BRATISLAVA. Kým právo vrátiť napríklad chybnú práčku kúpenú cez web je dnes úplne prirodzené, pri nákupe digitálneho obsahu je to skôr ojedinelé.
Chýbajú totiž pravidlá, čo sa má diať, keď si zákazník cez web kúpi film či softvér, no po stiahnutí do počítača má zlú kvalitu obrazu alebo nefunguje.
Zmeniť by to mal návrh smernice Európskej komisie. Napríklad divák, ktorý si objedná film vo vysokom rozlíšení, no webstránka mu poskytne iba nízke rozlíšenie, ho bude môcť vrátiť.
„Teraz to tak nefunguje. Ak človeku príde film so zlou kvalitou, ako odškodné môže získať len zľavu na ďalšie stiahnutia,“ vraví Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Pravidlá musíme prijať do dvoch rokov od prijatia smernice. Tá však ešte musí prejsť schvaľovacím procesom, ktorý môže trvať niekoľko mesiacov.
Hlavným cieľom je, aby mali ľudia pri pozeraní filmov on-line, nakupovaní softvéru či e-kníh cez web rovnaké práva naprieč Európskou úniou.
Platiť to má pre všetok digitálny obsah, teda hudbu, aplikácie, hry či cloudové služby.
Všetkým rovnako
Okrem práva na výmenu chybného filmu, seriálu či aplikácie ráta návrh Bruselu aj s tým, že poskytovatelia digitálneho obsahu budú za chyby ručiť bez časového obmedzenia. Digitálny obsah sa totiž neopotrebúva ako bežný tovar.