Diaľnicu z Bratislavy do Košíc dokončia najskôr o štyri roky

Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Ilustračné foto(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami môže byť dokončená najskôr v roku 2020, ale ani tento termín ešte nie je istý. Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Či sa to podarí aspoň za štyri roky, teda do roku 2020, závisí najmä od toho, kedy skončí nové environmentálne posúdenie, začne súťaž na zhotoviteľa a výstavba úseku Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra medzi Turcom, Oravou a Liptovom. Ak bude nutná výrazná zmena pôvodne plánovanej povrchovej trasy údolím Váhu, výstavba sa posunie o niekoľko rokov za rok 2020.

Termín posúvajú

Environmentálne posudzovanie vplyvov pripravovanej stavby úseku D1 Turany - Hubová je podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka (Smer-SD) už v záverečnej fáze.

"Už sme raz tento úsek ako povrchový variant (bez tunela Korbeľka) vybojovali, avšak príroda zmarila náš zámer. Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.

"Síce nie o veľa, je to len o stovky metrov a na relatívne krátkom úseku, ale toto spustilo automaticky proces nového posúdenia, v rámci ktorého sú termíny pomerne zdĺhavé. Už sa s tým vyše roka zapodievame, no už sme na konci aj tohto príbehu, takže dúfam, že sa rozlúskne tento najzáhadnejší a najzložitejší bod na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami," uviedol minister.

Počiatek po nástupe do funkcie ministra dopravy pred štyrmi rokmi pôvodne predpokladal dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2018, neskôr v roku 2019. Teraz sa už prikláňa skôr k roku 2020.

"Dovtedy budú postupne spojazdnené rôzne iné úseky. Aj tak najdôležitejšie úseky na D1 sú obchvaty miest. Jedným z nich je úsek Dubná Skala - Turany, čiže obchvat Martina," poznamenal Počiatek. Tento úsek bolo odovzdaný do užívania vlani spolu s ďalšími troma úsekmi D1 pri Levoči a Prešove.

"Úplne kľúčový je úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala, teda južný obchvat Žiliny. Ten zásadným spôsobom zmení celú D1. Úsek Turany - Hubová nebude obchvatom mesta, čiže pokým nebude dokončený, nie je to najväčšia katastrofa pre prejazd medzi Bratislavou a Košicami. Katastrofou sú mestá s križovatkami, ktoré spôsobujú veľké zdržanie," dodal Počiatek.

Aktuálne rozostavané tri úseky D1 majú zmluvné lehoty ukončenia výstavby postupne do konca roku 2019. Úsek Hubová - Ivachnová (15,3 km), vrátane tunela Čebraď (2 026 metrov), pri Ružomberku by mal byť hotový v lete 2017.

Pre komplikácie v teréne hrozí predĺženie lehoty výstavby, ako aj zmena projektu a trasy. Úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) spolu s tunelmi Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov) má byť dokončený začiatkom roku 2018.

S ukončením výstavby úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km), ktorého súčasťou bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové (7 520 metrov), sa počíta koncom roku 2019. Úsek Prešov, západ - juh (7,9 km) sa začne stavať v tomto roku a výstavba by mala trvať štyri roky.

Nereálne "zbožné želania"

Ako veľmi nereálne "zbožné želania" sa ukázali v minulosti rôzne predpoklady politikov o termínoch dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc. Napríklad, Robert Fico (Smer-SD) hovoril o výstavbe chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom do roku 2010 s využitím dvoch projektov verejno-súkromného partnerstva.

Tie sa neskôr ukázali ako predražené a neskorší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ich preto zrušil. Líder kresťanských demokratov zas predpokladal dokončenie D1 do roku 2017.

Diaľnica D1 na Slovensku sa stavia už štyridsaťštyri rokov! Patrí pravdepodobne medzi najdlhšie trvajúce diaľničné stavby v Európe, ak nie na svete. Prvý úsek D1 Bratislava, Senecká cesta - Senec (16,8 km) sa začal stavať ešte v roku 1972, teda v Československu za hlbokého socializmu.

Tento úsek bol odovzdaný do užívania v decembri 1975, pred vyše štyridsiatimi rokmi, a financoval sa len zo štátneho rozpočtu. O využívaní eurofondov v krajine východného bloku sa vtedy nikomu nesnívalo. Zhotoviteľom prvého úseku D1, ale aj ďalších bol vtedajší národný podnik Doprastav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 684
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 543
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 404
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 461
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 446
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 378
  7. Kam do tepla v januári? 2 387
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 142
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 003
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 194

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

SVET

Babiša a Faltýnka vydajú na trestné stíhanie

Babiš v prejave zopakoval, že kauza je podľa neho zmanipulovaná.

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou.

Neprehliadnite tiež

Japonská SoftBank sa stala najväčším akcionárom Uberu

Konzorcium na čele so SoftBank prevezme v Uberi 17,5-percentný podiel, pričom samotná SoftBank získa 15-percentný podiel.

Železnice chcú zmodernizovať sedem priecestí medzi Bratislavou a Komárnom

Na trati Bratislava-Komárno je celkovo 52 železničných priecestí.

Británia musí prispievať do európskeho rozpočtu, ak chce prístup na jej finančný trh

Únia upozorňuje, že Spojené kráľovstvo nemôže mať prístup na jednotný trh, pokiaľ neprijme všetky jej pravidlá.

Pozrite sa, ako sa Slovensko prezentovalo na svetovom potravinárskom veľtrhu v Berlíne

Slovensko na prestížny nemecký veľtrh zavítalo po 11 rokoch.

USA v ťažbe ropy podľa IEA predbehnú Saudskú Arábiu a Rusko

Globálny dopyt po rope sa podľa prognózy IEA v tomto roku zvýši.