Počiatek chce obchvat od najlacnejšieho, zákazku dá Španielom

Úseky, ktoré chcela stavať prvá Ficova vláda cez PPP projekty, boli v porovnaní s klasickou výstavbou drahšie skoro o dve miliardy eur.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Bratislavský obchvat s priľahlou rýchlostnou cestou R7 v smere na Dunajskú Stredu zrejme postaví konzorcium okolo španielskej spoločnosti Cintra. Ministerstvo dopravy, ktoré vedie Ján Počiatek zo Smeru sa podľa informácií týždenníka Trend rozhodlo práve pre túto spoločnosť. Rovnaké informácie má aj denník SME. 

Španielska Cintra spolu s rakúskym Porrom a austrálskym Macquarie Capital Group ponúkla v súťaži celkovú cenu 1,7 miliardy eur. Zo všetkých štyroch uchádzačov, ktorí postúpili do užšieho kola, ponúkla najnižšiu ročnú splátku. Štát jej bude každý rok platiť necelých 57 miliónov eur.

V cene je nielen výstavba obchvatu s dĺžkou takmer 60 kilometrov, ale aj údržba autostrády na 30 rokov. Zároveň sa investor v zmluve zaviaže, že po 30 rokoch diaľnicu odovzdá štátu ako novú.  

"Ministerstvo dopravy vybralo víťaznú ponuku na koncesiu výstavby a prevádzky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Verejnosť budeme informovať na tlačovej konferencii v pondelok," povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa. Meno víťaza nepovedal.

Kliknite pre zväčšenie:

Porovnanie výstavby úsekov D1

Kto bol ešte v hre

Nižšie ceny, ako pôvodne ministerstvo predpokladalo, ponúkli aj ďalší v poradí. Odhadovaná ročná splátka zvyšných troch konzorcií po otvorení obálok v decembri sa pohybovala od 69 do 91 miliónov eur. 

Obchvat chcelo stavať viacero veľkých stavebných firiem. Bola medzi nimi napríklad francúzska spoločnosť Vinci, ktorá na Slovensku už jednu diaľnicu za súkromné peniaze stavala. Proti vyhodnoteniu súťaže sa môže odvolať. Medzi štyrmi favoritmi bol aj rakúsky Strabag a nemecká spoločnosť Hochtief. 

Štát súťaž na výstavbu obchvatu cez súkromné peniaze vypísal vlani v januári. Očakával, že ročné splátky sa budú pohybovať od 135 do 151 miliónov eur. Bratislavský obchvat s priľahlou rýchlocestou by stál viac ako štyri miliardy eur.  

"Cena je nízka preto, že stavebné firmy išli na minimálnu cenu za údržbu a minimálnu cenu za vrátenie cesty do pôvodného stavu. Dnes nikto nevie povedať, ako sa o pár rokov bude pohybovať cena stavebných prác a cena ropy," vraví predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý bol poradcom premiérky Ivety Radičovej

Ďalším dôvodom môže byť napríklad to, že na trhu sú dostupné lacné peniaze, a firmy majú čo investovať.  

Obchvat však zrejme zlacnel aj preto, lebo diaľnica bude užšia, ako sa plánovalo, napríklad na úseku D4. Časť sa mala podľa pôvodného plánu stavať so šiestimi pruhmi, druhá so štyrmi s rezervou v deliacom páse pre budúce rozšírenie. 

Predražené cesty

Prvým slovenským diaľničným PPP projektom bola výstavba rýchlostnej cesty R1 neďaleko Nitry a severný obchvat Banskej Bystrice. Stavala ich spoločnosť Vinci.

Zmluvu s víťazným konzorcium podpisovala prvá vláda Roberta Fica, v ktorej bol ministrom dopravy dnešný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny zo Smeru. Celkové stavebné náklady sa vtedy odhadovali na 880 miliónov eur, ročné splátky sú 125 miliónov eur - dvakrát také, ako ponúkané splátky pri bratislavskom obchvate.

Analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy v čase Jána Figeľa z KDH, hovorí, že rozdiel je v cene peňazí. Kým v tom čase si štát požičiaval za päť percentný úrok, dnes si štát požičiava za menej ako dve percentá. Rovnako to platí aj investorov. 

Kovalčík dodáva, že na rýchlostnej ceste bol 10 percentný úrok, pričom dnes môže byť až o dve tretiny nižší.

"Ťažko povedať, či tento úsek bol predražený. Rýchlostná cesta R1 má viac kilometrov a bude mať vyššiu intenzitu dopravy ako rýchlostná cesta R7. Otázkou je, koľko percent z ročných splátok sa vyberie na mýte. Ak sa v prvom prípade vyberie 70 percent zo sumy 120 miliónov a len 40 percent pri 57 miliónoch, je jasné, ktorý PPP projekt bol lepší," hovorí bývalý investičný riaditeľ z čias prvej Ficovej vlády Juraj Čermák. 

Za prvej Ficovej vlády bol podľa neho nielen prehriaty trh, ale zasiahla aj finančná kríza, a cena peňazí sa zvýšila. 

Okrem rýchlostnej cesty R1 chcel štát za súkromné peniaze stavať aj ďalšie štvorprúdovky. Prvá Ficova vláda plánovala, že cez PPP projekty postaví aj úseky diaľnice D1 od Martina po Prešov, či úseky v okolí Žiliny.

Ani v jednom zo sporných plánov však nasledujúca vláda Ivety Radičovej z SDKÚ nepokračovala. Rozhodla, že všetky úseky na severnej diaľnici D1 sa budú stavať za eurofondy. Analýzy inštitútu INEKO dnes ukazujú, že chystané PPP projekty boli v stavebných nákladoch predražené skoro o dve miliardy eur. 

„Definitívne sa potvrdilo, že PPP projekty na diaľnici D1 zazmluvnené prvou vládou Roberta Fica boli predražené ešte viac, ako sme si v tom čase vedeli predstaviť,“ vravel v októbri  analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý bol hlavným stratégom Radičovej ministra dopravy Jána Figeľa z KDH. 

Najvýraznejší rozdiel vidieť pri výstavbe tunela Višňové. S priľahlými úsekmi mal pri výstavbe za súkromné peniaze stáť skoro 1,1 miliardy eur. Víťazné združenie, ktorého členom je spoločnosť Dúha Miroslava Remetu, úsek stavia za 410 miliónov eur. 

Viac ako 16-kilometrový úsek diaľnice D1 neďaleko Martina zlacnel takmer o 200 miliónov eur. Staval ho Váhostav oligarchu Juraja Širokého. Rovnaká firma mala úsek stavať aj podľa Ficovho PPP projektu.

Tri zo štyroch úsekov sa štát rozhodol stavať formou žltého Fidicu, teda že firmy si diaľnicu naprojektovali a postavili. "Z troch úsekov D1, ktoré sa v roku 2015 dokončili v takomto režime, sa iba na jednom prekročila pôvodná zmluvná cena, a to pre nutnosť mimoriadne náročnej stabilizácie veľkých zosuvov," komentuje Kovalčík. 

Išlo o úsek diaľnice D1 Fričovce - Svinia, ktorú staval Doprastav. Oproti pôvodným plánom zdražela o deväť miliónov eur - zo 115 na 124 miliónov eur.

Aj napriek tomu, skutočné ceny po dodatkoch a pokynoch na zmenu tak na úsekoch stavaných využívanou metódou „naprojektuj a postav“ dosiahli úrovne 51 percent, 48 percent a 62 percent štátnej expertízy.

Kovalčík upozornil, že zmluvnú cenu najviac prekročili na prvej časti úseku diaľnice Jánovce - Jablonov pri Levoči, kde padol pri stavbe most pri Kurimanoch a zahynuli štyria ľudia. Išlo o posledný úsek, kde za prípadné nedostatky projektu bola zodpovedná Národná diaľničná spoločnosť, teda investor.  

Hrana s voľbami

Rovnako ako PPP projekty za prvej Ficovej vlády, aj najnovší plán prichádza pred voľbami. Na to, aby ministerstvo do marca podpísalo s konzorcium zmluvu, bude musieť urobiť ešte mnoho vecí.

"Štát musí napríklad zverejniť aj nové porovnanie výhodnosti, ktoré má ukázať, či najlepšia z predložených ponúk prinesie štátu vyššiu alebo nižšiu hodnotu oproti scenáru, keby štát stavbu obstaral, financoval a prevádzkoval tradičnou formou," vraví Kovalčík.

V minulosti a aj pri prvom posúdení výstavby bratislavského obchvatu podľa Kovalčíka ministerstvo výrazne skreslilo vstupné predpoklady, čím otočilo výsledky v prospech PPP. "V pôvodnom hodnotení ministerstvo počítalo s cenou až na úrovni 100 percent štátnej expertízy. V októbri INEKO upozornilo, že takmer všetky stavby diaľnic obstarávané tradičnou formou sa stavajú za podstatne nižšie ceny. V priemere za osem rokov, teda  2007 až  2014,  zmluvné ceny predstavovali 65 percent  expertízy."

Okrem toho sa bude musieť vyjadriť aj ministerstvo financií a konečné slovo má vláda. Môže sa tak stať, že o obchvate bude rozhodovať na jednom zo svojich posledných zasadnutí. 

Aj keď vláda výstavbu obchvatu odsúhlasí, odborníci hovoria, že problémy Bratislavy nevyrieši. Jedným z najvyťaženejších úsekov v hlavnom meste je Prístavný most, po ktorom prejde vyše stotisíc áut denne. 

Kovalčík hovorí, že dodnes rezort dôveryhodne nevysvetlil dopady diaľnice na dopravu v okolí Bratislavy. 

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Obchvat Bratislavy môže byť lacnejší, Španieli ponúkli nízku cenu

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 28 158
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 175
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 138
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 012
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 017
  6. Používate make-up? Potom spozornite 996
  7. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 986
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 977
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 974
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 897

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Diskusia s Bezákom: Keď pozerám na bývalých kolegov, asi tam nepatrím

O novej knihe Róberta Bezáka a Marie Vrabcovej.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

Campbell Soup kupuje výrobcu rýchleho občerstvenia za takmer päť miliárd dolárov

Campbell Soup Co. preberá Snyder's-Lance pri cene 50 dolárov za akciu.

Šéf dánskej centrálnej banky dôrazne varoval pred bitcoinom

Cena bitcoinu počas víkendu dostala nad 20.000 dolárov.

Elektrina aj plyn budú ešte drahšie môže za to rastúca cena uhlia

Dôvodom ďalšieho nárastu veľkoobchodných cien elektriny na trhoch budú najmä rastúce ceny uhlia.

RegioJet nasadí na najvyťaženejšie spoje 13-vozňové súpravy

Súkromník RegioJet pred sviatkami posilní desiatky vlakov a autobusov.

Francúzska vláda žaluje Amazon a pýta od neho 10 miliónov eur

Francúzi obviňujú Amazon z nekalých obchodných praktík.