Vyše 80 percent vodičov pripúšťa, že prekročia povolenú rýchlosť

Až 37 percent slovenských vodičov oproti 22 percentám vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Slováci sú skôr zodpovední vodiči, s výnimkou používania bezpečnostných pásov. Až 37 % slovenských vodičov oproti 22 % vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ukázali to výsledky prieskumu Nadácie VINCI Autoroutes zameraného na podporu zodpovedného správania vodičov uskutočneného inštitútom IPSOS, ktorý sledoval správanie vodičov v 11 krajinách Európskej únie.

Nadácia projekt Európsky barometer o zodpovednom správaní vodičov za jazdy spustila pred šiestimi rokmi a na celoeurópskej úrovni ho realizovala počas troch rokov.

Zabúdajú spomaliť

V prieskume 83 % vodičov pripustilo možnosť, že prekročia maximálnu povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu, oproti 90 % vodičov v Európe.

Taktiež 63 % slovenských vodičov nedodržiava bezpečnostnú vzdialenosť, čo je výsledok, ktorý je porovnateľný s európskym priemerom.

Polovica opýtaných vodičov na Slovensku zabudne spomaliť v blízkosti zóny s vyznačením práce na cestách. V Európe to je 53 %.

Obdobné čísla vychádzajú aj v prípade nezapnutia smerovky pri zmene smeru jazdy alebo predbiehaní. Na Slovensku je to 45 % vodičov a v ostatných krajinách zúčastnených na prieskume 53 %.

Polovica telefonuje počas jazdy

Prieskum sa zaoberal aj neslušným správaním za volantom. Spôsoby sú rozšírené tak na Slovensku, ako aj v ostatných krajinách Európy, 48 % slovenských vodičov nemiestne trúbi, oproti 47 % vodičov v Európe a 44 % priznalo nadávanie na ostatných vodičov, oproti 54 % vodičov v Európe.

Vyše pätina vodičov vystúpi z auta za účelom vysvetlenia si situácie s druhým vodičom, oproti 16 % vodičov v Európe a 17 % predbieha na diaľnici z pravej strany, oproti 30 % vodičov v Európe.

Polovica Slovákov priznala telefonovanie za jazdy bez zariadenia hands free, oproti 32 % vodičov v Európe. Tento výsledok ich zaraďuje medzi najmenej zodpovedných vodičov, tesne za Grékov.

Rovnako znepokojujúci je aj výsledok, že viac ako štvrtina slovenských vodičov, 27 %, oproti 25 % vodičov v Európe za jazdy posiela SMS alebo maily. Viac ako tretina (34 %) priznala tiež, že za jazdy nastavuje parametre GPS, európsky priemer je 37 %.

Málo prestávok

Pomerne častá je aj ospanlivosť za volantom a 29 % Slovákov si myslí, že napriek únave môžu viezť motorové vozidlo.

Väčšina slovenských vodičov je tiež presvedčená, že sa proti zaspávaniu za volantom dá bojovať rozprávaním sa so spolucestujúcim (91 %), počúvaním rádia (74 %) alebo otvorením okna za jazdy (65 %).

Takmer tretina Slovákov (31 %) už mala dojem, že na niekoľko sekúnd upadla do mikrospánku a 17 % priznalo, že z dôvodu nepozornosti alebo mikrospánku prešlo do odstavného pruhu alebo za krajnicu cesty.

Počas dlhých ciest si slovenskí vodiči v priemere urobia prestávku po troch hodinách a 18 minútach jazdy, čo je vysoko nad odporúčané 2 hodiny maximálne.

Patria medzi tých vodičov, ktorí na cesty odchádzajú najčastejšie v noci (77 %), hneď tesne za Poliakmi. Počas jazdy sa vystriedajú dve tretiny (72 %) Slovákov, slabá polovica z nich (52 %) pripustí zástavku na oddych.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.