Počiatek: Hlavné bolo využitie všetkých peňazí Únie

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD)(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vyčerpanie sto percent všetkých európskych zdrojov v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013 považuje za najdôležitejšie počas uplynulých štyroch rokov minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD).

"Práve vďaka tejto výnimočnej finančnej alokácii, ktorú Slovensko malo k dispozícii, sa podarilo urobiť nadštandardne veľké množstvo projektov, ktoré by sa inak zrealizovať nedali. Financovanie zo štátneho rozpočtu má svoje limity a nikdy by sme sa k takej množine úspešných infraštruktúrnych projektov nedostali," povedal minister dopravy v bilančnom rozhovore pre agentúru SITA.

Prijalo sa viacero opatrení

OPD využil zo zdrojov EÚ k 31. januáru tohto roka 3,167 mld. eur, čo je 100,22 % zo záväzku 3,16 mld. eur. Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere januára 617,95 mil. eur, teda 99,10 % zo záväzku 623,54 mil. eur.

Čerpanie európskych peňazí v OPD pred nástupom súčasného vedenia rezortu dopravy, koncom marca 2012, bolo na úrovni vyše 27 % (875 mil. eur). Ministerstvo muselo prijať viaceré mimoriadne opatrenia na využitie všetkých finančných prostriedkov EÚ.

"Znamenalo to kompletné prenastavenie celého systému realizácie eurofondových projektov na ministerstve, pretože na začiatku tu bolo množstvo aj systémových chýb, ktoré neumožňovali posúvať sa ďalej úspešne. Napríklad, ignorácia mnohých faktov z minulosti, opakovanie množstva chýb, nedostatočná komunikácia s Európskou komisiou, toto všetko sa zmenilo," upozornil Počiatek.

Nevenovala sa v minulosti podľa neho častokrát ani pozornosť analytickej príprave, ktorú komisia vyžaduje pri týchto projektoch, ako sú napríklad rôzne štúdie realizovateľnosti.

"Je to množstvo neviditeľnej práce, ktorá v konečnom dôsledku znamená, že sa nám podarilo obhájiť všetky programy. Boli sme schopní nastaviť všetky projekty tak, že boli schválené, takže to nebola fikcia. Jeden z najlepších takýchto príkladov je Filiálka, kde sa vysúťažil projekt, ktorý by nikdy schválený nebol a bol odmietaný zo strany komisie," priblížil minister dopravy.

To podľa neho spôsobilo problém, pretože museli hľadať alternatívne projekty, pripraviť ich, obhájiť, zrealizovať a úspešne aj dokončiť, aby sa európske fondy mohli minúť. "To sa nám všetko podarilo a som preto nesmierne spokojný s týmto výsledkom," uviedol Počiatek.

Nezrovnalosti

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom januára dosiahli 296,46 mil. eur (9,38 % zo záväzku) a pri spolufinancovaní zo štátneho rozpočtu 59,56 mil. eur (9,55 %).

Európska komisia tieto peniaze na projekty s nedostatkami nepreplatila a museli byť použité zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo dopravy malo pripravené náhradné projekty.

"To už máme za sebou. Štátny rozpočet sa vždy zúčastňuje na spolufinancovaní eurofondov, samozrejme, realizujú sa aj projekty, ktoré vôbec nie sú eurofondové. Realizované projekty nie sú len o eurofondoch," zareagoval Počiatek.

"Nikto nespochybňoval dôležitosť a význam projektov. Je nepodstatné, z ktorej časti boli financované, dôležitejšie je to, že sme minuli všetky eurofondy. Problém by bol, keby sa nám to nepodarilo," poznamenal.

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

"A dnes máme absolútne jasnú predstavu, ako sa dočerpajú eurofondy aj z nového obdobia. Dokonca, pri diaľniciach a rýchlostných cestách, keď sa onedlho dosúťažia ďalšie tri úseky (D1 Prešov, západ - juh, D1 Budimír - Bidovce a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec), už nie je ani jedno zvyškové euro. Peniaze na diaľnice a rýchlostné cesty sa vyčerpajú v termínoch, v akých sú zazmluvnené," povedal ďalej Počiatek pre agentúru SITA.

Nie je tam podľa neho také riziko, že hlavný tlak na čerpanie bude v posledných rokoch, pretože bude rovnomerne rozložené vo všetkých rokoch. Množstvo projektov je totiž aj fázovaných už z minulého obdobia.

"Máme tiež jasnú predstavu, ako ďalej postupovať pri ostatných častiach Operačného programu Integrovaná infraštruktúra," dodal minister dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 734
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 558
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 724
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 565
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 331
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 869
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 618
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 992

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop