Vstup Ukrajiny do Únie by nám pomohol, východniari by zarobili

Po odstránení prekážok by sa objem vzájomného obchodu prinajmenšom zdvojnásobil.

Ilustračná foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Pokusy Ukrajiny dostať sa do Európskej únie, sa stále stretávajú s nevôľou niektorých členských krajín. 

Pre Slovensko je to škoda, podľa mnohých odborníkov by jej vstup do Únie našej ekonomike pomohol. 

1.Vyšší objem obchodu

Ukrajina je s viac ako 45 miliónmi obyvateľov obrovským trhom. Po vytvorení zóny voľného obchodu by sa zlepšili podmienky pre export slovenských spoločností na tamojší trh a mnohé by našli nové odbytiská a príležitosti. 

Dnes Ukrajina nepatrí medzi našich dôležitých obchodných partnerov. Podiel vyvážaných výrobkov tvorí len pol percenta nášho celkového exportu.

Po zbúraní obchodných bariér by sa podiel podľa analytikov zvýšil. Už analýza z roku 2003 podľa riaditeľa Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexandra Dulebu ukázala, že ak by Ukrajina a Slovensko boli v rovnakom obchodnom režime, vzájomná obchodná bilancia by sa prinajmenšom zdvojnásobila, možno až strojnásobila.

„Ak sme pred krízou na Ukrajine mali objem exportu a importu v objeme asi jednej miliardy eur, tak podľa tohto odhadu by to mohli byť po odstránení prekážok v obchode dve až tri miliardy eur,“ hovorí.

Na odstraňovaní prekážok sa už začalo pracovať. Od 1. januára tohto roka medzi Úniou a Ukrajinou platí dohoda o „rozsiahlej a komplexnej zóne voľného obchodu“. Neznamená to, že by už obchodný styk fungoval tak, ako keby Ukrajina bola súčasťou zóny voľného obchodu, lebo dohoda obsahuje rôzne prechodné ustanovenia. 

„Ukrajina musí splniť rôzne podmienky na to, aby sa postupne odstraňovali prekážky v obchode,“ vysvetľuje Duleba. Kým sa všetky odstránia, bude to podľa neho trvať asi desať rokov.

2.Viac pohybu a firiem

Prognostik SAV Vladimír Baláž pripomína, že najviac by pričlenenie Ukrajiny k Únii pomohlo regiónom východného Slovenska, ktoré u nás dlhodobo patria medzi najchudobnejšie. 

Zvýšila by sa pravdepodobne premávka na slovensko-ukrajinskej hranici, z čoho by tieto oblasti ťažili. „Pomohlo by to z hľadiska obslužnej infraštruktúry. Viac ľudí by tadiaľto prechádzalo, zastavili by sa, občerstvili a podobne.“

Voľný obchod s Ukrajinou by tiež mohol prilákať na východné Slovensko domácich aj zahraničných investorov, ktorí by chceli využiť blízkosť ukrajinskej hranice. 

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 704
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 264
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 365
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 362
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 910
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 531
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 456
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop