SME
Nedeľa, 13. október, 2019 | Meniny má Koloman

RegioJet začína hovoriť o úprave cien, rozhodne sa po prvom marci

Zvyšovať ceny v žltých vlakoch sa budú pravdepodobne tak, aby boli lacnejšie ako štátne rýchliky

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Zvykli ste si na lacné cestovanie z jedného konca krajiny na druhý? Už od marca to môže byť minulosťou. Radim Jančura prevádzkujúci žlté expresy, ktoré jazdia na linke medi Bratislavou a Košicami začína hovoriť o úprave cien vo svojich vlakoch. 

Vyplýva to z trojstranového letáku, ktorý má SME k dispozícii, a ktorý RegioJet začal vo svojich vlakoch rozdávať pred niekoľkými dňami. 

Dnes predáva súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami lístky od deväť eur.  

"Podľa počtu a štruktúry cestujúcich k 1. marcu sa rozhodneme, či bude nutné pristúpiť k navyšovaniu cien alebo nie," napísal majiteľ spoločnosti cestujúcim Radim Jančura. 

Článok pokračuje pod video reklamou

RegioJet chce monitorovať

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj konštatuje, že musia určitú dobu sledovať prevádzku svojich spojov v posilnenej podobe. Žlté expresy od nedele jazdia s 10 vozňami, kedy svoju kapacitu zvýšili zo šiestich vozňov. Dopravca pôvodne plánoval zvýšiť svoju počet vozňov z Bratislavy do Košíc až na 13.  

Najbližšie týždne chce vedenie RegioJetu zisťovať, ako sa mu počas mesiaca a pol napĺňali vlaky, aká bola štruktúra cestujúcich, teda, kto jeho vlakmi jazdil a aké dosahoval tržby z predaja lístkov.

Po skončení obdobia sledovania firma následne pozorovanie vyhodnotí a od výsledku sa bude odvíjať ďalšie jej rozhodovanie. Pôjde teda o to, či a do akej miery Jančurova firma pristúpi k úprave cien. 

"Leták s týmito informáciami považujeme za našu povinnosť, pretože od nás verejnosť a cestujúci očakávajú odpovede na niektoré otázky a zrozumiteľné vysvetlenie množstva informácií," vraví Ondrůj.

Prečítajte si tiež: RegioJet s 13 vozňami do Košíc nevyštartuje, narazil na kapacitu staníc Čítajte 

Väčšina odborníkov očakáva, že RegioJet svoje ceny vo vlakoch naozaj zvýši. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký hovorí, že ho k tomu prinútia ekonomické dôvody. RegioJet už niekoľkokrát priznal, že na linke medzi Bratislavou a Košicami skonči v strate. Vlani v lete hovoril o predpokladanej strate za rok 2015 na úrovni 3,7 milióna eur. 

"Cestovné v najrozšírenejšej  triede IC-čiek RegioJetu "Standard“ je o 30 percent nižšie než v podobnej triede v štátnych rýchlikov, ktoré jazdia s dotáciou, preto aj verejnosti musí byť jasné, že na Slovensku koncepcia prevádzkovania vlakov v komerčnom režime  bez štátnej dotácie skrachovala," dodáva bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec.

Ak aj nie laickej cestujúcej verejnosti, tak odborníkom bolo podľa nich jasné, že ceny, ktoré nasadil RegioJet na začiatku boli len uvádzacie a dočasné. To, že uvádzacie ceny mal dopravca nasadené dlhodobejšie vyplýva podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Martinkovej z konkurenčného boja medzi RegioJetom a štátnou ZSSK. 

K navýšeniu cien by podľa nej došlo aj v prípade, ak by skončil súkromný RegioJet a ostala na trati štátna ZSSK. 

"Ak by sa RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami vôbec neobjavil, tak by sme tu dodnes mali  štátne rýchliky za takmer 19 eur a štátne IC-čka so základnou cenou  cenou 20, 22 a 24 eur, ktorá bola rovnaká v pokladni aj na internete," konštatovala Martinková

Predpokladá však, že aj po navýšení cien bude cesta RegioJetom z Bratislavy do Košíc lacnejšia ako cesta štátnym rýchlikom. 

Štátny rýchlik stojí spomínaných takmer 19 eur, štátne IC vlaky mali základnú cenu vtedy od 20 do 24 eur v závislosti odo dňa kúpy cestovného lístka. 

Čo urobia cestujúci? 

Ak by RegioJet pristúpil k zvýšeniu cien, je otázne, čo urobia cestujúci. RegioJet je po zrušení štátnych IC vlakov najrýchlejším na železnici. Trať medzi Bratislavou a Košicami prejde za niečo viac ako päť hodín. Štátne rýchliky rovnakú dĺžku prejdu za približne 6 hodín. 

Aj preto podľa Cenkého prípadná vyššia cena z pohľadu cestujúceho je akceptovateľná, ak ju bude mať vyváženú kvalitou a zodpovedajúcimi službami. 

V čase, keď na linke ešte jazdili štátne IC vlaky, Jančura o zvyšovaní cien vo svojich vlakoch hovoriť nechcel. Argumentoval vtedy, že ak by pristúpil napríklad k zvýšeniu o pätinu, mohlo by to viesť k odchodu rovnakého množstva cestujúcich ku konkurencii. 

RegioJet však po odchode IC vlakov stratil konkurenciu. Jančura hrozil, že keď InterCity vlaky neprestane štát prevádzkovať, stiahne sa z tohto segmentu jeho RegioJet. Úsilie českého podnikateľa vyústilo až do toho, že vlaky nakoniec stiahla štátna spoločnosť.

Štátny dopravca zastavenie IC vlakov oznámil ešte začiatkom decembra. Rozhodol sa tak po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek pripustil ich stiahnutie z trhu. Spoločnosť to vysvetlila tak, že nedokáže vymazať stratu, ktorú jej IC vlaky každoročne produkovali.

Žlté expresy RegioJet českého podnikateľa Radima Jančuru počas vlaňajška vyvíjali na štát enormný tlak, aby sa štátny dopravca stiahol z IC vlakov.

Prečítajte si tiež: Rýchliky do Bystrice sa zmenia. Päť vecí, ktoré sa tento rok udejú na železnici Čítajte 

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  6. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  7. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  8. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  10. Vo Veľkom Grobe športujú aj hasiči
  1. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  2. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  3. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  4. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  5. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  6. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  7. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  8. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  9. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 23 294
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 688
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 680
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 351
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 714
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 573
  7. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 421
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 031
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 914
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 6 772

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia sledujú dym stúpajúci po ostreľovaní tureckou armádou.
Lukáš Haraslín (vpravo) a vľavo Ivan Pirla (Paraguaj) v prípravnom zápase Slovensko - Paraguaj.
Objavený portrét Mikuláša Zmeškala po reštaurovaní.
CYNICKÁ OBLUDA

5 rokov vlakov akože zadarmo

Od októbra 2014 sa nás snaží Robert Fico presvedčiť, že len vďaka nemu majú dôchodcovia a študenti vlaky zadarmo.

Neprehliadnite tiež

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Bonaparte.

Úrad vedený Smerom sa prizerá, ako sa Bašternák vyhýba trestu

Okresný úrad síce nemôže správkyni prikázať, čo má robiť, ale môže ju vymeniť.

Podnikateľ Ladislav Bašternák

Bašternákova správkyňa zatajuje informácie, stále ju preto kontrolujú

Správkyňa tvrdí, že informácie zverejňuje priebežne.

Ilustračné foto.

Nový guvernér Rakúsnej národnej banky tvrdo kritizoval menovú politiku ECB

Dúfa, že po nástupe novej šéfky sa smerovanie menovej politiky zmení.

Sídlo ECB vo Frankfurte.