Železnice investovali do priecestí milióny, nehôd je stále veľa

Náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov sa vlani vyšplhali na 3,596 milióna eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v minulom roku investovali do rekonštrukcií a opráv priecestí, ako aj úprav priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ) celkovo 4,924 mil. eur.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov na železničných priecestiach boli 3,596 mil. eur.

Z tejto sumy išlo na opravu a rekonštrukcie priecestí, na ktorých boli namontované celogumové priecestné konštrukcie Strail, 2,336 mil. eur. Náklady na úpravu priecestných zabezpečovacích zariadení predstavovali 1,328 mil. eur.

Opravovali aj rušili

"Počas minulého roka ŽSR opravili alebo zrekonštruovali 71 železničných priecestí a šestnásť železničných priecestí bolo zrušených úplne. Vykonaných bolo tiež 38 úprav jestvujúcich priecestných zabezpečovacích zariadení. V rámci týchto akcií bolo zabudovaných 34 celogumových priecestných konštrukcií typu Strail," spresnila Pavliková.

Štátny správca železničnej infraštruktúry koncom minulého roka evidoval 2 115 železničných priecestí a priechodov pre peších, z toho 1 074 zabezpečených a 1 041 nezabezpečených.

ŽSR celkový počet železničných priecestí znižujú a na nezabezpečených priecestiach zvyšujú stupeň zabezpečenia.

"Pri modernizovaných tratiach na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa podľa európskej legislatívy už budujú len mimoúrovňové križovania ciest a železničnej trate, a to nadjazdy, alebo podjazdy," priblížila Pavliková.

Počet priecestí sa vlani medziročne znížil o šestnásť, v roku 2004 bolo ešte 2 479 priecestí a odvtedy s výnimkou dvoch rokov ich počet klesá.

Chcú zvýšiť bezpečnosť

Vlani bolo uvedené do prevádzky, napríklad nové reléové PZZ s elektronickými prvkami na dovtedy nezabezpečenom priecestí na trati Trenčín - Chynorany, chránenom iba výstražnými krížmi.

Na trati Rožňava - Dobšiná bola vymenená technológia PZZ a tento reléový typ s elektronickými prvkami nahradil aj mechanické závory na trati Veľký Horeš - Príbeník a v Tekovskej Breznici.

Poškodené zabezpečovacie zariadenie bolo vymenené pre nehodu na priecestí na trati Nové Zámky - Šurany. Na priecestí trate Palárikovo - Šurany bol vymenený reléový domček.

"Počítače osí nahradili pôvodné koľajové obvody na šiestich železničných priecestiach v úseku Bánovce nad Bebravou - Chynorany, na dvoch železničných priecestiach na trati Komárno - Dunajská Streda a po jednom v úseku Červená Skala - Banská Bystrica a Jesenské - Brezno Halny," uviedla Pavliková.

Na desiatich zabezpečovacích zariadeniach vymenili rotačné meniče pre striedavé koľajové obvody za elektronické, v trinástich prípadoch boli vymenené batérie a nabíjače.

Pomohli eurofondy

Slovenská správa ciest v minulom roku zvýšila bezpečnosť na 60 vybraných úrovňových železničných priecestiach na cestách I. triedy.

Projekt financovala s využitím peňazí Európskeho fondu regionálneho rozvoja cez Operačný program Doprava.

Priecestia majú upravené vodorovné, vymenené a doplnené zvislé dopravné značenie, ktoré je v retroreflexnej podobe a na žltozelenom fluorescenčnom podklade.

"Obnovili sa asfaltové kryty vozoviek až do vzdialenosti 80 metrov od priecestia na obe strany. Na blízkosť priecestia upozorňujú solárne LED dopravné gombíky," dodala Pavliková.

Tieto opatrenia sú doplnkovým výstražným systémom pred železničnými priecestiami.

Nehôd neubúda

Bezpečnosť na železničných priecestiach a v ich bezprostrednom okolí je dlhodobo jednou z priorít ŽSR. Napriek tomu sa vlani na priecestiach stalo 55 nehôd, pri ktorých štrnásť osôb zahynulo a dvanásť sa ťažko zranilo.

Až 38 nehôd, teda 69 %, bolo na zabezpečených priecestiach, a to z viny vodičov, cyklistov a chodcov.

Počet nehôd bol najvyšší od roku 2008 (69 nehôd), počet usmrtených od roku 2012 (21 prípadov) a počet ťažko zranených bol spolu s rokom 2013 najnižší od roku 2010 (sedem ťažko zranených).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 628
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 074
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 331
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 417
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 890
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 606
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 479
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 449
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 863

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop