SME
Pondelok, 19. október, 2020 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Počiatek chce obchvat od najlacnejšieho, zákazku dá Španielom

Úseky, ktoré chcela stavať prvá Ficova vláda cez PPP projekty, boli v porovnaní s klasickou výstavbou drahšie skoro o dve miliardy eur.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Bratislavský obchvat s priľahlou rýchlostnou cestou R7 v smere na Dunajskú Stredu zrejme postaví konzorcium okolo španielskej spoločnosti Cintra. Ministerstvo dopravy, ktoré vedie Ján Počiatek zo Smeru sa podľa informácií týždenníka Trend rozhodlo práve pre túto spoločnosť. Rovnaké informácie má aj denník SME. 

Španielska Cintra spolu s rakúskym Porrom a austrálskym Macquarie Capital Group ponúkla v súťaži celkovú cenu 1,7 miliardy eur. Zo všetkých štyroch uchádzačov, ktorí postúpili do užšieho kola, ponúkla najnižšiu ročnú splátku. Štát jej bude každý rok platiť necelých 57 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

V cene je nielen výstavba obchvatu s dĺžkou takmer 60 kilometrov, ale aj údržba autostrády na 30 rokov. Zároveň sa investor v zmluve zaviaže, že po 30 rokoch diaľnicu odovzdá štátu ako novú.  

"Ministerstvo dopravy vybralo víťaznú ponuku na koncesiu výstavby a prevádzky diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Verejnosť budeme informovať na tlačovej konferencii v pondelok," povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa. Meno víťaza nepovedal.

Kliknite pre zväčšenie:

Porovnanie výstavby úsekov D1

Kto bol ešte v hre

Nižšie ceny, ako pôvodne ministerstvo predpokladalo, ponúkli aj ďalší v poradí. Odhadovaná ročná splátka zvyšných troch konzorcií po otvorení obálok v decembri sa pohybovala od 69 do 91 miliónov eur. 

Obchvat chcelo stavať viacero veľkých stavebných firiem. Bola medzi nimi napríklad francúzska spoločnosť Vinci, ktorá na Slovensku už jednu diaľnicu za súkromné peniaze stavala. Proti vyhodnoteniu súťaže sa môže odvolať. Medzi štyrmi favoritmi bol aj rakúsky Strabag a nemecká spoločnosť Hochtief. 

Skryť Vypnúť reklamu

Štát súťaž na výstavbu obchvatu cez súkromné peniaze vypísal vlani v januári. Očakával, že ročné splátky sa budú pohybovať od 135 do 151 miliónov eur. Bratislavský obchvat s priľahlou rýchlocestou by stál viac ako štyri miliardy eur.  

"Cena je nízka preto, že stavebné firmy išli na minimálnu cenu za údržbu a minimálnu cenu za vrátenie cesty do pôvodného stavu. Dnes nikto nevie povedať, ako sa o pár rokov bude pohybovať cena stavebných prác a cena ropy," vraví predseda správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej, ktorý bol poradcom premiérky Ivety Radičovej. 

Ďalším dôvodom môže byť napríklad to, že na trhu sú dostupné lacné peniaze, a firmy majú čo investovať.  

Obchvat však zrejme zlacnel aj preto, lebo diaľnica bude užšia, ako sa plánovalo, napríklad na úseku D4. Časť sa mala podľa pôvodného plánu stavať so šiestimi pruhmi, druhá so štyrmi s rezervou v deliacom páse pre budúce rozšírenie. 

Skryť Vypnúť reklamu

Predražené cesty

Prvým slovenským diaľničným PPP projektom bola výstavba rýchlostnej cesty R1 neďaleko Nitry a severný obchvat Banskej Bystrice. Stavala ich spoločnosť Vinci.

Zmluvu s víťazným konzorcium podpisovala prvá vláda Roberta Fica, v ktorej bol ministrom dopravy dnešný podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny zo Smeru. Celkové stavebné náklady sa vtedy odhadovali na 880 miliónov eur, ročné splátky sú 125 miliónov eur - dvakrát také, ako ponúkané splátky pri bratislavskom obchvate.

Analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý viedol Inštitút stratégie na ministerstve dopravy v čase Jána Figeľa z KDH, hovorí, že rozdiel je v cene peňazí. Kým v tom čase si štát požičiaval za päť percentný úrok, dnes si štát požičiava za menej ako dve percentá. Rovnako to platí aj investorov. 

Skryť Vypnúť reklamu

Kovalčík dodáva, že na rýchlostnej ceste bol 10 percentný úrok, pričom dnes môže byť až o dve tretiny nižší.

"Ťažko povedať, či tento úsek bol predražený. Rýchlostná cesta R1 má viac kilometrov a bude mať vyššiu intenzitu dopravy ako rýchlostná cesta R7. Otázkou je, koľko percent z ročných splátok sa vyberie na mýte. Ak sa v prvom prípade vyberie 70 percent zo sumy 120 miliónov a len 40 percent pri 57 miliónoch, je jasné, ktorý PPP projekt bol lepší," hovorí bývalý investičný riaditeľ z čias prvej Ficovej vlády Juraj Čermák. 

Za prvej Ficovej vlády bol podľa neho nielen prehriaty trh, ale zasiahla aj finančná kríza, a cena peňazí sa zvýšila. 

Okrem rýchlostnej cesty R1 chcel štát za súkromné peniaze stavať aj ďalšie štvorprúdovky. Prvá Ficova vláda plánovala, že cez PPP projekty postaví aj úseky diaľnice D1 od Martina po Prešov, či úseky v okolí Žiliny.

Skryť Vypnúť reklamu

Ani v jednom zo sporných plánov však nasledujúca vláda Ivety Radičovej z SDKÚ nepokračovala. Rozhodla, že všetky úseky na severnej diaľnici D1 sa budú stavať za eurofondy. Analýzy inštitútu INEKO dnes ukazujú, že chystané PPP projekty boli v stavebných nákladoch predražené skoro o dve miliardy eur. 

„Definitívne sa potvrdilo, že PPP projekty na diaľnici D1 zazmluvnené prvou vládou Roberta Fica boli predražené ešte viac, ako sme si v tom čase vedeli predstaviť,“ vravel v októbri  analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý bol hlavným stratégom Radičovej ministra dopravy Jána Figeľa z KDH. 

Najvýraznejší rozdiel vidieť pri výstavbe tunela Višňové. S priľahlými úsekmi mal pri výstavbe za súkromné peniaze stáť skoro 1,1 miliardy eur. Víťazné združenie, ktorého členom je spoločnosť Dúha Miroslava Remetu, úsek stavia za 410 miliónov eur. 

Skryť Vypnúť reklamu

Viac ako 16-kilometrový úsek diaľnice D1 neďaleko Martina zlacnel takmer o 200 miliónov eur. Staval ho Váhostav oligarchu Juraja Širokého. Rovnaká firma mala úsek stavať aj podľa Ficovho PPP projektu.

Tri zo štyroch úsekov sa štát rozhodol stavať formou žltého Fidicu, teda že firmy si diaľnicu naprojektovali a postavili. "Z troch úsekov D1, ktoré sa v roku 2015 dokončili v takomto režime, sa iba na jednom prekročila pôvodná zmluvná cena, a to pre nutnosť mimoriadne náročnej stabilizácie veľkých zosuvov," komentuje Kovalčík. 

Išlo o úsek diaľnice D1 Fričovce - Svinia, ktorú staval Doprastav. Oproti pôvodným plánom zdražela o deväť miliónov eur - zo 115 na 124 miliónov eur.

Aj napriek tomu, skutočné ceny po dodatkoch a pokynoch na zmenu tak na úsekoch stavaných využívanou metódou „naprojektuj a postav“ dosiahli úrovne 51 percent, 48 percent a 62 percent štátnej expertízy.

Skryť Vypnúť reklamu

Kovalčík upozornil, že zmluvnú cenu najviac prekročili na prvej časti úseku diaľnice Jánovce - Jablonov pri Levoči, kde padol pri stavbe most pri Kurimanoch a zahynuli štyria ľudia. Išlo o posledný úsek, kde za prípadné nedostatky projektu bola zodpovedná Národná diaľničná spoločnosť, teda investor.  

Hrana s voľbami

Rovnako ako PPP projekty za prvej Ficovej vlády, aj najnovší plán prichádza pred voľbami. Na to, aby ministerstvo do marca podpísalo s konzorcium zmluvu, bude musieť urobiť ešte mnoho vecí.

"Štát musí napríklad zverejniť aj nové porovnanie výhodnosti, ktoré má ukázať, či najlepšia z predložených ponúk prinesie štátu vyššiu alebo nižšiu hodnotu oproti scenáru, keby štát stavbu obstaral, financoval a prevádzkoval tradičnou formou," vraví Kovalčík.

Skryť Vypnúť reklamu

V minulosti a aj pri prvom posúdení výstavby bratislavského obchvatu podľa Kovalčíka ministerstvo výrazne skreslilo vstupné predpoklady, čím otočilo výsledky v prospech PPP. "V pôvodnom hodnotení ministerstvo počítalo s cenou až na úrovni 100 percent štátnej expertízy. V októbri INEKO upozornilo, že takmer všetky stavby diaľnic obstarávané tradičnou formou sa stavajú za podstatne nižšie ceny. V priemere za osem rokov, teda  2007 až  2014,  zmluvné ceny predstavovali 65 percent  expertízy."

Okrem toho sa bude musieť vyjadriť aj ministerstvo financií a konečné slovo má vláda. Môže sa tak stať, že o obchvate bude rozhodovať na jednom zo svojich posledných zasadnutí. 

Aj keď vláda výstavbu obchvatu odsúhlasí, odborníci hovoria, že problémy Bratislavy nevyrieši. Jedným z najvyťaženejších úsekov v hlavnom meste je Prístavný most, po ktorom prejde vyše stotisíc áut denne. 

Skryť Vypnúť reklamu

Kovalčík hovorí, že dodnes rezort dôveryhodne nevysvetlil dopady diaľnice na dopravu v okolí Bratislavy. 

Prečítajte si tiež: Obchvat Bratislavy môže byť lacnejší, Španieli ponúkli nízku cenu Čítajte 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čím môže Slovensko pomôcť vo svete? Ukážkovou nemocnicou
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  9. Stretne sa minister, bankár a analytik. Zhodnú sa na niečom?
  10. Prieskum: Prázdnu peňaženku už zažilo sedem z desiatich Slovákov
  1. Úpravy automobilov pre ZŤP
  2. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  3. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  7. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  8. Tovar vám vynesú na miesto, ktoré ukážete prstom
  9. Slováci sú pri výbere investičných produktov čoraz náročnejší
  10. Humenčanov čakajú extra zľavy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 290
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 173
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 17 050
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 997
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 323
  6. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 998
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 9 200
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 173
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 915
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 719
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Ján Počiatek

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Obchvat Bratislavy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Trnku funkcie nezbavili, znížili mu plat

Disciplinárka ho uznala vinným, ale prokurátorom naďalej zostáva.

Bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka.

Armáda predstavila základný plán celoplošného testovania

Ministerstvo obrany identifikovalo päťtisíc odberných miest.

Testovanie obyvateľov na Covid-19 v odberovom centre v Košiciach.
Premiér Matovič s testom na Covid-19.

Koronavírus na Slovensku: Máme nedeľný rekord, nákaza sa šíri v rodinách a práci (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo za nedeľu 860 ľudí pozitívne testovaných na nový koronavírus. Laboratóriá otestovali 5 025 vzoriek. Pribudli aj štyri úmrtia pacientov s Covid-19, celkovo si pandémia vyžiadala 92 obetí. Vyliečilo sa ďalších 177 osôb. Aktívnych prípadov nákazy je 23 067.

Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.

Spoločné poľovačky sa môžu konať, hygienici určili pravidlá

Zákaz zhromažďovania sa v počte vyššom ako šesť osôb sa nevzťahuje na organizovanie poľovačiek.

Ilustračná fotografia.

Rodičovský príspevok a prídavok na dieťa sa majú od januára zvýšiť

Nárast súm rodičovského príspevku súvisí so zvýšením životného minima.

Ilustračné foto

Nemecká vláda varovala firmy pred prílišnou závislosťou od Číny

Nemecko malo problém s dodávkou potrebných produktov z čínskeho trhu.

Nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier.