RegioJet začína hovoriť o úprave cien, rozhodne sa po prvom marci

Zvyšovať ceny v žltých vlakoch sa budú pravdepodobne tak, aby boli lacnejšie ako štátne rýchliky

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Zvykli ste si na lacné cestovanie z jedného konca krajiny na druhý? Už od marca to môže byť minulosťou. Radim Jančura prevádzkujúci žlté expresy, ktoré jazdia na linke medi Bratislavou a Košicami začína hovoriť o úprave cien vo svojich vlakoch. 

Vyplýva to z trojstranového letáku, ktorý má SME k dispozícii, a ktorý RegioJet začal vo svojich vlakoch rozdávať pred niekoľkými dňami. 

Dnes predáva súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami lístky od deväť eur.  

"Podľa počtu a štruktúry cestujúcich k 1. marcu sa rozhodneme, či bude nutné pristúpiť k navyšovaniu cien alebo nie," napísal majiteľ spoločnosti cestujúcim Radim Jančura. 

RegioJet chce monitorovať

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj konštatuje, že musia určitú dobu sledovať prevádzku svojich spojov v posilnenej podobe. Žlté expresy od nedele jazdia s 10 vozňami, kedy svoju kapacitu zvýšili zo šiestich vozňov. Dopravca pôvodne plánoval zvýšiť svoju počet vozňov z Bratislavy do Košíc až na 13.  

Najbližšie týždne chce vedenie RegioJetu zisťovať, ako sa mu počas mesiaca a pol napĺňali vlaky, aká bola štruktúra cestujúcich, teda, kto jeho vlakmi jazdil a aké dosahoval tržby z predaja lístkov.

Po skončení obdobia sledovania firma následne pozorovanie vyhodnotí a od výsledku sa bude odvíjať ďalšie jej rozhodovanie. Pôjde teda o to, či a do akej miery Jančurova firma pristúpi k úprave cien. 

"Leták s týmito informáciami považujeme za našu povinnosť, pretože od nás verejnosť a cestujúci očakávajú odpovede na niektoré otázky a zrozumiteľné vysvetlenie množstva informácií," vraví Ondrůj.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: RegioJet s 13 vozňami do Košíc nevyštartuje, narazil na kapacitu staníc

Väčšina odborníkov očakáva, že RegioJet svoje ceny vo vlakoch naozaj zvýši. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký hovorí, že ho k tomu prinútia ekonomické dôvody. RegioJet už niekoľkokrát priznal, že na linke medzi Bratislavou a Košicami skonči v strate. Vlani v lete hovoril o predpokladanej strate za rok 2015 na úrovni 3,7 milióna eur. 

"Cestovné v najrozšírenejšej  triede IC-čiek RegioJetu "Standard“ je o 30 percent nižšie než v podobnej triede v štátnych rýchlikov, ktoré jazdia s dotáciou, preto aj verejnosti musí byť jasné, že na Slovensku koncepcia prevádzkovania vlakov v komerčnom režime  bez štátnej dotácie skrachovala," dodáva bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec.

Ak aj nie laickej cestujúcej verejnosti, tak odborníkom bolo podľa nich jasné, že ceny, ktoré nasadil RegioJet na začiatku boli len uvádzacie a dočasné. To, že uvádzacie ceny mal dopravca nasadené dlhodobejšie vyplýva podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Martinkovej z konkurenčného boja medzi RegioJetom a štátnou ZSSK. 

K navýšeniu cien by podľa nej došlo aj v prípade, ak by skončil súkromný RegioJet a ostala na trati štátna ZSSK. 

"Ak by sa RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami vôbec neobjavil, tak by sme tu dodnes mali  štátne rýchliky za takmer 19 eur a štátne IC-čka so základnou cenou  cenou 20, 22 a 24 eur, ktorá bola rovnaká v pokladni aj na internete," konštatovala Martinková

Predpokladá však, že aj po navýšení cien bude cesta RegioJetom z Bratislavy do Košíc lacnejšia ako cesta štátnym rýchlikom. 

Štátny rýchlik stojí spomínaných takmer 19 eur, štátne IC vlaky mali základnú cenu vtedy od 20 do 24 eur v závislosti odo dňa kúpy cestovného lístka. 

Čo urobia cestujúci? 

Ak by RegioJet pristúpil k zvýšeniu cien, je otázne, čo urobia cestujúci. RegioJet je po zrušení štátnych IC vlakov najrýchlejším na železnici. Trať medzi Bratislavou a Košicami prejde za niečo viac ako päť hodín. Štátne rýchliky rovnakú dĺžku prejdu za približne 6 hodín. 

Aj preto podľa Cenkého prípadná vyššia cena z pohľadu cestujúceho je akceptovateľná, ak ju bude mať vyváženú kvalitou a zodpovedajúcimi službami. 

V čase, keď na linke ešte jazdili štátne IC vlaky, Jančura o zvyšovaní cien vo svojich vlakoch hovoriť nechcel. Argumentoval vtedy, že ak by pristúpil napríklad k zvýšeniu o pätinu, mohlo by to viesť k odchodu rovnakého množstva cestujúcich ku konkurencii. 

RegioJet však po odchode IC vlakov stratil konkurenciu. Jančura hrozil, že keď InterCity vlaky neprestane štát prevádzkovať, stiahne sa z tohto segmentu jeho RegioJet. Úsilie českého podnikateľa vyústilo až do toho, že vlaky nakoniec stiahla štátna spoločnosť.

Štátny dopravca zastavenie IC vlakov oznámil ešte začiatkom decembra. Rozhodol sa tak po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek pripustil ich stiahnutie z trhu. Spoločnosť to vysvetlila tak, že nedokáže vymazať stratu, ktorú jej IC vlaky každoročne produkovali.

Žlté expresy RegioJet českého podnikateľa Radima Jančuru počas vlaňajška vyvíjali na štát enormný tlak, aby sa štátny dopravca stiahol z IC vlakov.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Rýchliky do Bystrice sa zmenia. Päť vecí, ktoré sa tento rok udejú na železnici

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 359
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 882
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 464
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 469
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 253
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 866
  7. Kam do tepla v januári? 2 064
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 861
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 690
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 002

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.

Neprehliadnite tiež

Stravovanie sa mení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.