Žiga nalial státisíce do regionálnych televízií. Neriešil, kto ich sleduje

Sedem regionálnych televízií získalo zákazku na eurofondovú kampaň priamo, bez ohľadu na to, aký reálny zásah publika poskytnú.

Dispečing spoločnosti Towercom na televíznej vysielacej veži Kamzík v Bratislave. (ilustračné foto) (Zdroj: Archív SME/Tomáš Benedikovič)

Dovedna siedmim menším vysielateľom odišlo vyše milióna eur. Niektoré televízie reklamu ešte vlani predávali za násobne nižšie ceny, než aké ponúkli v cenových kalkuláciách použitých v kampani.

Ministerstvo do regionálnych televízii nasadilo polminútové spoty a 15-minútovú publicistiku Zelená pre Slovensko. Programy nemuseli vyrábať samé - túto zákazku získala TA3. 

Kampaň na siedmich staniciach trvá tri mesiace a stála 1,22 milióna eur. Zaplatený obsah sa vysiela od novembra do konca januára.

Súťaž sa nerobila

Ministerstvo si televízie, do ktorých nasadilo reklamu, vybralo samo. Súťaž v tomto prípade neprebehla, na reklamu platí zákonná výnimka. Rezort tvrdí, že volilo stanice s najväčším zásahom v rámci každého kraja.

„Pre účely selekcie relevantných vysielateľov sa robil prieskum zo všetkých vysielateľov, ktorí vlastnia platnú licenciu,“ povedal hovorca ministerstva Maroš Stano.

Vyberať televízie na kampaň podľa ich deklarovaného technického pokrytia nevypovedá o ich sledovanosti nič. Ide nanajvýš o potenciálny zásah.

Tieto stanice nie sú zahrnuté samostatne do peoplemetrového merania sledovanosti, ak aj majú dáta, nepochádzajú zo spoločného, trhom akceptovaného prieskumu.

Ministerstvo preto naozaj môže argumentovať tým, že vhodnejší porovnávací parameter – napríklad sledovanosť – nemá k dispozícii.

Pri daných miliónoch na komunikačné aktivity z eurofondov si však mohlo napríklad nechať vypracovať prieskum trhu, aby rozpočet išiel naozaj tam, kde sa počet divákov nepohybuje na úrovni štatistickej odchýlky. 

Namiesto toho ministerstvo uviedlo len zoznam distribučných kanálov, ktoré sa dajú zriadiť zo dňa na deň, v akejkoľvek podobe. Televízie mali mať podľa podmienok funkčnú webstránku, vysielať spravodajstvo, publicistiku, byť dostupné formou káblového digitálneho signálu, cez MMDS, DVB-T a mať live vysielanie. 

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: SME Plus


Článok je zaradený aj do ďalších tém Čítanie+

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

ŠPORT

Kozák má problém. Príde Slovensko o svoju jednotku?

Slovákov čaká 10. júna v Litve kvalifikačný zápas o postup na MS 2018.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.