O posledný úsek na D1 do Košíc sa môže súťažiť ešte tento rok

Environmentálne posudzovanie tohto úseku sa totiž blíži ku koncu a mala by byť jasná jeho konečná trasa.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer)(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Posledný otázny úsek na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami môže ísť do súťaže ešte v tomto roku. Ide o problematický 13,6-kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou. Spustenie súťaže v tom roku odhaduje minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).

"Keby išla súťaž hladko, na prelome rokov 2016 a 2017 by sa mohla vyhodnotiť a povedzme, že na jar 2017 by sa mohol tento úsek začať realizovať," odhadol Počiatek v rozhovore pre TASR.

Environmentálne posudzovanie tohto úseku sa totiž blíži ku koncu a mala by byť jasná jeho konečná trasa. Túto časť diaľnice pri Martine totiž už roky sprevádzajú komplikácie.

Počiatek: Zahrala sa s nami príroda

Pôvodne bol na tento úsek diaľnice zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000.

Európska komisia preto v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica.

Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť dopady diaľnice na životné prostredie. Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. 

"Príroda sa s nami zahrala tak, ako to ona vie a masívny zosuv pôdy, ktorý nastal v jednej časti, vyústil do návrhu alternatívneho povrchového trasovania," opísal Počiatek.

Tak sa opäť spustilo environmentálne posudzovanie nového trasovania diaľnice, ktoré prebieha doteraz a momentálne je v záverečnej fáze. Minister je pritom optimista a verí, že efektívnejšie bude stavať diaľnicu povrchovým variantom.

Termíny by sa mohli oddialiť

Hoci sú aj alternatívne názory na tunel Korbeľka. V prípade, že by sa presadil tunelový variant, termíny na výstavbu cesty by sa mohli oddialiť, keďže v tom prípade nie je príprava tak ďaleko ako pri povrchovom variante.

Tento diaľničný úsek je pritom posledným na diaľnici D1 do Košíc, ktorý sa nestavia alebo nesúťaží. Čo sa týka aktuálnych troch rozbehnutých súťaží, dve z nich sa týkajú úsekov na diaľnici D1.

Tender teda prebieha na obchvat Prešova a tiež na úsek D1 Budimír - Bidovce. V obidvoch súťažiach sa objavili námietky, a podľa ministra sa tendre už do volieb nepodarí uzavrieť.

"Vzhľadom na to, aké máme skúsenosti s námietkovými konaniami, si myslím, že do volieb sa to už nestihne," konštatoval Počiatek. Malo by sa tak stať tesne po voľbách. "Čo je dôležitejšie z môjho pohľadu, že tieto úseky sa môžu začať stavať v roku 2016," dodal minister.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 780
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 389
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 345
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 980
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 984
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 818
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 633
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 471
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop