Vyše 80 percent vodičov pripúšťa, že prekročia povolenú rýchlosť

Až 37 percent slovenských vodičov oproti 22 percentám vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Slováci sú skôr zodpovední vodiči, s výnimkou používania bezpečnostných pásov. Až 37 % slovenských vodičov oproti 22 % vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ukázali to výsledky prieskumu Nadácie VINCI Autoroutes zameraného na podporu zodpovedného správania vodičov uskutočneného inštitútom IPSOS, ktorý sledoval správanie vodičov v 11 krajinách Európskej únie.

Nadácia projekt Európsky barometer o zodpovednom správaní vodičov za jazdy spustila pred šiestimi rokmi a na celoeurópskej úrovni ho realizovala počas troch rokov.

Zabúdajú spomaliť

V prieskume 83 % vodičov pripustilo možnosť, že prekročia maximálnu povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu, oproti 90 % vodičov v Európe.

Taktiež 63 % slovenských vodičov nedodržiava bezpečnostnú vzdialenosť, čo je výsledok, ktorý je porovnateľný s európskym priemerom.

Polovica opýtaných vodičov na Slovensku zabudne spomaliť v blízkosti zóny s vyznačením práce na cestách. V Európe to je 53 %.

Obdobné čísla vychádzajú aj v prípade nezapnutia smerovky pri zmene smeru jazdy alebo predbiehaní. Na Slovensku je to 45 % vodičov a v ostatných krajinách zúčastnených na prieskume 53 %.

Polovica telefonuje počas jazdy

Prieskum sa zaoberal aj neslušným správaním za volantom. Spôsoby sú rozšírené tak na Slovensku, ako aj v ostatných krajinách Európy, 48 % slovenských vodičov nemiestne trúbi, oproti 47 % vodičov v Európe a 44 % priznalo nadávanie na ostatných vodičov, oproti 54 % vodičov v Európe.

Vyše pätina vodičov vystúpi z auta za účelom vysvetlenia si situácie s druhým vodičom, oproti 16 % vodičov v Európe a 17 % predbieha na diaľnici z pravej strany, oproti 30 % vodičov v Európe.

Polovica Slovákov priznala telefonovanie za jazdy bez zariadenia hands free, oproti 32 % vodičov v Európe. Tento výsledok ich zaraďuje medzi najmenej zodpovedných vodičov, tesne za Grékov.

Rovnako znepokojujúci je aj výsledok, že viac ako štvrtina slovenských vodičov, 27 %, oproti 25 % vodičov v Európe za jazdy posiela SMS alebo maily. Viac ako tretina (34 %) priznala tiež, že za jazdy nastavuje parametre GPS, európsky priemer je 37 %.

Málo prestávok

Pomerne častá je aj ospanlivosť za volantom a 29 % Slovákov si myslí, že napriek únave môžu viezť motorové vozidlo.

Väčšina slovenských vodičov je tiež presvedčená, že sa proti zaspávaniu za volantom dá bojovať rozprávaním sa so spolucestujúcim (91 %), počúvaním rádia (74 %) alebo otvorením okna za jazdy (65 %).

Takmer tretina Slovákov (31 %) už mala dojem, že na niekoľko sekúnd upadla do mikrospánku a 17 % priznalo, že z dôvodu nepozornosti alebo mikrospánku prešlo do odstavného pruhu alebo za krajnicu cesty.

Počas dlhých ciest si slovenskí vodiči v priemere urobia prestávku po troch hodinách a 18 minútach jazdy, čo je vysoko nad odporúčané 2 hodiny maximálne.

Patria medzi tých vodičov, ktorí na cesty odchádzajú najčastejšie v noci (77 %), hneď tesne za Poliakmi. Počas jazdy sa vystriedajú dve tretiny (72 %) Slovákov, slabá polovica z nich (52 %) pripustí zástavku na oddych.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 6 237
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 368
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 399
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 159
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 104
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 840
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 069
  8. Splnený sen 1 045
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 976
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 962

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

PRIMÁR

K pandémiám chrípky môže dochádzať s príchodom leta

Simulácia správne predpovedala pandémiu vírusu prasacej chrípky.

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.