Štátny nákladný dopravca dosiahol vlani zisk

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia dosiahla v minulom roku pozitívny hospodársky výsledok napriek tomu, že v podnikateľskom pláne pôvodne predpokladala stratu 5,8 milióna eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v minulom roku zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne predpokladala stratu 5,8 mil. eur. Štátny vlakový nákladný dopravca v roku 2014 hospodáril so stratou 5,5 mil. eur.

Prevádzkové výnosy podľa spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) tak dosiahol 54,39 mil. eur.

"ZSSK Cargo sa vďaka dobrému hospodáreniu a transakcii s vozňami podarilo znížiť dlh spoločnosti z úrovne takmer 500 mil. eur v roku 2012 na 110 mil. eur na konci roku 2015," informoval hovorca spoločnosti Martin Halanda.

Predaj nákladných vozňov

Na dosiahnutý hospodársky výsledok ZSSK Cargo v roku 2015 mal vplyv aj predaj 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, a. s., ktorej 66 % akcií vlastní spoločnosť AAE Wagon, a. s., člen skupiny VTG/AAE.

Štátny dopravca zároveň začal platiť za spätný prenájom 8 216 vozňov. "Transakcia znížila hodnotu majetku spoločnosti, umožnila splatenie štátnej finančnej výpomoci, časti bankových úverov a časti záväzku voči Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR)," uviedol Halanda. Spoločnosť zároveň využívala zľavu z poplatku za železničnú dopravnú cestu, ktorá vlani predstavovala 19,3 mil. eur.

ZSSK Cargo v minulom roku prepravila 34,73 mil. ton tovarov, čo je medziročne o 1,29 mil. tony (3,6 %) menej. "Vývoj prepráv negatívne ovplyvnil pokles hutníctva v SR a okolitých štátoch v roku 2015 z dôvodu prebytku lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. Okrem toho nás negatívne zasiahlo aj znižovanie zásob železnej rudy v Košiciach v prvom polroku 2015 napriek rastu produkcie," priblížil Halanda.

Negatívny vplyv podľa spoločnosti mali aj sankcie Európskej únie voči Ruskej federácii od roku 2014, napríklad na export rozmontovaných automobilov v kontajneroch.

"Naopak, v pozitívnom zmysle sa potvrdzuje viacročný trend získavania prepráv dreva z cesty na železnicu a získali sme aj nové prepravy vo vývoze vápenca zo SR na Ukrajinu," dodal Halanda.

V preprave podľa komodít v uplynulom roku naďalej prevládala železná ruda s 12,5 mil. tonami. Nasledovali kovy (4,91 mil. ton), uhlie (4,28 mil. ton), stavebniny (3,31 mil. ton), chemické produkty (2,56 mil. ton), drevo (2,31 mil. ton), ropné výrobky (2,07 mil. ton), kombinované komodity (1,61 mil. ton), potraviny (249,7 tis. ton) a nešpecifikované komodity (935,8 tis. ton).

Splatili pôžičku

Spoločnosť vlani v novembri oznámila, že predčasne splatila celú sumu návratnej štátnej finančnej výpomoci v objeme 166 mil. eur z roku 2009. Na istine zaplatila 165,97 mil. eur a na úrokoch 39,92 mil. eur.

Pôžička mala byť pôvodne splatená v sedemnástich rovnomerných polročných splátkach, splatnosť poslednej mala byť 28. februára 2019. Predčasné splatenie celej sumy návratnej štátnej finančnej výpomoci bolo podľa spoločnosti výsledkom jej ozdravného procesu, ktorý sa začal v roku 2012.

ZSSK Cargo mala koncom minulého roka 6 027 zamestnancov a medziročne ich počet klesol o 76 (1,2 %). Priemerná mzda v spoločnosti vlani dosiahla 896 eur, čo je oproti roku 2014 viac o 37,60 eur (4,4 %).

"Spoločnosť v roku 2016 plánuje vyrovnané hospodárenie s objemom prepravy na úrovni 36,2 mil. ton v podobnej štruktúre ako v minulom roku," informoval Halanda. Podnikateľský plán spoločnosti na tento rok zatiaľ neschválil akcionár, preto zatiaľ nezverejnila podrobnosti.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 733
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 120
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 845
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 487
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 090
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 047
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.