SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

RegioJet začína hovoriť o úprave cien, rozhodne sa po prvom marci

Zvyšovať ceny v žltých vlakoch sa budú pravdepodobne tak, aby boli lacnejšie ako štátne rýchliky

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Tibor Somogyi)

BRATISLAVA. Zvykli ste si na lacné cestovanie z jedného konca krajiny na druhý? Už od marca to môže byť minulosťou. Radim Jančura prevádzkujúci žlté expresy, ktoré jazdia na linke medi Bratislavou a Košicami začína hovoriť o úprave cien vo svojich vlakoch. 

Vyplýva to z trojstranového letáku, ktorý má SME k dispozícii, a ktorý RegioJet začal vo svojich vlakoch rozdávať pred niekoľkými dňami. 

Dnes predáva súkromný dopravca na linke medzi Bratislavou a Košicami lístky od deväť eur.  

"Podľa počtu a štruktúry cestujúcich k 1. marcu sa rozhodneme, či bude nutné pristúpiť k navyšovaniu cien alebo nie," napísal majiteľ spoločnosti cestujúcim Radim Jančura. 

Skryť Vypnúť reklamu

RegioJet chce monitorovať

Hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj konštatuje, že musia určitú dobu sledovať prevádzku svojich spojov v posilnenej podobe. Žlté expresy od nedele jazdia s 10 vozňami, kedy svoju kapacitu zvýšili zo šiestich vozňov. Dopravca pôvodne plánoval zvýšiť svoju počet vozňov z Bratislavy do Košíc až na 13.  

Najbližšie týždne chce vedenie RegioJetu zisťovať, ako sa mu počas mesiaca a pol napĺňali vlaky, aká bola štruktúra cestujúcich, teda, kto jeho vlakmi jazdil a aké dosahoval tržby z predaja lístkov.

Po skončení obdobia sledovania firma následne pozorovanie vyhodnotí a od výsledku sa bude odvíjať ďalšie jej rozhodovanie. Pôjde teda o to, či a do akej miery Jančurova firma pristúpi k úprave cien. 

"Leták s týmito informáciami považujeme za našu povinnosť, pretože od nás verejnosť a cestujúci očakávajú odpovede na niektoré otázky a zrozumiteľné vysvetlenie množstva informácií," vraví Ondrůj.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: RegioJet s 13 vozňami do Košíc nevyštartuje, narazil na kapacitu staníc Čítajte 

Väčšina odborníkov očakáva, že RegioJet svoje ceny vo vlakoch naozaj zvýši. Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký hovorí, že ho k tomu prinútia ekonomické dôvody. RegioJet už niekoľkokrát priznal, že na linke medzi Bratislavou a Košicami skonči v strate. Vlani v lete hovoril o predpokladanej strate za rok 2015 na úrovni 3,7 milióna eur. 

"Cestovné v najrozšírenejšej  triede IC-čiek RegioJetu "Standard“ je o 30 percent nižšie než v podobnej triede v štátnych rýchlikov, ktoré jazdia s dotáciou, preto aj verejnosti musí byť jasné, že na Slovensku koncepcia prevádzkovania vlakov v komerčnom režime  bez štátnej dotácie skrachovala," dodáva bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec.

Ak aj nie laickej cestujúcej verejnosti, tak odborníkom bolo podľa nich jasné, že ceny, ktoré nasadil RegioJet na začiatku boli len uvádzacie a dočasné. To, že uvádzacie ceny mal dopravca nasadené dlhodobejšie vyplýva podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Martinkovej z konkurenčného boja medzi RegioJetom a štátnou ZSSK. 

Skryť Vypnúť reklamu

K navýšeniu cien by podľa nej došlo aj v prípade, ak by skončil súkromný RegioJet a ostala na trati štátna ZSSK. 

"Ak by sa RegioJet na trati medzi Bratislavou a Košicami vôbec neobjavil, tak by sme tu dodnes mali  štátne rýchliky za takmer 19 eur a štátne IC-čka so základnou cenou  cenou 20, 22 a 24 eur, ktorá bola rovnaká v pokladni aj na internete," konštatovala Martinková

Predpokladá však, že aj po navýšení cien bude cesta RegioJetom z Bratislavy do Košíc lacnejšia ako cesta štátnym rýchlikom. 

Štátny rýchlik stojí spomínaných takmer 19 eur, štátne IC vlaky mali základnú cenu vtedy od 20 do 24 eur v závislosti odo dňa kúpy cestovného lístka. 

Čo urobia cestujúci? 

Ak by RegioJet pristúpil k zvýšeniu cien, je otázne, čo urobia cestujúci. RegioJet je po zrušení štátnych IC vlakov najrýchlejším na železnici. Trať medzi Bratislavou a Košicami prejde za niečo viac ako päť hodín. Štátne rýchliky rovnakú dĺžku prejdu za približne 6 hodín. 

Skryť Vypnúť reklamu

Aj preto podľa Cenkého prípadná vyššia cena z pohľadu cestujúceho je akceptovateľná, ak ju bude mať vyváženú kvalitou a zodpovedajúcimi službami. 

V čase, keď na linke ešte jazdili štátne IC vlaky, Jančura o zvyšovaní cien vo svojich vlakoch hovoriť nechcel. Argumentoval vtedy, že ak by pristúpil napríklad k zvýšeniu o pätinu, mohlo by to viesť k odchodu rovnakého množstva cestujúcich ku konkurencii. 

RegioJet však po odchode IC vlakov stratil konkurenciu. Jančura hrozil, že keď InterCity vlaky neprestane štát prevádzkovať, stiahne sa z tohto segmentu jeho RegioJet. Úsilie českého podnikateľa vyústilo až do toho, že vlaky nakoniec stiahla štátna spoločnosť.

Štátny dopravca zastavenie IC vlakov oznámil ešte začiatkom decembra. Rozhodol sa tak po tom, čo minister dopravy Ján Počiatek pripustil ich stiahnutie z trhu. Spoločnosť to vysvetlila tak, že nedokáže vymazať stratu, ktorú jej IC vlaky každoročne produkovali.

Skryť Vypnúť reklamu

Žlté expresy RegioJet českého podnikateľa Radima Jančuru počas vlaňajška vyvíjali na štát enormný tlak, aby sa štátny dopravca stiahol z IC vlakov.

Prečítajte si tiež: Rýchliky do Bystrice sa zmenia. Päť vecí, ktoré sa tento rok udejú na železnici Čítajte 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 737
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 156
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 444
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 393
  5. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 9 117
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 494
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 8 240
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 224
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 604
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 407
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jozef Zvolenský začínal matematické videá robiť pre svojich žiakov počas online vzdelávania, no rozšírili sa aj ďaleko za hranice jeho triedy.

Rozšírili sa matematické prechádzky i videá.

3. máj
Peter Sagan dnes na Giro d'Italia 2021 - 2. etapa LIVE cez online prenos.

Sledujte ju live cez online prenos.

7 h
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

23 h

Neprehliadnite tiež

Podpredseda vlády a minister financií SR Igor Matovič.

Finálna podoba daňovej a odvodovej reformy Slovenska bude známa o niekoľko týždňov.

52m
Nástupca Warrena Buffetta Gregory Abel

O nástupcovi sa špekulovalo neuveriteľných 15 rokov.

4 h
Nabíjačka GreenWay

Pozrite si, čo plánujú prevádzkovatelia nabíjačiek.

7. máj
Koronavírus na Slovensku: Trnavská utomobilka zastavila výrobu z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19 už 19. marca.

Výroba sa nerozbehne ani v pondelok na rannej a popoludňajšej zmene.

7 h