BRATISLAVA. Bezplatné cestovanie v štátom dotovaných vlakoch ostane aj najbližšie štyri roky.
Rozhodlo sa tak ministerstvo dopravy pod vedením Romana Brecelyho zo Siete, ktoré to zahrnie aj do nového programového vyhlásenia vlády.
"Minister Roman Brecely je pripravený napĺňať politickú prioritu strany Sieť, ktorá ho do vlády nominovala a ktorá sa občanom zaviazala, že po jej vstupe do vlády sa bude životná úroveň občanov zvyšovať, nie znižovať," povedala SME hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
Ducká zároveň dodala, že jednou z priorít bude podpora verejnej osobnej dopravy, ktorá je podľa nej najekologickejším a najbezpečnejším spôsobom dopravy.
Milióny eur
Cestovanie zadarmo v štátom dotovaných vlakoch zaviedla ešte druhá vláda Roberta Fica od novembra 2014.
Umožnila to všetkým dôchodcom a študentom, čím sa k tejto možnosti dostalo približne 2,5 milióna ľudí na Slovensku.
Štát na to v minulom aj v tomto roku vyčlenil 13 miliónov eur. Z tejto sumy má štátna Železničná spoločnosť Slovensko dostať 12 miliónov eur.
Súkromný RegioJet, ktorý spája Bratislavu s Komárnom, má dostať jeden milión eur.
Podľa dokumentu, ktorý má denník SME k dispozícii však toto opatrenie bude drahšie. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko vlani v júli očakávala ju to vyjde približne o 10 miliónov eur viac.
RegioJet začiatkom roka vyčíslil, že pri vlakoch zadarmo mu klesli tržby približne o 400-tisíc eur, hoci počet cestujúcich v jeho vlakoch medzi Bratislavou a Komárnom stúpol o 300-tisíc.
Vrátia sa štátne IC vlaky?
Stále sa môžu vrátiť IC vlaky. Ducká skonštatovala, že kabinet prehodnotí prípadné znovuzavedenie IC vlakov na najvyťaženejšej diaľkovej trati medzi Bratislavou a Košicami.
"Sme presvedčení, že konkurencia a širšia ponuka je aj v tejto oblasti len a len v prospech cestujúcej verejnosti," vraví Ducká.
Podľa prvého nástrelu programového vyhlásenia vlády v oblasti dopravy, ktoré má denník SME k dispozícii, malo by sa tak stať do štyroch mesiacov od schválenia programového uznesenia vlády.
Štátne IC vlaky zrušil štátny osobný dopravca vlani v decembri. Rozhodnutie o ich zrušení však prišlo mesiac pred tým.
Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor vtedy skonštatoval, firma nedokáže naplniť očakávania na rok 2016 a vymazať stratu, ktorú vlaky robili.
Ich strata za minulý rok má byť na úrovni približne 1,2 milióna eur. Štátne IC vlaky jazdili na top slovenskej železničnej trati bez dotácii od roku 2012. Vždy boli v strate.