Ľudia chcú kvalitu. Kto sa neprispôsobí, bude mať problémy

Nákupné návyky ľudí sa postupne menia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Najviac Slováci nakupujú v supermarketoch či hypermarketoch. Vlani tam za svoje nákupy nechali 8,9 miliardy eur. Je to takmer polovica tržieb maloobchodu na Slovensku. Vyplýva to z analýzy, ktorú zverejnila Poštová banka.

Ak by sme to prepočítali na jedného človeka, či je to dieťa alebo dôchodca, každý z nás minul minulý rok každý deň v obchodoch takmer desať eur. Z toho len necelú polovicu - 4,5 eura vytiahol z peňaženky pri pokladni v supermarkete či hypermarkete.

Čerstvejšie potraviny

Veľké hypermarkety už nemajú príliš zmysel, nákupné správanie ľudí sa za posledné roky totiž zmenilo. „Ľudia už nerobia desaťdňové nákupy, ale len na deň či dva. Preferujú, keď je tovar čerstvý, nemajú problém ho skladovať a zbytočne veľa nevyhadzujú,“ objasňuje Drahovský.

Čoraz väčší záujem majú ľudia o špecializované predajne, zamerané len na predaj potravín, nápojov či tabaku vyplýva aj z analýzy Poštovej banky. Oproti roku predtým ich tržby vlani vzrástli o 12 percent.

Práve na koncept čerstvejších a kvalitnejších potravín chce vsadiť Terno a Moja Samoška, ktoré na tento rok ohlásili premenu svojich obchodov.

„Aj Carrefou aj Hypernova hľadajú novú podobu. Chcú viac osloviť zákazníka, zmenšujú sa, menia svoju ponuku. Chcú spotrebiteľom ukázať, že idú svojou cestou,“ hovorí analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Na predaj z dvora, teda na lokálnych malých dodávateľov vsádza nový obchod Yeme, ktorý vznikol v Bratislave. Nový supermarket sa od tých bežných líši najmä v troch veciach – pečie vlastný chlieb a pečivo, spracováva mäso priamo v predajni a zeleninu, ovocie či mliečne výrobky nakupuje v drvivej väčšine len od slovenských farmárov. Na druhej strane, za tieto potraviny si ľudia často výrazne priplatia.

„Takýchto obchodov bude pribúdať,“ myslí si Drahovský, s tým, že ľudia majú vyšší plat ako v minulosti a môžu si takéto nákupy dovoliť. Platí to však najmä na Bratislavu či iné krajské mestá.

V chudobnejších regiónoch majú ľudia síce tiež záujem o kvalitnejšie potraviny, no nie sú ochotní a schopní za ne toľko platiť. Okrem toho si takéto výrobky vedia vo veľkej miere zabezpečiť sami, prípadne priamo u malých lokálnych predajcov.

Kvalita nad cenu?

Viac si na kvalitu potrpia ľudia aj v iných oblastiach. Napríklad pri nákupe športovej obuvi a potrieb. Aj to je podľa Drahovského jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti nedarí aj britskému reťazcu Sports Direct, ktorý vsadil na lacnejšie, ale tým pádom aj menej kvalitné výrobky.

„Najmä vo veľkých mestách si ľudia radi priplatia za kvalitu,“ hovorí Drahovský. V chudobnejších regiónoch by sa podľa neho mohol reťazec tešiť väčšej obľube. Otázne je však, či by tam svoje predajne otvoril, keďže tam žije menší počet ľudí a teda má menej potencionálnych zákazníkov.

V obchodnom roku uzatvorenom na konci apríla 2015 slovenské tržby Sports Direct klesli medziročne o tri percentá na 12,8 milióna eur, čistý zisk poskočil o necelú desatinu na 194-tisíc eur.

V posledných mesiacoch okrem toho dostal britský reťazec na Slovensku veľkú konkurenciu. Francúzska sieť športových obchodov Decathlon otvorila predajne v Košiciach a v Bratislave.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  8. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  2. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  3. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  4. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  5. Slováci rozhodli o najlepšom!
  6. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  7. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  8. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  10. Dobrodružstvo s vodou
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 250
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 5 720
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 303
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 076
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 4 123
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 022
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 931
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 398
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 320
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 532

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal bol plný emócií.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

KULTÚRA

Bol to dobrý žúr, aj striptéra zabili. V čom to hrá Scarlett Johansson?

Pozrite si najdepresívnejší film sezóny.

Neprehliadnite tiež

EÚ a Japonsko chcú podpísať dohodu o zóne voľného obchodu

Dohodou chcú odpovedať na americký protekcionizmus.

Počet poberateľov dávok v hmotnej núdzi v máji klesol

Medziročne sa počet poberateľov znížil o 16.011 ľudí.

Poisťovňa Allianz počas prvej fázy digitalizácie prepustí 700 ľudí

Digitalizácia bude viesť k tomu, že zákazníci budú rýchlejšie a lepšie vybavení.

Slováci si na dovolenku najradšej vyberajú Chorvátsko, Grécko či Bulharsko

Do úzadia preto ustupujú napríklad destinácie ako Tunisko, Turecko, ale aj Egypt.