Europarlament zamietol dočasné zvýšenie limitov na emisie pre dieselové autá

Rozhodnutie prichádza potom, ako Európska komisia prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Ilustračné foto(Zdroj: Archív SME - Tomáš Benedikovič)

BRUSEL, ŠTRASBURG. Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes zamietli návrh vetovať dočasné zvýšenie limitov na emisie oxidov dusíka (NOx) dieselových automobilov.

Rozhodnutie poslancov prichádza potom, ako Európska komisia (EK) po parlamentnom tlaku v súvislosti so škandálom automobilky Volkswagen prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Chcú znížiť hodnoty

Predseda Výboru EP pre životné prostredie Giovanni La Via pripomenul, že potom, ako tento výbor predložil námietku voči návrhu EK na dočasné zvýšenie emisných limitov NOx, nasledovali intenzívne rokovania s exekutívou EÚ a s členskými štátmi, pričom komisia vyšla v ústrety požiadavkám EP.

"Máme k dispozícii jasný záväzok Európskej komisie revidovať emisné limity s presným časovým rámcom s cieľom znížiť maximálne hodnoty emisií na úrovne, na ktorých sme sa dohodli," uviedol La Via.

Taliansky poslanec privítal dnešné rozhodnutie pléna EP, ktoré umožní pokračovať s procedúrou RDE (emisné skúšky vykonávané pri skutočných jazdných podmienkach) s cieľom znížiť automobilové emisie NOx, ktoré sú v súčasnosti o 400 až 500 percent nad úrovňou oficiálnych limitov.

"Vyhli sme sa neistote. Automobilový sektor má teraz prísne, ale udržateľné lehoty, ktoré musí splniť. Dosiahneme tak vyššiu úroveň kvality ovzdušia bez straty pracovných miest," dodal La Via.

Európska komisia zdôvodnila prechodné uvoľnenie limitov pre automobilové emisie NOx potrebou zohľadniť technické odchýlky meraní vykonávaných novými prenosnými systémami merania emisií (PEMS), ako aj technickými obmedzeniami snahy o zníženie skutočných emisií v súčasnosti vyrábaných dieselových automobilov v krátkodobom horizonte.

Ďalšie legislatívne návrhy

Hlasovanie EP otvára Európskej komisii cestu k príprave druhého balíka RDE. Nasledovať budú ďalšie dva legislatívne návrhy, ktoré by mali daný proces zavŕšiť.

Výbor EP pre životné prostredie oznámil, že 23. februára zorganizuje verejné vypočutie k testovaciemu procesu RDE.

Druhý balík RDE, ktorý 28. októbra 2015 schválili členské štáty prostredníctvom Technického výboru pre motorové vozidlá (TCMV), stanovuje kvantitatívne požiadavky RDE v súvislosti s emisiami výfukových plynov ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (kategória Euro 6).

Ako prvý krok výrobcovia automobilov musia zaistiť, že emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach neprekročia legislatívne stanovené limitné hodnoty o viac ako 110 percent. Nových modelov sa bude táto povinnosť týkať od septembra 2017, všetkých nových automobilov následne od septembra 2019.

V druhom kroku emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach nebudú môcť prekročiť stanovené limitné hodnoty o viac ako 50 percent - berúc do úvahy možnú technickú odchýlku. Na nové modely sa dané pravidlo bude vzťahovať od januára 2020, od januára 2021 sa už bude týkať všetkých nových automobilov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 491
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 094
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 203
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 703
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 629
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 354
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 074
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 056
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 665
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 567

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S Dankom vraj poslanci SNS nehovorili, koaličná rada bude v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Milióny dolárov na účte a všedný obsah. Vitajte vo svete úspešných YouTuberov

Mnohí YouTuberi sú ochotní pre sledovanosť svojich videí prekročiť hranice vkusu alebo etiky.

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Rosnefť kúpil indickú ropnú firmu Essar Oil

Rosnefť získal v Essar Oil približne polovicu, druhá polovica pripadla partnerom.

Total kúpi od dánskej spoločnosti Moller-Maersk divíziu ropy a plynu za 7,45 miliardy dolárov

Total prevezme aj dlhy ropnej divízie dánskej firmy v miliardovej výške.