Diaľnicu z Bratislavy do Košíc dokončia najskôr o štyri roky

Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami môže byť dokončená najskôr v roku 2020, ale ani tento termín ešte nie je istý. Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Či sa to podarí aspoň za štyri roky, teda do roku 2020, závisí najmä od toho, kedy skončí nové environmentálne posúdenie, začne súťaž na zhotoviteľa a výstavba úseku Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra medzi Turcom, Oravou a Liptovom. Ak bude nutná výrazná zmena pôvodne plánovanej povrchovej trasy údolím Váhu, výstavba sa posunie o niekoľko rokov za rok 2020.

Termín posúvajú

Environmentálne posudzovanie vplyvov pripravovanej stavby úseku D1 Turany - Hubová je podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka (Smer-SD) už v záverečnej fáze.

"Už sme raz tento úsek ako povrchový variant (bez tunela Korbeľka) vybojovali, avšak príroda zmarila náš zámer. Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.

"Síce nie o veľa, je to len o stovky metrov a na relatívne krátkom úseku, ale toto spustilo automaticky proces nového posúdenia, v rámci ktorého sú termíny pomerne zdĺhavé. Už sa s tým vyše roka zapodievame, no už sme na konci aj tohto príbehu, takže dúfam, že sa rozlúskne tento najzáhadnejší a najzložitejší bod na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami," uviedol minister.

Počiatek po nástupe do funkcie ministra dopravy pred štyrmi rokmi pôvodne predpokladal dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2018, neskôr v roku 2019. Teraz sa už prikláňa skôr k roku 2020.

"Dovtedy budú postupne spojazdnené rôzne iné úseky. Aj tak najdôležitejšie úseky na D1 sú obchvaty miest. Jedným z nich je úsek Dubná Skala - Turany, čiže obchvat Martina," poznamenal Počiatek. Tento úsek bolo odovzdaný do užívania vlani spolu s ďalšími troma úsekmi D1 pri Levoči a Prešove.

"Úplne kľúčový je úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala, teda južný obchvat Žiliny. Ten zásadným spôsobom zmení celú D1. Úsek Turany - Hubová nebude obchvatom mesta, čiže pokým nebude dokončený, nie je to najväčšia katastrofa pre prejazd medzi Bratislavou a Košicami. Katastrofou sú mestá s križovatkami, ktoré spôsobujú veľké zdržanie," dodal Počiatek.

Aktuálne rozostavané tri úseky D1 majú zmluvné lehoty ukončenia výstavby postupne do konca roku 2019. Úsek Hubová - Ivachnová (15,3 km), vrátane tunela Čebraď (2 026 metrov), pri Ružomberku by mal byť hotový v lete 2017.

Pre komplikácie v teréne hrozí predĺženie lehoty výstavby, ako aj zmena projektu a trasy. Úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) spolu s tunelmi Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov) má byť dokončený začiatkom roku 2018.

S ukončením výstavby úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km), ktorého súčasťou bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové (7 520 metrov), sa počíta koncom roku 2019. Úsek Prešov, západ - juh (7,9 km) sa začne stavať v tomto roku a výstavba by mala trvať štyri roky.

Nereálne "zbožné želania"

Ako veľmi nereálne "zbožné želania" sa ukázali v minulosti rôzne predpoklady politikov o termínoch dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc. Napríklad, Robert Fico (Smer-SD) hovoril o výstavbe chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom do roku 2010 s využitím dvoch projektov verejno-súkromného partnerstva.

Tie sa neskôr ukázali ako predražené a neskorší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ich preto zrušil. Líder kresťanských demokratov zas predpokladal dokončenie D1 do roku 2017.

Diaľnica D1 na Slovensku sa stavia už štyridsaťštyri rokov! Patrí pravdepodobne medzi najdlhšie trvajúce diaľničné stavby v Európe, ak nie na svete. Prvý úsek D1 Bratislava, Senecká cesta - Senec (16,8 km) sa začal stavať ešte v roku 1972, teda v Československu za hlbokého socializmu.

Tento úsek bol odovzdaný do užívania v decembri 1975, pred vyše štyridsiatimi rokmi, a financoval sa len zo štátneho rozpočtu. O využívaní eurofondov v krajine východného bloku sa vtedy nikomu nesnívalo. Zhotoviteľom prvého úseku D1, ale aj ďalších bol vtedajší národný podnik Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 529
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 830
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 748
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 976
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 965
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 113
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 991
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 686
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop