BRATISLAVA. Najviac Slováci nakupujú v supermarketoch či hypermarketoch. Vlani tam za svoje nákupy nechali 8,9 miliardy eur. Je to takmer polovica tržieb maloobchodu na Slovensku. Vyplýva to z analýzy, ktorú zverejnila Poštová banka.
Ak by sme to prepočítali na jedného človeka, či je to dieťa alebo dôchodca, každý z nás minul minulý rok každý deň v obchodoch takmer desať eur. Z toho len necelú polovicu - 4,5 eura vytiahol z peňaženky pri pokladni v supermarkete či hypermarkete.
Čerstvejšie potraviny
Veľké hypermarkety už nemajú príliš zmysel, nákupné správanie ľudí sa za posledné roky totiž zmenilo. „Ľudia už nerobia desaťdňové nákupy, ale len na deň či dva. Preferujú, keď je tovar čerstvý, nemajú problém ho skladovať a zbytočne veľa nevyhadzujú,“ objasňuje Drahovský.
Čoraz väčší záujem majú ľudia o špecializované predajne, zamerané len na predaj potravín, nápojov či tabaku vyplýva aj z analýzy Poštovej banky. Oproti roku predtým ich tržby vlani vzrástli o 12 percent.
Práve na koncept čerstvejších a kvalitnejších potravín chce vsadiť Terno a Moja Samoška, ktoré na tento rok ohlásili premenu svojich obchodov.
„Aj Carrefou aj Hypernova hľadajú novú podobu. Chcú viac osloviť zákazníka, zmenšujú sa, menia svoju ponuku. Chcú spotrebiteľom ukázať, že idú svojou cestou,“ hovorí analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.
Na predaj z dvora, teda na lokálnych malých dodávateľov vsádza nový obchod Yeme, ktorý vznikol v Bratislave. Nový supermarket sa od tých bežných líši najmä v troch veciach – pečie vlastný chlieb a pečivo, spracováva mäso priamo v predajni a zeleninu, ovocie či mliečne výrobky nakupuje v drvivej väčšine len od slovenských farmárov. Na druhej strane, za tieto potraviny si ľudia často výrazne priplatia.
„Takýchto obchodov bude pribúdať,“ myslí si Drahovský, s tým, že ľudia majú vyšší plat ako v minulosti a môžu si takéto nákupy dovoliť. Platí to však najmä na Bratislavu či iné krajské mestá.
V chudobnejších regiónoch majú ľudia síce tiež záujem o kvalitnejšie potraviny, no nie sú ochotní a schopní za ne toľko platiť. Okrem toho si takéto výrobky vedia vo veľkej miere zabezpečiť sami, prípadne priamo u malých lokálnych predajcov.
Kvalita nad cenu?
Viac si na kvalitu potrpia ľudia aj v iných oblastiach. Napríklad pri nákupe športovej obuvi a potrieb. Aj to je podľa Drahovského jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti nedarí aj britskému reťazcu Sports Direct, ktorý vsadil na lacnejšie, ale tým pádom aj menej kvalitné výrobky.
„Najmä vo veľkých mestách si ľudia radi priplatia za kvalitu,“ hovorí Drahovský. V chudobnejších regiónoch by sa podľa neho mohol reťazec tešiť väčšej obľube. Otázne je však, či by tam svoje predajne otvoril, keďže tam žije menší počet ľudí a teda má menej potencionálnych zákazníkov.
V obchodnom roku uzatvorenom na konci apríla 2015 slovenské tržby Sports Direct klesli medziročne o tri percentá na 12,8 milióna eur, čistý zisk poskočil o necelú desatinu na 194-tisíc eur.
V posledných mesiacoch okrem toho dostal britský reťazec na Slovensku veľkú konkurenciu. Francúzska sieť športových obchodov Decathlon otvorila predajne v Košiciach a v Bratislave.
Akými zmenami prešli obchody na Slovensku
Carrefouru vymažú dlhy
Obchodný reťazec Carrefour má na Slovensku päť supermarketov. Vlastníkom je spoločnosť Retail Value Store, ktorá má v súčasnosti veľké finančné problémy. Dĺži štátu (za pokuty aj na poistnom) ako aj dodávateľom.
Nedávno firma požiadala bratislavský súd o reštrukturalizáciu a ten jej vyhovel, informoval o tom denníkN. Veritelia majú teraz 30 dní na to, aby nahlásili svoje pohľadávky.
Firma má problémy minimálne od vlaňajšieho leta. Vtedy sa prvýkrát objavili informácie, že spoločnosť neplatí dodávateľom za tovar. Mnohí sa rozhodli ukončiť s Carrefourom spoluprácu a ich tovar z predajní zmizol. Neskôr reťazec zmenšil svoje predajne približne na polovicu a zmizli aj základné produkty ako chlieb či mlieko.
Metro sa rozdelí na dve spoločnosti
Nemecký maloobchodný a veľkoobchodný reťazec by sa mal od polovice roka 2017 rozdeliť na dve sekcie. Jedna bude mať na starosti predaj potravín a druhá spotrebnej elektroniky. Informovala o tom agentúra AP.
Podľa vedenia spoločnosti tento krok umožní novým firmám lepšie reagovať na vývoj na trhu, rýchlejšie prijímať rozhodnutia a pomôže im zvýšiť flexibilitu a zlepšiť efektivitu prevádzok.
Terno a Samoška v novom šate
Obchody Terno aj Moja Samoška prejdú tento rok zmenou imidžu. Zmeniť sa má nielen vizuál obchodov, ale aj sortiment. V Terne si ľudia budú môcť zakúpiť aj čerstvé výrobky či nápoje. „Doba veľkých nákupov v hypermarketoch je už za nami,“ povedal počas predstavovania nového konceptu predseda predstavenstva Terno Real Estate Oto Lanc.
Do svojho portfólia obchody preberá Terno Real Estate investičná spoločnosť Sandberg Capital, za ktorou stojí bývalý partner J&T Martin Fedor. Do sietí potravín plánuje spoločnosť investovať v úvodnej fáze 70 miliónov eur.
Ešte väčšie zmeny čakajú obchody Hypernovy. Tie by sa mali nielen zmenšiť, ale zmeniť aj svoje meno.
Budúcnosť Tesca je nejasná
Ešte vlani sa vyskytli informácie o tom, že Tesco má problémy na britskom trhu a zvažuje odchod zo Slovenska a okolitých krajín. Nápad mal byť súčasťou ozdravného plánu. Tesco totiž čelí finančným problémom. Zákazníci mu na domácom trhu odchádzajú za lacnejšími potravinami do obchodov Aldi a Lidl.
„Na stole je aj možnosť, že Tesco u vás ostane, ale predávať bude niektoré jednotlivé prevádzky, aby získalo dodatočné peniaze a zefektívnilo svoju predajnú sieť,“ povedal v tom čase pre SME nemenovaný britský investor
V súčasnosti sa Tesco zbavuje budov v Česku ako aj na Slovensku. Priestory si tu chce prenajímať. Informácie o úplnom odchode z trhu označuje Tesco za špekulácie. Faktom však je, že všetky jeho non-stop hypermarkety sú v súčasnosti otvorené už len do polnoci.
Podľa Finstatu bol reťazec na Slovensku v roku 2014 v strate 44 miliónov eur. Tržbu mu však oproti roku predtým poklesli len minimálne. Dosiahli približne 1,34 miliardy eur.