Cesta vlakom do Žiliny sa skráti o 30 minút, štát modernizuje koľaje

Samotný železničný uzol v okolí Žiliny by sa mal zmodernizovať v rokoch 2018 až 2020.

Ilustračné foto.(Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

BRATISLAVA. Modernizácia železničnej trate, vrátane viacerých staníc, medzi Bratislavou a Žilinou v dĺžke dvesto kilometrov by sa na zvyšných troch úsekoch mala skončiť v najbližších rokoch.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že samotný uzol Žilina bude zmodernizovaný v rokoch 2018 až 2020. Po ukončení modernizácie celej trate pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu by sa cesta vlakmi mala skrátiť o tridsať minút. Modernizácia takmer všetkých úsekov je financovaná z peňazí Európskej únie, výnimkou je úsek pri Trenčíne.

Pokračujúca modernizácia traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá (12 km) mala byť pôvodne hotová tento mesiac, ale pre meškanie prác bude trvať až do novembra tohto roka.

Na železnicu 1,5 miliardy eur

Európska komisia modernizáciu tejto trate nepreplatí pre sporné verejné obstarávanie a preto bol tento projekt vyradený z Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Modernizácia úseku Považská Teplá - Žilina (23 km) by mala skončiť vo februári budúceho roku a po ukončení tendra sa má v tomto roku začať aj modernizácia zvyšného úseku Púchov - Považská Teplá (16 km).

Modernizácia na hlavnej domácej železničnej trati bude pokračovať v novom programovom období aj na úsekoch od Žiliny smerom na Košice. "Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 mld. eur," informoval minister dopravy Ján Počiatek.

Odhadovaná cena stavebnej časti trate Žilina - Košice s dĺžkou vyše 240 km je 2,5 mld. až 2,8 mld. eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov. Bez ďalšieho doprojektovania by sa s pomocou európskych peňazí mali v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza - Liptovský Hrádok a Lučivná - Poprad Tatry.

"Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky, prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň," upozornil Počiatek. "Avšak odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie," dodal minister.

Na modernizáciu V. koridoru od Žiliny po Košice si Európska komisia vyžiadala novú štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

Kratšie zo Žiliny do Košíc

"Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Zachované budú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach, jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš.

"Splnené budú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat," doplnil Kóňa.

Cieľom modernizácie železničných tratí je zvýšenie rýchlosti vlakov, zabezpečenie prístupu imobilných osôb k službám verejnej osobnej dopravy, zavedenie informačných systémov pre cestujúcich. Z hľadiska nákladnej dopravy prinesie modernizácia infraštruktúry najmä zefektívnenie prepravy tovarov.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 255
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 096
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 839
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 825
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 499
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 493
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 452
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 958

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister dopravy predložil koaličným partnerom návrh na 30-ročnú koncesiu Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave.