Železnice investovali do priecestí milióny, nehôd je stále veľa

Náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov sa vlani vyšplhali na 3,596 milióna eur.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v minulom roku investovali do rekonštrukcií a opráv priecestí, ako aj úprav priecestných zabezpečovacích zariadení (PZZ) celkovo 4,924 mil. eur.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková, náklady na opravu a rekonštrukcie prejazdov na železničných priecestiach boli 3,596 mil. eur.

Z tejto sumy išlo na opravu a rekonštrukcie priecestí, na ktorých boli namontované celogumové priecestné konštrukcie Strail, 2,336 mil. eur. Náklady na úpravu priecestných zabezpečovacích zariadení predstavovali 1,328 mil. eur.

Opravovali aj rušili

"Počas minulého roka ŽSR opravili alebo zrekonštruovali 71 železničných priecestí a šestnásť železničných priecestí bolo zrušených úplne. Vykonaných bolo tiež 38 úprav jestvujúcich priecestných zabezpečovacích zariadení. V rámci týchto akcií bolo zabudovaných 34 celogumových priecestných konštrukcií typu Strail," spresnila Pavliková.

Štátny správca železničnej infraštruktúry koncom minulého roka evidoval 2 115 železničných priecestí a priechodov pre peších, z toho 1 074 zabezpečených a 1 041 nezabezpečených.

ŽSR celkový počet železničných priecestí znižujú a na nezabezpečených priecestiach zvyšujú stupeň zabezpečenia.

"Pri modernizovaných tratiach na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa podľa európskej legislatívy už budujú len mimoúrovňové križovania ciest a železničnej trate, a to nadjazdy, alebo podjazdy," priblížila Pavliková.

Počet priecestí sa vlani medziročne znížil o šestnásť, v roku 2004 bolo ešte 2 479 priecestí a odvtedy s výnimkou dvoch rokov ich počet klesá.

Chcú zvýšiť bezpečnosť

Vlani bolo uvedené do prevádzky, napríklad nové reléové PZZ s elektronickými prvkami na dovtedy nezabezpečenom priecestí na trati Trenčín - Chynorany, chránenom iba výstražnými krížmi.

Na trati Rožňava - Dobšiná bola vymenená technológia PZZ a tento reléový typ s elektronickými prvkami nahradil aj mechanické závory na trati Veľký Horeš - Príbeník a v Tekovskej Breznici.

Poškodené zabezpečovacie zariadenie bolo vymenené pre nehodu na priecestí na trati Nové Zámky - Šurany. Na priecestí trate Palárikovo - Šurany bol vymenený reléový domček.

"Počítače osí nahradili pôvodné koľajové obvody na šiestich železničných priecestiach v úseku Bánovce nad Bebravou - Chynorany, na dvoch železničných priecestiach na trati Komárno - Dunajská Streda a po jednom v úseku Červená Skala - Banská Bystrica a Jesenské - Brezno Halny," uviedla Pavliková.

Na desiatich zabezpečovacích zariadeniach vymenili rotačné meniče pre striedavé koľajové obvody za elektronické, v trinástich prípadoch boli vymenené batérie a nabíjače.

Pomohli eurofondy

Slovenská správa ciest v minulom roku zvýšila bezpečnosť na 60 vybraných úrovňových železničných priecestiach na cestách I. triedy.

Projekt financovala s využitím peňazí Európskeho fondu regionálneho rozvoja cez Operačný program Doprava.

Priecestia majú upravené vodorovné, vymenené a doplnené zvislé dopravné značenie, ktoré je v retroreflexnej podobe a na žltozelenom fluorescenčnom podklade.

"Obnovili sa asfaltové kryty vozoviek až do vzdialenosti 80 metrov od priecestia na obe strany. Na blízkosť priecestia upozorňujú solárne LED dopravné gombíky," dodala Pavliková.

Tieto opatrenia sú doplnkovým výstražným systémom pred železničnými priecestiami.

Nehôd neubúda

Bezpečnosť na železničných priecestiach a v ich bezprostrednom okolí je dlhodobo jednou z priorít ŽSR. Napriek tomu sa vlani na priecestiach stalo 55 nehôd, pri ktorých štrnásť osôb zahynulo a dvanásť sa ťažko zranilo.

Až 38 nehôd, teda 69 %, bolo na zabezpečených priecestiach, a to z viny vodičov, cyklistov a chodcov.

Počet nehôd bol najvyšší od roku 2008 (69 nehôd), počet usmrtených od roku 2012 (21 prípadov) a počet ťažko zranených bol spolu s rokom 2013 najnižší od roku 2010 (sedem ťažko zranených).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  2. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  5. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  6. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  7. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  8. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  9. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  10. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 15 777
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 711
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 718
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 317
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 855
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 630
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 422
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 897
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 819
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 498

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie peňazí. Sedem príkladov, kedy Smer pochybil

Pod vedením ministrov či poslancov za stranu Smer už bolo napísaných, aj prijatých veľa nezmyselných zákonov.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Biely dom predstavil daňovú reformu, najväčšiu od čias Reagana

Zníženie daní bolo tiež jedným zo základných pilierov Trumpovej predvolebnej kampane.

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop