Počiatek: Hlavné bolo využitie všetkých peňazí Únie

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD)(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Vyčerpanie sto percent všetkých európskych zdrojov v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013 považuje za najdôležitejšie počas uplynulých štyroch rokov minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD).

"Práve vďaka tejto výnimočnej finančnej alokácii, ktorú Slovensko malo k dispozícii, sa podarilo urobiť nadštandardne veľké množstvo projektov, ktoré by sa inak zrealizovať nedali. Financovanie zo štátneho rozpočtu má svoje limity a nikdy by sme sa k takej množine úspešných infraštruktúrnych projektov nedostali," povedal minister dopravy v bilančnom rozhovore pre agentúru SITA.

Prijalo sa viacero opatrení

OPD využil zo zdrojov EÚ k 31. januáru tohto roka 3,167 mld. eur, čo je 100,22 % zo záväzku 3,16 mld. eur. Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere januára 617,95 mil. eur, teda 99,10 % zo záväzku 623,54 mil. eur.

Čerpanie európskych peňazí v OPD pred nástupom súčasného vedenia rezortu dopravy, koncom marca 2012, bolo na úrovni vyše 27 % (875 mil. eur). Ministerstvo muselo prijať viaceré mimoriadne opatrenia na využitie všetkých finančných prostriedkov EÚ.

"Znamenalo to kompletné prenastavenie celého systému realizácie eurofondových projektov na ministerstve, pretože na začiatku tu bolo množstvo aj systémových chýb, ktoré neumožňovali posúvať sa ďalej úspešne. Napríklad, ignorácia mnohých faktov z minulosti, opakovanie množstva chýb, nedostatočná komunikácia s Európskou komisiou, toto všetko sa zmenilo," upozornil Počiatek.

Nevenovala sa v minulosti podľa neho častokrát ani pozornosť analytickej príprave, ktorú komisia vyžaduje pri týchto projektoch, ako sú napríklad rôzne štúdie realizovateľnosti.

"Je to množstvo neviditeľnej práce, ktorá v konečnom dôsledku znamená, že sa nám podarilo obhájiť všetky programy. Boli sme schopní nastaviť všetky projekty tak, že boli schválené, takže to nebola fikcia. Jeden z najlepších takýchto príkladov je Filiálka, kde sa vysúťažil projekt, ktorý by nikdy schválený nebol a bol odmietaný zo strany komisie," priblížil minister dopravy.

To podľa neho spôsobilo problém, pretože museli hľadať alternatívne projekty, pripraviť ich, obhájiť, zrealizovať a úspešne aj dokončiť, aby sa európske fondy mohli minúť. "To sa nám všetko podarilo a som preto nesmierne spokojný s týmto výsledkom," uviedol Počiatek.

Nezrovnalosti

Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom januára dosiahli 296,46 mil. eur (9,38 % zo záväzku) a pri spolufinancovaní zo štátneho rozpočtu 59,56 mil. eur (9,55 %).

Európska komisia tieto peniaze na projekty s nedostatkami nepreplatila a museli byť použité zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo dopravy malo pripravené náhradné projekty.

"To už máme za sebou. Štátny rozpočet sa vždy zúčastňuje na spolufinancovaní eurofondov, samozrejme, realizujú sa aj projekty, ktoré vôbec nie sú eurofondové. Realizované projekty nie sú len o eurofondoch," zareagoval Počiatek.

"Nikto nespochybňoval dôležitosť a význam projektov. Je nepodstatné, z ktorej časti boli financované, dôležitejšie je to, že sme minuli všetky eurofondy. Problém by bol, keby sa nám to nepodarilo," poznamenal.

Pri konštruovaní všetkých projektov ministerstvo dopravy myslelo už aj na nové programové obdobie 2014 - 2020.

"A dnes máme absolútne jasnú predstavu, ako sa dočerpajú eurofondy aj z nového obdobia. Dokonca, pri diaľniciach a rýchlostných cestách, keď sa onedlho dosúťažia ďalšie tri úseky (D1 Prešov, západ - juh, D1 Budimír - Bidovce a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec), už nie je ani jedno zvyškové euro. Peniaze na diaľnice a rýchlostné cesty sa vyčerpajú v termínoch, v akých sú zazmluvnené," povedal ďalej Počiatek pre agentúru SITA.

Nie je tam podľa neho také riziko, že hlavný tlak na čerpanie bude v posledných rokoch, pretože bude rovnomerne rozložené vo všetkých rokoch. Množstvo projektov je totiž aj fázovaných už z minulého obdobia.

"Máme tiež jasnú predstavu, ako ďalej postupovať pri ostatných častiach Operačného programu Integrovaná infraštruktúra," dodal minister dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 379
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 345
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 857
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 062
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 863
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 603
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 544
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 418
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 213
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona sa zloží, je to originál, radí Ikea.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Zvýšenie platov vo Volkswagene nepresadili

Odborári chceli vyšší plat o 16 percent.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop