Ficova vláda sprivatizovala časť Carga, vyše 12-tisíc vagónov predala Nemcom

Vozne nákladného dopravcu získala súkromná spoločnosť. Na konci predaja vozňov sa objavil maltský fond Solveq Funds s neznámymi vlastníkmi.

Dlh Carga sa z viac ako pol miliardy eur znížil na 130 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. V roku 2006 prvá vláda Roberta Fica zo Smeru predaj nákladného prepravcu – Železničnú spoločnosť Cargo – zastavila tesne pred podpisom zmluvy. Vtedy Cargo smerovalo ku konzorciu rakúskeho Carga a skupiny J&T za vyše 450 miliónov eur.

Jeho druhá jednofarebná vláda názor zmenila. Vlani definitívne predala vyše 12-tisíc nákladných vagónov strategickému investorovi – nemeckej spoločnosti VTG. Zinkasovala za to viac ako 216 miliónov eur. Ďalších približne sedem miliónov získal za predaj 66-percentného podielu v dcérskej spoločnosti Cargo Wagon. Menšinový podiel ostal štátnej Železničnej spoločnosti Cargo.

Dobehli ich problémy

Druhú Ficovu vládu, ktorá nastúpila v apríli 2012, dobehli dlhy Carga. Jedným z najväčších bola štátna pôžička, ktorú firme odklepol exminister dopravy a dnes podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny (Smer).

Vláda vtedy požičala Cargu 166 miliónov eur, aby sa zabránila masovému prepúšťania. Firma termíny splátok niekoľkokrát odkladala. Úver začala splácať až v lete 2012.

„Uplynulé štyri roky boli poznačené úsilím pomôcť štátnemu Cargu so splácaním štátnej pôžičky 166 miliónov eur,“ vraví šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

O vstupe partnera do vtedy vysoko zadlženej spoločnosti už začala uvažovať aj vláda Ivety Radičovej, no po jej páde všetky kroky zastavila.

Tesne po nástupe druhej vlády Roberta Fica však ministerstvo dopravy prekvapilo. Jeho hovorca Martin Kóňa pre Hospodárske noviny v apríli 2012 vyhlásil, že rezort Jána Počiatka sa nebráni vstupu strategického investora do Carga, „pretože je zjavne potrebné riešiť situáciu v tejto spoločnosti.“

Jednou z možnosti vtedy bolo vytvorenie spoločného podniku slovenského Carga s českým nákladným prepravcom ČD Cargo. Túto možnosť pripustil aj Fico, ktorý tesne po svojom nástupe o tom rokoval s bývalým českým premiérom Petrom Nečasom. Záujem o slovenské Cargo však vtedy mali aj ďalšie spoločnosti. Medzi nimi boli napríklad poľskí a ruskí železniční nákladní prepravcovia.

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Viac vlakov, vyššia kvalita, ale i vlaky zadarmo. Pozrite sa, čo Ficova vláda v železničnej doprave urobila

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 282
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 336
  3. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 211
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 923
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 718
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 051
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 717
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 563
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 101
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 648

Téma: Železničná spoločnosť Cargo Slovakia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Robert Fico, Voľby 2016

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Informovala o tom stránka Svetového združenia Slovákov v zahraničí.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

DOMOV

Danko mení mediálny tím, končí jeho hovorkyňa

Predseda parlamentu dôvod odchodu Kliskej nechcel komentovať.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.