E-shopy musia zákazníkov informovať o alternatívnom riešení sporu

Spotrebitelia sa ešte predtým, než pristúpia k tomuto kroku, musia obrátiť na e-shop so žiadosťou o nápravu.

Ilustračné foto(Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. E-shopy majú už takmer mesiac (od 1. 2.) nové informačne povinnosti voči svojim spotrebiteľom.

Pred uzavretím zmluvy na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov, alebo ak sa uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa, majú všetci predajcovia jasne a zrozumiteľne oznámiť spotrebiteľom informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov.

Na svojom webovom sídle sú povinní uvádzať odkaz na príslušnú platformu, prostredníctvom ktorej môže spotrebiteľ podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu.

"Tieto dve nové povinnosti sa týkajú iba predaja na diaľku, a nie kamenných prevádzok. Nová povinnosť vyplýva z novelizovaného zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru, poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku, alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho," upozornila Ľubica Martináková z advokátskej kancelárie Accace Legal.

Ešte pred nákupom

Uvedené informácie musí zákazník dostať ešte pred nákupom, teda ešte pred odoslaním objednávky, a odkaz na platformu musí byť ľahko dostupný.

"Máme za to, že bude stačiť, ak všetky tieto povinné informácie uvedie e-shop v obchodných podmienkach, alebo ako odkaz na webstránke," skonštatovala Martináková.

E-shopy, ako aj kamenné obchody, sú už povinné poskytnúť aj súčinnosť tým subjektom, ktoré sú oprávnené riešiť spory spotrebiteľov mimosúdnou cestou.

Na Slovensku je to Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), a tiež tie súkromné subjekty, ktoré sú v zozname vedenom Ministerstvom hospodárstva SR.

Pokiaľ však ide o dodávku elektriny, plynu, tepla či vody, oprávnený na alternatívne riešenie sporu je Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).

Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb sú zverené spory ohľadom verejných služieb a poštových služieb.

Spotrebitelia môžu využiť túto formu riešenia sporov, ak majú pocit, že boli porušené niektoré ich spotrebiteľské práva. Návrh môžu podať buď cez európsku platformu alebo u spomínaných subjektov v SR.

Najskôr žiadajte o nápravu

Spotrebitelia sa ešte predtým, než pristúpia k tomuto kroku, musia obrátiť na e-shop so žiadosťou o nápravu.

Návrh môžu podať až po doručení odmietavej odpovede, alebo ak do 30 dní odpoveď nebude zaslaná vôbec. Podať ho treba najneskôr do jedného roka. Pre všetky spory platí, že ich hodnota musí dosahovať aspoň 20 eur.

Po podaní návrhu na príslušnom mieste, subjekty oprávnené riešiť spor alternatívnou cestou oznámia e-shopu začiatok a doručia všetky potrebné doklady spolu s výzvou, aby sa vyjadril v lehote minimálne 15 dní.

E-shop je povinný poskytnúť súčinnosť, inak mu hrozí pokuta od SOI od 500 do 10.000 eur. Celé riešenie sporu by malo byť ukončené do 90 dní od začatia, v zložitejších prípadoch môže byť táto lehota predĺžená o 30 dní, a to aj opakovane.

Výsledkom môže byť dohoda, ktorú vypracuje subjekt oprávnený na riešenie a tá je potom pre obe strany záväzná.

Alternatívne riešenie sporov je bezodplatné. Oprávnená právnická osoba môže požadovať pri iniciácii sporu poplatok maximálne vo výške 5 eur vrátane DPH.

Informačné povinnosti pre e-shopy zaviedol novelizovaný Zákon o ochrane spotrebiteľa na diaľku od 1. februára 2016.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 760
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 338
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 930
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 474
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 436
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 060
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 524
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 433
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 339
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 085

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

KOMENTÁRE

Trump je v Poľsku populárnejší než pápež

Prezident potešil Poliakov poukazujúc na úlohu Poľska pri budovaní Západu.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.