Počiatek: Hlavné bolo využitie všetkých peňazí Únie

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD)(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vyčerpanie sto percent všetkých európskych zdrojov v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013 považuje za najdôležitejšie počas uplynulých štyroch rokov minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD).

"Práve vďaka tejto výnimočnej finančnej alokácii, ktorú Slovensko malo k dispozícii, sa podarilo urobiť nadštandardne veľké množstvo projektov, ktoré by sa inak zrealizovať nedali. Financovanie zo štátneho rozpočtu má svoje limity a nikdy by sme sa k takej množine úspešných infraštruktúrnych projektov nedostali," povedal minister dopravy v bilančnom rozhovore pre agentúru SITA.

Prijalo sa viacero opatrení

OPD využil zo zdrojov EÚ k 31. januáru tohto roka 3,167 mld. eur, čo je 100,22 % zo záväzku 3,16 mld. eur. Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere januára 617,95 mil. eur, teda 99,10 % zo záväzku 623,54 mil. eur.

Čerpanie európskych peňazí v OPD pred nástupom súčasného vedenia rezortu dopravy, koncom marca 2012, bolo na úrovni vyše 27 % (875 mil. eur). Ministerstvo muselo prijať viaceré mimoriadne opatrenia na využitie všetkých finančných prostriedkov EÚ.

"Znamenalo to kompletné prenastavenie celého systému realizácie eurofondových projektov na ministerstve, pretože na začiatku tu bolo množstvo aj systémových chýb, ktoré neumožňovali posúvať sa ďalej úspešne. Napríklad, ignorácia mnohých faktov z minulosti, opakovanie množstva chýb, nedostatočná komunikácia s Európskou komisiou, toto všetko sa zmenilo," upozornil Počiatek.

Nevenovala sa v minulosti podľa neho častokrát ani pozornosť analytickej príprave, ktorú komisia vyžaduje pri týchto projektoch, ako sú napríklad rôzne štúdie realizovateľnosti.

"Je to množstvo neviditeľnej práce, ktorá v konečnom dôsledku znamená, že sa nám podarilo obhájiť všetky programy. Boli sme schopní nastaviť všetky projekty tak, že boli schválené, takže to nebola fikcia. Jeden z najlepších takýchto príkladov je Filiálka, kde sa vysúťažil projekt, ktorý by nikdy schválený nebol a bol odmietaný zo strany komisie," priblížil minister dopravy.

To podľa neho spôsobilo problém, pretože museli hľadať alternatívne projekty, pripraviť ich, obhájiť, zrealizovať a úspešne aj dokončiť, aby sa európske fondy mohli minúť. "To sa nám všetko podarilo a som preto nesmierne spokojný s týmto výsledkom," uviedol Počiatek.

Nezrovnalosti

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom januára dosiahli 296,46 mil. eur (9,38 % zo záväzku) a pri spolufinancovaní zo štátneho rozpočtu 59,56 mil. eur (9,55 %).

Európska komisia tieto peniaze na projekty s nedostatkami nepreplatila a museli byť použité zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo dopravy malo pripravené náhradné projekty.

"To už máme za sebou. Štátny rozpočet sa vždy zúčastňuje na spolufinancovaní eurofondov, samozrejme, realizujú sa aj projekty, ktoré vôbec nie sú eurofondové. Realizované projekty nie sú len o eurofondoch," zareagoval Počiatek.

"Nikto nespochybňoval dôležitosť a význam projektov. Je nepodstatné, z ktorej časti boli financované, dôležitejšie je to, že sme minuli všetky eurofondy. Problém by bol, keby sa nám to nepodarilo," poznamenal.

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

"A dnes máme absolútne jasnú predstavu, ako sa dočerpajú eurofondy aj z nového obdobia. Dokonca, pri diaľniciach a rýchlostných cestách, keď sa onedlho dosúťažia ďalšie tri úseky (D1 Prešov, západ - juh, D1 Budimír - Bidovce a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec), už nie je ani jedno zvyškové euro. Peniaze na diaľnice a rýchlostné cesty sa vyčerpajú v termínoch, v akých sú zazmluvnené," povedal ďalej Počiatek pre agentúru SITA.

Nie je tam podľa neho také riziko, že hlavný tlak na čerpanie bude v posledných rokoch, pretože bude rovnomerne rozložené vo všetkých rokoch. Množstvo projektov je totiž aj fázovaných už z minulého obdobia.

"Máme tiež jasnú predstavu, ako ďalej postupovať pri ostatných častiach Operačného programu Integrovaná infraštruktúra," dodal minister dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 936
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 154
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 769
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 424
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 400
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 299
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 194
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit), Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.