Železnice investovali do priecestí milióny, nehôd je stále veľa

Náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov sa vlani vyšplhali na 3,596 milióna eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v minulom roku investovali do rekonštrukcií a opráv priecestí, ako aj úprav priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ) celkovo 4,924 mil. eur.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov na železničných priecestiach boli 3,596 mil. eur.

Z tejto sumy išlo na opravu a rekonštrukcie priecestí, na ktorých boli namontované celogumové priecestné konštrukcie Strail, 2,336 mil. eur. Náklady na úpravu priecestných zabezpečovacích zariadení predstavovali 1,328 mil. eur.

Opravovali aj rušili

"Počas minulého roka ŽSR opravili alebo zrekonštruovali 71 železničných priecestí a šestnásť železničných priecestí bolo zrušených úplne. Vykonaných bolo tiež 38 úprav jestvujúcich priecestných zabezpečovacích zariadení. V rámci týchto akcií bolo zabudovaných 34 celogumových priecestných konštrukcií typu Strail," spresnila Pavliková.

Štátny správca železničnej infraštruktúry koncom minulého roka evidoval 2 115 železničných priecestí a priechodov pre peších, z toho 1 074 zabezpečených a 1 041 nezabezpečených.

ŽSR celkový počet železničných priecestí znižujú a na nezabezpečených priecestiach zvyšujú stupeň zabezpečenia.

"Pri modernizovaných tratiach na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa podľa európskej legislatívy už budujú len mimoúrovňové križovania ciest a železničnej trate, a to nadjazdy, alebo podjazdy," priblížila Pavliková.

Počet priecestí sa vlani medziročne znížil o šestnásť, v roku 2004 bolo ešte 2 479 priecestí a odvtedy s výnimkou dvoch rokov ich počet klesá.

Chcú zvýšiť bezpečnosť

Vlani bolo uvedené do prevádzky, napríklad nové reléové PZZ s elektronickými prvkami na dovtedy nezabezpečenom priecestí na trati Trenčín - Chynorany, chránenom iba výstražnými krížmi.

Na trati Rožňava - Dobšiná bola vymenená technológia PZZ a tento reléový typ s elektronickými prvkami nahradil aj mechanické závory na trati Veľký Horeš - Príbeník a v Tekovskej Breznici.

Poškodené zabezpečovacie zariadenie bolo vymenené pre nehodu na priecestí na trati Nové Zámky - Šurany. Na priecestí trate Palárikovo - Šurany bol vymenený reléový domček.

"Počítače osí nahradili pôvodné koľajové obvody na šiestich železničných priecestiach v úseku Bánovce nad Bebravou - Chynorany, na dvoch železničných priecestiach na trati Komárno - Dunajská Streda a po jednom v úseku Červená Skala - Banská Bystrica a Jesenské - Brezno Halny," uviedla Pavliková.

Na desiatich zabezpečovacích zariadeniach vymenili rotačné meniče pre striedavé koľajové obvody za elektronické, v trinástich prípadoch boli vymenené batérie a nabíjače.

Pomohli eurofondy

Slovenská správa ciest v minulom roku zvýšila bezpečnosť na 60 vybraných úrovňových železničných priecestiach na cestách I. triedy.

Projekt financovala s využitím peňazí Európskeho fondu regionálneho rozvoja cez Operačný program Doprava.

Priecestia majú upravené vodorovné, vymenené a doplnené zvislé dopravné značenie, ktoré je v retroreflexnej podobe a na žltozelenom fluorescenčnom podklade.

"Obnovili sa asfaltové kryty vozoviek až do vzdialenosti 80 metrov od priecestia na obe strany. Na blízkosť priecestia upozorňujú solárne LED dopravné gombíky," dodala Pavliková.

Tieto opatrenia sú doplnkovým výstražným systémom pred železničnými priecestiami.

Nehôd neubúda

Bezpečnosť na železničných priecestiach a v ich bezprostrednom okolí je dlhodobo jednou z priorít ŽSR. Napriek tomu sa vlani na priecestiach stalo 55 nehôd, pri ktorých štrnásť osôb zahynulo a dvanásť sa ťažko zranilo.

Až 38 nehôd, teda 69 %, bolo na zabezpečených priecestiach, a to z viny vodičov, cyklistov a chodcov.

Počet nehôd bol najvyšší od roku 2008 (69 nehôd), počet usmrtených od roku 2012 (21 prípadov) a počet ťažko zranených bol spolu s rokom 2013 najnižší od roku 2010 (sedem ťažko zranených).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 596
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 021
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 050
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 182
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 639
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 013
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 864
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 835
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 376
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 254

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: Zločinci najradšej obchodujú so štátom, peniaze tam majú isté

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.