Investorov na Slovensku trápi nedostatok kvalifikovaných pracovníkov

Iba desatina respondentov si pritom myslí, že slovenský vzdelávací systém pripravuje ľudí na pracovné uplatnenie dostatočne.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily môže byť v budúcnosti jednou z najväčších bariér príchodu zahraničných investorov na Slovensko. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti EY z roku 2015, ktorého výsledky prezentovala na dnešnej medzinárodnej konferencii v Bratislave o investovaní a podnikaní na Slovensku. Až 65 % firiem podľa neho pociťuje nedostatok kvalifikovaných pracovníkov.

Len desatina

Iba 10 % respondentov si pritom myslí, že slovenský vzdelávací systém pripravuje ľudí na pracovné uplatnenie dostatočne. "Najväčší rozdiel oproti roku 2009 sa ukázal v dostupnosti dostatočne kvalifikovanej pracovnej sily.

Tam to vníma takmer 40 % respondentov ako zhoršenie a problém do budúcnosti. Tento problém sa asi bude riešiť dlhodobejšie, pretože daňovú sadzbu zmeníme jedným zákonom, ale systém vzdelávania a kým zmena prinesie nejaké ovocie, je dlhodobý proces," uviedol vedúci partner EY na Slovensku Matej Bošňák.

Aj štátny tajomník ministerstva hospodárstva Rastislav Chovanec je presvedčený, že rýchle riešenie na tento problém neexistuje. Ako upozornil, viac než 130.000 Slovákov pracuje v zahraničí.

"Dnes aj vďaka príchodu nových investorov sa dostávame do situácie, že kvalifikovaná pracovná sila tu chýba a zamestnanci by mohli mať porovnateľné mzdy ako v zahraničí. Takže chceme osloviť týchto ľudí, aby sa vrátili. Výhoda je, že si zachovali pracovné návyky a možno ovládajú aj ďalší cudzí jazyk, a tak budú použiteľní pre investorov," konštatoval. Zamestnancov by si podľa neho mali školiť aj samotné firmy.

Prieskum ukázal tiež, že 55 % investorov považuje súčasnú hospodársku politiku štátu za vysoko neefektívnu a nepodporujúcu udržateľný ekonomický rast. Až dve tretiny spoločností potvrdili, že štát dostatočne podporuje investorov v úvodnej fáze podnikania, iba jedna tretina však rovnako vníma efektívnosť kontinuálnej podpory počas ďalších rokov pôsobenia v krajine.

Vyššie náklady pociťuje väčšina

Nárast nákladov súvisiacich s administratívnou záťažou za posledných šesť rokov pociťuje podľa prieskumu viac než 73 % respondentov, zatiaľ čo ich pokles deklarovalo len 1 % opýtaných.

Zároveň sa 62 % oslovených investorov domnieva, že právna úprava zabraňuje rozvoju ich biznisu. Až 81 % z nich označilo zákonník práce za legislatívu s najnegatívnejším vplyvom na podnikanie.

V odpovediach ďalej nasledovali dane, sociálne zabezpečenie a dôchodky. Takmer 40 % respondentov vníma korupciu ako veľkú či dokonca extrémne veľkú bariéru pre podnikanie.

Za pozitívne zistenie prieskumu označil Bošňák skutočnosť, že až 90 % zahraničných spoločností plánuje na Slovensku zostať, či dokonca rozširovať svoj biznis. Oproti roku 2009 vzrástol počet firiem očakávajúcich rast o 10 %.

"K piatim hlavným bariéram nových zahraničných investícií patrí dostupnosť pracovnej sily so správnymi zručnosťami, vymáhateľnosť práva a korupcia, odvodové zaťaženie, cena práce a veľkosť trhu," uzavrel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 745
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 996
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 235
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 361
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 346
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 910
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 553
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop