Cesta vlakom do Žiliny sa skráti o 30 minút, štát modernizuje koľaje

Samotný železničný uzol v okolí Žiliny by sa mal zmodernizovať v rokoch 2018 až 2020.

Ilustračné foto.(Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

BRATISLAVA. Modernizácia železničnej trate, vrátane viacerých staníc, medzi Bratislavou a Žilinou v dĺžke dvesto kilometrov by sa na zvyšných troch úsekoch mala skončiť v najbližších rokoch.

Ministerstvo dopravy predpokladá, že samotný uzol Žilina bude zmodernizovaný v rokoch 2018 až 2020. Po ukončení modernizácie celej trate pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu by sa cesta vlakmi mala skrátiť o tridsať minút. Modernizácia takmer všetkých úsekov je financovaná z peňazí Európskej únie, výnimkou je úsek pri Trenčíne.

Pokračujúca modernizácia traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá (12 km) mala byť pôvodne hotová tento mesiac, ale pre meškanie prác bude trvať až do novembra tohto roka.

Na železnicu 1,5 miliardy eur

Európska komisia modernizáciu tejto trate nepreplatí pre sporné verejné obstarávanie a preto bol tento projekt vyradený z Operačného programu Doprava 2007 - 2013. Modernizácia úseku Považská Teplá - Žilina (23 km) by mala skončiť vo februári budúceho roku a po ukončení tendra sa má v tomto roku začať aj modernizácia zvyšného úseku Púchov - Považská Teplá (16 km).

Modernizácia na hlavnej domácej železničnej trati bude pokračovať v novom programovom období aj na úsekoch od Žiliny smerom na Košice. "Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 mld. eur," informoval minister dopravy Ján Počiatek.

Odhadovaná cena stavebnej časti trate Žilina - Košice s dĺžkou vyše 240 km je 2,5 mld. až 2,8 mld. eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov. Bez ďalšieho doprojektovania by sa s pomocou európskych peňazí mali v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza - Liptovský Hrádok a Lučivná - Poprad Tatry.

"Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky, prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň," upozornil Počiatek. "Avšak odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie," dodal minister.

Na modernizáciu V. koridoru od Žiliny po Košice si Európska komisia vyžiadala novú štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

Kratšie zo Žiliny do Košíc

"Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 kilometrov za hodinu Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Zachované budú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach, jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš.

"Splnené budú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat," doplnil Kóňa.

Cieľom modernizácie železničných tratí je zvýšenie rýchlosti vlakov, zabezpečenie prístupu imobilných osôb k službám verejnej osobnej dopravy, zavedenie informačných systémov pre cestujúcich. Z hľadiska nákladnej dopravy prinesie modernizácia infraštruktúry najmä zefektívnenie prepravy tovarov.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 412
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 197
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 517
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 289
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 211
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 068
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 624
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 337
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 316
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 082

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Toma Nicholsona

Čo keď sa už nebude dať odísť?

Teórie fyziky predpovedajú, že vesmír je prázdny preto, lebo niečo vždy zabráni populácii pred útekom z planéty.

Komentár Máriusa Kopcsaya

Jahnátek postráži kohútiky tak, aby bol Fico spokojný

Smer dal jasne najavo, že potrebuje mať v regulačnom úrade lojálneho človeka.

EKONOMIKA

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

PLUS

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Neprehliadnite tiež

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

Grécka vláda sa rozhodla vrátiť na kapitálový trh

Predaj cenných papierov zabezpečí konzorcium popredných medzinárodných bánk.

Akcie nemeckých automobiliek po prevalení škandálu s kartelom prudko klesli

Týždenník Spiegel odhalil, že automobilky sa od 90. rokov minulého storočia vzájomne radili.

Nízke úrokové sadzby ušetrili krajinám eurozóny takmer jeden bilión eur

Z nízkych úrokových sadzieb mimoriadne profitovalo hlavne Taliansko.