Odborníci spochybňujú možnú obnovu štátnych IC vlakov

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády Slovenská národná strana (SNS).

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zámer vznikajúcej novej vlády prehodnotiť zrušenie štátnych stratových IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami vníma Inštitút pre dopravu a hospodárstvo pozitívne, nepovažuje to však za systémové riešenie.

Riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký tvrdí, že v prvom rade by mala byť jasná vízia o liberalizácii železničného dopravného trhu a súťažiach na prevádzku osobnej dopravy na tratiach, ako aj o národnom železničnom dopravcovi a pozícii súkromných dopravcov.

"Návrat IC vlakov je možný aj okamžite, ten však nemusia riešiť politici, ale vyrieši to trh. Nehovorí sa o tom, či IC vlaky v prípade ich návratu budú hradené v rámci výkonov vo verejnom záujme, alebo budú opäť prevádzkované na komerčné riziko Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK)," informoval Cenký agentúru SITA.

Stratové "icečká"

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády na roky 2016 až 2020 Slovenská národná strana (SNS). Štátna ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet.

Štátne "icečká" však boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na trať Bratislava - Košice koncom roku 2014.

ZSSK nasadila niektoré vozne z IC vlakov do vybraných rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami v podobe novej vyššej triedy 1 plus, neskrátila sa však ich cesta. Štátne dotované rýchliky na hlavnej domácej trati sú pomalšie a v porovnateľnej triede drahšie oproti súkromnému dopravcovi.

"ZSSK a ministerstvo dopravy mohli skrátiť jazdné doby spomínaných rýchlikov a zareagovať tak na požiadavku trhu. Omnoho väčším problémom, ako sú IC vlaky a ich prípadný návrat, je bezplatná preprava - tu by sa mal v rámci vízie zaujať jasný postoj," uviedol Cenký.

Paradox

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec označil za paradoxné, ak by o opätovnom zavedení IC vlakov rozhodol minister dopravy, ktorý ich predtým aj zrušil.

"Zásadnou otázkou je, ako sa akcionár (ministerstvo dopravy) vyrovná so stratou, ktorú IC vlaky vzhľadom na konkurenčný boj s RegioJet budú vyrábať," uviedol pre agentúru SITA Kravec.

Nie je totiž jasné, či IC vlaky budú dotované, alebo budú jazdiť ako predtým v komerčnom režime bez podpory štátu. V prvom prípade by RegioJet podľa experta mohol podať sťažnosť na Európsku komisiu pre nedovolenú štátnu pomoc.

"V druhom prípade by strata bola zahrnutá do celkového hospodárenia ZSSK a fungovalo by to tak ako doteraz - uhradil by to v končenom dôsledku štát," dodal Kravec. Určite je to podľa neho voda na mlyn súkromnej konkurencii v podaní, ktoré je na Protimonopolnom úrade SR. "Pre samotnú štátnu spoločnosť to prináša chaos do organizácie ponuky vzhľadom k tomu, že zrušenými kapacitami (IC vlakov) posilnila rýchliky na trati Bratislava - Košice," upozornil Kravec.

Prípadné rozhodnutie o obnove IC vlakov podľa Kravca vyostrí spor medzi štátom a súkromnými dopravcami a vôbec neprispieva k systémového zavádzaniu liberalizácie vo verejnej osobnej doprave.

"Štát by mal súbežne s liberalizáciou zaviesť model jedného objednávateľa železničnej a autobusovej dopravy, čím by získal nástroj na koordináciu a harmonizáciu oboch druhov dopráv, po ktorej verejnosť už roky volá," priblížil Kravec.

Jeden objednávateľ podľa neho neznamená pre oba druhy dopravy menej výkonov, čo je "najväčším strašiakom" najmä pre autobusových dopravcov. Železničnú dopravu totiž štát považuje za nosný systém pri zabezpečovaní verejnej dopravnej obslužnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 310
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 414
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 219
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 947
  5. Kam do tepla v januári? 1 700
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 666
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 370
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 186
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 896
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čipový génius Rado Danilák: Viem, ako súperiť s Intelom

Počítačový výskumník a podnikateľ so slovenskými koreňmi vysvetľuje, ako sa môže presadiť malý hráč.

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.

Superboháči sú ešte bohatší, chudoba je na tom stále zle

Koncentrácia bohatstva v rukách malej skupiny ľudí sa minulý rok ešte zvýšila, deväť z desiatich miliardárov sú muži.

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.