O posledný úsek na D1 do Košíc sa môže súťažiť ešte tento rok

Environmentálne posudzovanie tohto úseku sa totiž blíži ku koncu a mala by byť jasná jeho konečná trasa.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer)(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Posledný otázny úsek na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami môže ísť do súťaže ešte v tomto roku. Ide o problematický 13,6-kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou. Spustenie súťaže v tom roku odhaduje minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

"Keby išla súťaž hladko, na prelome rokov 2016 a 2017 by sa mohla vyhodnotiť a povedzme, že na jar 2017 by sa mohol tento úsek začať realizovať," odhadol Počiatek v rozhovore pre TASR.

Environmentálne posudzovanie tohto úseku sa totiž blíži ku koncu a mala by byť jasná jeho konečná trasa. Túto časť diaľnice pri Martine totiž už roky sprevádzajú komplikácie.

Počiatek: Zahrala sa s nami príroda

Pôvodne bol na tento úsek diaľnice zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000.

Európska komisia preto v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica.

Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť dopady diaľnice na životné prostredie. Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. 

"Príroda sa s nami zahrala tak, ako to ona vie a masívny zosuv pôdy, ktorý nastal v jednej časti, vyústil do návrhu alternatívneho povrchového trasovania," opísal Počiatek.

Tak sa opäť spustilo environmentálne posudzovanie nového trasovania diaľnice, ktoré prebieha doteraz a momentálne je v záverečnej fáze. Minister je pritom optimista a verí, že efektívnejšie bude stavať diaľnicu povrchovým variantom.

Termíny by sa mohli oddialiť

Hoci sú aj alternatívne názory na tunel Korbeľka. V prípade, že by sa presadil tunelový variant, termíny na výstavbu cesty by sa mohli oddialiť, keďže v tom prípade nie je príprava tak ďaleko ako pri povrchovom variante.

Tento diaľničný úsek je pritom posledným na diaľnici D1 do Košíc, ktorý sa nestavia alebo nesúťaží. Čo sa týka aktuálnych troch rozbehnutých súťaží, dve z nich sa týkajú úsekov na diaľnici D1.

Tender teda prebieha na obchvat Prešova a tiež na úsek D1 Budimír - Bidovce. V obidvoch súťažiach sa objavili námietky, a podľa ministra sa tendre už do volieb nepodarí uzavrieť.

"Vzhľadom na to, aké máme skúsenosti s námietkovými konaniami, si myslím, že do volieb sa to už nestihne," konštatoval Počiatek. Malo by sa tak stať tesne po voľbách. "Čo je dôležitejšie z môjho pohľadu, že tieto úseky sa môžu začať stavať v roku 2016," dodal minister.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 782
  2. Moskva alebo Petrohrad? 4 962
  3. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 4 606
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 142
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 928
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 557
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 300
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 176
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 517
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 204

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

Neprehliadnite tiež

Diaľničiari začnú sprejazdňovať križovatku Blatné na diaľnici D1

Križovatka Blatné by mala byť prejazdná bez obmedzení v pondelok 27. novembra.

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky alebo Lišiak a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.