SME
Nedeľa, 25. júl, 2021 | Meniny má JakubKrížovkyKrížovky

Ľudia chcú kvalitu. Kto sa neprispôsobí, bude mať problémy

Nákupné návyky ľudí sa postupne menia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Najviac Slováci nakupujú v supermarketoch či hypermarketoch. Vlani tam za svoje nákupy nechali 8,9 miliardy eur. Je to takmer polovica tržieb maloobchodu na Slovensku. Vyplýva to z analýzy, ktorú zverejnila Poštová banka.

Ak by sme to prepočítali na jedného človeka, či je to dieťa alebo dôchodca, každý z nás minul minulý rok každý deň v obchodoch takmer desať eur. Z toho len necelú polovicu - 4,5 eura vytiahol z peňaženky pri pokladni v supermarkete či hypermarkete.

Čerstvejšie potraviny

Veľké hypermarkety už nemajú príliš zmysel, nákupné správanie ľudí sa za posledné roky totiž zmenilo. „Ľudia už nerobia desaťdňové nákupy, ale len na deň či dva. Preferujú, keď je tovar čerstvý, nemajú problém ho skladovať a zbytočne veľa nevyhadzujú,“ objasňuje Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Čoraz väčší záujem majú ľudia o špecializované predajne, zamerané len na predaj potravín, nápojov či tabaku vyplýva aj z analýzy Poštovej banky. Oproti roku predtým ich tržby vlani vzrástli o 12 percent.

Práve na koncept čerstvejších a kvalitnejších potravín chce vsadiť Terno a Moja Samoška, ktoré na tento rok ohlásili premenu svojich obchodov.

„Aj Carrefou aj Hypernova hľadajú novú podobu. Chcú viac osloviť zákazníka, zmenšujú sa, menia svoju ponuku. Chcú spotrebiteľom ukázať, že idú svojou cestou,“ hovorí analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Na predaj z dvora, teda na lokálnych malých dodávateľov vsádza nový obchod Yeme, ktorý vznikol v Bratislave. Nový supermarket sa od tých bežných líši najmä v troch veciach – pečie vlastný chlieb a pečivo, spracováva mäso priamo v predajni a zeleninu, ovocie či mliečne výrobky nakupuje v drvivej väčšine len od slovenských farmárov. Na druhej strane, za tieto potraviny si ľudia často výrazne priplatia.

Skryť Vypnúť reklamu

„Takýchto obchodov bude pribúdať,“ myslí si Drahovský, s tým, že ľudia majú vyšší plat ako v minulosti a môžu si takéto nákupy dovoliť. Platí to však najmä na Bratislavu či iné krajské mestá.

V chudobnejších regiónoch majú ľudia síce tiež záujem o kvalitnejšie potraviny, no nie sú ochotní a schopní za ne toľko platiť. Okrem toho si takéto výrobky vedia vo veľkej miere zabezpečiť sami, prípadne priamo u malých lokálnych predajcov.

Kvalita nad cenu?

Viac si na kvalitu potrpia ľudia aj v iných oblastiach. Napríklad pri nákupe športovej obuvi a potrieb. Aj to je podľa Drahovského jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti nedarí aj britskému reťazcu Sports Direct, ktorý vsadil na lacnejšie, ale tým pádom aj menej kvalitné výrobky.

„Najmä vo veľkých mestách si ľudia radi priplatia za kvalitu,“ hovorí Drahovský. V chudobnejších regiónoch by sa podľa neho mohol reťazec tešiť väčšej obľube. Otázne je však, či by tam svoje predajne otvoril, keďže tam žije menší počet ľudí a teda má menej potencionálnych zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

V obchodnom roku uzatvorenom na konci apríla 2015 slovenské tržby Sports Direct klesli medziročne o tri percentá na 12,8 milióna eur, čistý zisk poskočil o necelú desatinu na 194-tisíc eur.

V posledných mesiacoch okrem toho dostal britský reťazec na Slovensku veľkú konkurenciu. Francúzska sieť športových obchodov Decathlon otvorila predajne v Košiciach a v Bratislave.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  3. Od Česka až po Jadran
  4. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  7. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  9. Deti často nie sú na letnú škôlku alebo tábor vhodne pobalené
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky
  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  7. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  10. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 9 231
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 8 843
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 200
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 890
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 152
  6. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 040
  7. Od Česka až po Jadran 3 556
  8. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 3 207
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 865
  10. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 415
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pestovanie paradajok na farme Oremus.

Pestovatelia sa púšťajú do nových projektov.


23. júl
Nataša Holinová

Ste tu doma. No nie ste tu sami.


4 h
Opatrenia na Slovensku sa opäť uvoľňujú.

V reštaurácii sa treba preukázať.


9 h
Michaela Brchnelová

Michaela Brchnelová skúma Slnko a ako ochrániť misie pri návrate na Zem.


22. júl

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Najväčší prepad zaznamenala značka v prvej polovici minulého roka.


TASR 2 h
Zakladatelia firmy Boataround Pavel Přibiš a Jana Escher

Boataround má v ponuke 16-tisíc lodí.


1. júl
Developer Peter Valach.

Majetky VAV investu boli rozsiahle.


7 h
Ilustračné foto

Novelu schváli parlament v zrýchlenom režime.


TASR 7 h