Vyše 80 percent vodičov pripúšťa, že prekročia povolenú rýchlosť

Až 37 percent slovenských vodičov oproti 22 percentám vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Slováci sú skôr zodpovední vodiči, s výnimkou používania bezpečnostných pásov. Až 37 % slovenských vodičov oproti 22 % vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ukázali to výsledky prieskumu Nadácie VINCI Autoroutes zameraného na podporu zodpovedného správania vodičov uskutočneného inštitútom IPSOS, ktorý sledoval správanie vodičov v 11 krajinách Európskej únie.

Nadácia projekt Európsky barometer o zodpovednom správaní vodičov za jazdy spustila pred šiestimi rokmi a na celoeurópskej úrovni ho realizovala počas troch rokov.

Zabúdajú spomaliť

V prieskume 83 % vodičov pripustilo možnosť, že prekročia maximálnu povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu, oproti 90 % vodičov v Európe.

Taktiež 63 % slovenských vodičov nedodržiava bezpečnostnú vzdialenosť, čo je výsledok, ktorý je porovnateľný s európskym priemerom.

Polovica opýtaných vodičov na Slovensku zabudne spomaliť v blízkosti zóny s vyznačením práce na cestách. V Európe to je 53 %.

Obdobné čísla vychádzajú aj v prípade nezapnutia smerovky pri zmene smeru jazdy alebo predbiehaní. Na Slovensku je to 45 % vodičov a v ostatných krajinách zúčastnených na prieskume 53 %.

Polovica telefonuje počas jazdy

Prieskum sa zaoberal aj neslušným správaním za volantom. Spôsoby sú rozšírené tak na Slovensku, ako aj v ostatných krajinách Európy, 48 % slovenských vodičov nemiestne trúbi, oproti 47 % vodičov v Európe a 44 % priznalo nadávanie na ostatných vodičov, oproti 54 % vodičov v Európe.

Vyše pätina vodičov vystúpi z auta za účelom vysvetlenia si situácie s druhým vodičom, oproti 16 % vodičov v Európe a 17 % predbieha na diaľnici z pravej strany, oproti 30 % vodičov v Európe.

Polovica Slovákov priznala telefonovanie za jazdy bez zariadenia hands free, oproti 32 % vodičov v Európe. Tento výsledok ich zaraďuje medzi najmenej zodpovedných vodičov, tesne za Grékov.

Rovnako znepokojujúci je aj výsledok, že viac ako štvrtina slovenských vodičov, 27 %, oproti 25 % vodičov v Európe za jazdy posiela SMS alebo maily. Viac ako tretina (34 %) priznala tiež, že za jazdy nastavuje parametre GPS, európsky priemer je 37 %.

Málo prestávok

Pomerne častá je aj ospanlivosť za volantom a 29 % Slovákov si myslí, že napriek únave môžu viezť motorové vozidlo.

Väčšina slovenských vodičov je tiež presvedčená, že sa proti zaspávaniu za volantom dá bojovať rozprávaním sa so spolucestujúcim (91 %), počúvaním rádia (74 %) alebo otvorením okna za jazdy (65 %).

Takmer tretina Slovákov (31 %) už mala dojem, že na niekoľko sekúnd upadla do mikrospánku a 17 % priznalo, že z dôvodu nepozornosti alebo mikrospánku prešlo do odstavného pruhu alebo za krajnicu cesty.

Počas dlhých ciest si slovenskí vodiči v priemere urobia prestávku po troch hodinách a 18 minútach jazdy, čo je vysoko nad odporúčané 2 hodiny maximálne.

Patria medzi tých vodičov, ktorí na cesty odchádzajú najčastejšie v noci (77 %), hneď tesne za Poliakmi. Počas jazdy sa vystriedajú dve tretiny (72 %) Slovákov, slabá polovica z nich (52 %) pripustí zástavku na oddych.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 429
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 510
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 492
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 228
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 807
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 602
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 903
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 848
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 943
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 740

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.