Volkswagen čakajú za emisný škandál miliardové sankcie

VW a Úrad pre ochranu životného prostredia musia predložiť definitívnu odpoveď, či existuje riešenie problému.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

SAN FRANCISCO. Sudca Charles Breyer je kľúčovou osobou v mamuťom súdnom procese proti Volkswagenu v USA. Bude to práve tento sudca, ktorý rozhodne o tom, ako draho vyjde koncern jeho emisná aféra. Agentúra DPA píše, že VW si mal želať, aby sa proces uskutočnil pred iným sudcom.

"Mám vážne obavy," povedal Breyer vo februári na začiatku rozsiahleho procesu, v ktorom sa spája vyše 600 civilných žalôb majiteľov dieselových vozidiel, predajcov a ministerstva spravodlivosti. "Do dnešného dňa jazdí po cestách takmer 600.000 áut, a to bez platnej technickej kontroly."

Sudca dal koncernu ultimátum, ktoré vyprší dnes. VW a Úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) musia predložiť definitívnu odpoveď, či existuje riešenie problému.

A Breyer zdôraznil, že na zodpovednosť bude volať najmä VW. Keďže vedenie koncernu pozná situáciu od septembra, "šesť mesiacov je dostatočne dlhý čas na prijatie potrebných rozhodnutí".

Latka bude vysoko

V hre sú obrovské sumy. Len ministerstvo spravodlivosti vo svojej žalobe požaduje sankcie vo výške viac než 45 miliárd USD (40,28 miliardy eur). I keď je krajne nepravdepodobné, že VW napokon bude musieť túto sumu zaplatiť, pri vyjednávaní o mimosúdnom vyrovnaní nastavia americké úrady latku veľmi vysoko.

Proces je zatiaľ v prípravnom štádiu a väčšina takýchto prípadov sa do súdnej siene ani nedostane, keďže predtým sa strany sporu zvyknú dohodnúť.

Právni experti si myslia, že celý proces sa i tak môže ťahať celé roky, pretože len preskúmanie všetkých relevantných dokladov bude trvať celé mesiace. Od Breyera to bude vyžadovať trpezlivosť, no VW musí preukázať dobrú vôľu v zmysle mimosúdnej dohody.

Kompromis s EPA by bol dobrý začiatok, ako zmierniť postoj sudcu. Nateraz sa však rokovania zasekli na mŕtvom bode a dohoda pred uplynutím dnešného ultimáta vyzerá nepravdepodobne. Šéf VW Matthias Müller si myslí, že sudca by mal v prvom rade osloviť úrady. EPA na otázku agentúry DPA odmietol reagovať.

Sudca môže zvýšiť tlak

Čo hrozí koncernu, ak nedodrží ultimátum? Sudca nie je oprávnený rozhodnúť o okamžitých sankciách, zato však môže urýchliť celý proces a zvýšiť tak tlak na VW, napríklad, skrátiť bez tak napäté lehoty na preskúmanie dokumentov. To by podstatne zmenšilo priestor pre dosiahnutie mimosúdnej dohody.

"K procesu by tak mohlo prísť ešte tento rok," myslí si jeden z právnikov VW Michael Hausfeld. "VW musí pochopiť, že nie je v pozícii diktovať podmienky."

Podľa profesora Newyorskej univerzity Harryho Firsta by sa Breyer mohol spočiatku pokúsiť najať arbitra. Na druhej strane je Breyer známy razantným postupom.

"Nemyslím si, že by som mohol byť zmierlivý," vyjadril sa nedávno počas korupčného procesu voči bývalému kalifornskému senátorovi a odsúdil ho na päť rokov do väzenia.

Breyer pochádza z právnickej rodiny a sudcom je od roka 1997. Jeho brat Stephen je sudcom Najvyššieho súdu USA. Breyer sa často zaoberal komplexnými právnymi spormi, ktoré zasahovali viaceré štáty. Presne ako v prípade VW. Podľa odborníkov si koncern mal radšej želať iný súd.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 038
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 478
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 557
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 130
  5. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 320
  6. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 1 294
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 184
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 999
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 642
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 590

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

EKONOMIKA

Stopnú vydávanie e-podpisov, vypnú elektronické služby

Pozastavili vydávanie podpisových certifikátov.

TV

Obesíme ťa: Kto a prečo chce obesiť Michala Havrana

Šéfredaktorka sa rozpráva s M. Havranom o knihe, ktorá vyjde v utorok.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prehľadala kancelárie Volkswagenu a Daimleru

Kontroly sú predbežným krokom k vyšetrovaniu podozrenia z porušovania hospodárskej súťaže.

Železničná spoločnosť zrušila tender na prenájom klimatizovaných lôžkových vozňov

Rozhodnutie ZSSK privítalo hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, ktoré ho už skôr považovalo tender za nevýhodný.

Letecká spoločnosť Air Berlin ukázala hospodárske výsledky, skončila so stratu

Zverejnené výsledky neposkytujú pravdivý alebo férový obraz o jej finančnej situácii, keďže sú za obdobie, v ktorom ju ešte podporoval majoritný akcionár Etihad Airways.

Pokuty pre výrobcov dvojakej kvality sú poslednou možnosťou, myslí si Matečná

Slovenská ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná poskytla rozhovor britskému denníku Financial Times.