Volkswagen si vychová svojich ľudí

Firmy Volkswagen a Matador založili združenie, ktoré prevezme Strednú odbornú školu automobilovú v Bratislave.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Duálne vzdelávanie, ako ho v zákone upravil štát, je síce podľa automobilky Volkswagen dobrým krokom, no jeho úprava nie je najlepšia. 
„Štát nebol schopný prevziať vedúcu rolu v systéme a nezvolil vhodný model financovania systému. Pomer praxe ponechal na veľmi nízkej úrovni a žiakom tak neumožnil získavať dostatok praktických vedomostí počas štúdia,“ povedal minulý mesiac pre denník SME hovorca automobilky Vladimír Machalík.

Volkswagen sa rozhodol svojich zamestnancov vychovať sám. Stredná odborná škola automobilová v bratislavskej Devínskej Novej Vsi vedľa jeho závodu sa od 1. septembra zmení na súkromnú. 

Jej novým zriaďovateľom bude Duálna akadémia, záujmové združenie, ktoré založili spoločnosti Volkswagen Slovakia a Matador Automotive. Jej členom je aj firma Siemens. V piatok zmenu schválili poslanci bratislavskej župy.

Žiakom, ktorí školu skončia, firmy zaručia pracovné miesto. Do modernizácie školy dajú deväť miliónov eur. 

Sedemdesiat percent výučby bude priamo v praxi. „Žiaci budú mať tri až štyri dni do týždňa prax priamo vo fabrike. Zvyšok bude teoretická výučba,“ spresnil člen predstavenstva Volkswagenu pre personálnu oblasť Eric Reuting.

Žiaci budú mať prístup k najmodernejšej technike, ktorá sa v  automobilovom priemysle využíva. Príprava na jej obsluhu je pre spoločnosti kľúčová. „V posledných rokoch bolo čoraz náročnejšie získavať pracovníkov, ktorí sú schopní starať sa o modernú techniku,“ hovorí Reuting.

Už tento rok

Duálna akadémia prijme každý rok sto deviatakov. Prví by mali nastúpiť už v tohtoročnom septemberi. Ponúkne štyri nové študijné odbory: mechanik-mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač v slovenskom jazyku. 

Štúdium na bude bezplatné a Volkswagen žiakom prispeje aj na internát a dopravu. Získať môžu aj podnikové štipendium či odmenu za produktívnu prácu, čím si môžu popri škole privyrobiť.

Po ukončení štúdia získajú žiaci výučný list, maturitné vysvedčenie a medzinárodne platný certifikát nemeckej Asociácie obchodných komôr (AHK), ktorý im môže pomôcť, ak sa rozhodnú pracovať zahraničí.

Spomínaných sto žiakov akadémie si rozdelia členovia združenia, väčšinu získa Volkswagen. 

Matador plánuje v prvom roku približne päť študentov. „Budeme sa snažiť, aby tento počet rástol, samozrejme, podľa potrieb špecifikovaných jednotlivými závodmi,“ hovorí jeho personálna riaditeľka Inge Murgašová.

Učitelia sa nemusia báť

Reuting hovorí, že všetkých súčasných učiteľov školy prevezmú a zvýšia im kvalifikáciu tak, aby žiakom vedeli sprostredkovať požadované vedomosti.

Riaditeľ SOŠ automobilovej Ľubomír Búči hovorí, že v budúcnosti bude asi treba prijímať viac pedagógov. „V priebehu troch až štyroch rokov by mal počet žiakov narásť zhruba o 400, preto budeme zrejme musieť hľadať ďalších.“ 

Župan Pavol Frešo z SDKÚ ubezpečil, že ani zvyšné odbory, ktoré na škole sú, nezrušia. Učiť ich budú najmenej ďalších päť rokov. „Potom sa podľa vývoja potrieb trhu, teda podľa toho, koľko ľudí sa na tieto odbory bude hlásiť, rozhodne čo s nimi.“

Župa je tiež členom združenia Duálna akadémia a podľa Frešových slov má totálne veto v rozhodovaní o procese výučby.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 158
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 175
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 138
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 012
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 017
  6. Používate make-up? Potom spozornite 996
  7. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 986
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 977
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 974
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 897

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Diskusia s Bezákom: Keď pozerám na bývalých kolegov, asi tam nepatrím

O novej knihe Róberta Bezáka a Marie Vrabcovej.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

Campbell Soup kupuje výrobcu rýchleho občerstvenia za takmer päť miliárd dolárov

Campbell Soup Co. preberá Snyder's-Lance pri cene 50 dolárov za akciu.

Šéf dánskej centrálnej banky dôrazne varoval pred bitcoinom

Cena bitcoinu počas víkendu dostala nad 20.000 dolárov.

Elektrina aj plyn budú ešte drahšie môže za to rastúca cena uhlia

Dôvodom ďalšieho nárastu veľkoobchodných cien elektriny na trhoch budú najmä rastúce ceny uhlia.

RegioJet nasadí na najvyťaženejšie spoje 13-vozňové súpravy

Súkromník RegioJet pred sviatkami posilní desiatky vlakov a autobusov.

Francúzska vláda žaluje Amazon a pýta od neho 10 miliónov eur

Francúzi obviňujú Amazon z nekalých obchodných praktík.