SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Ak žiadosť o poukážku nebola úspešná, treba si pýtať vysvetlenie priamo od SIEA

Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyzýva domácnosti, ktoré nezískali poukážky na podporu obnoviteľných zdrojov energie, aby sa informovali priamo v konzultačných

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyzýva domácnosti, ktoré nezískali poukážky na podporu obnoviteľných zdrojov energie, aby sa informovali priamo v konzultačných a poradenských centrách agentúry. Uviedol to riaditeľ odboru komunikácie a medzinárodnej spolupráce SIEA Eduard Jambor.

Viaceré domácnosti podľa neho totiž nepoznali pravidlá projektu Zelená domácnostiam a v 2. kole sa spoliehali výhradne na zhotoviteľov, ktorí tvrdili, že všetko, vrátane žiadostí o poukážky vybavia za nich. Ukazuje sa však, že tí v niektorých prípadoch podávali aj nesprávne alebo nekorektné informácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Pracovníci SIEA podľa neho od pondelka (1. 2.) absolvovali s domácnosťami desiatky rozhovorov o uprednostňujúcich podmienkach projektu, spôsobe vydávania poukážok aj menšom objeme vyčlenených prostriedkov pre Bratislavský samosprávny kraj.

Menej peňazí, veľký záujem

Práve menší rozpočet a veľký záujem o podporu v tomto regióne bol dôvodom, že v 2. kole nezískala podporu ani jedna fotovoltická inštalácia. V poradí ich predbehli inštalácie tepelných čerpadiel a solárnych kolektorov v domoch, ktoré vykonali opatrenia na úsporu energie. Domácnosti vysvetlenia prijali. Zároveň však upozornili na viacero neštandardných praktík niektorých zhotoviteľov.

"V rámci 2. kola projektu už evidujeme na niektorých zhotoviteľov sťažnosti predovšetkým od domácností, ktoré nevypĺňali žiadosti o poukážky samé. Ak vyplní žiadosť zhotoviteľ, ktorý má na to od domácnosti splnomocnenie, nie je to v rozpore so všeobecnými podmienkami projektu, ale tento postup SIEA domácnostiam opakovane neodporúčala. Ak má domácnosť pochybnosti, ako to bolo v prípade jej žiadosti, môže sa na nás obrátiť. Doteraz sa všetky prípady vysvetlili bez pochybenia SIEA," zdôraznil Jambor.

Skryť Vypnúť reklamu

Kompetencie SIEA pri riešení sťažností žiadateľov sú podľa neho dané podmienkami projektu a zmluvou so zhotoviteľmi, v ktorej sú presne uvedené podmienky, za akých môže zmluvy so zhotoviteľmi vypovedať. Týkajú sa aj toho, akým spôsobom zhotovitelia o projekte informovali. Prvé upozornenie na možné porušenie zmluvy už SIEA doručila zhotoviteľovi, nasledovať môžu ďalšie.

Agentúra však nemá kompetencie vstupovať do obchodných vzťahov medzi domácnosťami a zhotoviteľmi. S prípadnými podnetmi je možné sa obrátiť aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa nimi bude zaoberať.

Propagačné aktivity viacerých zhotoviteľov sa od decembra 2015, kedy bolo vyhlásené 1. kolo projektu, výrazne zintenzívnili. Mnohí si na webových stránkach vytvorili formuláre s cieľom získať čo najviac klientov.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorí o detailoch podpory a systéme podávania žiadostí informovali minimálne a zamlčiavali, že žiadosť si môžu domácnosti podávať samé. Dokonca domácnosti presviedčali, že žiadosť je príliš komplikovaná. Objavili sa aj prípady, že podanie žiadosti bolo podmieňované zaplatením zálohy.

"Takéto konanie zásadne odmietame. Informačný systém bol vytvorený s cieľom, aby mohli žiadosti jednoducho a rýchlo vyplniť domácnosti. Samotný mechanizmus podávania žiadostí sa nezmenil, ale na základe skúseností z 1. kola sme postup pri vypĺňaní rozčlenili do 5 prehľadných krokov, doplnili sme vzorové texty, vysvetlivky a upozornenia a publikovali podrobný názorný manuál. K vyplneniu žiadosti je potrebné vedieť len výrobcu a typ zariadenia, ktoré sa vyberá zo zoznamu a mať k dispozícii list vlastníctva k budove, kde plánujú zariadenie využívať," zdôraznil Jambor.

Skryť Vypnúť reklamu

Mali vypĺňať žiadosti samé

V manuáli sú zhrnuté základné postupy pri podaní žiadosti, vrátane podrobného vysvetlenia uprednostňujúcich podmienok.

Pripomenul, že už v decembri 2015 po skončení 1. kola, bolo na webovej stránke zverejnené odporúčanie, aby domácnosti vypĺňali žiadosti samé. Pred spustením 2. kola SIEA k tejto téme vydala upozornenie, aby si overovali informácie od zhotoviteľov, ktorí tvrdia, že všetko vybavia za nich.

"Vyzývali sme ich, aby im neuvážene neposkytovali svoje údaje. Tie domácnosti, ktoré sa pri vypĺňaní spoľahli sami na seba, majú výhodu, pretože vedia, kedy a ako žiadosť vyplnili. Aj pri prebiehajúcej kontrole adries, na ktoré majú byť poukážky posielané sa potvrdilo, že pri žiadostiach s rovnakou kontaktnou e-mailovou adresou je vysoká miera chybovosti," povedal Jambor.

Skryť Vypnúť reklamu

V tejto súvislosti SIEA upozorňuje, že prebiehajúca kontrola sa netýka ostatných vyplnených údajov, ktoré budú súčasťou zmluvy. Tie si musia domácnosti v spolupráci so zhotoviteľmi skontrolovať po doručení poukážok. To, že žiadosti vypĺňali za domácnosti zhotovitelia, naznačujú okrem rovnakých IP adries počítačov, z ktorých bolo o poukážky žiadané, aj rovnaké kontaktné e-mailové adresy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 370
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 436
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 11 538
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 211
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 144
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 096
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 393
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 157
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 960
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošné skríningové testovanie na Covid-19.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

5 h
Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

19 h

Neprehliadnite tiež

Boeing 777X

Prvý skúšobný let absolvovalo obrovské lietadlo vlani v januári.

4 h
Ilustračné foto

K výhre sa zatiaľ nikto neprihlásil.

14 h
Centrum Viedne počas lovcdownu.

Vyťaženosť rakúskych hotelov vlani spadla na štvrtinu.

18 h
Madridčania sú na sneh zvyknutí z lyžovačiek, no nie sú naučení na to, že v snehu zapadne ich mesto.

Vláda však tvrdí, že je to príliš vysoký odhad.

22 h