Šesť dôvodov, prečo je okolo rušenia gastráčov vždy taký krik

Zrušiť gastrolístky sa nepodarí ani po prepuknutí najnovšieho škandálu, myslia si analytici.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Tisícky vyhodených čašníkov, zatvorené reštaurácie a chorľaví ľudia, ktorí nie sú schopní pracovať.

Aj takéto katastrofické scenáre sa už roky objavujú po tom, čo niekto spomenie, že by sa stravné lístky mohli zrušiť a nahradiť peniazmi.

Podobné slová zaznievajú aj dnes, keď zrušenie gastrolístkov odporúča aj Protimonopolný úrad.

Po rok trvajúcom vyšetrovaní zistil, že päť firiem, ktoré u nás poskytujú stravné lístky, uzavreli kartel.

Dohodli sa, že si navzájom nebudú preberať zákazníkov  a že obchody nebudú brať viac ako päť stravných lístkov naraz.

Zrejme preto, aby sa ľudia stravovali skôr v reštauráciách, od ktorých si za výmenu lístkov pýtajú vyššie provízie. Hrozí im za to skoro trojmiliónová pokuta, no chcú sa odvolať.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Za kartel zaplatí päť firiem so stravnými lístkami miliónovú pokutu

Ministerstvo práce týmto zisteniam neprikladá až takú váhu a lístky sa zrušiť nechystá. Tvrdí, že ak sa lístky firmám nepáčia, majú aj inú možnosť – stravovať ľudí vo vlastnej jedálni.

Pre malé firmy je to nepredstaviteľné, preto musia na biznis firiem s gastrolístkami pristúpiť.

Okrem toho štát vraví, že odporúčania Protimonopolného úradu prichádzajú v zvláštnom čase a zasahujú do predvolebnej kampane.

Prečo je okolo stravných lístkov stále toľko ruchu? Denník SME zozbieral niekoľko dôvodov.

1. Povinné, nie dobrovoľné

V Zákonníku práce je už skoro 20 rokov zakotvené, že firmy musia prispievať na stravu svojich zamestnancov.

Musia zabezpečiť, aby dostali aspoň jedno teplé jedlo buď vo firemnej jedálni alebo v reštauráciách, ktoré sú v okolí.

Keďže vlastnú jedáleň majú iba väčšie spoločnosti, ostatné dávajú zamestnancom stravné lístky.

Musia preto uzavrieť zmluvu s firmou, ktorá lístky vydáva a pristúpiť na jej podmienky. K najväčším patrí Doxx, Edenred Slovakia, Le Cheque Dejeuner a Vaša Slovensko.

„Gastrofirmy majú zaručené státisíce klientov. Môžu udržiavať vysoké sadzby za používanie gastrolístkov, navyše s malou obavou z konkurencie,“ hovorí Radovan Ďurana z INESS.

Podľa údajov Finstatu sa ročné zisky lístkových spoločností počítajú v miliónoch eur.

2. Nejasné poplatky

Firmy, ktoré gastrolístky poskytujú, si za ne províziu pýtajú dvakrát. Ako to funguje?

Zamestnávateľ nakúpi stravné lístky a zaplatí províziu, ktorá je zo zákona v maximálnej výške tri percentá.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C45NP na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C45NP na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 361
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 973
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 098
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 638
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 448
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 077
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 852
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 481

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.