Moravčík z Váhostavu: Neviem, či o štyri roky vrátime zvyšok peňazí (rozhovor)

Riaditeľ stavebnej firmy Váhostav hovorí, že v roku 2020 dokážu veriteľom vrátiť zvyšok peňazí, keď si ich požičajú a predajú nejaký majetok.

Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav Marián Moravčík. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

Vlani na jar ste povedali, že Váhostav má nulovú hodnotu. Platí tento výrok aj dnes?

„Keď som hovoril o nulovej hodnote Váhostavu, bolo to v kontexte buď konkurz alebo reštrukturalizácia. Za rok 2015 Váhostav dokázal zarobiť zhruba 7,5 milióna eur, taký je predpokladaný hospodársky výsledok. Jeho hodnota tým, že sa ukončil reštrukturalizačný proces, nie je, samozrejme, nulová.“

Akú má dnes hodnotu Váhostav?

„Jeho hodnotu musí oceniť trh, odhad nemám.“

Je Váhostav na predaj?

„Nedostal som úlohu, aby sme sa zaoberali predajom Váhostavu a teda ani tým, aby sme určovali jeho hodnotu. Hodnota firmy sa vo všeobecnosti určuje napríklad postavením na trhu či z portfólia zákaziek, ktoré spoločnosť má. Toto však pre nás nie je na programe dňa.“

Ako dopadol minulý rok pre Váhostav?

„Hospodársky výsledok z výrobnej činnosti, ktorú sme vlani urobili, bude zisk zhruba 7,5 milióna eur pri obrate zhruba 220 miliónov eur.“

Čo to spôsobilo?

„Ide o naštartovanie procesu v rámci vlastného fungovania firmy a tým, že spoločnosť dostala šancu fungovať ďalej.“

Spôsobil váš zisk to, že spoločnosť odpísala miliónové dlhy?

„Vplyv odpisu záväzkov nie je zahrnutý v sume 7,5 milióna eur. Celkovo hospodársky výsledok bude vyšší po odpísaní dlhov. Hovorím však o hospodárskom výsledku z reálnej činnosti spoločnosti.“

Keď však zarátate aj odpis dlhov, o aký výsledok pôjde?

„V týchto dňoch prebiehajú prepočty. Výsledok by mal byť zhruba o 20 miliónov eur viac.“

Firma však v rokoch 2013 a 2014 bola v strate. Čo sa stalo, že zrazu nastal takýto skok?

„Dobrý manažment?“

Okrem toho?

„Asi nič.“

Znamená to teda, že zisk 7,5 milióna eur sa skrýva vo vnútorných úsporách a v žiadnych zákazkách s lepšou maržou?

„V roku 2015 Váhostav nezískal žiadne nové veľké zákazky. Do mája 2015 sme boli v reštrukturalizácii  a vtedy sme sa nemohli súťaží zúčastňovať. Následne sme realizovali len tie veľké zákazky, ktoré boli už rozbehnuté. Vlani sme ukončili stratový úsek Dubná Skala - Turany, ukončili sme stratový úsek Jánovce - Jablonov, I. úsek a dokončili ziskový úsek R2 medzi Pstrušou a Kriváňom.“

Aký výsledok na týchto stavbách ste dosiahli?

„Na jednotlivých stavbách vyhodnocujeme len prevádzkové výsledky, teda výnosy a náklady. Tie však nezahrňujú réžiu celej firmy.“

Vlani ste však hovorili, že výstavba úseku pri Martine bola v strate zhruba 25 miliónov eur a výstavba úseku pri Levoči zhruba 8 miliónov eur. Platia tieto čísla?

„Približne áno.“

Ako skončil úsek R2 pri Detve?

„Na jeho výstavbe sme skončili v zisku. Presné číslo však povedať neviem, keďže sme ho uzatvárali v decembri.“

Povedali ste, že reálny zisk ste dosiahli vďaka dobrému manažmentu spoločnosti. Čo bolo zlé na jej manažovaní počas minulého vedenia?

„Spoločnosť bola pomerne podkapitalizovaná. To znamená, že sme v minulosti nemohli naplno realizovať výkony tak, ako sme ich realizovali v roku 2015. Aj toto bolo príčinou, prečo hospodársky výsledok v minulých rokoch bol tak zlý. Ja som do firmy nastúpil 1. októbra 2014, keď reštrukturalizácia spoločnosti už bola rozbehnutá. Novému manažmentu vstup do firmy pripadal ako keby sme nezačínali v novej firme, ale pokazenej. Vo firme neboli nastavené napríklad kontrolné mechanizmy. Firma nefungovala tak, ako by štandardná spoločnosť fungovať mala. Ani dnes to tak nie, ale približujeme sa k tomu.“

Bolo to v praxi o tom, že účtovníčka podpísala faktúru a nikto ju neskontroloval?

„Kontrolovanie nákladov v tejto spoločnosti bolo do veľkej miery zanedbané. To znamená, kalkulanti vypočítali, že stavba bude zisková, v reáli však skončila v strate.“

Nebola teda žiadna spätná väzba?

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šéf Orangeu: Pre roaming môžu zdražieť domáce hovory a dáta

Európska komisia začala pred niekoľkými rokmi tvrdo regulovať ceny roamingu

DOMOV

Bašternákovi pomáha pomalosť prokuratúry, sťahuje sa z vlastných firiem

Zo siedmich prípadov podnikateľa sú živé už len tri. Podozrenia týkajúce sa jeho majetku sa riešia podľa deravého zákona.

KOMENTÁRE

Len zmeny v školstve nás odklonia z cesty do pekiel

Nevzdelaná spoločnosť sa nedá spravovať.

Neprehliadnite tiež

Viac ako 9-tisíc eur na zamestnanca: Porsche vyplatí obrovské odmeny

Nemecká automobilka, ktorá patrí do skupiny Volkswagen, mala rekordný rok. Na jedno predané auto dosiahla zisk vyše 16-tisíc eur

Cestujúcich na letiskách čakajú zmeny. Pozrite si aké

Na európskych letiskách sa môžu uvoľniť pravidlá pre obmedzenie tekutín. Pre lety do USA zase sprísnia pravidlá o elektronických zariadeniach.

Richter mení pravidlá pre nezamestnaných. Mihál hovorí o tragickom návrhu

Ministerstvo práce už po niekoľký raz mení pravidlá pri práci na dohodu.

Hamé dosiahol vlani rekordné tržby

Prispelo k tomu rozšírenie typu produktov, ktoré vyrába v štyroch štátoch vrátane Slovenska.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop