Vláda odovzdala a rozostavala menej diaľnic, ako plánovala

Počas Ficovej vlády bolo do prevádzky odovzdaných deväť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 87 kilometrov.

Nový úsek diaľnice D1 Fričovce – Svinia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Za súčasnej vlády Roberta Fica (Smer) bolo za štyri roky do prevádzky odovzdaných a rozostavaných podstatne menej nových diaľnic a rýchlostných ciest, ako plánovala.

Motoristi dostali do užívania od apríla 2012 doteraz deväť úsekov diaľnic a rýchlociest v dĺžke 87 kilometrov, z toho 11 km v polovičnom profile.

Počas terajšieho vedenia ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na čele s Jánom Počiatkom sa z dokončených úsekov začali stavať tri v dĺžke necelých 26 km, vrátane 6 km v polovičnom profile.

Vo výstavbe je sedem úsekov 

Druhá Ficova vláda chcela v tomto volebnom období odovzdať 133 km diaľnic a rýchlociest, do splnenia tohto zámeru jej tak dva týždne pred voľbami chýba 46 km.

Premiér Fico zároveň sľuboval za štyri roky rozostavať 310 km nových diaľnic a rýchlostných ciest. V skutočnosti sa pri tejto vláde začala výstavba desiatich úsekov, vrátane troch dokončených, v celkovej dĺžke sto kilometrov, z toho v polovičnom profile takmer 28 km.

Vo výstavbe tak je sedem úsekov v dĺžke 74 km a navyše úsek D3 Svrčinovec - hranica s Poľskom v dĺžke vyše 3 km (začiatok výstavby v roku 1997). Tieto úseky budú mať polovičný profil v dĺžke 25 km a odovzdané majú byť postupne, ak nebudú práce výrazne meškať, do konca roku 2019. Súčasťou rozostavaných úsekov bude sedem tunelov, vrátane najdlhšieho Višňové v dĺžke 7,5 km na úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pomoc Bratislave, či kauza s pozemkami. Pozrite sa, čo obchvatu vyčítajú

Počiatek hovorí o rekorde 

Dôležitejšie ako nesplnenie plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je podľa ministra dopravy Jána Počiatka to, že môže byť podpísaná koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlej R7 v dĺžke takmer 60 km.

Malo by sa tak stáť do konca februára, teda ešte pred voľbami, ale prípravné práce by sa mali začať v jarných mesiacoch.

"Týchto takmer 60 km už patrí k nášmu rekordu. Za štvorročné obdobie tu 160 km nikto v histórii nerozostaval a je to taký rekord, ktorý bude veľmi ťažké prekonať. Boli sme síce ambicióznejší a dopadlo to tak, že 160 km rozostaviame, 30 km je tesne pred výstavbou, čo padne do vienka budúcemu ministrovi," povedal Počiatek.

Budúci minister dopravy sa podľa neho bude musieť veľmi snažiť, aby rekord v rozostavanosti niekedy v budúcnosti prekonal.

Výstavba troch úsekov D1 Prešov, západ - juh, D1 Budimír - Bidovce a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec v celkovej dĺžke 28 km sa po skončení súťaží začne v tomto roku. Práce na nich sa mali rozbehnúť už vlani, ale námietky zdržali priebeh tendrov na výber zhotoviteľov.

"Tri súťaže sú vo finálnom štádiu, ale dominantná časť verejného obstarávania je už za nami. Beží námietkové konanie, takže je to už konečné štádium súťaží. Tieto úseky sa podľa mňa začnú stavať určite v roku 2016, lebo už nie je dôvod, aby to trvalo dlhšie," uviedol Počiatek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Počiatek má zelenú. Obchvat za 1,9 miliardy začnú stavať na jar

Finančné možnosti 

Budovanie infraštruktúry na Slovensku bolo podľa ministra dopravy vždy o finančných možnostiach. "Boli vlády, ktoré takmer nič neboli schopné rozostavať, pretože nemali na to peniaze. Najväčší úspech je to, že sa nám podarilo (v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013) do posledného eura využiť eurofondy, ktoré priniesli túto veľkú dynamiku. Je toľko rozostavaných úsekov a keď pribudnú nové, tak ponuka štátu voči stavebnému sektoru bude možno ešte väčšia ako v minulosti," predpokladá Počiatek.

"Na najbližšie štyri roky budú mať stavbári čo robiť. Pozitívne je tiež to, že nikto nespochybňuje, ako štát vo veľkej miere prispel k oživeniu stavebného sektora," uzavrel minister.

Za predošlej vlády Ivety Radičovej (vtedy SDKÚ-DS), od júla 2010 do marca 2012, bolo odovzdaných 73 km diaľnic a rýchlociest (takmer 16 km v polovičnom profile). Počas bývalej vlády, ktorá skončila predčasne, sa začala výstavba 56 km diaľnic a rýchlociest (5 km v 1/2 profile).

V čase prvej vlády Roberta Fica (od júla 2006 do júna 2010) sprevádzkovali 128 km diaľnic a rýchlociest (30 km v 1/2 profile) a rozostavalo sa 120 km (35 km v 1/2 profile).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 836
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 676
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 928
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 629
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 320
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 276
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 369
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 812
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 221
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 191

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop