SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Za pozemky pod bratislavským obchvatom dá štát stámilióny eur

Cesta by sa mala stavať štyri roky a štyri mesiace.

Ilustračná fotoIlustračná foto(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Výkup pozemkov pod pripravovaný obchvat Bratislavy už štát stál 125 miliónov eur. Zostáva pritom ešte vyplatiť ďalších približne 200 miliónov eur. Na dnešnom odbornom seminári k obchvatu hlavného mesta to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

Tieto finančné prostriedky sú podľa jeho slov finančne kryté, rezort financií počíta s ich vyplatením. "Pri majetkoprávnom vysporiadaní ide všetko v poriadku," konštatoval Stromček. V zásade podľa jeho slov nič nebráni tomu, aby sa projekt realizoval v plánovaných termínoch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Viac ako tisíc miest

Na odbornom seminári sa zúčastnili aj predstavitelia konzorcia, ktoré v súťaži na výstavbu obchvatu zvíťazilo. Združenie firiem vedie spoločnosť Cintra. Konzorcium odhaduje, že počas výstavby obchvatu vytvorí viac ako 1000 pracovných miest. Cesta by sa mala stavať štyri roky a štyri mesiace. Následne počas prevádzky bude združenie firiem potrebovať približne 50 zamestnancov.

Konzorcium aj podľa svojich predchádzajúcich skúseností z podobných projektov odhaduje, že bude využívať 90 % pracovnej sily v rámci krajiny. Nechystá sa teda priniesť množstvo pracovníkov z iných krajín, prinesie svoje znalosti a manažment.

Kažimír ukázal čísla

K obchvatu Bratislavy zaujalo stanovisko aj ministerstvo financií, podľa ktorého by pri rovnakom začiatku výstavby obchvatu Bratislavy štátom aj súkromníkom prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) bola výhodnejšia prvá alternatíva.

V scenári, ktorý predpokladá možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však už vychádza výstavba a prevádzka projektu prostredníctvom PPP o 113 miliónov eur výhodnejšie. Oba varianty sú zároveň podľa rezortu financií výhodnejšie ako scenár, pri ktorom sa neurobí nič.

Ministerstvo financií by však rado videlo pri analýze obchvatu Bratislavy aj možnosti, ako hlavnému mestu pomôcť inak. "Boli by sme radi videli aj iné alternatívy," konštatoval na seminári Martin Filko z Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií. Napríklad analýzu odvážnejších alternatív ako posilnenie koľajnicových radiál v meste či spoplatnenie vstupu do mesta.

SaS a KDH: Potrebuje mesto obchvat?

Aktuálny PPP projekt pritom zahŕňa iba južnú časť bratislavského obchvatu. Ministerstvo dopravy však podľa Stromčeka považuje za nutné dokončiť aj jeho severnú časť, ktorej súčasťou má byť i tunel popod Karpaty.

Táto časť obchvatu je podľa rezortu ďalším z kandidátov na PPP projekt. "Treba sa zaoberať touto stavbou, je to jeden z kandidátov na pokračovanie PPP projektov," uviedol Stromček.

K pripravovanému PPP projektu na obchvat Bratislavy však majú výhrady niektoré opozičné strany, napríklad KDH či SaS. Žiadajú, aby o projekte rozhodla až budúca vláda, ktorá vzíde z marcových volieb.

"Naša hlavná výhrada smeruje k tomu, že vládne autority vierohodným spôsobom doteraz nepreukázali, či hlavné mesto obchvat v navrhovanej podobe potrebuje," uviedli liberáli v dnešnom stanovisku.

Strana tvrdí, že pozorne počúva názory nezávislých odborníkov, podľa ktorých je Bratislava pre drvivú väčšinu prichádzajúcich vozidiel koncovou destináciou, takže obchvat využije v skutočnosti len malá časť z nich.

"Preto zápchy, ktorým hlavné mesto čelí zvlášť v dopravnej špičke, zostanú, prípadne sa presunú do iných lokalít mesta," dodal predseda SaS Richard Sulík.

Rovnako aj finančná analýza ministerstva financií podľa jeho slov ukazuje, že výhodnosť PPP projektu z hľadiska vynaložených nákladov štátu nie je taká významná, aby musela projekt v takejto podobe z časových dôvodov schváliť súčasná vláda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  3. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  4. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  5. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  8. Levanduľa pre zamestnancov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 231
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 778
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 509
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 877
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 957
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 813
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 591
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 102
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 642
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 579

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

Na Lindtnerov vzťah s Kočnerom sa pozrie aj Súdna rada

Debata o sudcovskej etike je podvyživená, upozorňuje Pavol Žilinčík.

Dávid Lindtner.
Dobré ráno

Dobré ráno: Predĺžené moratórium je farizejský návrh

S predĺženým moratóriom prišla trojica koaličných poslancov

Podcast Dobré Ráno
Marian Kočner na súde v kauze falšovania zmeniek TV Markíza a kancelársky dvojvežiek a kongresové centrum Technopol v Bratislave.
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto to chcú zaľudia

Užijeme si menej zahovárania, viac diskusie o programových rozdieloch.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Informácie z USA aj Číny znížili ceny ropy

Predlžovanie napätia v obchode by mohlo ešte viac spomaliť rast svetovej ekonomiky.

Ilustračné foto

Únia umožní návrat boeingov 737 MAX najskôr v januári

Európski piloti plánujú testovacie lety na polovicu decembra.

Ilustračné foto.

Dohoda s Čínou nemusí byť podľa Trumpovho ministra nutne v novembri

Trump by mohol čiastkovú dohodu podísať na samite Ázijsko-tichomorskej hospodárskej spolupráce.

Trump poskytol ďalšie dôkazy vyšetrovateľom, ktorí skúmajú, či z pozície prezidenta nezneužíva svoju moc na diskreditáciu oponentov pred voľbami.

Finančná gramotnosť na Slovensku je nízka a klesá

Zadlženie domácností na Slovensku rastie.

Národná banka Slovenska.