Cesta vlakom do Žiliny sa skráti o 30 minút, štát modernizuje koľaje

Samotný železničný uzol v okolí Žiliny by sa mal zmodernizovať v rokoch 2018 až 2020.

Ilustračné foto.(Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

BRATISLAVA. Modernizácia železničnej trate, vrátane viacerých staníc, medzi Bratislavou a Žilinou v dĺžke dvesto kilometrov by sa na zvyšných troch úsekoch mala skončiť v najbližších rokoch.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že samotný uzol Žilina bude zmodernizovaný v rokoch 2018 až 2020. Po ukončení modernizácie celej trate pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu by sa cesta vlakmi mala skrátiť o tridsať minút. Modernizácia takmer všetkých úsekov je financovaná z peňazí Európskej únie, výnimkou je úsek pri Trenčíne.

Pokračujúca modernizácia traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá (12 km) mala byť pôvodne hotová tento mesiac, ale pre meškanie prác bude trvať až do novembra tohto roka.

Na železnicu 1,5 miliardy eur

Európska komisia modernizáciu tejto trate nepreplatí pre sporné verejné obstarávanie a preto bol tento projekt vyradený z Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Modernizácia úseku Považská Teplá - Žilina (23 km) by mala skončiť vo februári budúceho roku a po ukončení tendra sa má v tomto roku začať aj modernizácia zvyšného úseku Púchov - Považská Teplá (16 km).

Modernizácia na hlavnej domácej železničnej trati bude pokračovať v novom programovom období aj na úsekoch od Žiliny smerom na Košice. "Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 mld. eur," informoval minister dopravy Ján Počiatek.

Odhadovaná cena stavebnej časti trate Žilina - Košice s dĺžkou vyše 240 km je 2,5 mld. až 2,8 mld. eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov. Bez ďalšieho doprojektovania by sa s pomocou európskych peňazí mali v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza - Liptovský Hrádok a Lučivná - Poprad Tatry.

"Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky, prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň," upozornil Počiatek. "Avšak odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie," dodal minister.

Na modernizáciu V. koridoru od Žiliny po Košice si Európska komisia vyžiadala novú štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

Kratšie zo Žiliny do Košíc

"Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Zachované budú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach, jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš.

"Splnené budú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat," doplnil Kóňa.

Cieľom modernizácie železničných tratí je zvýšenie rýchlosti vlakov, zabezpečenie prístupu imobilných osôb k službám verejnej osobnej dopravy, zavedenie informačných systémov pre cestujúcich. Z hľadiska nákladnej dopravy prinesie modernizácia infraštruktúry najmä zefektívnenie prepravy tovarov.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 780
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 867
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 258
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 610
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 170
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 035
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 330
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 289
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 200

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina či Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

KOŠICE KORZÁR

Spoluhráči mu neverili. Rusnák v USA pri oslave napodobnil McGregora

Futbalista má za sebou prelomový rok.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom horaliek a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.