Diaľnicu z Bratislavy do Košíc dokončia najskôr o štyri roky

Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami môže byť dokončená najskôr v roku 2020, ale ani tento termín ešte nie je istý. Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Či sa to podarí aspoň za štyri roky, teda do roku 2020, závisí najmä od toho, kedy skončí nové environmentálne posúdenie, začne súťaž na zhotoviteľa a výstavba úseku Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra medzi Turcom, Oravou a Liptovom. Ak bude nutná výrazná zmena pôvodne plánovanej povrchovej trasy údolím Váhu, výstavba sa posunie o niekoľko rokov za rok 2020.

Termín posúvajú

Environmentálne posudzovanie vplyvov pripravovanej stavby úseku D1 Turany - Hubová je podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka (Smer-SD) už v záverečnej fáze.

"Už sme raz tento úsek ako povrchový variant (bez tunela Korbeľka) vybojovali, avšak príroda zmarila náš zámer. Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.

"Síce nie o veľa, je to len o stovky metrov a na relatívne krátkom úseku, ale toto spustilo automaticky proces nového posúdenia, v rámci ktorého sú termíny pomerne zdĺhavé. Už sa s tým vyše roka zapodievame, no už sme na konci aj tohto príbehu, takže dúfam, že sa rozlúskne tento najzáhadnejší a najzložitejší bod na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami," uviedol minister.

Počiatek po nástupe do funkcie ministra dopravy pred štyrmi rokmi pôvodne predpokladal dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2018, neskôr v roku 2019. Teraz sa už prikláňa skôr k roku 2020.

"Dovtedy budú postupne spojazdnené rôzne iné úseky. Aj tak najdôležitejšie úseky na D1 sú obchvaty miest. Jedným z nich je úsek Dubná Skala - Turany, čiže obchvat Martina," poznamenal Počiatek. Tento úsek bolo odovzdaný do užívania vlani spolu s ďalšími troma úsekmi D1 pri Levoči a Prešove.

"Úplne kľúčový je úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala, teda južný obchvat Žiliny. Ten zásadným spôsobom zmení celú D1. Úsek Turany - Hubová nebude obchvatom mesta, čiže pokým nebude dokončený, nie je to najväčšia katastrofa pre prejazd medzi Bratislavou a Košicami. Katastrofou sú mestá s križovatkami, ktoré spôsobujú veľké zdržanie," dodal Počiatek.

Aktuálne rozostavané tri úseky D1 majú zmluvné lehoty ukončenia výstavby postupne do konca roku 2019. Úsek Hubová - Ivachnová (15,3 km), vrátane tunela Čebraď (2 026 metrov), pri Ružomberku by mal byť hotový v lete 2017.

Pre komplikácie v teréne hrozí predĺženie lehoty výstavby, ako aj zmena projektu a trasy. Úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) spolu s tunelmi Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov) má byť dokončený začiatkom roku 2018.

S ukončením výstavby úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km), ktorého súčasťou bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové (7 520 metrov), sa počíta koncom roku 2019. Úsek Prešov, západ - juh (7,9 km) sa začne stavať v tomto roku a výstavba by mala trvať štyri roky.

Nereálne "zbožné želania"

Ako veľmi nereálne "zbožné želania" sa ukázali v minulosti rôzne predpoklady politikov o termínoch dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc. Napríklad, Robert Fico (Smer-SD) hovoril o výstavbe chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom do roku 2010 s využitím dvoch projektov verejno-súkromného partnerstva.

Tie sa neskôr ukázali ako predražené a neskorší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ich preto zrušil. Líder kresťanských demokratov zas predpokladal dokončenie D1 do roku 2017.

Diaľnica D1 na Slovensku sa stavia už štyridsaťštyri rokov! Patrí pravdepodobne medzi najdlhšie trvajúce diaľničné stavby v Európe, ak nie na svete. Prvý úsek D1 Bratislava, Senecká cesta - Senec (16,8 km) sa začal stavať ešte v roku 1972, teda v Československu za hlbokého socializmu.

Tento úsek bol odovzdaný do užívania v decembri 1975, pred vyše štyridsiatimi rokmi, a financoval sa len zo štátneho rozpočtu. O využívaní eurofondov v krajine východného bloku sa vtedy nikomu nesnívalo. Zhotoviteľom prvého úseku D1, ale aj ďalších bol vtedajší národný podnik Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 596
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 021
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 050
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 182
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 639
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 013
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 864
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 835
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 376
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 254

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.