SME
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Odborníci spochybňujú možnú obnovu štátnych IC vlakov

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády Slovenská národná strana (SNS).

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zámer vznikajúcej novej vlády prehodnotiť zrušenie štátnych stratových IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami vníma Inštitút pre dopravu a hospodárstvo pozitívne, nepovažuje to však za systémové riešenie.

Riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký tvrdí, že v prvom rade by mala byť jasná vízia o liberalizácii železničného dopravného trhu a súťažiach na prevádzku osobnej dopravy na tratiach, ako aj o národnom železničnom dopravcovi a pozícii súkromných dopravcov.

"Návrat IC vlakov je možný aj okamžite, ten však nemusia riešiť politici, ale vyrieši to trh. Nehovorí sa o tom, či IC vlaky v prípade ich návratu budú hradené v rámci výkonov vo verejnom záujme, alebo budú opäť prevádzkované na komerčné riziko Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK)," informoval Cenký agentúru SITA.

Skryť Vypnúť reklamu

Stratové "icečká"

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády na roky 2016 až 2020 Slovenská národná strana (SNS). Štátna ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet.

Štátne "icečká" však boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na trať Bratislava - Košice koncom roku 2014.

ZSSK nasadila niektoré vozne z IC vlakov do vybraných rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami v podobe novej vyššej triedy 1 plus, neskrátila sa však ich cesta. Štátne dotované rýchliky na hlavnej domácej trati sú pomalšie a v porovnateľnej triede drahšie oproti súkromnému dopravcovi.

Skryť Vypnúť reklamu

"ZSSK a ministerstvo dopravy mohli skrátiť jazdné doby spomínaných rýchlikov a zareagovať tak na požiadavku trhu. Omnoho väčším problémom, ako sú IC vlaky a ich prípadný návrat, je bezplatná preprava - tu by sa mal v rámci vízie zaujať jasný postoj," uviedol Cenký.

Paradox

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec označil za paradoxné, ak by o opätovnom zavedení IC vlakov rozhodol minister dopravy, ktorý ich predtým aj zrušil.

"Zásadnou otázkou je, ako sa akcionár (ministerstvo dopravy) vyrovná so stratou, ktorú IC vlaky vzhľadom na konkurenčný boj s RegioJet budú vyrábať," uviedol pre agentúru SITA Kravec.

Nie je totiž jasné, či IC vlaky budú dotované, alebo budú jazdiť ako predtým v komerčnom režime bez podpory štátu. V prvom prípade by RegioJet podľa experta mohol podať sťažnosť na Európsku komisiu pre nedovolenú štátnu pomoc.

Skryť Vypnúť reklamu

"V druhom prípade by strata bola zahrnutá do celkového hospodárenia ZSSK a fungovalo by to tak ako doteraz - uhradil by to v končenom dôsledku štát," dodal Kravec. Určite je to podľa neho voda na mlyn súkromnej konkurencii v podaní, ktoré je na Protimonopolnom úrade SR. "Pre samotnú štátnu spoločnosť to prináša chaos do organizácie ponuky vzhľadom k tomu, že zrušenými kapacitami (IC vlakov) posilnila rýchliky na trati Bratislava - Košice," upozornil Kravec.

Prípadné rozhodnutie o obnove IC vlakov podľa Kravca vyostrí spor medzi štátom a súkromnými dopravcami a vôbec neprispieva k systémového zavádzaniu liberalizácie vo verejnej osobnej doprave.

"Štát by mal súbežne s liberalizáciou zaviesť model jedného objednávateľa železničnej a autobusovej dopravy, čím by získal nástroj na koordináciu a harmonizáciu oboch druhov dopráv, po ktorej verejnosť už roky volá," priblížil Kravec.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeden objednávateľ podľa neho neznamená pre oba druhy dopravy menej výkonov, čo je "najväčším strašiakom" najmä pre autobusových dopravcov. Železničnú dopravu totiž štát považuje za nosný systém pri zabezpečovaní verejnej dopravnej obslužnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 987
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 721
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 768
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 942
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 922
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 316
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 153
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 528
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 634
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 357
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner v pojednávacej miestnosti Najvyššieho súdu.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 15 h
Ilustračné foto

Je to prvý prípad zabitia človeka touto šelmou za posledných sto rokov u nás.


59m

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Z 26 skúmaných neetických praktík bolo na prvom prvom mieste neplatičstvo.


SITA 27m
Ilustračné foto

Komora odmieta vyjadrenia ministerstva životného prostredia na adresu poľovníkov.


TASR 31m
Ilustračné foto

Mladí budú mať predvolenú aj investičnú stratégiu.


SITA 38m
Ilustračné foto

Francúzska pobočka IKEA niekoľko rokov sledovala pracovníkov a porušovala ich súkromie.


TASR 41m