Ľudia chcú kvalitu. Kto sa neprispôsobí, bude mať problémy

Nákupné návyky ľudí sa postupne menia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Najviac Slováci nakupujú v supermarketoch či hypermarketoch. Vlani tam za svoje nákupy nechali 8,9 miliardy eur. Je to takmer polovica tržieb maloobchodu na Slovensku. Vyplýva to z analýzy, ktorú zverejnila Poštová banka.

Ak by sme to prepočítali na jedného človeka, či je to dieťa alebo dôchodca, každý z nás minul minulý rok každý deň v obchodoch takmer desať eur. Z toho len necelú polovicu - 4,5 eura vytiahol z peňaženky pri pokladni v supermarkete či hypermarkete.

Čerstvejšie potraviny

Veľké hypermarkety už nemajú príliš zmysel, nákupné správanie ľudí sa za posledné roky totiž zmenilo. „Ľudia už nerobia desaťdňové nákupy, ale len na deň či dva. Preferujú, keď je tovar čerstvý, nemajú problém ho skladovať a zbytočne veľa nevyhadzujú,“ objasňuje Drahovský.

Čoraz väčší záujem majú ľudia o špecializované predajne, zamerané len na predaj potravín, nápojov či tabaku vyplýva aj z analýzy Poštovej banky. Oproti roku predtým ich tržby vlani vzrástli o 12 percent.

Práve na koncept čerstvejších a kvalitnejších potravín chce vsadiť Terno a Moja Samoška, ktoré na tento rok ohlásili premenu svojich obchodov.

„Aj Carrefou aj Hypernova hľadajú novú podobu. Chcú viac osloviť zákazníka, zmenšujú sa, menia svoju ponuku. Chcú spotrebiteľom ukázať, že idú svojou cestou,“ hovorí analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Na predaj z dvora, teda na lokálnych malých dodávateľov vsádza nový obchod Yeme, ktorý vznikol v Bratislave. Nový supermarket sa od tých bežných líši najmä v troch veciach – pečie vlastný chlieb a pečivo, spracováva mäso priamo v predajni a zeleninu, ovocie či mliečne výrobky nakupuje v drvivej väčšine len od slovenských farmárov. Na druhej strane, za tieto potraviny si ľudia často výrazne priplatia.

„Takýchto obchodov bude pribúdať,“ myslí si Drahovský, s tým, že ľudia majú vyšší plat ako v minulosti a môžu si takéto nákupy dovoliť. Platí to však najmä na Bratislavu či iné krajské mestá.

V chudobnejších regiónoch majú ľudia síce tiež záujem o kvalitnejšie potraviny, no nie sú ochotní a schopní za ne toľko platiť. Okrem toho si takéto výrobky vedia vo veľkej miere zabezpečiť sami, prípadne priamo u malých lokálnych predajcov.

Kvalita nad cenu?

Viac si na kvalitu potrpia ľudia aj v iných oblastiach. Napríklad pri nákupe športovej obuvi a potrieb. Aj to je podľa Drahovského jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti nedarí aj britskému reťazcu Sports Direct, ktorý vsadil na lacnejšie, ale tým pádom aj menej kvalitné výrobky.

„Najmä vo veľkých mestách si ľudia radi priplatia za kvalitu,“ hovorí Drahovský. V chudobnejších regiónoch by sa podľa neho mohol reťazec tešiť väčšej obľube. Otázne je však, či by tam svoje predajne otvoril, keďže tam žije menší počet ľudí a teda má menej potencionálnych zákazníkov.

V obchodnom roku uzatvorenom na konci apríla 2015 slovenské tržby Sports Direct klesli medziročne o tri percentá na 12,8 milióna eur, čistý zisk poskočil o necelú desatinu na 194-tisíc eur.

V posledných mesiacoch okrem toho dostal britský reťazec na Slovensku veľkú konkurenciu. Francúzska sieť športových obchodov Decathlon otvorila predajne v Košiciach a v Bratislave.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  2. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  3. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  4. Cíťte sa v priestore príjemne
  5. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  7. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  8. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  10. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 8 204
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 864
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 601
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 085
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 727
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 410
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 965
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 962
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 983
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 821

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister školstva na tlačovej konferencii povedal, že hodnotiace kritériá boli známe v roku 2015. V skutočnosti boli schválené o rok neskôr.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Prieskum: Súčasná koalícia by vládu nezložila, extrémisti klesli

Ak by sa voľby konali v júli, zvíťazil by Smer.

BRATISLAVA

Z Tyršovho nábrežia sa stal kemp pre turistov

Na petržalskej strane Dunaja parkujú karavany, hoci tam nie je kemp.

Neprehliadnite tiež

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.

Počet pracujúcich v poľnohospodárstve klesá, platy v tomto odvetví rástli

Priemerná mesačná mzda v poľnohospodárstve dosiahla výšku 702 eur.