Volkswagen si vychová svojich ľudí

Firmy Volkswagen a Matador založili združenie, ktoré prevezme Strednú odbornú školu automobilovú v Bratislave.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Duálne vzdelávanie, ako ho v zákone upravil štát, je síce podľa automobilky Volkswagen dobrým krokom, no jeho úprava nie je najlepšia. 
„Štát nebol schopný prevziať vedúcu rolu v systéme a nezvolil vhodný model financovania systému. Pomer praxe ponechal na veľmi nízkej úrovni a žiakom tak neumožnil získavať dostatok praktických vedomostí počas štúdia,“ povedal minulý mesiac pre denník SME hovorca automobilky Vladimír Machalík.

Volkswagen sa rozhodol svojich zamestnancov vychovať sám. Stredná odborná škola automobilová v bratislavskej Devínskej Novej Vsi vedľa jeho závodu sa od 1. septembra zmení na súkromnú. 

Jej novým zriaďovateľom bude Duálna akadémia, záujmové združenie, ktoré založili spoločnosti Volkswagen Slovakia a Matador Automotive. Jej členom je aj firma Siemens. V piatok zmenu schválili poslanci bratislavskej župy.

Žiakom, ktorí školu skončia, firmy zaručia pracovné miesto. Do modernizácie školy dajú deväť miliónov eur. 

Sedemdesiat percent výučby bude priamo v praxi. „Žiaci budú mať tri až štyri dni do týždňa prax priamo vo fabrike. Zvyšok bude teoretická výučba,“ spresnil člen predstavenstva Volkswagenu pre personálnu oblasť Eric Reuting.

Žiaci budú mať prístup k najmodernejšej technike, ktorá sa v  automobilovom priemysle využíva. Príprava na jej obsluhu je pre spoločnosti kľúčová. „V posledných rokoch bolo čoraz náročnejšie získavať pracovníkov, ktorí sú schopní starať sa o modernú techniku,“ hovorí Reuting.

Už tento rok

Duálna akadémia prijme každý rok sto deviatakov. Prví by mali nastúpiť už v tohtoročnom septemberi. Ponúkne štyri nové študijné odbory: mechanik-mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač v slovenskom jazyku. 

Štúdium na bude bezplatné a Volkswagen žiakom prispeje aj na internát a dopravu. Získať môžu aj podnikové štipendium či odmenu za produktívnu prácu, čím si môžu popri škole privyrobiť.

Po ukončení štúdia získajú žiaci výučný list, maturitné vysvedčenie a medzinárodne platný certifikát nemeckej Asociácie obchodných komôr (AHK), ktorý im môže pomôcť, ak sa rozhodnú pracovať zahraničí.

Spomínaných sto žiakov akadémie si rozdelia členovia združenia, väčšinu získa Volkswagen. 

Matador plánuje v prvom roku približne päť študentov. „Budeme sa snažiť, aby tento počet rástol, samozrejme, podľa potrieb špecifikovaných jednotlivými závodmi,“ hovorí jeho personálna riaditeľka Inge Murgašová.

Učitelia sa nemusia báť

Reuting hovorí, že všetkých súčasných učiteľov školy prevezmú a zvýšia im kvalifikáciu tak, aby žiakom vedeli sprostredkovať požadované vedomosti.

Riaditeľ SOŠ automobilovej Ľubomír Búči hovorí, že v budúcnosti bude asi treba prijímať viac pedagógov. „V priebehu troch až štyroch rokov by mal počet žiakov narásť zhruba o 400, preto budeme zrejme musieť hľadať ďalších.“ 

Župan Pavol Frešo z SDKÚ ubezpečil, že ani zvyšné odbory, ktoré na škole sú, nezrušia. Učiť ich budú najmenej ďalších päť rokov. „Potom sa podľa vývoja potrieb trhu, teda podľa toho, koľko ľudí sa na tieto odbory bude hlásiť, rozhodne čo s nimi.“

Župa je tiež členom združenia Duálna akadémia a podľa Frešových slov má totálne veto v rozhodovaní o procese výučby.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 222
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 043
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 945
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 782
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 497
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 424
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 256
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 247
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 835

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko inú možnosť ako jadro Únie nemá, Fico to vie

Krajiny bez eura budú strácať vplyv, Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Fico naťahovanie času nekomentoval.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.