Odborníci spochybňujú možnú obnovu štátnych IC vlakov

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády Slovenská národná strana (SNS).

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Zámer vznikajúcej novej vlády prehodnotiť zrušenie štátnych stratových IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami vníma Inštitút pre dopravu a hospodárstvo pozitívne, nepovažuje to však za systémové riešenie.

Riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký tvrdí, že v prvom rade by mala byť jasná vízia o liberalizácii železničného dopravného trhu a súťažiach na prevádzku osobnej dopravy na tratiach, ako aj o národnom železničnom dopravcovi a pozícii súkromných dopravcov.

"Návrat IC vlakov je možný aj okamžite, ten však nemusia riešiť politici, ale vyrieši to trh. Nehovorí sa o tom, či IC vlaky v prípade ich návratu budú hradené v rámci výkonov vo verejnom záujme, alebo budú opäť prevádzkované na komerčné riziko Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK)," informoval Cenký agentúru SITA.

Stratové "icečká"

Prehodnotenie zrušenia IC vlakov presadila do programových priorít budúcej koaličnej vlády na roky 2016 až 2020 Slovenská národná strana (SNS). Štátna ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet.

Štátne "icečká" však boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na trať Bratislava - Košice koncom roku 2014.

ZSSK nasadila niektoré vozne z IC vlakov do vybraných rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami v podobe novej vyššej triedy 1 plus, neskrátila sa však ich cesta. Štátne dotované rýchliky na hlavnej domácej trati sú pomalšie a v porovnateľnej triede drahšie oproti súkromnému dopravcovi.

"ZSSK a ministerstvo dopravy mohli skrátiť jazdné doby spomínaných rýchlikov a zareagovať tak na požiadavku trhu. Omnoho väčším problémom, ako sú IC vlaky a ich prípadný návrat, je bezplatná preprava - tu by sa mal v rámci vízie zaujať jasný postoj," uviedol Cenký.

Paradox

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec označil za paradoxné, ak by o opätovnom zavedení IC vlakov rozhodol minister dopravy, ktorý ich predtým aj zrušil.

"Zásadnou otázkou je, ako sa akcionár (ministerstvo dopravy) vyrovná so stratou, ktorú IC vlaky vzhľadom na konkurenčný boj s RegioJet budú vyrábať," uviedol pre agentúru SITA Kravec.

Nie je totiž jasné, či IC vlaky budú dotované, alebo budú jazdiť ako predtým v komerčnom režime bez podpory štátu. V prvom prípade by RegioJet podľa experta mohol podať sťažnosť na Európsku komisiu pre nedovolenú štátnu pomoc.

"V druhom prípade by strata bola zahrnutá do celkového hospodárenia ZSSK a fungovalo by to tak ako doteraz - uhradil by to v končenom dôsledku štát," dodal Kravec. Určite je to podľa neho voda na mlyn súkromnej konkurencii v podaní, ktoré je na Protimonopolnom úrade SR. "Pre samotnú štátnu spoločnosť to prináša chaos do organizácie ponuky vzhľadom k tomu, že zrušenými kapacitami (IC vlakov) posilnila rýchliky na trati Bratislava - Košice," upozornil Kravec.

Prípadné rozhodnutie o obnove IC vlakov podľa Kravca vyostrí spor medzi štátom a súkromnými dopravcami a vôbec neprispieva k systémového zavádzaniu liberalizácie vo verejnej osobnej doprave.

"Štát by mal súbežne s liberalizáciou zaviesť model jedného objednávateľa železničnej a autobusovej dopravy, čím by získal nástroj na koordináciu a harmonizáciu oboch druhov dopráv, po ktorej verejnosť už roky volá," priblížil Kravec.

Jeden objednávateľ podľa neho neznamená pre oba druhy dopravy menej výkonov, čo je "najväčším strašiakom" najmä pre autobusových dopravcov. Železničnú dopravu totiž štát považuje za nosný systém pri zabezpečovaní verejnej dopravnej obslužnosti.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 067
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 546
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 612
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 849
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 093
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 960
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 837
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 795
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 704
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 297

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

PRIMÁR

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Neprehliadnite tiež

Ktoré sporenie je bezpečné a na ktorom môže človek zarobiť najviac?

Pri rozhodovaní, kam vložiť peniaze, je dobré zvážiť niekoľko vecí.

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

Zvýšenie minimálnej mzdy zaťaží podľa Mihála firmy viac ako sa očakáva

Zvýšenie minimálnej mzdy v roku 2018 prinesie podľa Mihála väčšie náklady pre zamestnávateľov.

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Čo je to sociálny dumping?

Belgické úrady podozrievajú dopravnú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov, ktorých si prenajíma cez slovenského prostredníka.