Podmienky podnikania v cestovnom ruchu sa vlani nezlepšili

Ani v minulom roku neboli na Slovensku prijaté také legislatívne opatrenia, ktoré by zlepšili podmienky pre podnikanie v cestovnom ruchu.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ani v minulom roku neboli na Slovensku prijaté také legislatívne opatrenia, ktoré by zlepšili podmienky pre podnikanie v cestovnom ruchu. Problémom je neustále sa meniaca legislatíva, ktorú nedokážu malé podniky v cestovnom ruchu absorbovať.

Konštatoval to na utorkovej tlačovej besede riaditeľ Zväzu cestovného ruchu (ZCR) Marek Harbuľák. Ako ďalej uviedol, viac ako 90 % subjektov v tejto oblasti tvoria práve mikropodniky do desať zamestnancov.

Mnoho opatrení, ktoré negatívne vplývajú na podnikateľské podmienky v cestovnom ruchu, nebolo podľa ZCR odstránených. "My sme v pozícii, teda hlavne podnikatelia v cestovnom ruchu, že tu nie sme pre hostí, ale sme tu pre štátne inštitúcie, aby sme sa dokázali vysporiadať so všetkými tými povinnosťami, ktoré máme," konštatoval Harbuľák.

Riešením situácie by bolo podľa zväzu zvyšovanie pracovnej flexibility pre zamestnancov a zamestnávateľov. Podľa ZCR je tiež potrebné znížiť odvodové zaťaženie pre zamestnancov na dohodu, ktorých je až štvrtina zo všetkých zamestnancov v segmente cestovného ruchu. Zväz tiež odporúča zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) na podnikanie v tomto segmente.

Málo kvalifikovaných pracovníkov

Ako pokračoval Harbuľák, zamestnávatelia identifikovali ako veľký problém v cestovnom ruchu nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Takmer dve tretiny absolventov stredných odborných škôl odchádza študovať na univerzity iného zamerania, ako bolo ich štúdium na strednej škole.

Veľa z nich tiež odchádza pracovať do zahraničia, kde sú lepšie mzdové podmienky.

"Súvisí to s vysokým daňovo-odvodovým zaťažením na Slovensku. My nie sme schopní konkurovať týmto vyšším mzdám a často lepšiemu prostrediu, ktoré majú podnikatelia v cestovnom ruchu v okolitých krajinách,“ doplnil Harbuľák.

Zväz pozitívne vníma trend nárastu turizmu na Slovensku. V mesiacoch január až november minulého roka strávilo dovolenku na Slovensku viac ako 4 mil. turistov, čo je takmer 16-percentný nárast oproti roku 2014. "Je to najviac v celej histórii samostatného Slovenska," dodal viceprezident ZCR Ján Svoboda. Takmer dve tretiny návštevníkov pochádzali zo Slovenska.

Dôvodom tohto nárastu je tiež prezentácia Slovenska ako bezpečnej krajiny. Podľa Svobodu vznikajú mapy rizikových krajín, kde sa odporúča, alebo neodporúča cestovať, pričom Slovensko patrí na mapu nerizikových krajín. Ďalším dôvodom nárastu turizmu je zvyšovanie kvality služieb.

V tejto oblasti ZCR víta prvú fázu Národného systému kvality služieb v cestovnom ruchu, počas ktorej minulý rok ministerstvo dopravy vytvorilo nové štandardy na hodnotenie kvality služieb a tento rok by sa malo začať s ich implementáciou.

Peniaze do marketingu

Zväz taktiež plánuje iniciovať riešenie financovania marketingových aktivít Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR), ktoré boli do minulého roka financované z eurofondov, no teraz sú napojené na štátny rozpočet.

Cieľom je návrh systémového nástroja, ktorý zabezpečí dostatočné financovanie agentúry, keďže podľa ZCR agentúra na naplnenie svojho marketingového plánu na tento rok dostatočnými prostriedkami nedisponuje. Jedným z návrhov je zákonná definícia činnosti agentúry.

Zväz cestovného ruchu SR založili zástupcovia siedmich rozhodujúcich celoslovenských združení cestovného ruchu v roku 2011. Pôsobí ako dobrovoľná, apolitická a profesijne zameraná organizácia zamestnávateľov v cestovnom ruchu.

Medzi jeho priority patrí najmä zjednotenie turizmu, aktívny prístup k legislatívnym zmenám v oblasti cestovného ruchu, intenzívnejšia spolupráca so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch pri propagácii Slovenska a podpora domáceho cestovného ruchu.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 075
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 575
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 511
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 996
  5. Kam do tepla v januári? 2 524
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 291
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 259
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 131
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Slovensko je pre nás kľúčové, plánujeme naberať nových ľudí (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

Zemanovi na kampaň prispela aj firma priemyselníka Beljajeva

Spolumajiteľ popradskej Tatravagónky má dobré kontakty na Rusko.

Apple chce v USA vytvoriť 20-tisíc nových miest, sčasti k tomu prispeli nižšie dane

Vďaka jednorazovej daňovej úľave plánuje firma z offshore finančných centier do USA podľa odhadu presunúť 245 miliárd dolárov.

Najväčšie lietadlo na svete je zachránené, Emirates kúpia 20 superjumbov A380

Emirates prisľúbili odobrať 20 modelov A380, ktoré by im mal Airbus začať dodávať v roku 2020.

Štúdia potvrdila, že Nemci dokážu do roku 2050 znížiť emisie skleníkových plynov o 80 percent

Nemecko sa zaviazalo znížiť emisie skleníkových plynov o 80 až 95 percent do roku 2050 v porovnaní s rokom 1990.

Britské aerolínie môžu po brexite stratiť niektoré práva v Únii

Po brexite nebude existovať žiadna dohoda, ktorá by umožňovala lietadlám zo Spojeného kráľovstva premávať na vnútornom trhu v EÚ.