Odborníci: Na priority vo výstavbe ciest musí nájsť vláda peniaze

V prípade lodnej prepravy má dnes Slovensko splavnú jednu jedinú rieku, a to Dunaj od Devína po Štúrovo.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Opatrenia, ktoré navrhuje vznikajúca vláda v oblasti cestnej dopravy, sú potrebné. Na ich realizáciu však treba nájsť zdroje financovania, ktoré dnes nie sú. Upozorňuje na to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký.

"Do priorít vlády sa dnes dostali len predvolebné sľuby, avšak ministerstvo dopravy by malo spraviť jasný strategický zámer aj s finančným ohodnotením a návrhom finančného krytia týchto priorít," opísal.

Ak sa podľa neho zadefinovalo, že štát chce dokončiť diaľnicu D1 do roku 2020 a zároveň dostavať železničný koridor po Žilinu a k tomu ešte začať s obchvatom Bratislavy, tak na rýchlostné cesty ostáva buď žiadne, alebo minimálne finančné krytie.

Nesystémové riešenie

Vznikajúca vláda strán Smer-SD, SNS, Most-Híd a Sieť si totiž v rámci oblasti dopravy stanovila za priority rozvoj dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7. Tiež prehodnotenie zrušenia InterCity (IC) vlakov a prípravu podmienok pre zriadenie národného leteckého a vodného dopravcu.

"Aj keď plán na obnovenie zrušených IC vlakov vnímame pozitívne, nie je to systémové riešenie," zhodnotil Cenký. Omnoho väčším problémom ako IC vlaky a ich prípadný návrat je podľa neho bezplatná preprava. "Tu by sa mal v rámci koncepcie zaujať jasný postoj," doplnil.

Čo sa týka vytvorenia národného leteckého a vodného dopravcu, to v tejto chvíli podľa IDH nie je potrebné. "Leteckú osobnú dopravu pre túto chvíľu stíha riešiť trhové prostredie, pričom štát by sa mal venovať najmä infraštruktúre," vysvetlil Cenký.

V prípade lodnej prepravy má dnes Slovensko splavnú jednu jedinú rieku, a to Dunaj od Devína po Štúrovo. "Dnes je o lodnú dopravu taký malý záujem, že na tejto trase dnešný prepravca ponúka len mimoriadnu, čiže nepravidelnú prepravu," konštatoval.

Veľa peňazí nezostane

Podobne aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline upozorňuje na chýbajúce financie na prípadné zrealizovanie stanovených priorít vlády.

"Je nutné si uvedomiť fakt, že z pohľadu súčasnej alokácie finančných prostriedkov v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra na roky 2014 až 2020 už na tieto rýchlostné cesty veľa finančných prostriedkov z európskych zdrojov nezostane a bude nutné hľadať nové finančné zdroje, pokiaľ by tieto priority mali byť zrealizované," konštatoval.

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov ako nedotovanej osobnej železničnej dopravy vníma VÚD pozitívne. "Záleží však na tom, ako bude tento zámer nakoniec realizovaný v praxi a ako bude v prípade obnovy nastavené zosúladenie s existujúcimi alternatívami železničnej dopravy," doplnil Kajánek.

Čo sa týka národného leteckého dopravcu, ten už podľa jeho slov na území Slovenska existoval. "Snahe o vytvorenie podmienok jeho obnovy by podľa môjho názoru mala predchádzať podrobná a komplexná analýza jeho neúspešného pôsobenia v minulosti," vysvetlil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 428
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 324
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 427
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 191
  5. Kam do tepla v januári? 1 769
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 562
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 493
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 424
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 055
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 910

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.