Cesta vlakom do Žiliny sa skráti o 30 minút, štát modernizuje koľaje

Samotný železničný uzol v okolí Žiliny by sa mal zmodernizovať v rokoch 2018 až 2020.

Ilustračné foto.(Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

BRATISLAVA. Modernizácia železničnej trate, vrátane viacerých staníc, medzi Bratislavou a Žilinou v dĺžke dvesto kilometrov by sa na zvyšných troch úsekoch mala skončiť v najbližších rokoch.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že samotný uzol Žilina bude zmodernizovaný v rokoch 2018 až 2020. Po ukončení modernizácie celej trate pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu by sa cesta vlakmi mala skrátiť o tridsať minút. Modernizácia takmer všetkých úsekov je financovaná z peňazí Európskej únie, výnimkou je úsek pri Trenčíne.

Pokračujúca modernizácia traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá (12 km) mala byť pôvodne hotová tento mesiac, ale pre meškanie prác bude trvať až do novembra tohto roka.

Na železnicu 1,5 miliardy eur

Európska komisia modernizáciu tejto trate nepreplatí pre sporné verejné obstarávanie a preto bol tento projekt vyradený z Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Modernizácia úseku Považská Teplá - Žilina (23 km) by mala skončiť vo februári budúceho roku a po ukončení tendra sa má v tomto roku začať aj modernizácia zvyšného úseku Púchov - Považská Teplá (16 km).

Modernizácia na hlavnej domácej železničnej trati bude pokračovať v novom programovom období aj na úsekoch od Žiliny smerom na Košice. "Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 mld. eur," informoval minister dopravy Ján Počiatek.

Odhadovaná cena stavebnej časti trate Žilina - Košice s dĺžkou vyše 240 km je 2,5 mld. až 2,8 mld. eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov. Bez ďalšieho doprojektovania by sa s pomocou európskych peňazí mali v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza - Liptovský Hrádok a Lučivná - Poprad Tatry.

"Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky, prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň," upozornil Počiatek. "Avšak odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie," dodal minister.

Na modernizáciu V. koridoru od Žiliny po Košice si Európska komisia vyžiadala novú štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

Kratšie zo Žiliny do Košíc

"Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Zachované budú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach, jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš.

"Splnené budú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat," doplnil Kóňa.

Cieľom modernizácie železničných tratí je zvýšenie rýchlosti vlakov, zabezpečenie prístupu imobilných osôb k službám verejnej osobnej dopravy, zavedenie informačných systémov pre cestujúcich. Z hľadiska nákladnej dopravy prinesie modernizácia infraštruktúry najmä zefektívnenie prepravy tovarov.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  3. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  4. Cestou - necestou
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  9. Zábavný aj sebavedomý
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  7. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  8. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  9. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  10. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 29 630
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 031
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 7 308
  4. Zábavný aj sebavedomý 4 481
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 241
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 990
  7. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 3 155
  8. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 476
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 304
  10. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 2 272

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poznali Gauliedera. Vylučujú, že by spáchal samovraždu

Gaulieder mal u seba dokumenty, ktoré by boli aktuálne, keby sa zrušili Mečiarove amnestie, tvrdí poslanec Ján Budaj (OĽaNO).

ŠPORT

Košice po 16 rokoch nepostúpili do semifinále play-off

Nestačili na Martin, ktorý v základnej časti zakaždým zdolali.

KOMENTÁRE

Kto čelí zlu, nech sa pripraví na najhoršie

Nad mnohými úmrtiami sa vznáša otázka: Komu prekážali?

Neprehliadnite tiež

Váhostavu hrozí trojročná stopka v obstarávaní

Klamala stavebná firma o majiteľoch? Prečo Širokého priznala až teraz? ÚVO opäť vyšetruje Váhostav, hrozí mu miliónová pokuta a dištanc.

Nové odbory v trnavskej automobilke chcú vyššie platy aj príplatky

Odbory budú žiadať pre skúsených zamestnancov priemernú hrubú mzdu 1 500 eur.

Siemens má v Británii dlhodobé plány, napriek brexitu

Dôveru v britský trh dala najavo aj nemecká banka Deutsche Bank.

Priznanie môžete podať aj bez toho, aby ste vystúpili z auta

Daňové priznania bude možné podať aj v mobilných kanceláriách.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop