SME
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila

Na Slovensku sa navýšil počet vlakokilometrov v štátom dotovaných vlakoch. Celkovo najazdia 32,5 milióna vlakokilometrov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac vlakov na slovenských železniciach, príchod nových dopravcov, vyššia kvalita, nižšie ceny, ale aj zavedenie bezplatného cestovania v štátom dotovaných vlakoch. Aj toto sa počas uplynulých štyroch, teda počas druhej vlády Roberta Fica zo Smeru stalo v osobnej železničnej doprave.

Štát od roku 2013 zaviedol na slovenskej železnici  tiežpravidelný cestovný poriadok. Navyše ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka vlani na jeseň spustilo vôbec prvú veľkú súťaž na dotovanú linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Rezort, ktorému šéfuje Ján Počiatek (Smer) ju však už nestihne uzatvoriť. Finišovať s ňou bude až vláda, ktorá vzíde po marcových parlamentných voľbách.  

Článok pokračuje pod video reklamou

Pozrite sa, čo všetko sa za ostatné štyri roky na slovenskej železnici stalo.

1. Príchod súkromníkov na Slovensko

Na slovenskú železnicu prišli súkromní dopravcovia. Priekopníkom boli vlaky RegioJetu českého podnikateľa Radima Jančuru. Zmluvu na výkon osobnej dopravy vo verejnom záujme podpisoval ešte exminister dopravy Ján Figeľ z KDH v roku 2010. Žlté vlaky vstúpili na trať medzi Bratislavou a Komárnom tesne pred marcovými voľbami v roku 2012. 

Jančurove žlté vlaky však neostali len na tejto trati. RegioJet sa rozhodol svoje podnikanie rozšíriť aj v štátom neplatenej doprave. Rozšíril svoju linku medzi Prahou a Ostravou až po Košice. Otvoril však na Slovensku aj novú linku. V apríli 2014 Jančura oznámil, že od decembra 2014 spúšťa vlaky medzi Bratislavou a Košicami.

Okrem RegioJetu na slovenské koľajnice vstúpil aj ďalší dopravca – Leo Express, ktorého väčšinovým vlastníkov je podnikateľ Leoš Novotný. Od decembra 2014 začal jazdiť medzi Prahou a Košicami.

„Samotný fakt, že sa na Slovensku objavila konkurencia v osobnej železničnej doprave, je pozitívny a bol pre cestujúceho určite prínosom,“ vraví riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Tento krok priniesol nielen zvýšenie konkurencie, ale i boj o cestujúceho, tvrdí analytik mimovládnej organizácie Centra pre efektívnu dopravu Michal Drábek. 

Na Slovensko sa chystá aj Arriva. Tá od začiatku marca plánuje spustiť linku medzi Prahou a Trenčínom.

2. Viac vlakov a pravidelné cestovné poriadky

Oproti minulosti na slovenských železniciach pribudlo viac vlakov. Ministerstvo dopravy si v objednávke od štátu navýšilo počet vlakových kilometrov o 2,3 milióna.

Kým v roku 2012 štátom dotované vlaky odjazdili 30,2 milióna kilometrov, v roku 2016 si ich štát celkovo objednáva 32,5 milióna kilometrov.

Takýto počet vlakových kilometrov je najvyšší od roku 2002. Vtedy štátom dotované vlaky odjazdili 34 milióna kilometrov.

Prečítajte si tiež: Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, viac ako 12-tisíc vozňov kúpili Nemci Čítajte 
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C457P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M457P na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita v Trnave
  2. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  3. CUPRA si podmanila parížske nebo
  4. Viac ako vzdelanie
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 741
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 611
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 908
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 109
  5. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 967
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 938
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 989
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 162
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 973
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 322

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Voľby 2016

Hlavné správy zo Sme.sk

Môžu zmeniť výsledky volieb. Prieskumy pred voľbami zažívajú hodinu pravdy

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal.
Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čo hovoria a čo nehovoria prieskumy

Že informácie ovplyvňujú správanie voličov, nie je žiadna chyba.

Peter Tkačenko
Adèle Haenel (vpravo) a Noémie Merlant vo filme Portrét ženy v plameňoch.

Neprehliadnite tiež

Krajiny skupiny G20 výrazne zvýšili obchodné bariéry

Hlavnými nástrojmi reštrikcií bolo zvýšenie ciel a dovozné zákazy.

Ilustračné foto.

Slovenská národná banka sa zapája do boja proti zmene klímy

Národná banka Slovenska sa stala členom "koalície odhodlaných".

Guvernér Národnej banky Peter Kažimír.

Spoločnosť Dúha si nemyslí, že bude za Višňové doplácať zhotoviteľ

Dúha bola spolu s talianskou firmou Salini Impregilo zhotoviteľom úseku diaľnice.

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.

Existuje riziko, že Trump zavedie clá na autá, tvrdí eurokomisárka

Trump hrozí zavedením ciel na autá z Únie a Japonska.

Cecilia Malmströmová.