Počiatek by pre Kurimany odstúpil, keby cítil zodpovednosť

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) s odstupom času priznal, že pre tragédiu na stavbe diaľnice D1 pri Levoči by odstúpil, keby mal na to dôvod.

Minister dopravy Ján Počiatek(Zdroj: TASR)

BRATISLAVAMinister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) s odstupom času priznal, že pre tragédiu na stavbe diaľnice D1 pri Levoči by odstúpil, keby mal na to dôvod. Keby sa vtedy ukázalo, kto konkrétne pochybil, vyvodil by zodpovednosť.

A podľa vlastných slov by ju bol schopný vyvodiť aj voči sebe, keby bol za to nejako zodpovedný. "Keby sa ukázalo, že som nejakým spôsobom mohol niečo urobiť, čo som neurobil," odpovedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA na otázku, v akom prípade by odstúpil. "Neviem, čo som mohol v tom momente urobiť," dodal.

Problém s podperou

Pri páde rozostavaného diaľničného mostu pri Kurimanoch na stavbe prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a jedenásti sa zranili. Slabá podperná konštrukcia nevydržala záťaž liateho betónu.

"Vyšetrovanie dospelo k záveru, že nemecká statička zle zrátala statiku podpernej konštrukcie, ktorú zhotovila firma ako subdodávku pre iného subdodávateľa. Spôsobila tým, že skolabovala konštrukcia, ktorú robotníci postavili podľa projektovej dokumentácie, ale chybnej," povedal Počiatek.

Minister si myslí, že extrémny tlak na ceny mohol spôsobiť, že zhotovitelia si vyberali kvôli cene aj subdodávateľov, ktorí boli schopní spraviť takúto chybu. Tento systém podľa neho fungoval dvadsať rokov. "V minulosti som si všimol útok pána Figeľa (predchodcu Počiatka na poste ministra dopravy), že sme si dovolili zmenu podpernej konštrukcie, čo nie je pravda.

Vysvetlili sme si, že v rámci obstarávania ešte za bývalej vlády umožnili zhotoviteľovi navrhnúť si vlastnú konštrukciu samotnej skruže aj podpier. Viem to zdokumentovať, mám k tomu celý šanón," tvrdí Počiatek. Po tragédii sa zaviedla povinnosť, že aj v prípade podperných konštrukcií musí byť posudok autorizovaný zhotoviteľom a musí k tomu byť aj kontraposudok. Aby sa také niečo už nikdy nestalo.

"Nemám žiadnu vedomosť, že by vzniesli obvinenie voči niekomu ďalšiemu. Vyšetrovanie ukázalo, že zákony a pravidlá, ktoré v tom čase platili, boli dodržané. Statik, ktorý prerátaval záťaž podpernej konštrukcie, urobil chybu, za ktorú bude musieť niesť zodpovednosť," uviedol minister. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho toto nevykonáva, je to zodpovednosť zhotoviteľa, ktorý si podperné konštrukcie navrhuje väčšinou v subdodávkach.

Na stavbe niektorých úsekov diaľnic, vrátane spomínaného, boli tiež problémy, keď hlavní zhotovitelia neplatili riadne svojim subdodávateľom, hoci NDS im zaplatila. Napríklad, stavebné giganty Doprastav a Váhostav - SK pre finančné problémy a dlhy voči dodávateľom museli prejsť reštrukturalizáciou, aby neskončili v konkurze. NDS potom zaviedla nové pravidlá, ktoré sú v zmluvách o dielo so zhotoviteľmi.

Pokus o odvolanie

"Je povinnosťou zhotoviteľa zriadiť tzv. bankovú platobnú záruku, ktorá slúži na krytie akýchkoľvek nedoplatkov voči subdodávateľom. Je to nový produkt, okrem klasickej bankovej záruky musia mať aj túto len na tento účel," priblížil Počiatek.

"V prípade, že by neplatili, začne sa čerpať z tejto záruky a budú sa priamo vyplácať subdodávatelia. V prípade, že by prekročili určitú hranicu, tak sa im vypovie zmluva. Nemôže sa stať, že by pri tejto schéme boli poškodení subdodávatelia, zhotoviteľ môže prísť o kontrakt, ale nezostane za ním spúšť v podobe nevyplatených faktúr menším firmám, ktoré dielo v konečnom dôsledku realizovali," dodal minister.

Opozícia v parlamente sa koncom roku 2014 pokúsila odvolať ministra dopravy pre tender na kontrolu platieb za mýto palivovými kartami. Zákazku získala spoločnosť Paywell, ktorá vznikla krátko pred lehotou na požiadanie o účasť v súťaži. Na konci štruktúry jej vlastníkov je cyperská schránková firma. Ani tento tender nebol podľa Počiatka dôvod na jeho odstúpenie či odvolanie.

"Nechali sme iniciatívne celý tender skontrolovať Úradu pre verejné obstarávanie. Dali sme aj podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby sa tým zapodieval. Aby to neboli len reči do vetra, aké bežne opozícia vedie," povedal Počiatek. "V tendri sa mohli zúčastniť aj banky a viaceré z nich potvrdili verejne, že nemali záujem o túto súťaž, nie že by nemohli súťažiť. Neexistuje argument, v čom túto súťaž spochybniť," uzavrel minister.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  3. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  4. Jednoducho “wau" !
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  2. Jednoducho “wau" !
  3. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  4. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  5. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  6. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  7. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  8. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  10. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 371
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 035
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 991
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 482
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 438
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 434
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 415
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 216
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 1 012
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 902

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

PLUS

Má dvadsaťpäť a cudzie srdce. Dnes už vie povedať, aké je to s ním

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Macron našiel spojencov na európsku revolúciu aj na Slovensku

Pri plánoch sa nemôže úplne spoľahnúť na podporu Nemecka.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.