Moravčík z Váhostavu: Neviem, či o štyri roky vrátime zvyšok peňazí (rozhovor)

Riaditeľ stavebnej firmy Váhostav hovorí, že v roku 2020 dokážu veriteľom vrátiť zvyšok peňazí, keď si ich požičajú a predajú nejaký majetok.

Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav Marián Moravčík. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

Vlani na jar ste povedali, že Váhostav má nulovú hodnotu. Platí tento výrok aj dnes?

„Keď som hovoril o nulovej hodnote Váhostavu, bolo to v kontexte buď konkurz alebo reštrukturalizácia. Za rok 2015 Váhostav dokázal zarobiť zhruba 7,5 milióna eur, taký je predpokladaný hospodársky výsledok. Jeho hodnota tým, že sa ukončil reštrukturalizačný proces, nie je, samozrejme, nulová.“

Akú má dnes hodnotu Váhostav?

„Jeho hodnotu musí oceniť trh, odhad nemám.“

Je Váhostav na predaj?

„Nedostal som úlohu, aby sme sa zaoberali predajom Váhostavu a teda ani tým, aby sme určovali jeho hodnotu. Hodnota firmy sa vo všeobecnosti určuje napríklad postavením na trhu či z portfólia zákaziek, ktoré spoločnosť má. Toto však pre nás nie je na programe dňa.“

Ako dopadol minulý rok pre Váhostav?

„Hospodársky výsledok z výrobnej činnosti, ktorú sme vlani urobili, bude zisk zhruba 7,5 milióna eur pri obrate zhruba 220 miliónov eur.“

Čo to spôsobilo?

„Ide o naštartovanie procesu v rámci vlastného fungovania firmy a tým, že spoločnosť dostala šancu fungovať ďalej.“

Spôsobil váš zisk to, že spoločnosť odpísala miliónové dlhy?

„Vplyv odpisu záväzkov nie je zahrnutý v sume 7,5 milióna eur. Celkovo hospodársky výsledok bude vyšší po odpísaní dlhov. Hovorím však o hospodárskom výsledku z reálnej činnosti spoločnosti.“

Keď však zarátate aj odpis dlhov, o aký výsledok pôjde?

„V týchto dňoch prebiehajú prepočty. Výsledok by mal byť zhruba o 20 miliónov eur viac.“

Firma však v rokoch 2013 a 2014 bola v strate. Čo sa stalo, že zrazu nastal takýto skok?

„Dobrý manažment?“

Okrem toho?

„Asi nič.“

Znamená to teda, že zisk 7,5 milióna eur sa skrýva vo vnútorných úsporách a v žiadnych zákazkách s lepšou maržou?

„V roku 2015 Váhostav nezískal žiadne nové veľké zákazky. Do mája 2015 sme boli v reštrukturalizácii  a vtedy sme sa nemohli súťaží zúčastňovať. Následne sme realizovali len tie veľké zákazky, ktoré boli už rozbehnuté. Vlani sme ukončili stratový úsek Dubná Skala - Turany, ukončili sme stratový úsek Jánovce - Jablonov, I. úsek a dokončili ziskový úsek R2 medzi Pstrušou a Kriváňom.“

Aký výsledok na týchto stavbách ste dosiahli?

„Na jednotlivých stavbách vyhodnocujeme len prevádzkové výsledky, teda výnosy a náklady. Tie však nezahrňujú réžiu celej firmy.“

Vlani ste však hovorili, že výstavba úseku pri Martine bola v strate zhruba 25 miliónov eur a výstavba úseku pri Levoči zhruba 8 miliónov eur. Platia tieto čísla?

„Približne áno.“

Ako skončil úsek R2 pri Detve?

„Na jeho výstavbe sme skončili v zisku. Presné číslo však povedať neviem, keďže sme ho uzatvárali v decembri.“

Povedali ste, že reálny zisk ste dosiahli vďaka dobrému manažmentu spoločnosti. Čo bolo zlé na jej manažovaní počas minulého vedenia?

„Spoločnosť bola pomerne podkapitalizovaná. To znamená, že sme v minulosti nemohli naplno realizovať výkony tak, ako sme ich realizovali v roku 2015. Aj toto bolo príčinou, prečo hospodársky výsledok v minulých rokoch bol tak zlý. Ja som do firmy nastúpil 1. októbra 2014, keď reštrukturalizácia spoločnosti už bola rozbehnutá. Novému manažmentu vstup do firmy pripadal ako keby sme nezačínali v novej firme, ale pokazenej. Vo firme neboli nastavené napríklad kontrolné mechanizmy. Firma nefungovala tak, ako by štandardná spoločnosť fungovať mala. Ani dnes to tak nie, ale približujeme sa k tomu.“

Bolo to v praxi o tom, že účtovníčka podpísala faktúru a nikto ju neskontroloval?

„Kontrolovanie nákladov v tejto spoločnosti bolo do veľkej miery zanedbané. To znamená, kalkulanti vypočítali, že stavba bude zisková, v reáli však skončila v strate.“

Nebola teda žiadna spätná väzba?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46B7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C46B7 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Juraj Široký


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.