Rozpad schengenského priestoru môže stáť vyše bilión eur

V najhoršom scenári, v ktorom by obnovenie hraničných kontrol zvýšilo dovozné ceny o tri percentá, by pre Úniu vzrástli náklady na 1,4 bilióna eur.

Ilustračné foto(Zdroj: SITA/AP)

BERLÍN. Rozpad schengenského priestoru by mohol EÚ stáť v nasledujúcich desiatich rokoch až 1,4 bilióna eur. S odvolaním sa na dnes zverejnenú štúdiu nemeckej nadácie Bertelsmann Foundation o tom informovala agentúra DPA.

V najhoršom scenári, v ktorom by obnovenie hraničných kontrol zvýšilo dovozné ceny o tri percentá, by pre EÚ vzrástli náklady na 1,4 bilióna eur, čo zodpovedá 10 % celkového ročného hrubého domáceho produktu.

Najlepší možný scenár hovorí o zvýšení dovozných cien o jedno percento, čo by EÚ v rovnakom období stálo približne 470 miliárd eur. "Ak by sa v Európe obnovili hraničné kontroly, slabý hospodársky rast by sa dostal pod dodatočný tlak," varuje prezident nadácie Aart De Geus.

Pre Nemecko by to mohlo v rokoch 2016 až 2025 znamenať dodatočné náklady 235 miliárd eur a pre Francúzsko až do 244 miliárd eur. Minimálne náklady pre Nemecko vyčíslila štúdia na 77 miliárd eur a pre Francúzsko na 80,5 miliardy eur.

Kolaps Schengenu by navyše predĺžil čas prepravy tovaru po EÚ, čo by viedlo k ďalšiemu zvýšeniu nákladov pre spoločnosti aj spotrebiteľov. Pocítili by to aj krajiny mimo Schengenu, najviac však USA a Čína, ktoré by to v nasledujúcich desiatich rokoch zaťažilo nákladmi v rozpätí 91 až 280 miliárd eur.

Schengen vznikol pred viac než 30 rokmi a v súčasnosti má 26 členov, z ktorých 22 sú súčasťou EÚ. Systém voľného pohybu sa za posledný rok a pol dostal pod tlak pre záplavu migrantov z Blízkeho východu a severnej Afriky.

Mnohé schengenské krajiny v snahe utlmiť príval utečencov a zabezpečiť ich identifikáciu zaviedli dočasné hraničné kontroly. To viedlo k obavám z možného kolapsu systému.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  3. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  4. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 247
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 235
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 883
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 711
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 370
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 860
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 585
  8. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 282
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 995
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 984

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Na Slovensku sa mohla objaviť nebezpečná kozmetika, tieto výrobky zahoďte

Úrad verejného zdravotníctva varuje pred mliekom na zosvetlenie pokožky a nočným krémom.

Singapur zmrazil počet áut v uliciach, metropole chýbajú cesty

Singapur bojuje s nedostatkom pozemkov pre nové cesty a preplnenosťou existujúcich komunikácií.

Bžán považuje odmenu v spore o Gabčíkovo za férovú

Pôvodná 11-percentná odmena bola podľa Bžána výsledkom súťaže a pre arbitráž je nepodstatná.

Únia má nové pravidlá, ktoré zlepšia bezpečnosť cestujúcich na osobných lodiach

Na základe nových pravidiel všetky kompetentné orgány získajú okamžitý prístup k údajom o cestujúcich v prípade krízovej situácie.