SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Odborníci: Na priority vo výstavbe ciest musí nájsť vláda peniaze

V prípade lodnej prepravy má dnes Slovensko splavnú jednu jedinú rieku, a to Dunaj od Devína po Štúrovo.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Opatrenia, ktoré navrhuje vznikajúca vláda v oblasti cestnej dopravy, sú potrebné. Na ich realizáciu však treba nájsť zdroje financovania, ktoré dnes nie sú. Upozorňuje na to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký.

"Do priorít vlády sa dnes dostali len predvolebné sľuby, avšak ministerstvo dopravy by malo spraviť jasný strategický zámer aj s finančným ohodnotením a návrhom finančného krytia týchto priorít," opísal.

Ak sa podľa neho zadefinovalo, že štát chce dokončiť diaľnicu D1 do roku 2020 a zároveň dostavať železničný koridor po Žilinu a k tomu ešte začať s obchvatom Bratislavy, tak na rýchlostné cesty ostáva buď žiadne, alebo minimálne finančné krytie.

Skryť Vypnúť reklamu

Nesystémové riešenie

Vznikajúca vláda strán Smer-SD, SNS, Most-Híd a Sieť si totiž v rámci oblasti dopravy stanovila za priority rozvoj dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7. Tiež prehodnotenie zrušenia InterCity (IC) vlakov a prípravu podmienok pre zriadenie národného leteckého a vodného dopravcu.

"Aj keď plán na obnovenie zrušených IC vlakov vnímame pozitívne, nie je to systémové riešenie," zhodnotil Cenký. Omnoho väčším problémom ako IC vlaky a ich prípadný návrat je podľa neho bezplatná preprava. "Tu by sa mal v rámci koncepcie zaujať jasný postoj," doplnil.

Čo sa týka vytvorenia národného leteckého a vodného dopravcu, to v tejto chvíli podľa IDH nie je potrebné. "Leteckú osobnú dopravu pre túto chvíľu stíha riešiť trhové prostredie, pričom štát by sa mal venovať najmä infraštruktúre," vysvetlil Cenký.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade lodnej prepravy má dnes Slovensko splavnú jednu jedinú rieku, a to Dunaj od Devína po Štúrovo. "Dnes je o lodnú dopravu taký malý záujem, že na tejto trase dnešný prepravca ponúka len mimoriadnu, čiže nepravidelnú prepravu," konštatoval.

Veľa peňazí nezostane

Podobne aj Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline upozorňuje na chýbajúce financie na prípadné zrealizovanie stanovených priorít vlády.

"Je nutné si uvedomiť fakt, že z pohľadu súčasnej alokácie finančných prostriedkov v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra na roky 2014 až 2020 už na tieto rýchlostné cesty veľa finančných prostriedkov z európskych zdrojov nezostane a bude nutné hľadať nové finančné zdroje, pokiaľ by tieto priority mali byť zrealizované," konštatoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov ako nedotovanej osobnej železničnej dopravy vníma VÚD pozitívne. "Záleží však na tom, ako bude tento zámer nakoniec realizovaný v praxi a ako bude v prípade obnovy nastavené zosúladenie s existujúcimi alternatívami železničnej dopravy," doplnil Kajánek.

Čo sa týka národného leteckého dopravcu, ten už podľa jeho slov na území Slovenska existoval. "Snahe o vytvorenie podmienok jeho obnovy by podľa môjho názoru mala predchádzať podrobná a komplexná analýza jeho neúspešného pôsobenia v minulosti," vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 021
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 806
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 741
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 107
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 709
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 516
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 592
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 512
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 405
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 337
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Slovensko, Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Slovensko sa bojí míňať vakcíny, aby zostalo na druhú dávku.

19 h
 Milan Uhrík v končí v Kotlebovej strane.

Pozícia Kotlebu sa výrazne upevnila po zmene v stanovách.

1 h
Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Sledujte online prenos s nami.

55m

Neprehliadnite tiež

Na snímke rozpráva predseda Asociácie na ochranu spotrebiteľov  Peter Kolba.

Poisťovne jednostranne vypovedali záruky a vyzvali sporiteľov, aby prijali iné fondy bez záruk.

13m
Katalóg IKEA.

Chce masívne investovať do onlinu.

17m
Generálny riaditeľ UBS Ralph Hamers.

Banka je napriek tomu v ekonomických výhľadoch opatrná.

42m
Kancelár Sebastian Kurz.

Rakúske firmy doteraz požiadali o príspevok na kurzarbeit vo výške 10,4 miliardy eur

46m