Volkswagen si vychová svojich ľudí

Firmy Volkswagen a Matador založili združenie, ktoré prevezme Strednú odbornú školu automobilovú v Bratislave.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Duálne vzdelávanie, ako ho v zákone upravil štát, je síce podľa automobilky Volkswagen dobrým krokom, no jeho úprava nie je najlepšia. 
„Štát nebol schopný prevziať vedúcu rolu v systéme a nezvolil vhodný model financovania systému. Pomer praxe ponechal na veľmi nízkej úrovni a žiakom tak neumožnil získavať dostatok praktických vedomostí počas štúdia,“ povedal minulý mesiac pre denník SME hovorca automobilky Vladimír Machalík.

Volkswagen sa rozhodol svojich zamestnancov vychovať sám. Stredná odborná škola automobilová v bratislavskej Devínskej Novej Vsi vedľa jeho závodu sa od 1. septembra zmení na súkromnú. 

Jej novým zriaďovateľom bude Duálna akadémia, záujmové združenie, ktoré založili spoločnosti Volkswagen Slovakia a Matador Automotive. Jej členom je aj firma Siemens. V piatok zmenu schválili poslanci bratislavskej župy.

Žiakom, ktorí školu skončia, firmy zaručia pracovné miesto. Do modernizácie školy dajú deväť miliónov eur. 

Sedemdesiat percent výučby bude priamo v praxi. „Žiaci budú mať tri až štyri dni do týždňa prax priamo vo fabrike. Zvyšok bude teoretická výučba,“ spresnil člen predstavenstva Volkswagenu pre personálnu oblasť Eric Reuting.

Žiaci budú mať prístup k najmodernejšej technike, ktorá sa v  automobilovom priemysle využíva. Príprava na jej obsluhu je pre spoločnosti kľúčová. „V posledných rokoch bolo čoraz náročnejšie získavať pracovníkov, ktorí sú schopní starať sa o modernú techniku,“ hovorí Reuting.

Už tento rok

Duálna akadémia prijme každý rok sto deviatakov. Prví by mali nastúpiť už v tohtoročnom septemberi. Ponúkne štyri nové študijné odbory: mechanik-mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač v slovenskom jazyku. 

Štúdium na bude bezplatné a Volkswagen žiakom prispeje aj na internát a dopravu. Získať môžu aj podnikové štipendium či odmenu za produktívnu prácu, čím si môžu popri škole privyrobiť.

Po ukončení štúdia získajú žiaci výučný list, maturitné vysvedčenie a medzinárodne platný certifikát nemeckej Asociácie obchodných komôr (AHK), ktorý im môže pomôcť, ak sa rozhodnú pracovať zahraničí.

Spomínaných sto žiakov akadémie si rozdelia členovia združenia, väčšinu získa Volkswagen. 

Matador plánuje v prvom roku približne päť študentov. „Budeme sa snažiť, aby tento počet rástol, samozrejme, podľa potrieb špecifikovaných jednotlivými závodmi,“ hovorí jeho personálna riaditeľka Inge Murgašová.

Učitelia sa nemusia báť

Reuting hovorí, že všetkých súčasných učiteľov školy prevezmú a zvýšia im kvalifikáciu tak, aby žiakom vedeli sprostredkovať požadované vedomosti.

Riaditeľ SOŠ automobilovej Ľubomír Búči hovorí, že v budúcnosti bude asi treba prijímať viac pedagógov. „V priebehu troch až štyroch rokov by mal počet žiakov narásť zhruba o 400, preto budeme zrejme musieť hľadať ďalších.“ 

Župan Pavol Frešo z SDKÚ ubezpečil, že ani zvyšné odbory, ktoré na škole sú, nezrušia. Učiť ich budú najmenej ďalších päť rokov. „Potom sa podľa vývoja potrieb trhu, teda podľa toho, koľko ľudí sa na tieto odbory bude hlásiť, rozhodne čo s nimi.“

Župa je tiež členom združenia Duálna akadémia a podľa Frešových slov má totálne veto v rozhodovaní o procese výučby.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 323
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 239
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 778
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 699
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 372
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 850
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 597
  8. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 215
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 001
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 985

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Na Slovensku sa mohla objaviť nebezpečná kozmetika, tieto výrobky zahoďte

Úrad verejného zdravotníctva varuje pred mliekom na zosvetlenie pokožky a nočným krémom.

Singapur zmrazil počet áut v uliciach, metropole chýbajú cesty

Singapur bojuje s nedostatkom pozemkov pre nové cesty a preplnenosťou existujúcich komunikácií.

Bžán považuje odmenu v spore o Gabčíkovo za férovú

Pôvodná 11-percentná odmena bola podľa Bžána výsledkom súťaže a pre arbitráž je nepodstatná.

Únia má nové pravidlá, ktoré zlepšia bezpečnosť cestujúcich na osobných lodiach

Na základe nových pravidiel všetky kompetentné orgány získajú okamžitý prístup k údajom o cestujúcich v prípade krízovej situácie.