Vláda odovzdala a rozostavala menej diaľnic, ako plánovala

Počas Ficovej vlády bolo do prevádzky odovzdaných deväť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 87 kilometrov.

Nový úsek diaľnice D1 Fričovce – Svinia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Za súčasnej vlády Roberta Fica (Smer) bolo za štyri roky do prevádzky odovzdaných a rozostavaných podstatne menej nových diaľnic a rýchlostných ciest, ako plánovala.

Motoristi dostali do užívania od apríla 2012 doteraz deväť úsekov diaľnic a rýchlociest v dĺžke 87 kilometrov, z toho 11 km v polovičnom profile.

Počas terajšieho vedenia ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na čele s Jánom Počiatkom sa z dokončených úsekov začali stavať tri v dĺžke necelých 26 km, vrátane 6 km v polovičnom profile.

Vo výstavbe je sedem úsekov 

Druhá Ficova vláda chcela v tomto volebnom období odovzdať 133 km diaľnic a rýchlociest, do splnenia tohto zámeru jej tak dva týždne pred voľbami chýba 46 km.

Premiér Fico zároveň sľuboval za štyri roky rozostavať 310 km nových diaľnic a rýchlostných ciest. V skutočnosti sa pri tejto vláde začala výstavba desiatich úsekov, vrátane troch dokončených, v celkovej dĺžke sto kilometrov, z toho v polovičnom profile takmer 28 km.

Vo výstavbe tak je sedem úsekov v dĺžke 74 km a navyše úsek D3 Svrčinovec - hranica s Poľskom v dĺžke vyše 3 km (začiatok výstavby v roku 1997). Tieto úseky budú mať polovičný profil v dĺžke 25 km a odovzdané majú byť postupne, ak nebudú práce výrazne meškať, do konca roku 2019. Súčasťou rozostavaných úsekov bude sedem tunelov, vrátane najdlhšieho Višňové v dĺžke 7,5 km na úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pomoc Bratislave, či kauza s pozemkami. Pozrite sa, čo obchvatu vyčítajú

Počiatek hovorí o rekorde 

Dôležitejšie ako nesplnenie plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je podľa ministra dopravy Jána Počiatka to, že môže byť podpísaná koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlej R7 v dĺžke takmer 60 km.

Malo by sa tak stáť do konca februára, teda ešte pred voľbami, ale prípravné práce by sa mali začať v jarných mesiacoch.

"Týchto takmer 60 km už patrí k nášmu rekordu. Za štvorročné obdobie tu 160 km nikto v histórii nerozostaval a je to taký rekord, ktorý bude veľmi ťažké prekonať. Boli sme síce ambicióznejší a dopadlo to tak, že 160 km rozostaviame, 30 km je tesne pred výstavbou, čo padne do vienka budúcemu ministrovi," povedal Počiatek.

Budúci minister dopravy sa podľa neho bude musieť veľmi snažiť, aby rekord v rozostavanosti niekedy v budúcnosti prekonal.

Výstavba troch úsekov D1 Prešov, západ - juh, D1 Budimír - Bidovce a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec v celkovej dĺžke 28 km sa po skončení súťaží začne v tomto roku. Práce na nich sa mali rozbehnúť už vlani, ale námietky zdržali priebeh tendrov na výber zhotoviteľov.

"Tri súťaže sú vo finálnom štádiu, ale dominantná časť verejného obstarávania je už za nami. Beží námietkové konanie, takže je to už konečné štádium súťaží. Tieto úseky sa podľa mňa začnú stavať určite v roku 2016, lebo už nie je dôvod, aby to trvalo dlhšie," uviedol Počiatek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Počiatek má zelenú. Obchvat za 1,9 miliardy začnú stavať na jar

Finančné možnosti 

Budovanie infraštruktúry na Slovensku bolo podľa ministra dopravy vždy o finančných možnostiach. "Boli vlády, ktoré takmer nič neboli schopné rozostavať, pretože nemali na to peniaze. Najväčší úspech je to, že sa nám podarilo (v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013) do posledného eura využiť eurofondy, ktoré priniesli túto veľkú dynamiku. Je toľko rozostavaných úsekov a keď pribudnú nové, tak ponuka štátu voči stavebnému sektoru bude možno ešte väčšia ako v minulosti," predpokladá Počiatek.

"Na najbližšie štyri roky budú mať stavbári čo robiť. Pozitívne je tiež to, že nikto nespochybňuje, ako štát vo veľkej miere prispel k oživeniu stavebného sektora," uzavrel minister.

Za predošlej vlády Ivety Radičovej (vtedy SDKÚ-DS), od júla 2010 do marca 2012, bolo odovzdaných 73 km diaľnic a rýchlociest (takmer 16 km v polovičnom profile). Počas bývalej vlády, ktorá skončila predčasne, sa začala výstavba 56 km diaľnic a rýchlociest (5 km v 1/2 profile).

V čase prvej vlády Roberta Fica (od júla 2006 do júna 2010) sprevádzkovali 128 km diaľnic a rýchlociest (30 km v 1/2 profile) a rozostavalo sa 120 km (35 km v 1/2 profile).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 473
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 784
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 657
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 623
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 277
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 224
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 845
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 538
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 518
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 334

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Spoločnosti si je schopná zvoliť kohokoľvek.

Neprehliadnite tiež

Globálna ekonomika podľa OSN za tento rok výrazne zrýchli

V budúcom roku a v roku 2019 svetová ekonomika podľa prognózy OSN porastie stabilným tempom na úrovni tri percentá.

Únia stopla finanční podporu kambodžských parlamentných volieb

Minulý mesiac najvyšší súd rozpustil najväčšu opozičnú stranu v krajinena, stalo sa tak na žiadosť premiéra Hun Sena.

Apple kupuje aplikáciu na rozpoznávanie hudby

Kúpna cena nebola zverejnená.

Minister Érsek stiahol Informačný systém výstavby

Systém mal za cieľ digitalizovať proces stavebného aj územného povoľovania

Na zvýšenie úrovne informatizácie pôjde 92 miliónov eur

Podľa rezortu financií existujú riziká pre prínosy projektu, ale nemali by ohroziť návratnosť.