Štátny nákladný dopravca dosiahol vlani zisk

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia dosiahla v minulom roku pozitívny hospodársky výsledok napriek tomu, že v podnikateľskom pláne pôvodne predpokladala stratu 5,8 milióna eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v minulom roku zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne predpokladala stratu 5,8 mil. eur. Štátny vlakový nákladný dopravca v roku 2014 hospodáril so stratou 5,5 mil. eur.

Prevádzkové výnosy podľa spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) tak dosiahol 54,39 mil. eur.

"ZSSK Cargo sa vďaka dobrému hospodáreniu a transakcii s vozňami podarilo znížiť dlh spoločnosti z úrovne takmer 500 mil. eur v roku 2012 na 110 mil. eur na konci roku 2015," informoval hovorca spoločnosti Martin Halanda.

Predaj nákladných vozňov

Na dosiahnutý hospodársky výsledok ZSSK Cargo v roku 2015 mal vplyv aj predaj 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, a. s., ktorej 66 % akcií vlastní spoločnosť AAE Wagon, a. s., člen skupiny VTG/AAE.

Štátny dopravca zároveň začal platiť za spätný prenájom 8 216 vozňov. "Transakcia znížila hodnotu majetku spoločnosti, umožnila splatenie štátnej finančnej výpomoci, časti bankových úverov a časti záväzku voči Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR)," uviedol Halanda. Spoločnosť zároveň využívala zľavu z poplatku za železničnú dopravnú cestu, ktorá vlani predstavovala 19,3 mil. eur.

ZSSK Cargo v minulom roku prepravila 34,73 mil. ton tovarov, čo je medziročne o 1,29 mil. tony (3,6 %) menej. "Vývoj prepráv negatívne ovplyvnil pokles hutníctva v SR a okolitých štátoch v roku 2015 z dôvodu prebytku lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. Okrem toho nás negatívne zasiahlo aj znižovanie zásob železnej rudy v Košiciach v prvom polroku 2015 napriek rastu produkcie," priblížil Halanda.

Negatívny vplyv podľa spoločnosti mali aj sankcie Európskej únie voči Ruskej federácii od roku 2014, napríklad na export rozmontovaných automobilov v kontajneroch.

"Naopak, v pozitívnom zmysle sa potvrdzuje viacročný trend získavania prepráv dreva z cesty na železnicu a získali sme aj nové prepravy vo vývoze vápenca zo SR na Ukrajinu," dodal Halanda.

V preprave podľa komodít v uplynulom roku naďalej prevládala železná ruda s 12,5 mil. tonami. Nasledovali kovy (4,91 mil. ton), uhlie (4,28 mil. ton), stavebniny (3,31 mil. ton), chemické produkty (2,56 mil. ton), drevo (2,31 mil. ton), ropné výrobky (2,07 mil. ton), kombinované komodity (1,61 mil. ton), potraviny (249,7 tis. ton) a nešpecifikované komodity (935,8 tis. ton).

Splatili pôžičku

Spoločnosť vlani v novembri oznámila, že predčasne splatila celú sumu návratnej štátnej finančnej výpomoci v objeme 166 mil. eur z roku 2009. Na istine zaplatila 165,97 mil. eur a na úrokoch 39,92 mil. eur.

Pôžička mala byť pôvodne splatená v sedemnástich rovnomerných polročných splátkach, splatnosť poslednej mala byť 28. februára 2019. Predčasné splatenie celej sumy návratnej štátnej finančnej výpomoci bolo podľa spoločnosti výsledkom jej ozdravného procesu, ktorý sa začal v roku 2012.

ZSSK Cargo mala koncom minulého roka 6 027 zamestnancov a medziročne ich počet klesol o 76 (1,2 %). Priemerná mzda v spoločnosti vlani dosiahla 896 eur, čo je oproti roku 2014 viac o 37,60 eur (4,4 %).

"Spoločnosť v roku 2016 plánuje vyrovnané hospodárenie s objemom prepravy na úrovni 36,2 mil. ton v podobnej štruktúre ako v minulom roku," informoval Halanda. Podnikateľský plán spoločnosti na tento rok zatiaľ neschválil akcionár, preto zatiaľ nezverejnila podrobnosti.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 208
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 595
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 532
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 764
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 495
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 932
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 922
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.