Ak žiadosť o poukážku nebola úspešná, treba si pýtať vysvetlenie priamo od SIEA

Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyzýva domácnosti, ktoré nezískali poukážky na podporu obnoviteľných zdrojov energie, aby sa informovali priamo v konzultačných

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA. Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyzýva domácnosti, ktoré nezískali poukážky na podporu obnoviteľných zdrojov energie, aby sa informovali priamo v konzultačných a poradenských centrách agentúry. Uviedol to riaditeľ odboru komunikácie a medzinárodnej spolupráce SIEA Eduard Jambor.

Viaceré domácnosti podľa neho totiž nepoznali pravidlá projektu Zelená domácnostiam a v 2. kole sa spoliehali výhradne na zhotoviteľov, ktorí tvrdili, že všetko, vrátane žiadostí o poukážky vybavia za nich. Ukazuje sa však, že tí v niektorých prípadoch podávali aj nesprávne alebo nekorektné informácie.

Pracovníci SIEA podľa neho od pondelka (1. 2.) absolvovali s domácnosťami desiatky rozhovorov o uprednostňujúcich podmienkach projektu, spôsobe vydávania poukážok aj menšom objeme vyčlenených prostriedkov pre Bratislavský samosprávny kraj.

Menej peňazí, veľký záujem

Práve menší rozpočet a veľký záujem o podporu v tomto regióne bol dôvodom, že v 2. kole nezískala podporu ani jedna fotovoltická inštalácia. V poradí ich predbehli inštalácie tepelných čerpadiel a solárnych kolektorov v domoch, ktoré vykonali opatrenia na úsporu energie. Domácnosti vysvetlenia prijali. Zároveň však upozornili na viacero neštandardných praktík niektorých zhotoviteľov.

"V rámci 2. kola projektu už evidujeme na niektorých zhotoviteľov sťažnosti predovšetkým od domácností, ktoré nevypĺňali žiadosti o poukážky samé. Ak vyplní žiadosť zhotoviteľ, ktorý má na to od domácnosti splnomocnenie, nie je to v rozpore so všeobecnými podmienkami projektu, ale tento postup SIEA domácnostiam opakovane neodporúčala. Ak má domácnosť pochybnosti, ako to bolo v prípade jej žiadosti, môže sa na nás obrátiť. Doteraz sa všetky prípady vysvetlili bez pochybenia SIEA," zdôraznil Jambor.

Kompetencie SIEA pri riešení sťažností žiadateľov sú podľa neho dané podmienkami projektu a zmluvou so zhotoviteľmi, v ktorej sú presne uvedené podmienky, za akých môže zmluvy so zhotoviteľmi vypovedať. Týkajú sa aj toho, akým spôsobom zhotovitelia o projekte informovali. Prvé upozornenie na možné porušenie zmluvy už SIEA doručila zhotoviteľovi, nasledovať môžu ďalšie.

Agentúra však nemá kompetencie vstupovať do obchodných vzťahov medzi domácnosťami a zhotoviteľmi. S prípadnými podnetmi je možné sa obrátiť aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá sa nimi bude zaoberať.

Propagačné aktivity viacerých zhotoviteľov sa od decembra 2015, kedy bolo vyhlásené 1. kolo projektu, výrazne zintenzívnili. Mnohí si na webových stránkach vytvorili formuláre s cieľom získať čo najviac klientov.

Niektorí o detailoch podpory a systéme podávania žiadostí informovali minimálne a zamlčiavali, že žiadosť si môžu domácnosti podávať samé. Dokonca domácnosti presviedčali, že žiadosť je príliš komplikovaná. Objavili sa aj prípady, že podanie žiadosti bolo podmieňované zaplatením zálohy.

"Takéto konanie zásadne odmietame. Informačný systém bol vytvorený s cieľom, aby mohli žiadosti jednoducho a rýchlo vyplniť domácnosti. Samotný mechanizmus podávania žiadostí sa nezmenil, ale na základe skúseností z 1. kola sme postup pri vypĺňaní rozčlenili do 5 prehľadných krokov, doplnili sme vzorové texty, vysvetlivky a upozornenia a publikovali podrobný názorný manuál. K vyplneniu žiadosti je potrebné vedieť len výrobcu a typ zariadenia, ktoré sa vyberá zo zoznamu a mať k dispozícii list vlastníctva k budove, kde plánujú zariadenie využívať," zdôraznil Jambor.

Mali vypĺňať žiadosti samé

V manuáli sú zhrnuté základné postupy pri podaní žiadosti, vrátane podrobného vysvetlenia uprednostňujúcich podmienok.

Pripomenul, že už v decembri 2015 po skončení 1. kola, bolo na webovej stránke zverejnené odporúčanie, aby domácnosti vypĺňali žiadosti samé. Pred spustením 2. kola SIEA k tejto téme vydala upozornenie, aby si overovali informácie od zhotoviteľov, ktorí tvrdia, že všetko vybavia za nich.

"Vyzývali sme ich, aby im neuvážene neposkytovali svoje údaje. Tie domácnosti, ktoré sa pri vypĺňaní spoľahli sami na seba, majú výhodu, pretože vedia, kedy a ako žiadosť vyplnili. Aj pri prebiehajúcej kontrole adries, na ktoré majú byť poukážky posielané sa potvrdilo, že pri žiadostiach s rovnakou kontaktnou e-mailovou adresou je vysoká miera chybovosti," povedal Jambor.

V tejto súvislosti SIEA upozorňuje, že prebiehajúca kontrola sa netýka ostatných vyplnených údajov, ktoré budú súčasťou zmluvy. Tie si musia domácnosti v spolupráci so zhotoviteľmi skontrolovať po doručení poukážok. To, že žiadosti vypĺňali za domácnosti zhotovitelia, naznačujú okrem rovnakých IP adries počítačov, z ktorých bolo o poukážky žiadané, aj rovnaké kontaktné e-mailové adresy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Dom od ES - bolo to fajn
  3. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  4. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  5. Obnova kaštieľa v Malinove
  6. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  7. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  8. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  9. Nové bývanie bez murovania
  10. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 684
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 006
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 278
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 765
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 422
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 264
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 820
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 481
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 158
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 927

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

Neprehliadnite tiež

Brexit môže obmedziť a zdražiť lietanie

Letecké spoločnosti na to, aby splnili pravidlá a mohli lietať po európskom kontinente, si budú musieť na európskom kontinente založiť spoločnosti.

Do európskeho rozpočtu môžme pre brexit platiť aj o 60 miliónov eur viac

Británia z je čistým prispievateľom do rozpočtu a po jej vystúpení bude v spoločnej kase chýbať necelých 9 miliard eur ročne.

Exekútori berú starým ľuďom dva milióny eur. Ako tomu predísť?

Takmer 36-tisíc dôchodcov dostáva nižšiu penziu, pretože sa im strhávajú dlhy.

Britský akciový trh po oficiálnom odštartovaní brexitu klesol

Britská libra oproti doláru aj euru posilnila.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop