Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, vyše 12-tisíc vagónov predala Nemcom

Vozne nákladného dopravcu získala súkromná spoločnosť. Na konci predaja vozňov sa objavil maltský fond Solveq Funds s neznámymi vlastníkmi.

Dlh Carga sa z viac ako pol miliardy eur znížil na 130 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. V roku 2006 prvá vláda Roberta Fica zo Smeru predaj nákladného prepravcu – Železničnú spoločnosť Cargo – zastavila tesne pred podpisom zmluvy. Vtedy Cargo smerovalo ku konzorciu rakúskeho Carga a skupiny J&T za vyše 450 miliónov eur.

Jeho druhá jednofarebná vláda názor zmenila. Vlani definitívne predala vyše 12-tisíc nákladných vagónov strategickému investorovi – nemeckej spoločnosti VTG. Zinkasovala za to viac ako 216 miliónov eur. Ďalších približne sedem miliónov získal za predaj 66-percentného podielu v dcérskej spoločnosti Cargo Wagon. Menšinový podiel ostal štátnej Železničnej spoločnosti Cargo.

Dobehli ich problémy

Druhú Ficovu vládu, ktorá nastúpila v apríli 2012, dobehli dlhy Carga. Jedným z najväčších bola štátna pôžička, ktorú firme odklepol exminister dopravy a dnes podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer).

Vláda vtedy požičala Cargu 166 miliónov eur, aby sa zabránila masovému prepúšťania. Firma termíny splátok niekoľkokrát odkladala. Úver začala splácať až v lete 2012.

„Uplynulé štyri roky boli poznačené úsilím pomôcť štátnemu Cargu so splácaním štátnej pôžičky 166 miliónov eur,“ vraví šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

O vstupe partnera do vtedy vysoko zadlženej spoločnosti už začala uvažovať aj vláda Ivety Radičovej, no po jej páde všetky kroky zastavila.

Tesne po nástupe druhej vlády Roberta Fica však ministerstvo dopravy prekvapilo. Jeho hovorca Martin Kóňa pre Hospodárske noviny v apríli 2012 vyhlásil, že rezort Jána Počiatka sa nebráni vstupu strategického investora do Carga, „pretože je zjavne potrebné riešiť situáciu v tejto spoločnosti.“

Jednou z možnosti vtedy bolo vytvorenie spoločného podniku slovenského Carga s českým nákladným prepravcom ČD Cargo. Túto možnosť pripustil aj Fico, ktorý tesne po svojom nástupe o tom rokoval s bývalým českým premiérom Petrom Nečasom. Záujem o slovenské Cargo však vtedy mali aj ďalšie spoločnosti. Medzi nimi boli napríklad poľskí a ruskí železniční nákladní prepravcovia.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 777
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 711
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 718
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 317
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 855
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 630
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 422
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 897
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 819
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie peňazí. Sedem príkladov, kedy Smer pochybil

Pod vedením ministrov či poslancov za stranu Smer už bolo napísaných, aj prijatých veľa nezmyselných zákonov.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Biely dom predstavil daňovú reformu, najväčšiu od čias Reagana

Zníženie daní bolo tiež jedným zo základných pilierov Trumpovej predvolebnej kampane.

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop