Odborníci spochybňujú možnú obnovu štátnych IC vlakov

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády Slovenská národná strana (SNS).

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zámer vznikajúcej novej vlády prehodnotiť zrušenie štátnych stratových IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami vníma Inštitút pre dopravu a hospodárstvo pozitívne, nepovažuje to však za systémové riešenie.

Riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký tvrdí, že v prvom rade by mala byť jasná vízia o liberalizácii železničného dopravného trhu a súťažiach na prevádzku osobnej dopravy na tratiach, ako aj o národnom železničnom dopravcovi a pozícii súkromných dopravcov.

"Návrat IC vlakov je možný aj okamžite, ten však nemusia riešiť politici, ale vyrieši to trh. Nehovorí sa o tom, či IC vlaky v prípade ich návratu budú hradené v rámci výkonov vo verejnom záujme, alebo budú opäť prevádzkované na komerčné riziko Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK)," informoval Cenký agentúru SITA.

Stratové "icečká"

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády na roky 2016 až 2020 Slovenská národná strana (SNS). Štátna ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet.

Štátne "icečká" však boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na trať Bratislava - Košice koncom roku 2014.

ZSSK nasadila niektoré vozne z IC vlakov do vybraných rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami v podobe novej vyššej triedy 1 plus, neskrátila sa však ich cesta. Štátne dotované rýchliky na hlavnej domácej trati sú pomalšie a v porovnateľnej triede drahšie oproti súkromnému dopravcovi.

"ZSSK a ministerstvo dopravy mohli skrátiť jazdné doby spomínaných rýchlikov a zareagovať tak na požiadavku trhu. Omnoho väčším problémom, ako sú IC vlaky a ich prípadný návrat, je bezplatná preprava - tu by sa mal v rámci vízie zaujať jasný postoj," uviedol Cenký.

Paradox

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec označil za paradoxné, ak by o opätovnom zavedení IC vlakov rozhodol minister dopravy, ktorý ich predtým aj zrušil.

"Zásadnou otázkou je, ako sa akcionár (ministerstvo dopravy) vyrovná so stratou, ktorú IC vlaky vzhľadom na konkurenčný boj s RegioJet budú vyrábať," uviedol pre agentúru SITA Kravec.

Nie je totiž jasné, či IC vlaky budú dotované, alebo budú jazdiť ako predtým v komerčnom režime bez podpory štátu. V prvom prípade by RegioJet podľa experta mohol podať sťažnosť na Európsku komisiu pre nedovolenú štátnu pomoc.

"V druhom prípade by strata bola zahrnutá do celkového hospodárenia ZSSK a fungovalo by to tak ako doteraz - uhradil by to v končenom dôsledku štát," dodal Kravec. Určite je to podľa neho voda na mlyn súkromnej konkurencii v podaní, ktoré je na Protimonopolnom úrade SR. "Pre samotnú štátnu spoločnosť to prináša chaos do organizácie ponuky vzhľadom k tomu, že zrušenými kapacitami (IC vlakov) posilnila rýchliky na trati Bratislava - Košice," upozornil Kravec.

Prípadné rozhodnutie o obnove IC vlakov podľa Kravca vyostrí spor medzi štátom a súkromnými dopravcami a vôbec neprispieva k systémového zavádzaniu liberalizácie vo verejnej osobnej doprave.

"Štát by mal súbežne s liberalizáciou zaviesť model jedného objednávateľa železničnej a autobusovej dopravy, čím by získal nástroj na koordináciu a harmonizáciu oboch druhov dopráv, po ktorej verejnosť už roky volá," priblížil Kravec.

Jeden objednávateľ podľa neho neznamená pre oba druhy dopravy menej výkonov, čo je "najväčším strašiakom" najmä pre autobusových dopravcov. Železničnú dopravu totiž štát považuje za nosný systém pri zabezpečovaní verejnej dopravnej obslužnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  2. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  3. Slováci rozhodli o najlepšom!
  4. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  5. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  6. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  7. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  8. Dobrodružstvo s vodou
  9. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  10. Anglická spoločnosť ATG vytvára progresívny tím technikov
  1. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 8 641
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 8 565
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 6 086
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 003
  5. Aký bude váš doplnkový dôchodok 4 876
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 757
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 282
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 731
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 560
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 382

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Memorandum proti Kotlebovi zatiaľ podpísal len Mičev

Vyzývatelia extrémistu Mariana Kotlebu Ján Lunter aj Martin Klus tvrdia, že v župných voľbách sa zachovajú zodpovedne.

KOMENTÁRE

Kotleba na 26 percent má, no na štyridsiatku nesiahne

Roztrieštenosť priniesla víťazstvo Franca, spojenectvo porážku Hitlera.

ŠPORT

Mladí Slováci predviedli skvelý výkon, Švédom strelili tri góly

Prvý strelil Chrien, druhý Mihalík a tretí Šatka.

SVET

Aerolínie sa chcú vrátiť k Concorde: tichším a lacnejším

Nová spoločnosť sľubuje po rokoch návrat k nadzvukovej doprave.

Neprehliadnite tiež

Rokovania zlyhali, štrajk chcú pritvrdiť. Čo čaká Volkswagen

Výroba bude podľa odborov zastavená aj cez víkend, ďalší termín vyjednávaní si s vedením nedohodli.

Nový enviro projekt má naučiť deti separovať odpad

Cieľom je učiť budúce generácie, ako správne nakladať s odpadom.

Slovak Telekom zneužíval dominantné postavenie na trhu, potvrdil krajský súd

Spoločnosť zneužila dominantné postavenie prostredníctvom praktiky stláčania marže a viazania.

SaS navrhla nový systém DPH, Francúzi však zmenu zablokovali

Nový systém odloženej DPH by bolo možné skúšobne zaviesť od budúceho roku.