Obchvat Bratislavy môžu zbrzdiť námietky

Štát môže konzorciu okolo spoločnosti Cintra platiť za bratislavský obchvat ročne takmer 57 miliónov eur.

obchvat Bratislava(Zdroj: NDS)

BRATISLAVA. Začiatok výstavby bratislavského obchvatu cez súkromné peniaze môžu zbrdziť námietky firiem, ktoré v tendri na jeho výstavbu neuspeli. Po vyhodnotení súťaže im začala plynúť lehota, počas ktorej sa môžu odvolať na Úrad pre verejné obstarávanie. Konečný termín by mal uplynúť v priebehu budúceho týždňa. 

Ak by firmy námietky podali, celý proces spustenia výstavby obchvatu Bratislavy s priľahlou rýchlostnou cestou R7 v smere na Dunajskú Stredu by sa mohol pribrzdiť. V praxi by to znamenalo, že o výstavbe tohto obchvatu by nerozhodovala súčasná vláda Roberta Fica, ale až nová. 

"Do dnešného dňa nebola jediná námietka. Nikoho sme ani nevylúčili. Ak by to teraz niekto urobil, brali by sme to ako akési vybavovanie si ich účtov v rámci globálneho ekonomického sveta. Ak, samozrejme, prídu námietky, budeme rešpektovať zákon," konštatoval štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zo Smeru.

Smeruje k Španielom

Námietky môžu podať tri konzorciá. Najväčší záujem o možné námietky môže mať francúzska spoločnosť Vinci, ktorá v súťaži neuspela ako prvá. Tá ponúkla ročnú splátku na úrovni 69,01 milióna eur. Tretí skončil Hochtief a až za ním konzorcium okolo spoločnosti Strabag. 

Výstavba bratislavského obchvatu a priľahlej rýchlostnej cesty R7 smeruje ku konzorciu okolo španielskej firmy Cintra. Rezort dopravy sa vo výsledku rozhodol práve pre túto spoločnosť. Tá v súťaži ponúkla spomedzi všetkých uchádzačov najlepšiu ponuku. V prípade, že uspeje, štát jej bude platiť takmer 57 miliónov eur ročne. Za 30 rokov jej tak štát zaplatí približne 1,7 miliardy eur. 

"Vyhodnotili sme túto najlacnejšiu ponuku za platnú, splnili všetky náležitosti a označili sme spoločnosť Cintra za víťaza súťaže," konštatoval Stromček.

Konzorcium sľubuje, že obchvat postaví za 4,25 roka. V prípade začiatku výstavby autostrády na jar, dokončiť by sa mohla v roku 2020. 

V najbližších dňoch chce rezort dopravy zverejniť ponuku na internete a následne zorganizovať odborný seminár, tak ako to urobilo vlani, keď tender vypísal. O ponuke podľa Stromčeka komunikuje rezort aj s ministerstvom financií. V najbližších dňoch k nej čaká stanovisko.

"Finálne slovo bude mať vláda," avizoval štátny tajomník. Tá bude musieť odobriť návrh koncesnej zmluvy a až potom sa bude môcť zmluva s víťazným
uchádzačom podpísať.

Aj keď vláda výstavbu obchvatu odsúhlasí, odborníci hovoria, že problémy Bratislavy nevyrieši. Jedným z najvyťaženejších úsekov v hlavnom meste je Prístavný most, po ktorom prejde vyše 100-tisíc áut denne. Inštitút INEKO hovorí, že dodnes rezort dôveryhodne nevysvetlil dopady diaľnice na dopravu v okolí Bratislavy. 

Druhý PPP projekt

V prípade, že celý projekt vláda odklepne, pôjde o druhý cestný PPP projekt v histórii Slovenska. Prvým bola výstavba rýchlostnej cesty R1 neďaleko Nitry. Ten podpisoval ešte Ľubomír Vážny, ktorý je dnes podpredsedom vlády pre investície. 

Celkové stavebné náklady sa vtedy odhadovali na 880 miliónov eur, ročná splátka je 125 miliónov eur. Teda dvakrát viac, ako ponúkaná splátka pri bratislavskom obchvate.

Analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy v čase Jána Figeľa z KDH, v minulosti konštatoval, že rozdiel je v cene peňazí. Kým v tom čase si štát požičiaval za päť percentný úrok, dnes si štát požičiava za menej ako dve percentá. Rovnako to platí aj pre investorov. 

Kovalčík dodáva, že na rýchlostnej ceste bol 10 percentný úrok, pričom dnes môže byť až o dve tretiny nižší.

Diaľničných PPP projektov však mohlo byť viac. Prvá Ficova vláda chcela diaľnice cez súkromné peniaze stavať aj v okolí Žiliny, či úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.

Nastupujúca vláda Ivety Radičovej však v týchto sporných projektoch nepokračovala. Analýza INEKO po spustení riadnych súťaží ukázala, že stavebné náklady sa predražili skoro o dve miliardy eur. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Počiatek chce obchvat od najlacnejšieho, zákazku dá Španielom

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 078
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 543
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 263
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 079
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 949
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 791
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 744
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 471
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 059
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 740

Téma: Medzinárodný menový fond


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Aj keď ďalšie kauzy pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

PRIMÁR

Antibiotiká netreba vždy dobrať, naznačuje nová analýza

Odborníci spochybnili odveké pravidlo pri užívaní antibiotík.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.