SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Diaľnicu z Bratislavy do Košíc dokončia najskôr o štyri roky

Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami môže byť dokončená najskôr v roku 2020, ale ani tento termín ešte nie je istý. Naposledy očakávaný možný dátum odovzdania chýbajúcich úsekov hlavnej domácej diaľnice medzi západom a východom Slovenska do roku 2019 už nie je reálny.

Či sa to podarí aspoň za štyri roky, teda do roku 2020, závisí najmä od toho, kedy skončí nové environmentálne posúdenie, začne súťaž na zhotoviteľa a výstavba úseku Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra medzi Turcom, Oravou a Liptovom. Ak bude nutná výrazná zmena pôvodne plánovanej povrchovej trasy údolím Váhu, výstavba sa posunie o niekoľko rokov za rok 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Termín posúvajú

Environmentálne posudzovanie vplyvov pripravovanej stavby úseku D1 Turany - Hubová je podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka (Smer-SD) už v záverečnej fáze.

"Už sme raz tento úsek ako povrchový variant (bez tunela Korbeľka) vybojovali, avšak príroda zmarila náš zámer. Keďže hrozí masívny zosuv pôdy v jednej časti, bolo nutné prepracovať povrchový variant," povedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA.

"Síce nie o veľa, je to len o stovky metrov a na relatívne krátkom úseku, ale toto spustilo automaticky proces nového posúdenia, v rámci ktorého sú termíny pomerne zdĺhavé. Už sa s tým vyše roka zapodievame, no už sme na konci aj tohto príbehu, takže dúfam, že sa rozlúskne tento najzáhadnejší a najzložitejší bod na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami," uviedol minister.

Skryť Vypnúť reklamu

Počiatek po nástupe do funkcie ministra dopravy pred štyrmi rokmi pôvodne predpokladal dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2018, neskôr v roku 2019. Teraz sa už prikláňa skôr k roku 2020.

"Dovtedy budú postupne spojazdnené rôzne iné úseky. Aj tak najdôležitejšie úseky na D1 sú obchvaty miest. Jedným z nich je úsek Dubná Skala - Turany, čiže obchvat Martina," poznamenal Počiatek. Tento úsek bolo odovzdaný do užívania vlani spolu s ďalšími troma úsekmi D1 pri Levoči a Prešove.

"Úplne kľúčový je úsek Hričovské Podhradie - Dubná Skala, teda južný obchvat Žiliny. Ten zásadným spôsobom zmení celú D1. Úsek Turany - Hubová nebude obchvatom mesta, čiže pokým nebude dokončený, nie je to najväčšia katastrofa pre prejazd medzi Bratislavou a Košicami. Katastrofou sú mestá s križovatkami, ktoré spôsobujú veľké zdržanie," dodal Počiatek.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktuálne rozostavané tri úseky D1 majú zmluvné lehoty ukončenia výstavby postupne do konca roku 2019. Úsek Hubová - Ivachnová (15,3 km), vrátane tunela Čebraď (2 026 metrov), pri Ružomberku by mal byť hotový v lete 2017.

Pre komplikácie v teréne hrozí predĺženie lehoty výstavby, ako aj zmena projektu a trasy. Úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka (11,3 km) spolu s tunelmi Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov) má byť dokončený začiatkom roku 2018.

S ukončením výstavby úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km), ktorého súčasťou bude najdlhší domáci cestný tunel Višňové (7 520 metrov), sa počíta koncom roku 2019. Úsek Prešov, západ - juh (7,9 km) sa začne stavať v tomto roku a výstavba by mala trvať štyri roky.

Nereálne "zbožné želania"

Ako veľmi nereálne "zbožné želania" sa ukázali v minulosti rôzne predpoklady politikov o termínoch dokončenia diaľnice z Bratislavy do Košíc. Napríklad, Robert Fico (Smer-SD) hovoril o výstavbe chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom do roku 2010 s využitím dvoch projektov verejno-súkromného partnerstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie sa neskôr ukázali ako predražené a neskorší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) ich preto zrušil. Líder kresťanských demokratov zas predpokladal dokončenie D1 do roku 2017.

Diaľnica D1 na Slovensku sa stavia už štyridsaťštyri rokov! Patrí pravdepodobne medzi najdlhšie trvajúce diaľničné stavby v Európe, ak nie na svete. Prvý úsek D1 Bratislava, Senecká cesta - Senec (16,8 km) sa začal stavať ešte v roku 1972, teda v Československu za hlbokého socializmu.

Tento úsek bol odovzdaný do užívania v decembri 1975, pred vyše štyridsiatimi rokmi, a financoval sa len zo štátneho rozpočtu. O využívaní eurofondov v krajine východného bloku sa vtedy nikomu nesnívalo. Zhotoviteľom prvého úseku D1, ale aj ďalších bol vtedajší národný podnik Doprastav.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  2. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  5. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  6. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  8. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  9. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  10. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 10 805
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 9 457
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 747
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 727
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 369
  6. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 112
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 090
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 848
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 180
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 479
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na oblečenie do mrazov aj pod mínus 50 stupňov Celzia využívajú miestni sobie výrobky.

Rozhovor o najchladnejších miestach sveta.


11. jún

Voľby by vyhral Hlas.


7 h

Máj bol mesiac, keď viac ako pandémiu bolo vidno všetky ostatné veci. A konečne vieme, ako to tu vlastne vyzerá.


Tak ako bol vyretušovaný Vladimír Clementis z fotografie s Klementom Gottwaldom, tak bol odstránený z učebníc dejepisu po procese a poprave aj Rudolf Slánský.

Učebnica, ktorá prináša len interpretáciu dejín, by sa mala považovať za podozrivú


11. jún

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Joe Biden.

Za hlavný zdroj obáv bol označený čínsky región Sin-ťiang.


TASR 3 h
Šéfkuchár Michal Konrád. Jeden z trojice zakladateľov značky Bao Brothers.

Ľudia chcú ochutnávať nové veci


18. máj
Vizualizácia projektu Slovany.

Prečo nemal šancu na úspech.


4 h
Zásobníky zemného plynu v Lábe.

Turkménsko tvrdí, že dlhy splatilo v plnej výške.


TASR 6 h