Volkswagen si vychová svojich ľudí

Firmy Volkswagen a Matador založili združenie, ktoré prevezme Strednú odbornú školu automobilovú v Bratislave.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Duálne vzdelávanie, ako ho v zákone upravil štát, je síce podľa automobilky Volkswagen dobrým krokom, no jeho úprava nie je najlepšia. 
„Štát nebol schopný prevziať vedúcu rolu v systéme a nezvolil vhodný model financovania systému. Pomer praxe ponechal na veľmi nízkej úrovni a žiakom tak neumožnil získavať dostatok praktických vedomostí počas štúdia,“ povedal minulý mesiac pre denník SME hovorca automobilky Vladimír Machalík.

Volkswagen sa rozhodol svojich zamestnancov vychovať sám. Stredná odborná škola automobilová v bratislavskej Devínskej Novej Vsi vedľa jeho závodu sa od 1. septembra zmení na súkromnú. 

Jej novým zriaďovateľom bude Duálna akadémia, záujmové združenie, ktoré založili spoločnosti Volkswagen Slovakia a Matador Automotive. Jej členom je aj firma Siemens. V piatok zmenu schválili poslanci bratislavskej župy.

Žiakom, ktorí školu skončia, firmy zaručia pracovné miesto. Do modernizácie školy dajú deväť miliónov eur. 

Sedemdesiat percent výučby bude priamo v praxi. „Žiaci budú mať tri až štyri dni do týždňa prax priamo vo fabrike. Zvyšok bude teoretická výučba,“ spresnil člen predstavenstva Volkswagenu pre personálnu oblasť Eric Reuting.

Žiaci budú mať prístup k najmodernejšej technike, ktorá sa v  automobilovom priemysle využíva. Príprava na jej obsluhu je pre spoločnosti kľúčová. „V posledných rokoch bolo čoraz náročnejšie získavať pracovníkov, ktorí sú schopní starať sa o modernú techniku,“ hovorí Reuting.

Už tento rok

Duálna akadémia prijme každý rok sto deviatakov. Prví by mali nastúpiť už v tohtoročnom septemberi. Ponúkne štyri nové študijné odbory: mechanik-mechatronik, mechanik elektrotechnik, mechanik strojov a zariadení a mechanik nastavovač v slovenskom jazyku. 

Štúdium na bude bezplatné a Volkswagen žiakom prispeje aj na internát a dopravu. Získať môžu aj podnikové štipendium či odmenu za produktívnu prácu, čím si môžu popri škole privyrobiť.

Po ukončení štúdia získajú žiaci výučný list, maturitné vysvedčenie a medzinárodne platný certifikát nemeckej Asociácie obchodných komôr (AHK), ktorý im môže pomôcť, ak sa rozhodnú pracovať zahraničí.

Spomínaných sto žiakov akadémie si rozdelia členovia združenia, väčšinu získa Volkswagen. 

Matador plánuje v prvom roku približne päť študentov. „Budeme sa snažiť, aby tento počet rástol, samozrejme, podľa potrieb špecifikovaných jednotlivými závodmi,“ hovorí jeho personálna riaditeľka Inge Murgašová.

Učitelia sa nemusia báť

Reuting hovorí, že všetkých súčasných učiteľov školy prevezmú a zvýšia im kvalifikáciu tak, aby žiakom vedeli sprostredkovať požadované vedomosti.

Riaditeľ SOŠ automobilovej Ľubomír Búči hovorí, že v budúcnosti bude asi treba prijímať viac pedagógov. „V priebehu troch až štyroch rokov by mal počet žiakov narásť zhruba o 400, preto budeme zrejme musieť hľadať ďalších.“ 

Župan Pavol Frešo z SDKÚ ubezpečil, že ani zvyšné odbory, ktoré na škole sú, nezrušia. Učiť ich budú najmenej ďalších päť rokov. „Potom sa podľa vývoja potrieb trhu, teda podľa toho, koľko ľudí sa na tieto odbory bude hlásiť, rozhodne čo s nimi.“

Župa je tiež členom združenia Duálna akadémia a podľa Frešových slov má totálne veto v rozhodovaní o procese výučby.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 383
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 208
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 454
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 464
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 344
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 273
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 214
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 121
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

Francúzi menia plány, PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.