SME
Pondelok, 18. november, 2019 | Meniny má Eugen

Vláda ide sľubovať v cestách aj to, na čo nemá peniaze

Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave a rýchlostnú cestu R4.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Budovanie nových rýchlostných ciest naprieč celým Slovenskom. To si dala za cieľ nová vládna štvorica na čele so Smerom. Zaviazali sa na to aj v programových prioritách. 

Ich cieľom bude budovanie rýchlostných ciest na východe, na juhu Slovensko aj na Orave.

Štvorkoalícia chce stavať rýchlostnú cestu R2 v smere od Zvolena do Košíc, rýchlostnú cestu R3, ktorá je na Orave, rýchlostnú cestu R4 pretínajúca východ Slovenska v smere od Poľska do Maďarska, ako aj rýchlostnú cestu R7, ktorá ide juhom Slovenska. 

Článok pokračuje pod video reklamou

Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák hovorí, že Slovensko dnes nemá dostatok peňazí na to, aby postavilo diaľnicu D3 v smere od Žiliny v smere na Poľsko a zároveň aj rýchlostnú cestu R3 na Orave.

"Ak postavíte diaľnicu D3, rýchlostná cesta R3 je skoro nezmyselná. Obe cesty sú veľmi blízko seba a dopravné prúdy sa dajú stiahnuť na diaľnicu D3," vraví Čermák. 

Aj preto podľa neho nová vládna zostava bude musieť prehodnocovať a stanovovať priority, čo by sa malo stavať skôr a čo neskôr. Dnes štátu chýba približne 700 miliónov eur na dobudovanie diaľnice D1 medzi Košicami a Bratislavou.

Odkiaľ môžu vziať peniaze

Ďalšou úlohou, pred ktorú sa vláda bude musieť postaviť, sú peniaze. O nich hovoril nielen Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, ale aj ministerstvo dopravy. To pod vedením Jána Počiatka zo Smeru na jeseň skonštatovalo, že iba na dostavbu prioritných úsekov cestnej siete potrebuje štát do roku 2022 vyše 6 miliárd eur. 

Odkiaľ však na to zoberú strany peniaze? Dve strany z novej vládnej štvorky to nekomentovali.

"Vzhľadom na to, že prebiehajú rokovania o zostavení vlády, dovoľte, aby sme sa k špecifickým otázkam nateraz nevyjadrili," vyhlásila hovorkyňa strany SNS Zuzana Kohútková. Rovnaké stanovisko denníku SME poskytla aj strana Sieť. Zvyšné strany vládnej koalície na otázky denníka SME neodpovedali. 

Nová vládna koalícia však veľa možností nemá. Eurofondy, ktoré nové Slovensko dostáva na výstavbu diaľnic, už vyčerpalo. Ak bude nová vláda chcieť použiť tieto peniaze, bude musieť zobrať peniaze z iných priorít. Do hry teda môžu vstúpiť napríklad PPP projekty, teda projekty verejno-súkromného partnerstva.

Doteraz jediná autostráda na Slovensku cez súkromné peniaze je časť rýchlostnej cesty R1 pri Nitre.

Druhým mal byť diaľničný obchvat Bratislavy a časť rýchlostnej cesty R7 od Bratislavy v smere na Dunajskú Stredu. Počiatkov rezort však zmluvu dodnes s víťazom firmy Cintra nepodpísal. 

Ďalšou možnosťou, odkiaľ štát môže peniaze vziať na výstavbu diaľnic, sú peniaze z druhého piliera. Do hry pritom môžu spadať aj diaľničné dlhopisy. 

Ako vyriešiť železnicu

Nová vláda sa pritom rozhodla riešiť aj IC vlaky. Do programových priorít si SNS na čele s Andrejom Dankom presadila, že ich zrušenie štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) sa bude prehodnocovať. 

"Zrušenie štátnych IC vlakov bolo bolestivé, ale nemá význam otvárať staré rany," myslí si šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. 

Z jej pohľadu ide o ďalší ďalší dôkaz toho, ako štát každú chvíľu mení pravidlá pre podnikanie na tomto trhu - raz v prospech konkurencie, potom naopak.

Vysvetlila, že podnikanie na tomto trhu si vyžaduje dlhodobú prípravu, získanie mnohých licencií a osvedčení a veľké investície do obstarania vlakov.

Štátne IC vlaky boli od roku 2012, kedy ich štát prestal dotovať, vždy v strate. Za minulý rok majú skončiť so sumou mínus 1,2 milióna eur. 

Rovnako ako pri diaľniciach, ani v tomto prípade, však politické strany situáciu komentovať nechceli. Odvolali sa na prebiehajúce rokovania.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestarnú, ale dozrievajú
  2. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  5. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  6. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  10. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  1. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  2. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  6. Róbert Boženík je nový patrón školského turnaja McDonald's Cup
  7. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  8. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  9. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 117
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 10 466
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 017
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 041
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 960
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 657
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 053
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 811
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 035
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou 3 861

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na súde.
Marina Kočner.
Cynická obluda

Podstata socializmu

Nepamätáte si na socializmus? Tu je zhrnuté všetko, čo o ňom potrebujete vedieť.

Biela vrana Mária Sisáková.

Neprehliadnite tiež

Legálne „finty“ ako si zlepšiť materské a rodičovský príspevok

Materská dovolenka nemusí byť finančná pohroma.

(ilustračné foto)

Výrobca počítačov a tlačiarní HP odmietol ponuku na prevzatie od Xeroxu

Navrhovanú cenu správna rada označila za podhodnotenú.

Ilustračné foto.
Zasnežovanie v stredisku.

Najvyššiu kvalitu života v Taliansku ponúka mesto Trient

Bolzano, ktoré vlani získalo prvé miesto, sa prepadlo až na desiatu pozíciu.

Rím, Taliansko.