Ak žiadosť o poukážku nebola úspešná, treba si pýtať vysvetlenie priamo od SIEA

Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyzýva domácnosti, ktoré nezískali poukážky na podporu obnoviteľných zdrojov energie, aby sa informovali priamo v konzultačných

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyzýva domácnosti, ktoré nezískali poukážky na podporu obnoviteľných zdrojov energie, aby sa informovali priamo v konzultačných a poradenských centrách agentúry. Uviedol to riaditeľ odboru komunikácie a medzinárodnej spolupráce SIEA Eduard Jambor.

Viaceré domácnosti podľa neho totiž nepoznali pravidlá projektu Zelená domácnostiam a v 2. kole sa spoliehali výhradne na zhotoviteľov, ktorí tvrdili, že všetko, vrátane žiadostí o poukážky vybavia za nich. Ukazuje sa však, že tí v niektorých prípadoch podávali aj nesprávne alebo nekorektné informácie.

Pracovníci SIEA podľa neho od pondelka (1. 2.) absolvovali s domácnosťami desiatky rozhovorov o uprednostňujúcich podmienkach projektu, spôsobe vydávania poukážok aj menšom objeme vyčlenených prostriedkov pre Bratislavský samosprávny kraj.

Menej peňazí, veľký záujem

Práve menší rozpočet a veľký záujem o podporu v tomto regióne bol dôvodom, že v 2. kole nezískala podporu ani jedna fotovoltická inštalácia. V poradí ich predbehli inštalácie tepelných čerpadiel a solárnych kolektorov v domoch, ktoré vykonali opatrenia na úsporu energie. Domácnosti vysvetlenia prijali. Zároveň však upozornili na viacero neštandardných praktík niektorých zhotoviteľov.

"V rámci 2. kola projektu už evidujeme na niektorých zhotoviteľov sťažnosti predovšetkým od domácností, ktoré nevypĺňali žiadosti o poukážky samé. Ak vyplní žiadosť zhotoviteľ, ktorý má na to od domácnosti splnomocnenie, nie je to v rozpore so všeobecnými podmienkami projektu, ale tento postup SIEA domácnostiam opakovane neodporúčala. Ak má domácnosť pochybnosti, ako to bolo v prípade jej žiadosti, môže sa na nás obrátiť. Doteraz sa všetky prípady vysvetlili bez pochybenia SIEA," zdôraznil Jambor.

Kompetencie SIEA pri riešení sťažností žiadateľov sú podľa neho dané podmienkami projektu a zmluvou so zhotoviteľmi, v ktorej sú presne uvedené podmienky, za akých môže zmluvy so zhotoviteľmi vypovedať. Týkajú sa aj toho, akým spôsobom zhotovitelia o projekte informovali. Prvé upozornenie na možné porušenie zmluvy už SIEA doručila zhotoviteľovi, nasledovať môžu ďalšie.

Agentúra však nemá kompetencie vstupovať do obchodných vzťahov medzi domácnosťami a zhotoviteľmi. S prípadnými podnetmi je možné sa obrátiť aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa nimi bude zaoberať.

Propagačné aktivity viacerých zhotoviteľov sa od decembra 2015, kedy bolo vyhlásené 1. kolo projektu, výrazne zintenzívnili. Mnohí si na webových stránkach vytvorili formuláre s cieľom získať čo najviac klientov.

Niektorí o detailoch podpory a systéme podávania žiadostí informovali minimálne a zamlčiavali, že žiadosť si môžu domácnosti podávať samé. Dokonca domácnosti presviedčali, že žiadosť je príliš komplikovaná. Objavili sa aj prípady, že podanie žiadosti bolo podmieňované zaplatením zálohy.

"Takéto konanie zásadne odmietame. Informačný systém bol vytvorený s cieľom, aby mohli žiadosti jednoducho a rýchlo vyplniť domácnosti. Samotný mechanizmus podávania žiadostí sa nezmenil, ale na základe skúseností z 1. kola sme postup pri vypĺňaní rozčlenili do 5 prehľadných krokov, doplnili sme vzorové texty, vysvetlivky a upozornenia a publikovali podrobný názorný manuál. K vyplneniu žiadosti je potrebné vedieť len výrobcu a typ zariadenia, ktoré sa vyberá zo zoznamu a mať k dispozícii list vlastníctva k budove, kde plánujú zariadenie využívať," zdôraznil Jambor.

Mali vypĺňať žiadosti samé

V manuáli sú zhrnuté základné postupy pri podaní žiadosti, vrátane podrobného vysvetlenia uprednostňujúcich podmienok.

Pripomenul, že už v decembri 2015 po skončení 1. kola, bolo na webovej stránke zverejnené odporúčanie, aby domácnosti vypĺňali žiadosti samé. Pred spustením 2. kola SIEA k tejto téme vydala upozornenie, aby si overovali informácie od zhotoviteľov, ktorí tvrdia, že všetko vybavia za nich.

"Vyzývali sme ich, aby im neuvážene neposkytovali svoje údaje. Tie domácnosti, ktoré sa pri vypĺňaní spoľahli sami na seba, majú výhodu, pretože vedia, kedy a ako žiadosť vyplnili. Aj pri prebiehajúcej kontrole adries, na ktoré majú byť poukážky posielané sa potvrdilo, že pri žiadostiach s rovnakou kontaktnou e-mailovou adresou je vysoká miera chybovosti," povedal Jambor.

V tejto súvislosti SIEA upozorňuje, že prebiehajúca kontrola sa netýka ostatných vyplnených údajov, ktoré budú súčasťou zmluvy. Tie si musia domácnosti v spolupráci so zhotoviteľmi skontrolovať po doručení poukážok. To, že žiadosti vypĺňali za domácnosti zhotovitelia, naznačujú okrem rovnakých IP adries počítačov, z ktorých bolo o poukážky žiadané, aj rovnaké kontaktné e-mailové adresy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  8. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Accessible Urban Living
  2. RPSP – A good intention ruined by execution
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Riešenia pre hnedú planétu
  6. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  7. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 17 096
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 692
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 584
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 141
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 436
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 930
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 742
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 672
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 521
  10. Slováci triedia lepšie 1 163

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy.

DOMOV

Dobré ráno: Ľudstvo prehralo, blíži sa zrod Skynetu?

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

ŽENA

Trendom roka 2018 je Ultra Violet, farba vesmíru aj kvetov

Fialová bude vládnuť móde aj dizajnu.

Neprehliadnite tiež

V roku 2060 pôjdu Dáni na dôchodok ako 74-roční. Kedy Slováci?

Súčasný limit Dánom vzrastie až o deväť rokov.

Švajčiarsko ruší oslobodenie od DPH pre menšie firmy a online predaj

PwC uvádza, že zásielky s nízkou hodnotou budú pri dovoze aj naďalej oslobodené od DPH.

Gazprom vyvezie tento rok rekordný objem plynu

Šéf koncernu Miller uviedol, že vývoz dosiahne 192 miliárd kubických metrov.

Kažimír: Najväčším problémom Slovenska sú regionálne rozdiely

Ak sa ľudia chcú mať na takej úrovni ako v Rakúsku, tak musí mať SR takú mieru zamestnanosti, akú má Rakúsko, hovorí minister.

RegioJet od nedele pridáva ďalší vlak z Prahy do Bratislavy

Firma tiež predlžuje niektoré nočné vlaky.