Odborníci: Na priority vo výstavbe ciest musí nájsť vláda peniaze

V prípade lodnej prepravy má dnes Slovensko splavnú jednu jedinú rieku, a to Dunaj od Devína po Štúrovo.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Opatrenia, ktoré navrhuje vznikajúca vláda v oblasti cestnej dopravy, sú potrebné. Na ich realizáciu však treba nájsť zdroje financovania, ktoré dnes nie sú. Upozorňuje na to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký.

"Do priorít vlády sa dnes dostali len predvolebné sľuby, avšak ministerstvo dopravy by malo spraviť jasný strategický zámer aj s finančným ohodnotením a návrhom finančného krytia týchto priorít," opísal.

Ak sa podľa neho zadefinovalo, že štát chce dokončiť diaľnicu D1 do roku 2020 a zároveň dostavať železničný koridor po Žilinu a k tomu ešte začať s obchvatom Bratislavy, tak na rýchlostné cesty ostáva buď žiadne, alebo minimálne finančné krytie.

Nesystémové riešenie

Vznikajúca vláda strán Smer-SD, SNS, Most-Híd a Sieť si totiž v rámci oblasti dopravy stanovila za priority rozvoj dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7. Tiež prehodnotenie zrušenia InterCity (IC) vlakov a prípravu podmienok pre zriadenie národného leteckého a vodného dopravcu.

"Aj keď plán na obnovenie zrušených IC vlakov vnímame pozitívne, nie je to systémové riešenie," zhodnotil Cenký. Omnoho väčším problémom ako IC vlaky a ich prípadný návrat je podľa neho bezplatná preprava. "Tu by sa mal v rámci koncepcie zaujať jasný postoj," doplnil.

Čo sa týka vytvorenia národného leteckého a vodného dopravcu, to v tejto chvíli podľa IDH nie je potrebné. "Leteckú osobnú dopravu pre túto chvíľu stíha riešiť trhové prostredie, pričom štát by sa mal venovať najmä infraštruktúre," vysvetlil Cenký.

V prípade lodnej prepravy má dnes Slovensko splavnú jednu jedinú rieku, a to Dunaj od Devína po Štúrovo. "Dnes je o lodnú dopravu taký malý záujem, že na tejto trase dnešný prepravca ponúka len mimoriadnu, čiže nepravidelnú prepravu," konštatoval.

Veľa peňazí nezostane

Podobne aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline upozorňuje na chýbajúce financie na prípadné zrealizovanie stanovených priorít vlády.

"Je nutné si uvedomiť fakt, že z pohľadu súčasnej alokácie finančných prostriedkov v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra na roky 2014 až 2020 už na tieto rýchlostné cesty veľa finančných prostriedkov z európskych zdrojov nezostane a bude nutné hľadať nové finančné zdroje, pokiaľ by tieto priority mali byť zrealizované," konštatoval.

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov ako nedotovanej osobnej železničnej dopravy vníma VÚD pozitívne. "Záleží však na tom, ako bude tento zámer nakoniec realizovaný v praxi a ako bude v prípade obnovy nastavené zosúladenie s existujúcimi alternatívami železničnej dopravy," doplnil Kajánek.

Čo sa týka národného leteckého dopravcu, ten už podľa jeho slov na území Slovenska existoval. "Snahe o vytvorenie podmienok jeho obnovy by podľa môjho názoru mala predchádzať podrobná a komplexná analýza jeho neúspešného pôsobenia v minulosti," vysvetlil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 497
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 737
  3. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 3 827
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 774
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 629
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 115
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 037
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 006
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 018
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 948

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

KOMENTÁRE

Človek nie je rýchlovarná kanvica

Mzda slovenských zamestnancov nehovorí o ich pracovnom nasadení.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Hranolčeky nezakážu. Únia len rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.

Deutsche Bank zvažuje presun 300 miliárd eur z Londýna do Nemecka

Sťahovanie sa dotkne niekoľko stoviek pracovných miest a zhruba 20-tisíc klientskych účtov.