O obchvate Bratislavy rozhodne nový minister dopravy

Doterajší minister dopravy Ján Počiatek to nestihol, hoci podľa bývalej vlády mal zmluvu uzavrieť do 4. marca.

Obchvat Bratislavy má stáť 1,9 miliardy eur, ktoré budeme splácať 30 rokov po 57 miliónov eur ročne.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Na nového ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Romana Brecelyho (Sieť) čaká medzi prvými rozhodnutie o podpise koncesnej zmluvy na výstavbu a prevádzku časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlých úsekov rýchlostnej R7 z hlavného mesta po Holice pri Dunajskej Strede.

Doterajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) to nestihol, hoci podľa bývalej vlády mal zmluvu uzavrieť do 4. marca. Hodnota projektu verejno-súkromného partnerstva je takmer 2 mld. eur.

"Je to záväzok na tridsať rokov a preto budeme veľmi pozorne sledovať, ako sa k tomu nový minister postaví. Či si ten projekt, zmluvu a analýzy k nemu pred podpisom podrobne preštuduje, alebo to podpíše bez nich," informoval agentúru SITA nový poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita pre dopravu a stavebníctvo Miroslav Ivan.

"Ako sa k tomuto zmluvnému vzťahu nový minister postaví, budeme vidieť, či sa prejaví ako zodpovedný manažér, alebo sa z neho stane len úradník v rukách Smeru, ktorý bude mať na ministerstve svojho štátneho tajomníka z minulého obdobia Viktora Stromčeka," uviedol Ivan.

Tridsať rokov

Ďalším štátnym tajomníkom ministerstva dopravy je Arpád Érsek (Most-Híd), ktorý v tejto funkcii už pôsobil pri ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH).

V súťaži na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov zvíťazilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional.

Súčasťou úspešného konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo úspešné konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur.

Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť podľa aktualizácie 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.

Chýbajú niektoré zámery

Medzi programovými prioritami novej vlády je aj rozvoj dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7.

Chýba v nich napríklad zámer na dokončenie rozostavaných a pripravených úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Ružomberkom a pri Prešove, či úsekov D3 od Žiliny na Kysuce.

Patrí to pritom k hlavným prioritám ministerstva dopravy. V súčasnosti je rozostavaných sedem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 77 kilometrov, z toho dva úseky v dĺžke 25 km v polovičnom profile.

Do užívania by mali byť odovzdané postupne do konca roku 2019, z toho ku koncu tohto roka dva úseky R2 Ruskovce - Pravotice (9,6 km v 1/2 profile) a Zvolen, východ - Pstruša (7,85 km).

Brecely sa v minulosti k problematike dopravy nevyjadroval. V strane Sieť, ktorá ho na post ministra dopravy nominovala, bol pred voľbami vedúcim stálej pracovnej skupiny pre energetiku.

Od roku 2014 podnikal ako živnostník pri poskytovaní služieb v oblasti energetiky a výstavby. Predtým sa venoval riadeniu investičných procesov v českej spoločnosti ČEZ, a. s., pôsobil tiež ako generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Grotto, a. s., riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti Smurfit Kappa Obaly Štúrovo, a. s. či riaditeľ marketingu a konateľ firmy Hilti ČR, s. r. o. Ešte skôr bol manažérom nákupu a marketingu v Slovnafte, a. s.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 18 405
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 375
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 481
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 231
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 131
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 944
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 595
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 492
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 456
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 025

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Róbert Bezák: Študoval som, aby som bol kňazom. Potom sa to zosypalo

Špeciálne vydanie podcastu Dobré ráno.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

DOMOV

Predvianočné počasie bude divoké, Vianoce však neprekvapia

Na Vianoce by malo iba slabo snežiť.

ŠPORT

Rok 1997: Rezešovci dostali železiarne a kúpili si aj futbal

Pred dvadsiatimi rokmi získal 1. FC Košice prvý titul a bojoval v Lige majstrov.

Neprehliadnite tiež

Americkí republikáni dospeli k finálnej podobe daňovej reformy

Reforma predstavuje najrozsiahlejšie zmeny za posledných 30 rokov.

BMW postaví v Česku nové skúšobné centrum, budú v ňom testovať aj autonómne riadenie

Automobilka BMW má aktuálne tri testovacie centrá v Bavorsku, Francúzsku a vo Švédsku.

Křetínského EPH bude v Taliansku najväčším výrobcom elektriny z biomasy

Transakcia je súčasťou strategického plánu skupiny. Ide o druhú investíciu do oblasti energetického využitia biomasy po britskom projekte Lynemouth.

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.