Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila

Na Slovensku sa navýšil počet vlakokilometrov v štátom dotovaných vlakoch. Celkovo najazdia 32,5 milióna vlakokilometrov.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac vlakov na slovenských železniciach, príchod nových dopravcov, vyššia kvalita, nižšie ceny, ale aj zavedenie bezplatného cestovania v štátom dotovaných vlakoch. Aj toto sa počas uplynulých štyroch, teda počas druhej vlády Roberta Fica zo Smeru stalo v osobnej železničnej doprave.

Štát od roku 2013 zaviedol na slovenskej železnici  tiežpravidelný cestovný poriadok. Navyše ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka vlani na jeseň spustilo vôbec prvú veľkú súťaž na dotovanú linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Rezort, ktorému šéfuje Ján Počiatek (Smer) ju však už nestihne uzatvoriť. Finišovať s ňou bude až vláda, ktorá vzíde po marcových parlamentných voľbách.  

Pozrite sa, čo všetko sa za ostatné štyri roky na slovenskej železnici stalo.

1. Príchod súkromníkov na Slovensko

Na slovenskú železnicu prišli súkromní dopravcovia. Priekopníkom boli vlaky RegioJetu českého podnikateľa Radima Jančuru. Zmluvu na výkon osobnej dopravy vo verejnom záujme podpisoval ešte exminister dopravy Ján Figeľ z KDH v roku 2010. Žlté vlaky vstúpili na trať medzi Bratislavou a Komárnom tesne pred marcovými voľbami v roku 2012. 

Jančurove žlté vlaky však neostali len na tejto trati. RegioJet sa rozhodol svoje podnikanie rozšíriť aj v štátom neplatenej doprave. Rozšíril svoju linku medzi Prahou a Ostravou až po Košice. Otvoril však na Slovensku aj novú linku. V apríli 2014 Jančura oznámil, že od decembra 2014 spúšťa vlaky medzi Bratislavou a Košicami.

Okrem RegioJetu na slovenské koľajnice vstúpil aj ďalší dopravca – Leo Express, ktorého väčšinovým vlastníkov je podnikateľ Leoš Novotný. Od decembra 2014 začal jazdiť medzi Prahou a Košicami.

„Samotný fakt, že sa na Slovensku objavila konkurencia v osobnej železničnej doprave, je pozitívny a bol pre cestujúceho určite prínosom,“ vraví riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Tento krok priniesol nielen zvýšenie konkurencie, ale i boj o cestujúceho, tvrdí analytik mimovládnej organizácie Centra pre efektívnu dopravu Michal Drábek. 

Na Slovensko sa chystá aj Arriva. Tá od začiatku marca plánuje spustiť linku medzi Prahou a Trenčínom.

2. Viac vlakov a pravidelné cestovné poriadky

Oproti minulosti na slovenských železniciach pribudlo viac vlakov. Ministerstvo dopravy si v objednávke od štátu navýšilo počet vlakových kilometrov o 2,3 milióna.

Kým v roku 2012 štátom dotované vlaky odjazdili 30,2 milióna kilometrov, v roku 2016 si ich štát celkovo objednáva 32,5 milióna kilometrov.

Takýto počet vlakových kilometrov je najvyšší od roku 2002. Vtedy štátom dotované vlaky odjazdili 34 milióna kilometrov.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, viac ako 12-tisíc vozňov kúpili Nemci
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C457P na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C457P na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 299
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 225
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 664
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 546
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 390
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 323
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 090
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 018

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Voľby 2016

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

Francúzi menia plány, PSA bude v Trnave vyrábať elektromotory

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.