako sú fyzicky zdatní ostatní členovia skupiny, ktorú ste si vybrali.

Riešením sú tiež individuálne hodiny či hodiny v malej súkromnej skupine, kde sa môže lektor viac zamerať na svojich klientov a ich špecifické problémové časti tela.

2. Málo známe tajči a čikung

Tieto menej známe cvičenia pochádzajú z Číny. S ich názvami sa možno stretnúť v rôznom prepise – často napríklad aj Tai-chi alebo Čchi-kung.

Žiaľ, nie sú až také masívne dostupné ako joga. No niekedy cvičitelia dochádzajú napríklad aj do domovov pre seniorov.

Ide o súbory za sebou nasledujúcich pomalých a plynulých pohybov. Dôležité je sústredenie, striedajú sa rôzne figúry a pohyby.

Výsledkom je obnova a utužovanie psychickej a fyzickej rovnováhy a kondície. Striedanie polôh a pomalých, zdanlivo nenáročných pohybov okrem iného povzbudzuje a zlepšuje obeh krvi. Telo sa precvičuje a posilňuje bez toho, že by sa preťažovalo. Pracuje sa s energiou a dôležitá je aj meditačná úloha cvičenia.

Obidva druhy cvičenia možno začať robiť v akomkoľvek veku a netreba mať predchádzajúce skúsenosti s nejakým športom.

Čikung možno cvičiť v sede a je vhodný aj pre ležiacich pacientov, hovorí bratislavská cvičiteľka Viera Spring. Podľa zachovaných dokumentov napríklad zostavu čikungov Osem kusov brokátov cvičili mnísi pôvodne v sede.

Pri tomto cvičení nie je nutné deliť ľudí podľa veku. Ako hovorí cvičiteľka, dôležité je nielen začať, ale aj zotrvať. Ľuďom veľmi často chýba vytrvalosť a chceli by výsledky ihneď.

Práca s telom potrebuje svoj čas. „Začínať niečo nové  v akomkoľvek veku vyžaduje odhodlanie, vytrvalosť, sebadisciplínu a radosť zo zmeny,“ dodáva.

3. Severská chôdza, napríklad aj s rodinou

Severská chôdza – Nordic Walking – je vhodná pre každého od detí až po seniorov. „Správnu techniku sa vie naučiť každý,“ hovorí Lucia Okoličányová, prezidentka Slovenskej Asociácie Nordic Walking.

„Nordic Walking je vhodná ozdravno-športová aktivita práve pre ľudí v zrelom veku, ktorým beh a iné namáhavejšie športy nesvedčia. Mnohokrát nás osloví viac generačná rodina s vnúčatami, rodičmi aj starými rodičmi,“ dodáva.

Šport možno robiť aj na invalidnom vozíčku (asistent vozík tlačí, pacient pracuje s hornou polovicou tela), tiež aj s barlami (barly nahradia paličky). 

Základná technika sa dá naučiť za zhruba šesť lekcií s inštruktorom. Ak sa tejto pohybovej aktivite venujete v skupine, ide aj o relax a zábavu. Pravidelnosť je výhodou.

Nordic Walking napomáha rozpohybovať celé telo. „Nie je to len chôdza, Nordic Walking je aj o veľkom množstve cvičení s paličkami. Pracujeme aj s pacientmi s Parkinsonovou chorobou, so sklerózou multiplex či Alzheimerovou chorobou,“ vraví Okoličányová.

Inštruktori z asociácie vedia fundovane poradiť – absolvovali akreditovaný kurz, kde sa učia okrem iného i odborné poznatky z fyziológie, fyzioterapie, anatómie a absolvujú základy prvej pomoci.

Posudok od odborného lekára nie je podmienkou, inštruktor ho však rád uvíta s tým, že do lekcií vie priamo začleniť špecifické cvičenia na konkrétne ťažkosti.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 140
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 877
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 772
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 724
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 204
  6. Kam do tepla v januári? 2 537
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 281
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 150
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 379
  10. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 1 356

Téma: Šport


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cvičenie, Zdravie seniorov, Joga

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo na olympiádu nezobrali nikoho zo Slovanu

Kto sú najväčšie slovenské nádeje?

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.