Volkswagen si vychová svojich ľudí

Firmy Volkswagen a Matador založili združenie, ktoré prevezme Strednú odbornú školu automobilovú v Bratislave.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Duálne vzdelávanie, ako ho v zákone upravil štát, je síce podľa automobilky Volkswagen dobrým krokom, no jeho úprava nie je najlepšia. 
„Štát nebol schopný prevziať vedúcu rolu v systéme a nezvolil vhodný model financovania systému. Pomer praxe ponechal na veľmi nízkej úrovni a žiakom tak neumožnil získavať dostatok praktických vedomostí počas štúdia,“ povedal minulý mesiac pre denník SME hovorca automobilky Vladimír Machalík.

Volkswagen sa rozhodol svojich zamestnancov vychovať sám. Stredná odborná škola automobilová v bratislavskej Devínskej Novej Vsi vedľa jeho závodu sa od 1. septembra zmení na súkromnú. 

Jej novým zriaďovateľom bude Duálna akadémia, záujmové združenie, ktoré založili spoločnosti Volkswagen Slovakia a Matador Automotive. Jej členom je aj firma Siemens. V piatok zmenu schválili poslanci bratislavskej župy.

Žiakom, ktorí školu skončia, firmy zaručia pracovné miesto. Do modernizácie školy dajú deväť miliónov eur. 

Sedemdesiat percent výučby bude priamo v praxi. „Žiaci budú mať tri až štyri dni do týždňa prax priamo vo fabrike. Zvyšok bude teoretická výučba,“ spresnil člen predstavenstva Volkswagenu pre personálnu oblasť Eric Reuting.

Žiaci budú mať prístup k najmodernejšej technike, ktorá sa v  automobilovom priemysle využíva. Príprava na jej obsluhu je pre spoločnosti kľúčová. „V posledných rokoch bolo čoraz náročnejšie získavať pracovníkov, ktorí sú schopní starať sa o modernú techniku,“ hovorí Reuting.

Už tento rok

Duálna akadémia prijme každý rok sto deviatakov. Prví by mali nastúpiť už v tohtoročnom septemberi. Ponúkne štyri nové študijné odbory: mechanik-mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač v slovenskom jazyku. 

Štúdium na bude bezplatné a Volkswagen žiakom prispeje aj na internát a dopravu. Získať môžu aj podnikové štipendium či odmenu za produktívnu prácu, čím si môžu popri škole privyrobiť.

Po ukončení štúdia získajú žiaci výučný list, maturitné vysvedčenie a medzinárodne platný certifikát nemeckej Asociácie obchodných komôr (AHK), ktorý im môže pomôcť, ak sa rozhodnú pracovať zahraničí.

Spomínaných sto žiakov akadémie si rozdelia členovia združenia, väčšinu získa Volkswagen. 

Matador plánuje v prvom roku približne päť študentov. „Budeme sa snažiť, aby tento počet rástol, samozrejme, podľa potrieb špecifikovaných jednotlivými závodmi,“ hovorí jeho personálna riaditeľka Inge Murgašová.

Učitelia sa nemusia báť

Reuting hovorí, že všetkých súčasných učiteľov školy prevezmú a zvýšia im kvalifikáciu tak, aby žiakom vedeli sprostredkovať požadované vedomosti.

Riaditeľ SOŠ automobilovej Ľubomír Búči hovorí, že v budúcnosti bude asi treba prijímať viac pedagógov. „V priebehu troch až štyroch rokov by mal počet žiakov narásť zhruba o 400, preto budeme zrejme musieť hľadať ďalších.“ 

Župan Pavol Frešo z SDKÚ ubezpečil, že ani zvyšné odbory, ktoré na škole sú, nezrušia. Učiť ich budú najmenej ďalších päť rokov. „Potom sa podľa vývoja potrieb trhu, teda podľa toho, koľko ľudí sa na tieto odbory bude hlásiť, rozhodne čo s nimi.“

Župa je tiež členom združenia Duálna akadémia a podľa Frešových slov má totálne veto v rozhodovaní o procese výučby.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 535
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 6 027
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 463
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 784
  5. Kam do tepla v januári? 2 482
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 418
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 371
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 157
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 301
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 040

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

Neprehliadnite tiež

Internetové bankovníctvo najviac využívajú severské krajiny, Slováci sú priemerní

Občania SR obsadili v rámci využívania online bankovníctva z 28 krajín EÚ 16. priečku.

Kažimír ponúkol Laosu spoluprácu pri rozpočte a výbere daní

Laos sa zaujímal najmä o oblasti zdravotníctva, potravinárstva, informačných technológií a hydroenergetiky.

Svet najviac ohrozuje päť environmentálnych rizík

Svetové ekonomické fórum varuje aj pred zhoršujúcim sa geopolitickým prostredím.

Richter berie zvyšovanie príplatkov aj ako nástroj proti nelegálnej práci

Ministerstvo práce si vplyvy zvyšovania príplatkov prepočítalo.

Projekt plynovodu Eastring má podporu vlády

Podľa ministra hospodárstva Petra Žigu je plánovaný plynovod Eastring na dobrej ceste.