Za pozemky pod bratislavským obchvatom dá štát stámilióny eur

Cesta by sa mala stavať štyri roky a štyri mesiace.

Ilustračná foto(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Výkup pozemkov pod pripravovaný obchvat Bratislavy už štát stál 125 miliónov eur. Zostáva pritom ešte vyplatiť ďalších približne 200 miliónov eur. Na dnešnom odbornom seminári k obchvatu hlavného mesta to uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

Tieto finančné prostriedky sú podľa jeho slov finančne kryté, rezort financií počíta s ich vyplatením. "Pri majetkoprávnom vysporiadaní ide všetko v poriadku," konštatoval Stromček. V zásade podľa jeho slov nič nebráni tomu, aby sa projekt realizoval v plánovaných termínoch.

Viac ako tisíc miest

Na odbornom seminári sa zúčastnili aj predstavitelia konzorcia, ktoré v súťaži na výstavbu obchvatu zvíťazilo. Združenie firiem vedie spoločnosť Cintra. Konzorcium odhaduje, že počas výstavby obchvatu vytvorí viac ako 1000 pracovných miest. Cesta by sa mala stavať štyri roky a štyri mesiace. Následne počas prevádzky bude združenie firiem potrebovať približne 50 zamestnancov.

Konzorcium aj podľa svojich predchádzajúcich skúseností z podobných projektov odhaduje, že bude využívať 90 % pracovnej sily v rámci krajiny. Nechystá sa teda priniesť množstvo pracovníkov z iných krajín, prinesie svoje znalosti a manažment.

Kažimír ukázal čísla

K obchvatu Bratislavy zaujalo stanovisko aj ministerstvo financií, podľa ktorého by pri rovnakom začiatku výstavby obchvatu Bratislavy štátom aj súkromníkom prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) bola výhodnejšia prvá alternatíva.

V scenári, ktorý predpokladá možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však už vychádza výstavba a prevádzka projektu prostredníctvom PPP o 113 miliónov eur výhodnejšie. Oba varianty sú zároveň podľa rezortu financií výhodnejšie ako scenár, pri ktorom sa neurobí nič.

Ministerstvo financií by však rado videlo pri analýze obchvatu Bratislavy aj možnosti, ako hlavnému mestu pomôcť inak. "Boli by sme radi videli aj iné alternatívy," konštatoval na seminári Martin Filko z Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií. Napríklad analýzu odvážnejších alternatív ako posilnenie koľajnicových radiál v meste či spoplatnenie vstupu do mesta.

SaS a KDH: Potrebuje mesto obchvat?

Aktuálny PPP projekt pritom zahŕňa iba južnú časť bratislavského obchvatu. Ministerstvo dopravy však podľa Stromčeka považuje za nutné dokončiť aj jeho severnú časť, ktorej súčasťou má byť i tunel popod Karpaty.

Táto časť obchvatu je podľa rezortu ďalším z kandidátov na PPP projekt. "Treba sa zaoberať touto stavbou, je to jeden z kandidátov na pokračovanie PPP projektov," uviedol Stromček.

K pripravovanému PPP projektu na obchvat Bratislavy však majú výhrady niektoré opozičné strany, napríklad KDH či SaS. Žiadajú, aby o projekte rozhodla až budúca vláda, ktorá vzíde z marcových volieb.

"Naša hlavná výhrada smeruje k tomu, že vládne autority vierohodným spôsobom doteraz nepreukázali, či hlavné mesto obchvat v navrhovanej podobe potrebuje," uviedli liberáli v dnešnom stanovisku.

Strana tvrdí, že pozorne počúva názory nezávislých odborníkov, podľa ktorých je Bratislava pre drvivú väčšinu prichádzajúcich vozidiel koncovou destináciou, takže obchvat využije v skutočnosti len malá časť z nich.

"Preto zápchy, ktorým hlavné mesto čelí zvlášť v dopravnej špičke, zostanú, prípadne sa presunú do iných lokalít mesta," dodal predseda SaS Richard Sulík.

Rovnako aj finančná analýza ministerstva financií podľa jeho slov ukazuje, že výhodnosť PPP projektu z hľadiska vynaložených nákladov štátu nie je taká významná, aby musela projekt v takejto podobe z časových dôvodov schváliť súčasná vláda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 865
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 699
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 128
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 329
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 059
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 042
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 557
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 556
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 655

Téma: Eurofondy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.