Vláda odovzdala a rozostavala menej diaľnic, ako plánovala

Počas Ficovej vlády bolo do prevádzky odovzdaných deväť úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 87 kilometrov.

Nový úsek diaľnice D1 Fričovce – Svinia.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Za súčasnej vlády Roberta Fica (Smer) bolo za štyri roky do prevádzky odovzdaných a rozostavaných podstatne menej nových diaľnic a rýchlostných ciest, ako plánovala.

Motoristi dostali do užívania od apríla 2012 doteraz deväť úsekov diaľnic a rýchlociest v dĺžke 87 kilometrov, z toho 11 km v polovičnom profile.

Počas terajšieho vedenia ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na čele s Jánom Počiatkom sa z dokončených úsekov začali stavať tri v dĺžke necelých 26 km, vrátane 6 km v polovičnom profile.

Vo výstavbe je sedem úsekov 

Druhá Ficova vláda chcela v tomto volebnom období odovzdať 133 km diaľnic a rýchlociest, do splnenia tohto zámeru jej tak dva týždne pred voľbami chýba 46 km.

Premiér Fico zároveň sľuboval za štyri roky rozostavať 310 km nových diaľnic a rýchlostných ciest. V skutočnosti sa pri tejto vláde začala výstavba desiatich úsekov, vrátane troch dokončených, v celkovej dĺžke sto kilometrov, z toho v polovičnom profile takmer 28 km.

Vo výstavbe tak je sedem úsekov v dĺžke 74 km a navyše úsek D3 Svrčinovec - hranica s Poľskom v dĺžke vyše 3 km (začiatok výstavby v roku 1997). Tieto úseky budú mať polovičný profil v dĺžke 25 km a odovzdané majú byť postupne, ak nebudú práce výrazne meškať, do konca roku 2019. Súčasťou rozostavaných úsekov bude sedem tunelov, vrátane najdlhšieho Višňové v dĺžke 7,5 km na úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pomoc Bratislave, či kauza s pozemkami. Pozrite sa, čo obchvatu vyčítajú

Počiatek hovorí o rekorde 

Dôležitejšie ako nesplnenie plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je podľa ministra dopravy Jána Počiatka to, že môže byť podpísaná koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlej R7 v dĺžke takmer 60 km.

Malo by sa tak stáť do konca februára, teda ešte pred voľbami, ale prípravné práce by sa mali začať v jarných mesiacoch.

"Týchto takmer 60 km už patrí k nášmu rekordu. Za štvorročné obdobie tu 160 km nikto v histórii nerozostaval a je to taký rekord, ktorý bude veľmi ťažké prekonať. Boli sme síce ambicióznejší a dopadlo to tak, že 160 km rozostaviame, 30 km je tesne pred výstavbou, čo padne do vienka budúcemu ministrovi," povedal Počiatek.

Budúci minister dopravy sa podľa neho bude musieť veľmi snažiť, aby rekord v rozostavanosti niekedy v budúcnosti prekonal.

Výstavba troch úsekov D1 Prešov, západ - juh, D1 Budimír - Bidovce a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec v celkovej dĺžke 28 km sa po skončení súťaží začne v tomto roku. Práce na nich sa mali rozbehnúť už vlani, ale námietky zdržali priebeh tendrov na výber zhotoviteľov.

"Tri súťaže sú vo finálnom štádiu, ale dominantná časť verejného obstarávania je už za nami. Beží námietkové konanie, takže je to už konečné štádium súťaží. Tieto úseky sa podľa mňa začnú stavať určite v roku 2016, lebo už nie je dôvod, aby to trvalo dlhšie," uviedol Počiatek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Počiatek má zelenú. Obchvat za 1,9 miliardy začnú stavať na jar

Finančné možnosti 

Budovanie infraštruktúry na Slovensku bolo podľa ministra dopravy vždy o finančných možnostiach. "Boli vlády, ktoré takmer nič neboli schopné rozostavať, pretože nemali na to peniaze. Najväčší úspech je to, že sa nám podarilo (v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013) do posledného eura využiť eurofondy, ktoré priniesli túto veľkú dynamiku. Je toľko rozostavaných úsekov a keď pribudnú nové, tak ponuka štátu voči stavebnému sektoru bude možno ešte väčšia ako v minulosti," predpokladá Počiatek.

"Na najbližšie štyri roky budú mať stavbári čo robiť. Pozitívne je tiež to, že nikto nespochybňuje, ako štát vo veľkej miere prispel k oživeniu stavebného sektora," uzavrel minister.

Za predošlej vlády Ivety Radičovej (vtedy SDKÚ-DS), od júla 2010 do marca 2012, bolo odovzdaných 73 km diaľnic a rýchlociest (takmer 16 km v polovičnom profile). Počas bývalej vlády, ktorá skončila predčasne, sa začala výstavba 56 km diaľnic a rýchlociest (5 km v 1/2 profile).

V čase prvej vlády Roberta Fica (od júla 2006 do júna 2010) sprevádzkovali 128 km diaľnic a rýchlociest (30 km v 1/2 profile) a rozostavalo sa 120 km (35 km v 1/2 profile).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 127
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 469
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 135
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 632
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 850
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 200
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 109
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 097
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 074
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 942

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.