Žiga nalial státisíce do regionálnych televízií. Neriešil, kto ich sleduje

Sedem regionálnych televízií získalo zákazku na eurofondovú kampaň priamo, bez ohľadu na to, aký reálny zásah publika poskytnú.

Dispečing spoločnosti Towercom na televíznej vysielacej veži Kamzík v Bratislave. (ilustračné foto) (Zdroj: Archív SME/Tomáš Benedikovič)

Dovedna siedmim menším vysielateľom odišlo vyše milióna eur. Niektoré televízie reklamu ešte vlani predávali za násobne nižšie ceny, než aké ponúkli v cenových kalkuláciách použitých v kampani.

Ministerstvo do regionálnych televízii nasadilo polminútové spoty a 15-minútovú publicistiku Zelená pre Slovensko. Programy nemuseli vyrábať samé - túto zákazku získala TA3. 

Kampaň na siedmich staniciach trvá tri mesiace a stála 1,22 milióna eur. Zaplatený obsah sa vysiela od novembra do konca januára.

Súťaž sa nerobila

Ministerstvo si televízie, do ktorých nasadilo reklamu, vybralo samo. Súťaž v tomto prípade neprebehla, na reklamu platí zákonná výnimka. Rezort tvrdí, že volilo stanice s najväčším zásahom v rámci každého kraja.

„Pre účely selekcie relevantných vysielateľov sa robil prieskum zo všetkých vysielateľov, ktorí vlastnia platnú licenciu,“ povedal hovorca ministerstva Maroš Stano.

Vyberať televízie na kampaň podľa ich deklarovaného technického pokrytia nevypovedá o ich sledovanosti nič. Ide nanajvýš o potenciálny zásah.

Tieto stanice nie sú zahrnuté samostatne do peoplemetrového merania sledovanosti, ak aj majú dáta, nepochádzajú zo spoločného, trhom akceptovaného prieskumu.

Ministerstvo preto naozaj môže argumentovať tým, že vhodnejší porovnávací parameter – napríklad sledovanosť – nemá k dispozícii.

Pri daných miliónoch na komunikačné aktivity z eurofondov si však mohlo napríklad nechať vypracovať prieskum trhu, aby rozpočet išiel naozaj tam, kde sa počet divákov nepohybuje na úrovni štatistickej odchýlky. 

Namiesto toho ministerstvo uviedlo len zoznam distribučných kanálov, ktoré sa dajú zriadiť zo dňa na deň, v akejkoľvek podobe. Televízie mali mať podľa podmienok funkčnú webstránku, vysielať spravodajstvo, publicistiku, byť dostupné formou káblového digitálneho signálu, cez MMDS, DVB-T a mať live vysielanie. 

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4523 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4523 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.