Američania zisťujú, či treba zvolať milióny airbagov firmy Takata

Podľa informácií, ktoré má k dispozícii agentúra Reuters, firma o problémoch vedela niekoľko rokov a trvali minimálne do roka 2014.

Ilustračné foto(Zdroj: SITA, AP)

DETROIT, WASHINGTON. Americké úrady preverujú, či bude potrebné zvolať ďalších 70 až 90 miliónov potenciálne nebezpečných airbagov spoločnosti Takata. To by znamenalo takmer štvornásobok doteraz zvolaných 29 miliónov airbagov, ktoré sa v USA spájajú s deviatimi úmrtiami. Informovala agentúra Reuters.

Vo vozidlách na amerických cestách sa môže nachádzať celkovo 120 miliónov vyvíjačov tlaku s nestálym dusičnanom amónnym. Počet vozidiel nie je jasný, keďže niektoré majú viac než jeden airbag a vyvíjače nemusia pochádzať od rovnakého výrobcu. Podľa údajov amerických úradov v 19 miliónoch áut, zvolaných od roka 2004, sa nachádzalo približne 24 miliónov chybných vyvíjačov od firmy Takata.

Takata v novembri minulého roka súhlasil so zaplatením pokuty 70 miliónov USD (63,09 milióna eur) a v rámci vyrovnania sa zaviazal, že do roka 2018 prestane vyrábať vyvíjače s dusičnanom amónnym. Spoločnosť prisľúbila, že do roka 2019 zistí počet vyvíjačov s touto chemikáliou alebo preukáže, že sú bezpečné. Nová masívna zvolávacia akcia by však mohla Takatu stáť miliardy dolárov a proces výmeny natiahnuť na celé roky.

Takata v rokoch 2000 až 2016 vyrobil celkovo 260 až 285 miliónov vyvíjačov tlaku s dusičnanom amónnym, väčšina z nich pochádza z mexickej továrne Monclova, ako aj z tovární v Georgii a Washingtone. Takmer polovica z nich sa použila vo vozidlách v USA. Spoločnosť ich dodala celému radu automobiliek, najväčším zákazníkom bola Honda, ktorá musela v USA zvolať viac než osem miliónov vyvíjačov.

Vyvíjače tlaku od Takaty sú potenciálne nebezpečné tým, že pri nafúknutí airbagu môžu prasknúť a vymrštiť do kabíny spŕšku ostrých kovových a plastových úlomkov, ktoré môžu zraniť a dokonca usmrtiť vodiča alebo člena posádky.

Podľa interných záznamov a emailovej komunikácie, ktoré má k dispozícii agentúra Reuters, firma o problémoch vedela niekoľko rokov a trvali minimálne do roka 2014. Interné záznamy o kvalite z roka 2006 hovoria o tom, že firma predala chybné vyvíjače Mazde, Fordu, BMW, Honde, Mercedesu a Toyote.

Takata má v súčasnosti veľké problémy vyrábať nové vyvíjače tempom, akým automobilky musia zvolávať svoje vozidlá. Jeho konkurent, spoločnosť Autoliv, taktiež vyrába náhradné vyvíjače a podľa najnovších informácií ich bude vyrábať až do roka 2017, čiže o rok dlhšie, než pôvodne plánovala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 153
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 687
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 921
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 285
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 134
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 782
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 695
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop