SME
Streda, 3. jún, 2020 | Meniny má KarolínaKrížovkyKrížovky

Vláda ide sľubovať v cestách aj to, na čo nemá peniaze

Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave a rýchlostnú cestu R4.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Budovanie nových rýchlostných ciest naprieč celým Slovenskom. To si dala za cieľ nová vládna štvorica na čele so Smerom. Zaviazali sa na to aj v programových prioritách. 

Ich cieľom bude budovanie rýchlostných ciest na východe, na juhu Slovensko aj na Orave.

Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave, rýchlostnú cestu R4 pretínajúca východ Slovenska v smere od Poľska do Maďarska, ako aj rýchlostnú cestu R7, ktorá ide juhom Slovenska. 

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák hovorí, že Slovensko dnes nemá dostatok peňazí na to, aby postavilo diaľnicu D3 v smere od Žiliny v smere na Poľsko a zároveň aj rýchlostnú cestu R3 na Orave.

"Ak postavíte diaľnicu D3, rýchlostná cesta R3 je skoro nezmyselná. Obe cesty sú veľmi blízko seba a dopravné prúdy sa dajú stiahnuť na diaľnicu D3," vraví Čermák. 

Aj preto podľa neho nová vládna zostava bude musieť prehodnocovať a stanovovať priority, čo by sa malo stavať skôr a čo neskôr. Dnes štátu chýba približne 700 miliónov eur na dobudovanie diaľnice D1 medzi Košicami a Bratislavou.

Odkiaľ môžu vziať peniaze

Ďalšou úlohou, pred ktorú sa vláda bude musieť postaviť, sú peniaze. O nich hovoril nielen Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, ale aj ministerstvo dopravy. To pod vedením Jána Počiatka zo Smeru na jeseň skonštatovalo, že iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje štát do roku 2022 vyše 6 miliárd eur. 

Skryť Vypnúť reklamu

Odkiaľ však na to zoberú strany peniaze? Dve strany z novej vládnej štvorky to nekomentovali.

"Vzhľadom na to, že prebiehajú rokovania o zostavení vlády, dovoľte, aby sme sa k špecifickým otázkam nateraz nevyjadrili," vyhlásila hovorkyňa strany SNS Zuzana Kohútková. Rovnaké stanovisko denníku SME poskytla aj strana Sieť. Zvyšné strany vládnej koalície na otázky denníka SME neodpovedali. 

Nová vládna koalícia však veľa možností nemá. Eurofondy, ktoré nové Slovensko dostáva na výstavbu diaľnic, už vyčerpalo. Ak bude nová vláda chcieť použiť tieto peniaze, bude musieť zobrať peniaze z iných priorít. Do hry teda môžu vstúpiť napríklad PPP projekty, teda projekty verejno-súkromného partnerstva.

Doteraz jediná autostráda na Slovensku cez súkromné peniaze je časť rýchlostnej cesty R1 pri Nitre.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhým mal byť diaľničný obchvat Bratislavy a časť rýchlostnej cesty R7 od Bratislavy v smere na Dunajskú Stredu. Počiatkov rezort však zmluvu dodnes s víťazom firmy Cintra nepodpísal. 

Ďalšou možnosťou, odkiaľ štát môže peniaze vziať na výstavbu diaľnic, sú peniaze z druhého piliera. Do hry pritom môžu spadať aj diaľničné dlhopisy. 

Ako vyriešiť železnicu

Nová vláda sa pritom rozhodla riešiť aj IC vlaky. Do programových priorít si SNS na čele s Andrejom Dankom presadila, že ich zrušenie štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) sa bude prehodnocovať. 

"Zrušenie štátnych IC vlakov bolo bolestivé, ale nemá význam otvárať staré rany," myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. 

Z jej pohľadu ide o ďalší ďalší dôkaz toho, ako štát každú chvíľu mení pravidlá pre podnikanie na tomto trhu - raz v prospech konkurencie, potom naopak.

Skryť Vypnúť reklamu

Vysvetlila, že podnikanie na tomto trhu si vyžaduje dlhodobú prípravu, získanie mnohých licencií a osvedčení a veľké investície do obstarania vlakov.

Štátne IC vlaky boli od roku 2012, kedy ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Za minulý rok majú skončiť so sumou mínus 1,2 milióna eur. 

Rovnako ako pri diaľniciach, ani v tomto prípade, však politické strany situáciu komentovať nechceli. Odvolali sa na prebiehajúce rokovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  2. Plyn v domácnosti? Aj malé zmeny vám znížia účty za energie!
  3. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  4. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  6. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  7. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  8. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  9. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  10. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  1. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  2. Ružinovská poliklinika otvorila unikátne oddelenie
  3. Päť užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  4. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  5. Unikátna novinka už aj v Prievidzi
  6. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy
  7. Sloboda v stavebníctve
  8. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  9. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  10. Mýty a fámy o vodárňach
  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 32 818
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 22 398
  3. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 11 055
  4. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 893
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 9 616
  6. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 329
  7. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 261
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 8 892
  9. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 8 854
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 8 753
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vlaky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Kaliňák a Alexander Nejedlý na archívnej fotografii z roku 2016.
Dobré ráno

Dobré ráno: Vraciame sa do normálu, tak prečo máme núdzový stav?

Od stredy sa uvoľňujú ďalšie opatrenia.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pellegriniho percentá sú virtuálne

Kiska si k svojmu potenciálu ani nepričuchol.

Peter Schutz.
Policajti na znak solidarity pokľakli pred demonštrantmi.

Neprehliadnite tiež

Spojené štáty uvalili sankcie na štyri spoločnosti, ktoré prepravujú venezuelskú ropu

Cieľom je zabrániť vláde prezidenta Madura vyvážať ropu.

Ilustračná fotografia.

Cena bitcoinu vzrástla a je najvyššia od polovice februára

Najznámejšia kryptomena si v utorok polepšila o 5 %

Ilustračná fotografia.
Yeme v Bratislave na Tomášikovej ulici.

Francúzsko schválilo finančnú pomoc pre Renault

Automobilka zruší zhruba 15 000 pracovných miest.

Transparent na bráne závodu Renaultu počas protestu zamestnancov vo francúzskom Choisy-le-Roi.