Štátny nákladný dopravca dosiahol vlani zisk

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia dosiahla v minulom roku pozitívny hospodársky výsledok napriek tomu, že v podnikateľskom pláne pôvodne predpokladala stratu 5,8 milióna eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v minulom roku zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne predpokladala stratu 5,8 mil. eur. Štátny vlakový nákladný dopravca v roku 2014 hospodáril so stratou 5,5 mil. eur.

Prevádzkové výnosy podľa spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi (EBITDA) tak dosiahol 54,39 mil. eur.

"ZSSK Cargo sa vďaka dobrému hospodáreniu a transakcii s vozňami podarilo znížiť dlh spoločnosti z úrovne takmer 500 mil. eur v roku 2012 na 110 mil. eur na konci roku 2015," informoval hovorca spoločnosti Martin Halanda.

Predaj nákladných vozňov

Na dosiahnutý hospodársky výsledok ZSSK Cargo v roku 2015 mal vplyv aj predaj 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur dcérskej spoločnosti Cargo Wagon, a. s., ktorej 66 % akcií vlastní spoločnosť AAE Wagon, a. s., člen skupiny VTG/AAE.

Štátny dopravca zároveň začal platiť za spätný prenájom 8 216 vozňov. "Transakcia znížila hodnotu majetku spoločnosti, umožnila splatenie štátnej finančnej výpomoci, časti bankových úverov a časti záväzku voči Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR)," uviedol Halanda. Spoločnosť zároveň využívala zľavu z poplatku za železničnú dopravnú cestu, ktorá vlani predstavovala 19,3 mil. eur.

ZSSK Cargo v minulom roku prepravila 34,73 mil. ton tovarov, čo je medziročne o 1,29 mil. tony (3,6 %) menej. "Vývoj prepráv negatívne ovplyvnil pokles hutníctva v SR a okolitých štátoch v roku 2015 z dôvodu prebytku lacnej čínskej ocele na svetových trhoch. Okrem toho nás negatívne zasiahlo aj znižovanie zásob železnej rudy v Košiciach v prvom polroku 2015 napriek rastu produkcie," priblížil Halanda.

Negatívny vplyv podľa spoločnosti mali aj sankcie Európskej únie voči Ruskej federácii od roku 2014, napríklad na export rozmontovaných automobilov v kontajneroch.

"Naopak, v pozitívnom zmysle sa potvrdzuje viacročný trend získavania prepráv dreva z cesty na železnicu a získali sme aj nové prepravy vo vývoze vápenca zo SR na Ukrajinu," dodal Halanda.

V preprave podľa komodít v uplynulom roku naďalej prevládala železná ruda s 12,5 mil. tonami. Nasledovali kovy (4,91 mil. ton), uhlie (4,28 mil. ton), stavebniny (3,31 mil. ton), chemické produkty (2,56 mil. ton), drevo (2,31 mil. ton), ropné výrobky (2,07 mil. ton), kombinované komodity (1,61 mil. ton), potraviny (249,7 tis. ton) a nešpecifikované komodity (935,8 tis. ton).

Splatili pôžičku

Spoločnosť vlani v novembri oznámila, že predčasne splatila celú sumu návratnej štátnej finančnej výpomoci v objeme 166 mil. eur z roku 2009. Na istine zaplatila 165,97 mil. eur a na úrokoch 39,92 mil. eur.

Pôžička mala byť pôvodne splatená v sedemnástich rovnomerných polročných splátkach, splatnosť poslednej mala byť 28. februára 2019. Predčasné splatenie celej sumy návratnej štátnej finančnej výpomoci bolo podľa spoločnosti výsledkom jej ozdravného procesu, ktorý sa začal v roku 2012.

ZSSK Cargo mala koncom minulého roka 6 027 zamestnancov a medziročne ich počet klesol o 76 (1,2 %). Priemerná mzda v spoločnosti vlani dosiahla 896 eur, čo je oproti roku 2014 viac o 37,60 eur (4,4 %).

"Spoločnosť v roku 2016 plánuje vyrovnané hospodárenie s objemom prepravy na úrovni 36,2 mil. ton v podobnej štruktúre ako v minulom roku," informoval Halanda. Podnikateľský plán spoločnosti na tento rok zatiaľ neschválil akcionár, preto zatiaľ nezverejnila podrobnosti.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. vznikla začiatkom roka 2005 a je jednou z troch nástupníckych spoločností pôvodne jednotných železníc. Zabezpečuje nákladnú železničnú dopravu, má základné imanie 401,646 mil. eur. Akcionárom spoločnosti je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.