SME
Piatok, 28. január, 2022 | Meniny má Alfonz

Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila

Na Slovensku sa navýšil počet vlakokilometrov v štátom dotovaných vlakoch. Celkovo najazdia 32,5 milióna vlakokilometrov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viac vlakov na slovenských železniciach, príchod nových dopravcov, vyššia kvalita, nižšie ceny, ale aj zavedenie bezplatného cestovania v štátom dotovaných vlakoch. Aj toto sa počas uplynulých štyroch, teda počas druhej vlády Roberta Fica zo Smeru stalo v osobnej železničnej doprave.

Štát od roku 2013 zaviedol na slovenskej železnici  tiež pravidelný cestovný poriadok. Navyše ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka vlani na jeseň spustilo vôbec prvú veľkú súťaž na dotovanú linku medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Rezort, ktorému šéfuje Ján Počiatek (Smer) ju však už nestihne uzatvoriť. Finišovať s ňou bude až vláda, ktorá vzíde po marcových parlamentných voľbách.  

SkryťVypnúť reklamu

Pozrite sa, čo všetko sa za ostatné štyri roky na slovenskej železnici stalo.

1. Príchod súkromníkov na Slovensko

Na slovenskú železnicu prišli súkromní dopravcovia. Priekopníkom boli vlaky RegioJetu českého podnikateľa Radima Jančuru. Zmluvu na výkon osobnej dopravy vo verejnom záujme podpisoval ešte exminister dopravy Ján Figeľ z KDH v roku 2010. Žlté vlaky vstúpili na trať medzi Bratislavou a Komárnom tesne pred marcovými voľbami v roku 2012. 

Jančurove žlté vlaky však neostali len na tejto trati. RegioJet sa rozhodol svoje podnikanie rozšíriť aj v štátom neplatenej doprave. Rozšíril svoju linku medzi Prahou a Ostravou až po Košice. Otvoril však na Slovensku aj novú linku. V apríli 2014 Jančura oznámil, že od decembra 2014 spúšťa vlaky medzi Bratislavou a Košicami.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem RegioJetu na slovenské koľajnice vstúpil aj ďalší dopravca – Leo Express, ktorého väčšinovým vlastníkov je podnikateľ Leoš Novotný. Od decembra 2014 začal jazdiť medzi Prahou a Košicami.

„Samotný fakt, že sa na Slovensku objavila konkurencia v osobnej železničnej doprave, je pozitívny a bol pre cestujúceho určite prínosom,“ vraví riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

Tento krok priniesol nielen zvýšenie konkurencie, ale i boj o cestujúceho, tvrdí analytik mimovládnej organizácie Centra pre efektívnu dopravu Michal Drábek. 

Na Slovensko sa chystá aj Arriva. Tá od začiatku marca plánuje spustiť linku medzi Prahou a Trenčínom.

2. Viac vlakov a pravidelné cestovné poriadky

Oproti minulosti na slovenských železniciach pribudlo viac vlakov. Ministerstvo dopravy si v objednávke od štátu navýšilo počet vlakových kilometrov o 2,3 milióna.

SkryťVypnúť reklamu

Kým v roku 2012 štátom dotované vlaky odjazdili 30,2 milióna kilometrov, v roku 2016 si ich štát celkovo objednáva 32,5 milióna kilometrov.

Takýto počet vlakových kilometrov je najvyšší od roku 2002. Vtedy štátom dotované vlaky odjazdili 34 milióna kilometrov.

Prečítajte si tiež: Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, viac ako 12-tisíc vozňov kúpili Nemci Čítajte 
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  8. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 10 417
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 328
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 618
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 371
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 313
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 3 202
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 755
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 301
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 201
  10. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 1 576
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bytovka na Drotárskej ceste v Bratislave, v ktorej si kúpil byt aj Michal Fico, syn Roberta Fica.

Šéf Smeru býva v prenájme u Muňka.


a 1 ďalší 13 h

Pandémia si vyžiadala 17 779 obetí.


a 4 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Index

Za NFT sa v roku 2021 platili miliardy.


11 h

Podpora pre obnoviteľné zdroje by mala smerovať už len priamo do investície.


SITA 1 h

Od februára budú prevody peňazí medzi Slovenskou sporiteľňou, Tatra bankou a VÚB bankou okamžité.


SITA 2 h
Vizualizácia projektu Green Atrium.

Realitný projekt Green Atrium v bratislavskom Ružinove napreduje.


15 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 12 948
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 8 187
  3. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 710
  4. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 571
  5. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 346
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 4 539
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 108
  8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 025
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  5. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu