Volkswagen čakajú za emisný škandál miliardové sankcie

VW a Úrad pre ochranu životného prostredia musia predložiť definitívnu odpoveď, či existuje riešenie problému.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

SAN FRANCISCO. Sudca Charles Breyer je kľúčovou osobou v mamuťom súdnom procese proti Volkswagenu v USA. Bude to práve tento sudca, ktorý rozhodne o tom, ako draho vyjde koncern jeho emisná aféra. Agentúra DPA píše, že VW si mal želať, aby sa proces uskutočnil pred iným sudcom.

"Mám vážne obavy," povedal Breyer vo februári na začiatku rozsiahleho procesu, v ktorom sa spája vyše 600 civilných žalôb majiteľov dieselových vozidiel, predajcov a ministerstva spravodlivosti. "Do dnešného dňa jazdí po cestách takmer 600.000 áut, a to bez platnej technickej kontroly."

Sudca dal koncernu ultimátum, ktoré vyprší dnes. VW a Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) musia predložiť definitívnu odpoveď, či existuje riešenie problému.

A Breyer zdôraznil, že na zodpovednosť bude volať najmä VW. Keďže vedenie koncernu pozná situáciu od septembra, "šesť mesiacov je dostatočne dlhý čas na prijatie potrebných rozhodnutí".

Latka bude vysoko

V hre sú obrovské sumy. Len ministerstvo spravodlivosti vo svojej žalobe požaduje sankcie vo výške viac než 45 miliárd USD (40,28 miliardy eur). I keď je krajne nepravdepodobné, že VW napokon bude musieť túto sumu zaplatiť, pri vyjednávaní o mimosúdnom vyrovnaní nastavia americké úrady latku veľmi vysoko.

Proces je zatiaľ v prípravnom štádiu a väčšina takýchto prípadov sa do súdnej siene ani nedostane, keďže predtým sa strany sporu zvyknú dohodnúť.

Právni experti si myslia, že celý proces sa i tak môže ťahať celé roky, pretože len preskúmanie všetkých relevantných dokladov bude trvať celé mesiace. Od Breyera to bude vyžadovať trpezlivosť, no VW musí preukázať dobrú vôľu v zmysle mimosúdnej dohody.

Kompromis s EPA by bol dobrý začiatok, ako zmierniť postoj sudcu. Nateraz sa však rokovania zasekli na mŕtvom bode a dohoda pred uplynutím dnešného ultimáta vyzerá nepravdepodobne. Šéf VW Matthias Müller si myslí, že sudca by mal v prvom rade osloviť úrady. EPA na otázku agentúry DPA odmietol reagovať.

Sudca môže zvýšiť tlak

Čo hrozí koncernu, ak nedodrží ultimátum? Sudca nie je oprávnený rozhodnúť o okamžitých sankciách, zato však môže urýchliť celý proces a zvýšiť tak tlak na VW, napríklad, skrátiť bez tak napäté lehoty na preskúmanie dokumentov. To by podstatne zmenšilo priestor pre dosiahnutie mimosúdnej dohody.

"K procesu by tak mohlo prísť ešte tento rok," myslí si jeden z právnikov VW Michael Hausfeld. "VW musí pochopiť, že nie je v pozícii diktovať podmienky."

Podľa profesora Newyorskej univerzity Harryho Firsta by sa Breyer mohol spočiatku pokúsiť najať arbitra. Na druhej strane je Breyer známy razantným postupom.

"Nemyslím si, že by som mohol byť zmierlivý," vyjadril sa nedávno počas korupčného procesu voči bývalému kalifornskému senátorovi a odsúdil ho na päť rokov do väzenia.

Breyer pochádza z právnickej rodiny a sudcom je od roka 1997. Jeho brat Stephen je sudcom Najvyššieho súdu USA. Breyer sa často zaoberal komplexnými právnymi spormi, ktoré zasahovali viaceré štáty. Presne ako v prípade VW. Podľa odborníkov si koncern mal radšej želať iný súd.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 026
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 9 302
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 244
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 964
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 301
  6. Kam do tepla v januári? 2 299
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 187
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 027
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 230
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 215

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

EKONOMIKA

Zo stavebka kupujú ľudia dovolenky. Kažimír ukázal, ako to zmení

Zmeny pravidiel pre stavebné sporenie.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.

Čo najširšia medzinárodná spolupráca by mohla účinne regulovať kryptomeny

Podľa expertov je regulácia kryptomien na národnej úrovni vylúčená.

Briti po brexite ušetria viac ako 350 miliónov libier týždenne, tvrdí Johnson

Johnsonov slogan o ušetrených peniazoch už počas kampane vyvolal kritiku.