Slovenskí a poľskí cestári chcú spolu získať peniaze na diaľnicu a cestu

Obe strany už stihli podpísať memorandum o porozumení a zámeroch v oblasti výstavby cestnej infraštruktúry.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a Generálne riaditeľstvo pre štátne cesty a diaľnice (GDDKiA) v Poľsku chcú požiadať o finančný príspevok Európskej únie na výstavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec a rýchlostnej cesty S69 z Bielsko-Bialej k poľsko-slovenskej hranici (obchvat Węgierska Górka).

Obe spoločnosti majú záujem o ich financovanie v rámci nového Nástroja na prepojenie Európy (CEF). Zároveň podpísali memorandum o porozumení a zámeroch v oblasti výstavby cestnej infraštruktúry.

Úsek D3 a cesta S69 budú súčasťou Baltsko-jadranského koridoru základnej transeurópskej dopravnej siete TEN-T na trase Katowice - Žilina (Brodno) cez spoločný hraničný priechod Zwardoń - Skalité.

Zaväzujú sa k úzkej spolupráci

NDS a GDDKiA sa dohodli, že rozvoj transeurópskej dopravnej siete si vyžaduje prijatie nového prístupu. Moderná cestná sieť umožňujúca efektívnu cestnú prepravu v regióne strednej Európy je podľa oboch spoločností kľúčová pre plnenie plánov EÚ pre prepojiteľnosť a mobilitu.

Správcovia cestnej infraštruktúry preto zabezpečia cezhraničnú spoluprácu pri výstavbe cezhraničného cestného prepojenia. Hlavným cieľom tejto spolupráce je koordinácia a harmonizácia postupu výstavby úseku v rámci Baltsko-jadranského koridoru.

"Národná diaľničná spoločnosť aj Generálne riaditeľstvo pre štátne cesty a diaľnice v Poľsku zabezpečia spoluprácu s cieľom uľahčiť a zlepšiť postup implementácie vyššie uvedenej cestnej infraštruktúry. Rozsah tejto spolupráce bude zahŕňať výmenu informácií a vzájomnú pomoc v prípade, ak by to mohlo uľahčiť plánovanie, prípravné alebo stavebné činnosti, ktoré obe strany vykonávajú na vyššie uvedenom cezhraničnom úseku Baltsko-jadranského koridoru," vyplýva z memoranda medzi NDS a GDDKiA.

Viaceré úseky sú stále vo výstavbe

Užšia súťaž na výstavbu úseku D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec v dĺžke 5,7 km trvá od mája minulého roka a mala by už byť v záverečnom štádiu. S výstavbou sa malo začať už vlani.

Predpokladaná cena prác plánovaných na štyri roky, vrátane vypracovania projektovej dokumentácie, bola 199,12 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (238,94 mil. eur vrátane dane).

Diaľnica D3 po dokončení všetkých plánovaných úsekov bude dlhá takmer 60 km. V prevádzke sú úseky Hričovské Podhradie (križovatka s D1) - Žilina, Strážov (8,5 km v plnom profile) od júna 2008 a Oščadnica - Čadca, Bukov (4 km v 1/2 profile) od októbra 2004.

Vo výstavbe sú úseky Svrčinovec - Skalité (12,3 km v 1/2 profile), Skalité - hranica s Poľskom (3,2 km) a Žilina, Strážov - Brodno (4,25 km).

Prvé dva majú byť ukončené spolu v októbri tohto roku a tretí v lete budúceho roku. V procese stavebného konania sú pripravované úseky Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto (11,2 km), Kysucké Nové Mesto - Oščadnica (10,8 km) a Oščadnica - Čadca, Bukov (4 km, pravý pás).



be;qq

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 072
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 830
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 765
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 795
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 071
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 840
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 504
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 428
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 357

Téma: Poľsko


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

KOŠICE KORZÁR

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa primátor.

Neprehliadnite tiež

Apple kupuje aplikáciu na rozpoznávanie hudby

Kúpna cena nebola zverejnená.

Minister Érsek stiahol Informačný systém výstavby

Systém mal za cieľ digitalizovať proces stavebného aj územného povoľovania

Na zvýšenie úrovne informatizácie pôjde 92 miliónov eur

Podľa rezortu financií existujú riziká pre prínosy projektu, ale nemali by ohroziť návratnosť.

Matečná získala v Bruseli podporu na posilnenie postavenia poľnohospodárov

Pre Slovensko bola podstatnou témou aj otázka nekalých obchodných praktík.

Európski ministri označili daňovú reformu USA za diskriminačnú

Navrhovaná spotrebná daň by porušovala pravidlá Medzinárodnej obchodnej organizácie.