Slovenskí a poľskí cestári chcú spolu získať peniaze na diaľnicu a cestu

Obe strany už stihli podpísať memorandum o porozumení a zámeroch v oblasti výstavby cestnej infraštruktúry.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a Generálne riaditeľstvo pre štátne cesty a diaľnice (GDDKiA) v Poľsku chcú požiadať o finančný príspevok Európskej únie na výstavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec a rýchlostnej cesty S69 z Bielsko-Bialej k poľsko-slovenskej hranici (obchvat Węgierska Górka).

Obe spoločnosti majú záujem o ich financovanie v rámci nového Nástroja na prepojenie Európy (CEF). Zároveň podpísali memorandum o porozumení a zámeroch v oblasti výstavby cestnej infraštruktúry.

Úsek D3 a cesta S69 budú súčasťou Baltsko-jadranského koridoru základnej transeurópskej dopravnej siete TEN-T na trase Katowice - Žilina (Brodno) cez spoločný hraničný priechod Zwardoń - Skalité.

Zaväzujú sa k úzkej spolupráci

NDS a GDDKiA sa dohodli, že rozvoj transeurópskej dopravnej siete si vyžaduje prijatie nového prístupu. Moderná cestná sieť umožňujúca efektívnu cestnú prepravu v regióne strednej Európy je podľa oboch spoločností kľúčová pre plnenie plánov EÚ pre prepojiteľnosť a mobilitu.

Správcovia cestnej infraštruktúry preto zabezpečia cezhraničnú spoluprácu pri výstavbe cezhraničného cestného prepojenia. Hlavným cieľom tejto spolupráce je koordinácia a harmonizácia postupu výstavby úseku v rámci Baltsko-jadranského koridoru.

"Národná diaľničná spoločnosť aj Generálne riaditeľstvo pre štátne cesty a diaľnice v Poľsku zabezpečia spoluprácu s cieľom uľahčiť a zlepšiť postup implementácie vyššie uvedenej cestnej infraštruktúry. Rozsah tejto spolupráce bude zahŕňať výmenu informácií a vzájomnú pomoc v prípade, ak by to mohlo uľahčiť plánovanie, prípravné alebo stavebné činnosti, ktoré obe strany vykonávajú na vyššie uvedenom cezhraničnom úseku Baltsko-jadranského koridoru," vyplýva z memoranda medzi NDS a GDDKiA.

Viaceré úseky sú stále vo výstavbe

Užšia súťaž na výstavbu úseku D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec v dĺžke 5,7 km trvá od mája minulého roka a mala by už byť v záverečnom štádiu. S výstavbou sa malo začať už vlani.

Predpokladaná cena prác plánovaných na štyri roky, vrátane vypracovania projektovej dokumentácie, bola 199,12 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (238,94 mil. eur vrátane dane).

Diaľnica D3 po dokončení všetkých plánovaných úsekov bude dlhá takmer 60 km. V prevádzke sú úseky Hričovské Podhradie (križovatka s D1) - Žilina, Strážov (8,5 km v plnom profile) od júna 2008 a Oščadnica - Čadca, Bukov (4 km v 1/2 profile) od októbra 2004.

Vo výstavbe sú úseky Svrčinovec - Skalité (12,3 km v 1/2 profile), Skalité - hranica s Poľskom (3,2 km) a Žilina, Strážov - Brodno (4,25 km).

Prvé dva majú byť ukončené spolu v októbri tohto roku a tretí v lete budúceho roku. V procese stavebného konania sú pripravované úseky Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto (11,2 km), Kysucké Nové Mesto - Oščadnica (10,8 km) a Oščadnica - Čadca, Bukov (4 km, pravý pás).



be;qq

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 18 401
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 670
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 664
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 355
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 005
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 559
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 551
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 848
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 863
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 515

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Biely dom predstavil daňovú reformu, najväčšiu od čias Reagana

Zníženie daní bolo tiež jedným zo základných pilierov Trumpovej predvolebnej kampane.

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop