Vyše 80 percent vodičov pripúšťa, že prekročia povolenú rýchlosť

Až 37 percent slovenských vodičov oproti 22 percentám vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Slováci sú skôr zodpovední vodiči, s výnimkou používania bezpečnostných pásov. Až 37 % slovenských vodičov oproti 22 % vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ukázali to výsledky prieskumu Nadácie VINCI Autoroutes zameraného na podporu zodpovedného správania vodičov uskutočneného inštitútom IPSOS, ktorý sledoval správanie vodičov v 11 krajinách Európskej únie.

Nadácia projekt Európsky barometer o zodpovednom správaní vodičov za jazdy spustila pred šiestimi rokmi a na celoeurópskej úrovni ho realizovala počas troch rokov.

Zabúdajú spomaliť

V prieskume 83 % vodičov pripustilo možnosť, že prekročia maximálnu povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu, oproti 90 % vodičov v Európe.

Taktiež 63 % slovenských vodičov nedodržiava bezpečnostnú vzdialenosť, čo je výsledok, ktorý je porovnateľný s európskym priemerom.

Polovica opýtaných vodičov na Slovensku zabudne spomaliť v blízkosti zóny s vyznačením práce na cestách. V Európe to je 53 %.

Obdobné čísla vychádzajú aj v prípade nezapnutia smerovky pri zmene smeru jazdy alebo predbiehaní. Na Slovensku je to 45 % vodičov a v ostatných krajinách zúčastnených na prieskume 53 %.

Polovica telefonuje počas jazdy

Prieskum sa zaoberal aj neslušným správaním za volantom. Spôsoby sú rozšírené tak na Slovensku, ako aj v ostatných krajinách Európy, 48 % slovenských vodičov nemiestne trúbi, oproti 47 % vodičov v Európe a 44 % priznalo nadávanie na ostatných vodičov, oproti 54 % vodičov v Európe.

Vyše pätina vodičov vystúpi z auta za účelom vysvetlenia si situácie s druhým vodičom, oproti 16 % vodičov v Európe a 17 % predbieha na diaľnici z pravej strany, oproti 30 % vodičov v Európe.

Polovica Slovákov priznala telefonovanie za jazdy bez zariadenia hands free, oproti 32 % vodičov v Európe. Tento výsledok ich zaraďuje medzi najmenej zodpovedných vodičov, tesne za Grékov.

Rovnako znepokojujúci je aj výsledok, že viac ako štvrtina slovenských vodičov, 27 %, oproti 25 % vodičov v Európe za jazdy posiela SMS alebo maily. Viac ako tretina (34 %) priznala tiež, že za jazdy nastavuje parametre GPS, európsky priemer je 37 %.

Málo prestávok

Pomerne častá je aj ospanlivosť za volantom a 29 % Slovákov si myslí, že napriek únave môžu viezť motorové vozidlo.

Väčšina slovenských vodičov je tiež presvedčená, že sa proti zaspávaniu za volantom dá bojovať rozprávaním sa so spolucestujúcim (91 %), počúvaním rádia (74 %) alebo otvorením okna za jazdy (65 %).

Takmer tretina Slovákov (31 %) už mala dojem, že na niekoľko sekúnd upadla do mikrospánku a 17 % priznalo, že z dôvodu nepozornosti alebo mikrospánku prešlo do odstavného pruhu alebo za krajnicu cesty.

Počas dlhých ciest si slovenskí vodiči v priemere urobia prestávku po troch hodinách a 18 minútach jazdy, čo je vysoko nad odporúčané 2 hodiny maximálne.

Patria medzi tých vodičov, ktorí na cesty odchádzajú najčastejšie v noci (77 %), hneď tesne za Poliakmi. Počas jazdy sa vystriedajú dve tretiny (72 %) Slovákov, slabá polovica z nich (52 %) pripustí zástavku na oddych.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 789
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 455
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 437
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 964
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 267
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 065
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 838
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 798
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 577
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 474

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor o ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky. Prezident po rozhodnutí súdu vybral z kandidátov, ktorých zvolil Smer.

KOMENTÁRE

Stretne sa notár s poslankyňou a je z nich Ústavný súd

Kiska si po rozhodnutí Brňáka a spol. povedal, že si doň aspoň utrie topánky.

Neprehliadnite tiež

Érsekovi sa nepáči ďalší Počiatkov IT tender, dáva mu červenú

Informačný systém výstavby mala dodať spoločnosť Asseco za 64 miliónov eur.

Pellegrini: Základný problém Slovenska je veľký rezortizmus

Politici sa vraj musia prestať hašteriť o krátkodobých cieľoch a majú sa zaujímať o to, čo bude v roku 2030.

Časť skrachovanej nízkonákladovky Air Berlin prebral easyJet, dovolila to EÚ

Európska komisia uviedla, že táto akvizícia nevyvoláva obavy z narušenia hospodárskej súťaže.

Slovenského správcu domén SK-NIC kúpila britská firma

Britská firma avizuje, že v budúcnosti plánuje rozšíriť svoj slovenský tím.

Europarlament predĺžil fungovanie Európskeho fondu pre strategické investície

Investície chcú prioritne nasmerovať na tvorbu pracovných miest.