Ľudia chcú kvalitu. Kto sa neprispôsobí, bude mať problémy

Nákupné návyky ľudí sa postupne menia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Najviac Slováci nakupujú v supermarketoch či hypermarketoch. Vlani tam za svoje nákupy nechali 8,9 miliardy eur. Je to takmer polovica tržieb maloobchodu na Slovensku. Vyplýva to z analýzy, ktorú zverejnila Poštová banka.

Ak by sme to prepočítali na jedného človeka, či je to dieťa alebo dôchodca, každý z nás minul minulý rok každý deň v obchodoch takmer desať eur. Z toho len necelú polovicu - 4,5 eura vytiahol z peňaženky pri pokladni v supermarkete či hypermarkete.

Čerstvejšie potraviny

Veľké hypermarkety už nemajú príliš zmysel, nákupné správanie ľudí sa za posledné roky totiž zmenilo. „Ľudia už nerobia desaťdňové nákupy, ale len na deň či dva. Preferujú, keď je tovar čerstvý, nemajú problém ho skladovať a zbytočne veľa nevyhadzujú,“ objasňuje Drahovský.

Čoraz väčší záujem majú ľudia o špecializované predajne, zamerané len na predaj potravín, nápojov či tabaku vyplýva aj z analýzy Poštovej banky. Oproti roku predtým ich tržby vlani vzrástli o 12 percent.

Práve na koncept čerstvejších a kvalitnejších potravín chce vsadiť Terno a Moja Samoška, ktoré na tento rok ohlásili premenu svojich obchodov.

„Aj Carrefou aj Hypernova hľadajú novú podobu. Chcú viac osloviť zákazníka, zmenšujú sa, menia svoju ponuku. Chcú spotrebiteľom ukázať, že idú svojou cestou,“ hovorí analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Na predaj z dvora, teda na lokálnych malých dodávateľov vsádza nový obchod Yeme, ktorý vznikol v Bratislave. Nový supermarket sa od tých bežných líši najmä v troch veciach – pečie vlastný chlieb a pečivo, spracováva mäso priamo v predajni a zeleninu, ovocie či mliečne výrobky nakupuje v drvivej väčšine len od slovenských farmárov. Na druhej strane, za tieto potraviny si ľudia často výrazne priplatia.

„Takýchto obchodov bude pribúdať,“ myslí si Drahovský, s tým, že ľudia majú vyšší plat ako v minulosti a môžu si takéto nákupy dovoliť. Platí to však najmä na Bratislavu či iné krajské mestá.

V chudobnejších regiónoch majú ľudia síce tiež záujem o kvalitnejšie potraviny, no nie sú ochotní a schopní za ne toľko platiť. Okrem toho si takéto výrobky vedia vo veľkej miere zabezpečiť sami, prípadne priamo u malých lokálnych predajcov.

Kvalita nad cenu?

Viac si na kvalitu potrpia ľudia aj v iných oblastiach. Napríklad pri nákupe športovej obuvi a potrieb. Aj to je podľa Drahovského jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti nedarí aj britskému reťazcu Sports Direct, ktorý vsadil na lacnejšie, ale tým pádom aj menej kvalitné výrobky.

„Najmä vo veľkých mestách si ľudia radi priplatia za kvalitu,“ hovorí Drahovský. V chudobnejších regiónoch by sa podľa neho mohol reťazec tešiť väčšej obľube. Otázne je však, či by tam svoje predajne otvoril, keďže tam žije menší počet ľudí a teda má menej potencionálnych zákazníkov.

V obchodnom roku uzatvorenom na konci apríla 2015 slovenské tržby Sports Direct klesli medziročne o tri percentá na 12,8 milióna eur, čistý zisk poskočil o necelú desatinu na 194-tisíc eur.

V posledných mesiacoch okrem toho dostal britský reťazec na Slovensku veľkú konkurenciu. Francúzska sieť športových obchodov Decathlon otvorila predajne v Košiciach a v Bratislave.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 964
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 790
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 556
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 218
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 124
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 429
  7. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 359
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 223
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 760
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 513

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Pán Drahoš sa do mňa zamiloval, začal debatu Zeman

Voľby českého prezidenta vyvrcholia v piatok a v sobotu.

KOMENTÁRE

Štátnu politiku distribúcie moču si Rusi vypijú až do dna

V bodovaní národov si Rusi zakrepčia kdesi blízko Slovenska.

Neprehliadnite tiež

Kľúčový nemecký index Dax sa dostal na nové maximum

Index dosiahol nové maximum 13.596,89 bodu.

Fico, Kaliňák či Danko to nie sú. Kto sú najmajetnejší politici na Slovensku

Aktivisti skontrolovali majetok verejných funkcionárov na základe verejných dát katastra nehnuteľností.

Banka JPMorgan Chase v najbližších rokoch investuje 20 miliárd dolárov

Banka chce využiť úspory, ktoré jej prinesie daňová reforma v USA.

Tri mesiace sa bude dať vybrať stavebné sporenie bez dokladovania

Sporiteľne odmietajú zmeny v stavebnom sporení, upozorňujú, že ministerstvo si návrhom protirečí.

SaS: Tisíce exekúcií sú dôsledkom hrubého zlyhania štátu a vlád Roberta Fica

Podľa opozičnej strany je súčasná situácia neakceptovateľná.