Počiatek: Hlavné bolo využitie všetkých peňazí Únie

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD)(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vyčerpanie sto percent všetkých európskych zdrojov v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013 považuje za najdôležitejšie počas uplynulých štyroch rokov minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD).

"Práve vďaka tejto výnimočnej finančnej alokácii, ktorú Slovensko malo k dispozícii, sa podarilo urobiť nadštandardne veľké množstvo projektov, ktoré by sa inak zrealizovať nedali. Financovanie zo štátneho rozpočtu má svoje limity a nikdy by sme sa k takej množine úspešných infraštruktúrnych projektov nedostali," povedal minister dopravy v bilančnom rozhovore pre agentúru SITA.

Prijalo sa viacero opatrení

OPD využil zo zdrojov EÚ k 31. januáru tohto roka 3,167 mld. eur, čo je 100,22 % zo záväzku 3,16 mld. eur. Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere januára 617,95 mil. eur, teda 99,10 % zo záväzku 623,54 mil. eur.

Čerpanie európskych peňazí v OPD pred nástupom súčasného vedenia rezortu dopravy, koncom marca 2012, bolo na úrovni vyše 27 % (875 mil. eur). Ministerstvo muselo prijať viaceré mimoriadne opatrenia na využitie všetkých finančných prostriedkov EÚ.

"Znamenalo to kompletné prenastavenie celého systému realizácie eurofondových projektov na ministerstve, pretože na začiatku tu bolo množstvo aj systémových chýb, ktoré neumožňovali posúvať sa ďalej úspešne. Napríklad, ignorácia mnohých faktov z minulosti, opakovanie množstva chýb, nedostatočná komunikácia s Európskou komisiou, toto všetko sa zmenilo," upozornil Počiatek.

Nevenovala sa v minulosti podľa neho častokrát ani pozornosť analytickej príprave, ktorú komisia vyžaduje pri týchto projektoch, ako sú napríklad rôzne štúdie realizovateľnosti.

"Je to množstvo neviditeľnej práce, ktorá v konečnom dôsledku znamená, že sa nám podarilo obhájiť všetky programy. Boli sme schopní nastaviť všetky projekty tak, že boli schválené, takže to nebola fikcia. Jeden z najlepších takýchto príkladov je Filiálka, kde sa vysúťažil projekt, ktorý by nikdy schválený nebol a bol odmietaný zo strany komisie," priblížil minister dopravy.

To podľa neho spôsobilo problém, pretože museli hľadať alternatívne projekty, pripraviť ich, obhájiť, zrealizovať a úspešne aj dokončiť, aby sa európske fondy mohli minúť. "To sa nám všetko podarilo a som preto nesmierne spokojný s týmto výsledkom," uviedol Počiatek.

Nezrovnalosti

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom januára dosiahli 296,46 mil. eur (9,38 % zo záväzku) a pri spolufinancovaní zo štátneho rozpočtu 59,56 mil. eur (9,55 %).

Európska komisia tieto peniaze na projekty s nedostatkami nepreplatila a museli byť použité zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo dopravy malo pripravené náhradné projekty.

"To už máme za sebou. Štátny rozpočet sa vždy zúčastňuje na spolufinancovaní eurofondov, samozrejme, realizujú sa aj projekty, ktoré vôbec nie sú eurofondové. Realizované projekty nie sú len o eurofondoch," zareagoval Počiatek.

"Nikto nespochybňoval dôležitosť a význam projektov. Je nepodstatné, z ktorej časti boli financované, dôležitejšie je to, že sme minuli všetky eurofondy. Problém by bol, keby sa nám to nepodarilo," poznamenal.

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

"A dnes máme absolútne jasnú predstavu, ako sa dočerpajú eurofondy aj z nového obdobia. Dokonca, pri diaľniciach a rýchlostných cestách, keď sa onedlho dosúťažia ďalšie tri úseky (D1 Prešov, západ - juh, D1 Budimír - Bidovce a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec), už nie je ani jedno zvyškové euro. Peniaze na diaľnice a rýchlostné cesty sa vyčerpajú v termínoch, v akých sú zazmluvnené," povedal ďalej Počiatek pre agentúru SITA.

Nie je tam podľa neho také riziko, že hlavný tlak na čerpanie bude v posledných rokoch, pretože bude rovnomerne rozložené vo všetkých rokoch. Množstvo projektov je totiž aj fázovaných už z minulého obdobia.

"Máme tiež jasnú predstavu, ako ďalej postupovať pri ostatných častiach Operačného programu Integrovaná infraštruktúra," dodal minister dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Kauza Plavčan a eurofondy, Eurofondy (Ekonomika), Eurofondy (Profit), Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

DOMOV

Rok 1996: Smrť Remiáša. Zločin, o ktorom mafiáni nechcú hovoriť

Róbert Remiáš bol kamarátom korunného svedka únosu Oskara Fegyveresa.

DOMOV

Dobré ráno: Podarilo sa nemožné, nový film zachránil Hviezdne vojny

Nové Hviezdne vojny sa môžu stať filmom roka.

SVET

Neznámy páchateľ útočil v Holandsku nožom, hlásia aj obete

Išlo o dva incidenty niekoľko stoviek metrov od seba.

Neprehliadnite tiež

Škoda nestíha vyrábať autá, časť výroby presunie do Ruska

Škoda v novembri predala najviac áut v histórii spoločnosti.

Tlačové agentúry chcú, aby Facebook či Google platili za spravodajstvo

Európske tlačové agentúry tvrdia, že internetové firmy dosahujú zisk na ich úkor.

Delta Air Lines kúpi sto lietadiel Airbus, zákazku chcel Boeing

Letecká spoločnosť Delta Air Lines kúpi lietadla Airbus za viac ako 12 miliard dolárov.

Ruská centrálna banka plánuje vytvoriť najväčší neštátny dôchodkový fond

Banka pripravuje zlúčenie troch dôchodkových fondov.

EPH kupuje podiel v maďarskej elektrárni Mátra

Vysporiadanie transakcie sa očakáva počas prvého štvrťroka 2018.