Ľudia chcú kvalitu. Kto sa neprispôsobí, bude mať problémy

Nákupné návyky ľudí sa postupne menia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Najviac Slováci nakupujú v supermarketoch či hypermarketoch. Vlani tam za svoje nákupy nechali 8,9 miliardy eur. Je to takmer polovica tržieb maloobchodu na Slovensku. Vyplýva to z analýzy, ktorú zverejnila Poštová banka.

Ak by sme to prepočítali na jedného človeka, či je to dieťa alebo dôchodca, každý z nás minul minulý rok každý deň v obchodoch takmer desať eur. Z toho len necelú polovicu - 4,5 eura vytiahol z peňaženky pri pokladni v supermarkete či hypermarkete.

Čerstvejšie potraviny

Veľké hypermarkety už nemajú príliš zmysel, nákupné správanie ľudí sa za posledné roky totiž zmenilo. „Ľudia už nerobia desaťdňové nákupy, ale len na deň či dva. Preferujú, keď je tovar čerstvý, nemajú problém ho skladovať a zbytočne veľa nevyhadzujú,“ objasňuje Drahovský.

Čoraz väčší záujem majú ľudia o špecializované predajne, zamerané len na predaj potravín, nápojov či tabaku vyplýva aj z analýzy Poštovej banky. Oproti roku predtým ich tržby vlani vzrástli o 12 percent.

Práve na koncept čerstvejších a kvalitnejších potravín chce vsadiť Terno a Moja Samoška, ktoré na tento rok ohlásili premenu svojich obchodov.

„Aj Carrefou aj Hypernova hľadajú novú podobu. Chcú viac osloviť zákazníka, zmenšujú sa, menia svoju ponuku. Chcú spotrebiteľom ukázať, že idú svojou cestou,“ hovorí analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Na predaj z dvora, teda na lokálnych malých dodávateľov vsádza nový obchod Yeme, ktorý vznikol v Bratislave. Nový supermarket sa od tých bežných líši najmä v troch veciach – pečie vlastný chlieb a pečivo, spracováva mäso priamo v predajni a zeleninu, ovocie či mliečne výrobky nakupuje v drvivej väčšine len od slovenských farmárov. Na druhej strane, za tieto potraviny si ľudia často výrazne priplatia.

„Takýchto obchodov bude pribúdať,“ myslí si Drahovský, s tým, že ľudia majú vyšší plat ako v minulosti a môžu si takéto nákupy dovoliť. Platí to však najmä na Bratislavu či iné krajské mestá.

V chudobnejších regiónoch majú ľudia síce tiež záujem o kvalitnejšie potraviny, no nie sú ochotní a schopní za ne toľko platiť. Okrem toho si takéto výrobky vedia vo veľkej miere zabezpečiť sami, prípadne priamo u malých lokálnych predajcov.

Kvalita nad cenu?

Viac si na kvalitu potrpia ľudia aj v iných oblastiach. Napríklad pri nákupe športovej obuvi a potrieb. Aj to je podľa Drahovského jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti nedarí aj britskému reťazcu Sports Direct, ktorý vsadil na lacnejšie, ale tým pádom aj menej kvalitné výrobky.

„Najmä vo veľkých mestách si ľudia radi priplatia za kvalitu,“ hovorí Drahovský. V chudobnejších regiónoch by sa podľa neho mohol reťazec tešiť väčšej obľube. Otázne je však, či by tam svoje predajne otvoril, keďže tam žije menší počet ľudí a teda má menej potencionálnych zákazníkov.

V obchodnom roku uzatvorenom na konci apríla 2015 slovenské tržby Sports Direct klesli medziročne o tri percentá na 12,8 milióna eur, čistý zisk poskočil o necelú desatinu na 194-tisíc eur.

V posledných mesiacoch okrem toho dostal britský reťazec na Slovensku veľkú konkurenciu. Francúzska sieť športových obchodov Decathlon otvorila predajne v Košiciach a v Bratislave.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  5. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 827
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 682
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 119
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 536
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 583
  6. Splnený sen 2 263
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 775
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 134
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 122
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 989

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre všetkých používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Egypt zaznamenal prudký nárast zisku z turistického ruchu

Príjmy dosiahli za deväť mesiacov tohto roka 4,5 miliardy eur.

Hopin chystá revolúciu. Chce fungovať ako Uber

Ministerstvo dopravy situáciu okolo taxislužieb zatiaľ analyzuje a zvažuje prípadné opatrenia.

Chybu občianskych opravia za mesiac, vydávanie kľúčov nestopli

O zneplatnenie podpisového kľúča by mali požiadať najmä tí občania, ktorých digitálne podpísané dokumenty sa môžu objaviť na webe.

Nová odpadová legislatíva pomôže viac triediť a recyklovať, tvrdí Sólymos

Aplikačná novela zákona o odpadoch má sprehľadniť, zjednodušiť a zefektívniť systém odpadového hospodárstva.