Podmienky podnikania v cestovnom ruchu sa vlani nezlepšili

Ani v minulom roku neboli na Slovensku prijaté také legislatívne opatrenia, ktoré by zlepšili podmienky pre podnikanie v cestovnom ruchu.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ani v minulom roku neboli na Slovensku prijaté také legislatívne opatrenia, ktoré by zlepšili podmienky pre podnikanie v cestovnom ruchu. Problémom je neustále sa meniaca legislatíva, ktorú nedokážu malé podniky v cestovnom ruchu absorbovať.

Konštatoval to na utorkovej tlačovej besede riaditeľ Zväzu cestovného ruchu (ZCR) Marek Harbuľák. Ako ďalej uviedol, viac ako 90 % subjektov v tejto oblasti tvoria práve mikropodniky do desať zamestnancov.

Mnoho opatrení, ktoré negatívne vplývajú na podnikateľské podmienky v cestovnom ruchu, nebolo podľa ZCR odstránených. "My sme v pozícii, teda hlavne podnikatelia v cestovnom ruchu, že tu nie sme pre hostí, ale sme tu pre štátne inštitúcie, aby sme sa dokázali vysporiadať so všetkými tými povinnosťami, ktoré máme," konštatoval Harbuľák.

Riešením situácie by bolo podľa zväzu zvyšovanie pracovnej flexibility pre zamestnancov a zamestnávateľov. Podľa ZCR je tiež potrebné znížiť odvodové zaťaženie pre zamestnancov na dohodu, ktorých je až štvrtina zo všetkých zamestnancov v segmente cestovného ruchu. Zväz tiež odporúča zníženie sadzby dane z pridanej hodnoty (DPH) na podnikanie v tomto segmente.

Málo kvalifikovaných pracovníkov

Ako pokračoval Harbuľák, zamestnávatelia identifikovali ako veľký problém v cestovnom ruchu nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Takmer dve tretiny absolventov stredných odborných škôl odchádza študovať na univerzity iného zamerania, ako bolo ich štúdium na strednej škole.

Veľa z nich tiež odchádza pracovať do zahraničia, kde sú lepšie mzdové podmienky.

"Súvisí to s vysokým daňovo-odvodovým zaťažením na Slovensku. My nie sme schopní konkurovať týmto vyšším mzdám a často lepšiemu prostrediu, ktoré majú podnikatelia v cestovnom ruchu v okolitých krajinách,“ doplnil Harbuľák.

Zväz pozitívne vníma trend nárastu turizmu na Slovensku. V mesiacoch január až november minulého roka strávilo dovolenku na Slovensku viac ako 4 mil. turistov, čo je takmer 16-percentný nárast oproti roku 2014. "Je to najviac v celej histórii samostatného Slovenska," dodal viceprezident ZCR Ján Svoboda. Takmer dve tretiny návštevníkov pochádzali zo Slovenska.

Dôvodom tohto nárastu je tiež prezentácia Slovenska ako bezpečnej krajiny. Podľa Svobodu vznikajú mapy rizikových krajín, kde sa odporúča, alebo neodporúča cestovať, pričom Slovensko patrí na mapu nerizikových krajín. Ďalším dôvodom nárastu turizmu je zvyšovanie kvality služieb.

V tejto oblasti ZCR víta prvú fázu Národného systému kvality služieb v cestovnom ruchu, počas ktorej minulý rok ministerstvo dopravy vytvorilo nové štandardy na hodnotenie kvality služieb a tento rok by sa malo začať s ich implementáciou.

Peniaze do marketingu

Zväz taktiež plánuje iniciovať riešenie financovania marketingových aktivít Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR), ktoré boli do minulého roka financované z eurofondov, no teraz sú napojené na štátny rozpočet.

Cieľom je návrh systémového nástroja, ktorý zabezpečí dostatočné financovanie agentúry, keďže podľa ZCR agentúra na naplnenie svojho marketingového plánu na tento rok dostatočnými prostriedkami nedisponuje. Jedným z návrhov je zákonná definícia činnosti agentúry.

Zväz cestovného ruchu SR založili zástupcovia siedmich rozhodujúcich celoslovenských združení cestovného ruchu v roku 2011. Pôsobí ako dobrovoľná, apolitická a profesijne zameraná organizácia zamestnávateľov v cestovnom ruchu.

Medzi jeho priority patrí najmä zjednotenie turizmu, aktívny prístup k legislatívnym zmenám v oblasti cestovného ruchu, intenzívnejšia spolupráca so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch pri propagácii Slovenska a podpora domáceho cestovného ruchu.
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 569
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 7 416
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 306
  4. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 232
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 158
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 065
  7. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 984
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 820
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 655
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 947

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.