Obchvat Bratislavy môžu zbrzdiť námietky

Štát môže konzorciu okolo spoločnosti Cintra platiť za bratislavský obchvat ročne takmer 57 miliónov eur.

obchvat Bratislava(Zdroj: NDS)

BRATISLAVA. Začiatok výstavby bratislavského obchvatu cez súkromné peniaze môžu zbrdziť námietky firiem, ktoré v tendri na jeho výstavbu neuspeli. Po vyhodnotení súťaže im začala plynúť lehota, počas ktorej sa môžu odvolať na Úrad pre verejné obstarávanie. Konečný termín by mal uplynúť v priebehu budúceho týždňa. 

Ak by firmy námietky podali, celý proces spustenia výstavby obchvatu Bratislavy s priľahlou rýchlostnou cestou R7 v smere na Dunajskú Stredu by sa mohol pribrzdiť. V praxi by to znamenalo, že o výstavbe tohto obchvatu by nerozhodovala súčasná vláda Roberta Fica, ale až nová. 

"Do dnešného dňa nebola jediná námietka. Nikoho sme ani nevylúčili. Ak by to teraz niekto urobil, brali by sme to ako akési vybavovanie si ich účtov v rámci globálneho ekonomického sveta. Ak, samozrejme, prídu námietky, budeme rešpektovať zákon," konštatoval štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zo Smeru.

Smeruje k Španielom

Námietky môžu podať tri konzorciá. Najväčší záujem o možné námietky môže mať francúzska spoločnosť Vinci, ktorá v súťaži neuspela ako prvá. Tá ponúkla ročnú splátku na úrovni 69,01 milióna eur. Tretí skončil Hochtief a až za ním konzorcium okolo spoločnosti Strabag. 

Výstavba bratislavského obchvatu a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smeruje ku konzorciu okolo španielskej firmy Cintra. Rezort dopravy sa vo výsledku rozhodol práve pre túto spoločnosť. Tá v súťaži ponúkla spomedzi všetkých uchádzačov najlepšiu ponuku. V prípade, že uspeje, štát jej bude platiť takmer 57 miliónov eur ročne. Za 30 rokov jej tak štát zaplatí približne 1,7 miliardy eur. 

"Vyhodnotili sme túto najlacnejšiu ponuku za platnú, splnili všetky náležitosti a označili sme spoločnosť Cintra za víťaza súťaže," konštatoval Stromček.

Konzorcium sľubuje, že obchvat postaví za 4,25 roka. V prípade začiatku výstavby autostrády na jar, dokončiť by sa mohla v roku 2020. 

V najbližších dňoch chce rezort dopravy zverejniť ponuku na internete a následne zorganizovať odborný seminár, tak ako to urobilo vlani, keď tender vypísal. O ponuke podľa Stromčeka komunikuje rezort aj s ministerstvom financií. V najbližších dňoch k nej čaká stanovisko.

"Finálne slovo bude mať vláda," avizoval štátny tajomník. Tá bude musieť odobriť návrh koncesnej zmluvy a až potom sa bude môcť zmluva s víťazným
uchádzačom podpísať.

Aj keď vláda výstavbu obchvatu odsúhlasí, odborníci hovoria, že problémy Bratislavy nevyrieši. Jedným z najvyťaženejších úsekov v hlavnom meste je Prístavný most, po ktorom prejde vyše 100-tisíc áut denne. Inštitút INEKO hovorí, že dodnes rezort dôveryhodne nevysvetlil dopady diaľnice na dopravu v okolí Bratislavy. 

Druhý PPP projekt

V prípade, že celý projekt vláda odklepne, pôjde o druhý cestný PPP projekt v histórii Slovenska. Prvým bola výstavba rýchlostnej cesty R1 neďaleko Nitry. Ten podpisoval ešte Ľubomír Vážny, ktorý je dnes podpredsedom vlády pre investície. 

Celkové stavebné náklady sa vtedy odhadovali na 880 miliónov eur, ročná splátka je 125 miliónov eur. Teda dvakrát viac, ako ponúkaná splátka pri bratislavskom obchvate.

Analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy v čase Jána Figeľa z KDH, v minulosti konštatoval, že rozdiel je v cene peňazí. Kým v tom čase si štát požičiaval za päť percentný úrok, dnes si štát požičiava za menej ako dve percentá. Rovnako to platí aj pre investorov. 

Kovalčík dodáva, že na rýchlostnej ceste bol 10 percentný úrok, pričom dnes môže byť až o dve tretiny nižší.

Diaľničných PPP projektov však mohlo byť viac. Prvá Ficova vláda chcela diaľnice cez súkromné peniaze stavať aj v okolí Žiliny, či úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.

Nastupujúca vláda Ivety Radičovej však v týchto sporných projektoch nepokračovala. Analýza INEKO po spustení riadnych súťaží ukázala, že stavebné náklady sa predražili skoro o dve miliardy eur. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Počiatek chce obchvat od najlacnejšieho, zákazku dá Španielom

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 504
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 852
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 934
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 242
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 400
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 980
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 120
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 950
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 761
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 616

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila kotlebovca, opozícia jej postup kritizuje

Poslanca ĽSNS Stanislava Mizíka, ktorý kádroval vyznamenaných, polícia odviedla počas rokovania parlamentného výboru.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

Sľuby sa iba sľubujú? Čo všetko politici naozaj splnili

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené záväzky politikov a úradov.

SVET

Islamský štát upadá, bojovníci sa vracajú do Európy

Kalifát upadá a tí, čo prežili, sa sklamaní chcú vrátiť domov.

Neprehliadnite tiež

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.

Sporiteľňa zdražila hypotéky. Zvráti jej pokus trend lacných úverov?

Nejde síce o výrazné zdvihnutie úrokových sadzieb. Podľa analytika však bude zaujímavé sledovať reakciu konkurenčných bánk.

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop