Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila

Na Slovensku sa navýšil počet vlakokilometrov v štátom dotovaných vlakoch. Celkovo najazdia 32,5 milióna vlakokilometrov.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac vlakov na slovenských železniciach, príchod nových dopravcov, vyššia kvalita, nižšie ceny, ale aj zavedenie bezplatného cestovania v štátom dotovaných vlakoch. Aj toto sa počas uplynulých štyroch, teda počas druhej vlády Roberta Fica zo Smeru stalo v osobnej železničnej doprave.

Štát od roku 2013 zaviedol na slovenskej železnici  tiežpravidelný cestovný poriadok. Navyše ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka vlani na jeseň spustilo vôbec prvú veľkú súťaž na dotovanú linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Rezort, ktorému šéfuje Ján Počiatek (Smer) ju však už nestihne uzatvoriť. Finišovať s ňou bude až vláda, ktorá vzíde po marcových parlamentných voľbách.  

Pozrite sa, čo všetko sa za ostatné štyri roky na slovenskej železnici stalo.

1. Príchod súkromníkov na Slovensko

Na slovenskú železnicu prišli súkromní dopravcovia. Priekopníkom boli vlaky RegioJetu českého podnikateľa Radima Jančuru. Zmluvu na výkon osobnej dopravy vo verejnom záujme podpisoval ešte exminister dopravy Ján Figeľ z KDH v roku 2010. Žlté vlaky vstúpili na trať medzi Bratislavou a Komárnom tesne pred marcovými voľbami v roku 2012. 

Jančurove žlté vlaky však neostali len na tejto trati. RegioJet sa rozhodol svoje podnikanie rozšíriť aj v štátom neplatenej doprave. Rozšíril svoju linku medzi Prahou a Ostravou až po Košice. Otvoril však na Slovensku aj novú linku. V apríli 2014 Jančura oznámil, že od decembra 2014 spúšťa vlaky medzi Bratislavou a Košicami.

Okrem RegioJetu na slovenské koľajnice vstúpil aj ďalší dopravca – Leo Express, ktorého väčšinovým vlastníkov je podnikateľ Leoš Novotný. Od decembra 2014 začal jazdiť medzi Prahou a Košicami.

„Samotný fakt, že sa na Slovensku objavila konkurencia v osobnej železničnej doprave, je pozitívny a bol pre cestujúceho určite prínosom,“ vraví riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Tento krok priniesol nielen zvýšenie konkurencie, ale i boj o cestujúceho, tvrdí analytik mimovládnej organizácie Centra pre efektívnu dopravu Michal Drábek. 

Na Slovensko sa chystá aj Arriva. Tá od začiatku marca plánuje spustiť linku medzi Prahou a Trenčínom.

2. Viac vlakov a pravidelné cestovné poriadky

Oproti minulosti na slovenských železniciach pribudlo viac vlakov. Ministerstvo dopravy si v objednávke od štátu navýšilo počet vlakových kilometrov o 2,3 milióna.

Kým v roku 2012 štátom dotované vlaky odjazdili 30,2 milióna kilometrov, v roku 2016 si ich štát celkovo objednáva 32,5 milióna kilometrov.

Takýto počet vlakových kilometrov je najvyšší od roku 2002. Vtedy štátom dotované vlaky odjazdili 34 milióna kilometrov.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, viac ako 12-tisíc vozňov kúpili Nemci
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 596
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 021
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 050
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 182
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 639
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 013
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 864
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 835
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 376
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 254

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Voľby 2016

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.