Vyše 80 percent vodičov pripúšťa, že prekročia povolenú rýchlosť

Až 37 percent slovenských vodičov oproti 22 percentám vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ PRE SME: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Slováci sú skôr zodpovední vodiči, s výnimkou používania bezpečnostných pásov. Až 37 % slovenských vodičov oproti 22 % vodičov v Európe zabudne použiť bezpečnostný pás.

Ukázali to výsledky prieskumu Nadácie VINCI Autoroutes zameraného na podporu zodpovedného správania vodičov uskutočneného inštitútom IPSOS, ktorý sledoval správanie vodičov v 11 krajinách Európskej únie.

Nadácia projekt Európsky barometer o zodpovednom správaní vodičov za jazdy spustila pred šiestimi rokmi a na celoeurópskej úrovni ho realizovala počas troch rokov.

Zabúdajú spomaliť

V prieskume 83 % vodičov pripustilo možnosť, že prekročia maximálnu povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu, oproti 90 % vodičov v Európe.

Taktiež 63 % slovenských vodičov nedodržiava bezpečnostnú vzdialenosť, čo je výsledok, ktorý je porovnateľný s európskym priemerom.

Polovica opýtaných vodičov na Slovensku zabudne spomaliť v blízkosti zóny s vyznačením práce na cestách. V Európe to je 53 %.

Obdobné čísla vychádzajú aj v prípade nezapnutia smerovky pri zmene smeru jazdy alebo predbiehaní. Na Slovensku je to 45 % vodičov a v ostatných krajinách zúčastnených na prieskume 53 %.

Polovica telefonuje počas jazdy

Prieskum sa zaoberal aj neslušným správaním za volantom. Spôsoby sú rozšírené tak na Slovensku, ako aj v ostatných krajinách Európy, 48 % slovenských vodičov nemiestne trúbi, oproti 47 % vodičov v Európe a 44 % priznalo nadávanie na ostatných vodičov, oproti 54 % vodičov v Európe.

Vyše pätina vodičov vystúpi z auta za účelom vysvetlenia si situácie s druhým vodičom, oproti 16 % vodičov v Európe a 17 % predbieha na diaľnici z pravej strany, oproti 30 % vodičov v Európe.

Polovica Slovákov priznala telefonovanie za jazdy bez zariadenia hands free, oproti 32 % vodičov v Európe. Tento výsledok ich zaraďuje medzi najmenej zodpovedných vodičov, tesne za Grékov.

Rovnako znepokojujúci je aj výsledok, že viac ako štvrtina slovenských vodičov, 27 %, oproti 25 % vodičov v Európe za jazdy posiela SMS alebo maily. Viac ako tretina (34 %) priznala tiež, že za jazdy nastavuje parametre GPS, európsky priemer je 37 %.

Málo prestávok

Pomerne častá je aj ospanlivosť za volantom a 29 % Slovákov si myslí, že napriek únave môžu viezť motorové vozidlo.

Väčšina slovenských vodičov je tiež presvedčená, že sa proti zaspávaniu za volantom dá bojovať rozprávaním sa so spolucestujúcim (91 %), počúvaním rádia (74 %) alebo otvorením okna za jazdy (65 %).

Takmer tretina Slovákov (31 %) už mala dojem, že na niekoľko sekúnd upadla do mikrospánku a 17 % priznalo, že z dôvodu nepozornosti alebo mikrospánku prešlo do odstavného pruhu alebo za krajnicu cesty.

Počas dlhých ciest si slovenskí vodiči v priemere urobia prestávku po troch hodinách a 18 minútach jazdy, čo je vysoko nad odporúčané 2 hodiny maximálne.

Patria medzi tých vodičov, ktorí na cesty odchádzajú najčastejšie v noci (77 %), hneď tesne za Poliakmi. Počas jazdy sa vystriedajú dve tretiny (72 %) Slovákov, slabá polovica z nich (52 %) pripustí zástavku na oddych.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 208
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 950
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 844
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 680
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 242
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 097
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 617
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 451
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 756
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 729

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.

Štát mení cestovný poriadok, z Bratislavy do Košíc to bude trvať menej

Upravený cestovný poriadok začne platiť od nedele 11. júna.

Brusel konštatuje dobrú ekonomickú situáciu, no chce reformy

Eurokomisia predpokladá, že deficit v eurozóne tento rok klesne na 1,4 percenta.