SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Železnice investovali do priecestí milióny, nehôd je stále veľa

Náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov sa vlani vyšplhali na 3,596 milióna eur.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v minulom roku investovali do rekonštrukcií a opráv priecestí, ako aj úprav priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ) celkovo 4,924 mil. eur.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov na železničných priecestiach boli 3,596 mil. eur.

Z tejto sumy išlo na opravu a rekonštrukcie priecestí, na ktorých boli namontované celogumové priecestné konštrukcie Strail, 2,336 mil. eur. Náklady na úpravu priecestných zabezpečovacích zariadení predstavovali 1,328 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Opravovali aj rušili

"Počas minulého roka ŽSR opravili alebo zrekonštruovali 71 železničných priecestí a šestnásť železničných priecestí bolo zrušených úplne. Vykonaných bolo tiež 38 úprav jestvujúcich priecestných zabezpečovacích zariadení. V rámci týchto akcií bolo zabudovaných 34 celogumových priecestných konštrukcií typu Strail," spresnila Pavliková.

Štátny správca železničnej infraštruktúry koncom minulého roka evidoval 2 115 železničných priecestí a priechodov pre peších, z toho 1 074 zabezpečených a 1 041 nezabezpečených.

ŽSR celkový počet železničných priecestí znižujú a na nezabezpečených priecestiach zvyšujú stupeň zabezpečenia.

"Pri modernizovaných tratiach na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa podľa európskej legislatívy už budujú len mimoúrovňové križovania ciest a železničnej trate, a to nadjazdy, alebo podjazdy," priblížila Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

Počet priecestí sa vlani medziročne znížil o šestnásť, v roku 2004 bolo ešte 2 479 priecestí a odvtedy s výnimkou dvoch rokov ich počet klesá.

Chcú zvýšiť bezpečnosť

Vlani bolo uvedené do prevádzky, napríklad nové reléové PZZ s elektronickými prvkami na dovtedy nezabezpečenom priecestí na trati Trenčín - Chynorany, chránenom iba výstražnými krížmi.

Na trati Rožňava - Dobšiná bola vymenená technológia PZZ a tento reléový typ s elektronickými prvkami nahradil aj mechanické závory na trati Veľký Horeš - Príbeník a v Tekovskej Breznici.

Poškodené zabezpečovacie zariadenie bolo vymenené pre nehodu na priecestí na trati Nové Zámky - Šurany. Na priecestí trate Palárikovo - Šurany bol vymenený reléový domček.

"Počítače osí nahradili pôvodné koľajové obvody na šiestich železničných priecestiach v úseku Bánovce nad Bebravou - Chynorany, na dvoch železničných priecestiach na trati Komárno - Dunajská Streda a po jednom v úseku Červená Skala - Banská Bystrica a Jesenské - Brezno Halny," uviedla Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

Na desiatich zabezpečovacích zariadeniach vymenili rotačné meniče pre striedavé koľajové obvody za elektronické, v trinástich prípadoch boli vymenené batérie a nabíjače.

Pomohli eurofondy

Slovenská správa ciest v minulom roku zvýšila bezpečnosť na 60 vybraných úrovňových železničných priecestiach na cestách I. triedy.

Projekt financovala s využitím peňazí Európskeho fondu regionálneho rozvoja cez Operačný program Doprava.

Priecestia majú upravené vodorovné, vymenené a doplnené zvislé dopravné značenie, ktoré je v retroreflexnej podobe a na žltozelenom fluorescenčnom podklade.

"Obnovili sa asfaltové kryty vozoviek až do vzdialenosti 80 metrov od priecestia na obe strany. Na blízkosť priecestia upozorňujú solárne LED dopravné gombíky," dodala Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto opatrenia sú doplnkovým výstražným systémom pred železničnými priecestiami.

Nehôd neubúda

Bezpečnosť na železničných priecestiach a v ich bezprostrednom okolí je dlhodobo jednou z priorít ŽSR. Napriek tomu sa vlani na priecestiach stalo 55 nehôd, pri ktorých štrnásť osôb zahynulo a dvanásť sa ťažko zranilo.

Až 38 nehôd, teda 69 %, bolo na zabezpečených priecestiach, a to z viny vodičov, cyklistov a chodcov.

Počet nehôd bol najvyšší od roku 2008 (69 nehôd), počet usmrtených od roku 2012 (21 prípadov) a počet ťažko zranených bol spolu s rokom 2013 najnižší od roku 2010 (sedem ťažko zranených).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 892
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 153
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 180
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 250
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 726
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 714
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 315
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 335
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 301
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 883
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku zúri korona aj kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Európske burzy sa vo štvrtok prevažne mierne oslabili

Negatívny vplyv na trhy majú nové reštriktívne opatrenia.

Ilustračné foto.

Pracovníci talianskej lotériovej spoločnosti získali podvodom 24 miliónov eur

Údajní podvodníci prenikli do interných počítačových systémov spoločnosti.

Ilustračné foto.

Rozpočtová rada odhaduje deficit pod ôsmimi percentami výkonu ekonomiky

Rada zverejnila najnovší odhad vývoja verejných financií.

Novým šéfom RRZ je Ján Tóth