Europarlament zamietol dočasné zvýšenie limitov na emisie pre dieselové autá

Rozhodnutie prichádza potom, ako Európska komisia prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Ilustračné foto(Zdroj: Archív SME - Tomáš Benedikovič)

BRUSEL, ŠTRASBURG. Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes zamietli návrh vetovať dočasné zvýšenie limitov na emisie oxidov dusíka (NOx) dieselových automobilov.

Rozhodnutie poslancov prichádza potom, ako Európska komisia (EK) po parlamentnom tlaku v súvislosti so škandálom automobilky Volkswagen prisľúbila revíziu emisných limitov a predložila dlhodobý legislatívny návrh na reformu systému typového schvaľovania vozidiel v EÚ.

Chcú znížiť hodnoty

Predseda Výboru EP pre životné prostredie Giovanni La Via pripomenul, že potom, ako tento výbor predložil námietku voči návrhu EK na dočasné zvýšenie emisných limitov NOx, nasledovali intenzívne rokovania s exekutívou EÚ a s členskými štátmi, pričom komisia vyšla v ústrety požiadavkám EP.

"Máme k dispozícii jasný záväzok Európskej komisie revidovať emisné limity s presným časovým rámcom s cieľom znížiť maximálne hodnoty emisií na úrovne, na ktorých sme sa dohodli," uviedol La Via.

Taliansky poslanec privítal dnešné rozhodnutie pléna EP, ktoré umožní pokračovať s procedúrou RDE (emisné skúšky vykonávané pri skutočných jazdných podmienkach) s cieľom znížiť automobilové emisie NOx, ktoré sú v súčasnosti o 400 až 500 percent nad úrovňou oficiálnych limitov.

"Vyhli sme sa neistote. Automobilový sektor má teraz prísne, ale udržateľné lehoty, ktoré musí splniť. Dosiahneme tak vyššiu úroveň kvality ovzdušia bez straty pracovných miest," dodal La Via.

Európska komisia zdôvodnila prechodné uvoľnenie limitov pre automobilové emisie NOx potrebou zohľadniť technické odchýlky meraní vykonávaných novými prenosnými systémami merania emisií (PEMS), ako aj technickými obmedzeniami snahy o zníženie skutočných emisií v súčasnosti vyrábaných dieselových automobilov v krátkodobom horizonte.

Ďalšie legislatívne návrhy

Hlasovanie EP otvára Európskej komisii cestu k príprave druhého balíka RDE. Nasledovať budú ďalšie dva legislatívne návrhy, ktoré by mali daný proces zavŕšiť.

Výbor EP pre životné prostredie oznámil, že 23. februára zorganizuje verejné vypočutie k testovaciemu procesu RDE.

Druhý balík RDE, ktorý 28. októbra 2015 schválili členské štáty prostredníctvom Technického výboru pre motorové vozidlá (TCMV), stanovuje kvantitatívne požiadavky RDE v súvislosti s emisiami výfukových plynov ľahkých osobných a úžitkových vozidiel (kategória Euro 6).

Ako prvý krok výrobcovia automobilov musia zaistiť, že emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach neprekročia legislatívne stanovené limitné hodnoty o viac ako 110 percent. Nových modelov sa bude táto povinnosť týkať od septembra 2017, všetkých nových automobilov následne od septembra 2019.

V druhom kroku emisie namerané v skutočných jazdných podmienkach nebudú môcť prekročiť stanovené limitné hodnoty o viac ako 50 percent - berúc do úvahy možnú technickú odchýlku. Na nové modely sa dané pravidlo bude vzťahovať od januára 2020, od januára 2021 sa už bude týkať všetkých nových automobilov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 13 384
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 470
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 4 761
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 123
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 372
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 872
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 587
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 438
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 087
  10. Slováci triedia lepšie 1 063

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

SVET

V New Yorku došlo k výbuchu, bomba však nikoho nezabila

Podľa stanice ABC News je príčinou nastražená bomba.

DOMOV

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Nech urobíme hocičo, všetko je zlé, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Britská obchodná komora je ohľadom hospodárskeho rastu skeptická

Britská ekonomika prechádza podľa komory náročným obdobím a jej rast bude podpriemerný.

Predaj áut Ford v Číne klesol

Odbyt Fordu v Číne výrazne zaostáva za konkurentmi.

Banky by sa po brexite nemuseli sťahovať z Londýna

Banky musia plánovať budúcnosť a potrebujú mať prístup na európsky trh.

Jahnátkov úrad ešte stále nedodal niektoré rozhodnutia o cene elektriny

Prieťahy v cenových konaniach Regulačného úradu majú dodávateľom komplikovať prácu.