Počiatek by pre Kurimany odstúpil, keby cítil zodpovednosť

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) s odstupom času priznal, že pre tragédiu na stavbe diaľnice D1 pri Levoči by odstúpil, keby mal na to dôvod.

Minister dopravy Ján Počiatek(Zdroj: TASR)

BRATISLAVAMinister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) s odstupom času priznal, že pre tragédiu na stavbe diaľnice D1 pri Levoči by odstúpil, keby mal na to dôvod. Keby sa vtedy ukázalo, kto konkrétne pochybil, vyvodil by zodpovednosť.

A podľa vlastných slov by ju bol schopný vyvodiť aj voči sebe, keby bol za to nejako zodpovedný. "Keby sa ukázalo, že som nejakým spôsobom mohol niečo urobiť, čo som neurobil," odpovedal Počiatek v rozhovore pre agentúru SITA na otázku, v akom prípade by odstúpil. "Neviem, čo som mohol v tom momente urobiť," dodal.

Problém s podperou

Pri páde rozostavaného diaľničného mostu pri Kurimanoch na stavbe prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov v novembri 2012 zahynuli štyria robotníci a jedenásti sa zranili. Slabá podperná konštrukcia nevydržala záťaž liateho betónu.

"Vyšetrovanie dospelo k záveru, že nemecká statička zle zrátala statiku podpernej konštrukcie, ktorú zhotovila firma ako subdodávku pre iného subdodávateľa. Spôsobila tým, že skolabovala konštrukcia, ktorú robotníci postavili podľa projektovej dokumentácie, ale chybnej," povedal Počiatek.

Minister si myslí, že extrémny tlak na ceny mohol spôsobiť, že zhotovitelia si vyberali kvôli cene aj subdodávateľov, ktorí boli schopní spraviť takúto chybu. Tento systém podľa neho fungoval dvadsať rokov. "V minulosti som si všimol útok pána Figeľa (predchodcu Počiatka na poste ministra dopravy), že sme si dovolili zmenu podpernej konštrukcie, čo nie je pravda.

Vysvetlili sme si, že v rámci obstarávania ešte za bývalej vlády umožnili zhotoviteľovi navrhnúť si vlastnú konštrukciu samotnej skruže aj podpier. Viem to zdokumentovať, mám k tomu celý šanón," tvrdí Počiatek. Po tragédii sa zaviedla povinnosť, že aj v prípade podperných konštrukcií musí byť posudok autorizovaný zhotoviteľom a musí k tomu byť aj kontraposudok. Aby sa také niečo už nikdy nestalo.

"Nemám žiadnu vedomosť, že by vzniesli obvinenie voči niekomu ďalšiemu. Vyšetrovanie ukázalo, že zákony a pravidlá, ktoré v tom čase platili, boli dodržané. Statik, ktorý prerátaval záťaž podpernej konštrukcie, urobil chybu, za ktorú bude musieť niesť zodpovednosť," uviedol minister. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho toto nevykonáva, je to zodpovednosť zhotoviteľa, ktorý si podperné konštrukcie navrhuje väčšinou v subdodávkach.

Na stavbe niektorých úsekov diaľnic, vrátane spomínaného, boli tiež problémy, keď hlavní zhotovitelia neplatili riadne svojim subdodávateľom, hoci NDS im zaplatila. Napríklad, stavebné giganty Doprastav a Váhostav - SK pre finančné problémy a dlhy voči dodávateľom museli prejsť reštrukturalizáciou, aby neskončili v konkurze. NDS potom zaviedla nové pravidlá, ktoré sú v zmluvách o dielo so zhotoviteľmi.

Pokus o odvolanie

"Je povinnosťou zhotoviteľa zriadiť tzv. bankovú platobnú záruku, ktorá slúži na krytie akýchkoľvek nedoplatkov voči subdodávateľom. Je to nový produkt, okrem klasickej bankovej záruky musia mať aj túto len na tento účel," priblížil Počiatek.

"V prípade, že by neplatili, začne sa čerpať z tejto záruky a budú sa priamo vyplácať subdodávatelia. V prípade, že by prekročili určitú hranicu, tak sa im vypovie zmluva. Nemôže sa stať, že by pri tejto schéme boli poškodení subdodávatelia, zhotoviteľ môže prísť o kontrakt, ale nezostane za ním spúšť v podobe nevyplatených faktúr menším firmám, ktoré dielo v konečnom dôsledku realizovali," dodal minister.

Opozícia v parlamente sa koncom roku 2014 pokúsila odvolať ministra dopravy pre tender na kontrolu platieb za mýto palivovými kartami. Zákazku získala spoločnosť Paywell, ktorá vznikla krátko pred lehotou na požiadanie o účasť v súťaži. Na konci štruktúry jej vlastníkov je cyperská schránková firma. Ani tento tender nebol podľa Počiatka dôvod na jeho odstúpenie či odvolanie.

"Nechali sme iniciatívne celý tender skontrolovať Úradu pre verejné obstarávanie. Dali sme aj podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby sa tým zapodieval. Aby to neboli len reči do vetra, aké bežne opozícia vedie," povedal Počiatek. "V tendri sa mohli zúčastniť aj banky a viaceré z nich potvrdili verejne, že nemali záujem o túto súťaž, nie že by nemohli súťažiť. Neexistuje argument, v čom túto súťaž spochybniť," uzavrel minister.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 936
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 154
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 769
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 424
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 400
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 299
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 194
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.